본 연구는 청소년이 인식하는 미래사회의 변화를 각 영역(경제, 사회, 정치, 환경 등)과 준비도, 미래능력 그리고 청소년정책간의 관계성을 통하여 파악해 보는데 있다. 청소년에게 미래사회의 변화를 사회전반 영역에 까지 확장하여 인식도를 판단하게 한 이유는 청소년들의 미래사회 삶의 범위가 특정 영역에 국한되지 않을 것이며, 사회전반에 대한 인식 그리고 이를 기반으로 한 준비와 역량 등을 종합적으로 고려하는 것이 타당하다고 판단하였기 때문이다. 따라서 연구목적을 달성하기 위해 자료의 수집은 청소년참여기구에 참여한 청소년을 대상으로 하였으며, 설문조사를 통해 총 404명의 자료를 수집하였다. 적용된 통계적 기법은 SPSS/WIN 23.0을 이용하여 빈도, 백분비, ...
본 연구는 청소년이 인식하는 미래사회의 변화를 각 영역(경제, 사회, 정치, 환경 등)과 준비도, 미래능력 그리고 청소년정책간의 관계성을 통하여 파악해 보는데 있다. 청소년에게 미래사회의 변화를 사회전반 영역에 까지 확장하여 인식도를 판단하게 한 이유는 청소년들의 미래사회 삶의 범위가 특정 영역에 국한되지 않을 것이며, 사회전반에 대한 인식 그리고 이를 기반으로 한 준비와 역량 등을 종합적으로 고려하는 것이 타당하다고 판단하였기 때문이다. 따라서 연구목적을 달성하기 위해 자료의 수집은 청소년참여기구에 참여한 청소년을 대상으로 하였으며, 설문조사를 통해 총 404명의 자료를 수집하였다. 적용된 통계적 기법은 SPSS/WIN 23.0을 이용하여 빈도, 백분비, 상관분석, 요인분석을 하였고, IBMAMOS 23.0 프로그램을 통하여 구조분석을 제시하였다. 설문자료의 검증을 위해 각 하위요인별로 요인분석을 실시하여 KMO와 Bartlett의 구형성 검정을 하였고 신뢰도 검증을 한 결과 Cronbach' α는 .8이상으로 나타났다. 본 연구를 통해서 나타난 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 청소년들이 지각하는 미래사회의 변화를 보면, 경제적 변화, 사회변화, 정치적 관점, 환경변화, 미래사회의 핵심기술 등과 같은 세부 요소에서도 급격한 변화가 나타나 적극 대응을 해야 할 필요가 크다는 점을 인식하고 있었다. 둘째, 청소년 자신이 미래사회에 적응하기 위해서 갖추어야 할 능력으로는 독창적이고 창의적 능력, 협업능력, 실천능력, 윤리적‧도덕적 태도, 대인관계능력과 배려능력 등의 순으로 개인의 필요 역량을 제시하고 있었다. 셋째, 청소년들이 미래사회 적응을 위해 필요한 청소년정책으로 청소년 정책참여의 통로(청소년특별회의, 청소년운영위원회 등)와 같은 청소년의 참여여건 확대에 대한 자기 주도적 열망이 크다는 것이 잘 나타나고 있었다. 넷째, 청소년이 미래사회의 준비를 하고자 할 때 미래인식, 미래 청소년정책, 미래능력 등의 관계를 분석해 본 결과, 인식은 미래능력에 영향을 미치는데 미래 청소년정책이 부분매개 하는 것으로 나타났다. 이는 인식이 높은 경우에 미래능력과 미래 청소년정책의 중요도가 높게 되고, 미래능력의 중요도가 높은 경우에 미래 청소년정책의 중요도가 더욱 더 높아지게 된다는 것을 의미한다. 특히 청소년들을 위한 미래 지향적 정책을 구현하기 위해서는 최우선적으로 미래사회의 변화에 대한 인식이 매우 중요한 선제조건이 되어야 한다는 결과를 얻었다. 더 나아가 미래능력이 청소년정책의 방향에 매개역할을 함으로써 청소년정책은 청소년의 미래능력을 함양하는 차원으로 전개되어져야 함을 말하고 있었다. 즉 청소년의 미래 대응을 위해서는 단순히 빠른 미래사회 변화의 인식에 머물러서는 안 되며 청소년 스스로가 미래능력을 갖추도록 하는 적극적 행위가 필요함이 본 연구를 통해서 나타났다. 다만 청소년 스스로가 미래사회를 준비함에 있어서는 자신이 적극적으로 준비하는 것이 미래 청소년정책과 연결될 것이라는 과정의 매개효과는 나타나지 않았다. 따라서 본 연구를 기반으로 향후 청소년들의 미래사회 적응에 도움을 주기 위해서는 다음과 같이 몇 가지 제언을 하고자 한다. 첫째, 청소년의 미래 대응력을 높이기 위해서는 청소년과 미래학자의 관점을 혼용, 통합적인 연구를 진행하여 청소년 중심의 미래사회 예측의 방향성을 높이는 노력을 해야 할 것이다. 둘째, 미래사회의 예측과 청소년정책의 내용을 연계하여 대비시키는 연구를 수행할 필요가 있는데, 이러한 결과는 향후 청소년정책의 효과성을 높이는데 크게 기여하게 될 것이다. 셋째, 청소년의 미래사회에 대한 예측 연구는 타 연구 분야에 비해 거의 이루어지지 않았다는 점에서 향후 청소년을 대상으로 하는 미래예측 연구가 활성화 될 필요가 있다. 넷째, 청소년의 미래예측 연구 대상을 청소년활동진흥법상의 청소년참여기구인 청소년운영위윈회를 중심으로 하였지만, 앞으로는 일반청소년, 학교밖청소년, 보호청소년 등 전체 청소년을 대상으로 확대되어질 필요가 있다.
본 연구는 청소년이 인식하는 미래사회의 변화를 각 영역(경제, 사회, 정치, 환경 등)과 준비도, 미래능력 그리고 청소년정책간의 관계성을 통하여 파악해 보는데 있다. 청소년에게 미래사회의 변화를 사회전반 영역에 까지 확장하여 인식도를 판단하게 한 이유는 청소년들의 미래사회 삶의 범위가 특정 영역에 국한되지 않을 것이며, 사회전반에 대한 인식 그리고 이를 기반으로 한 준비와 역량 등을 종합적으로 고려하는 것이 타당하다고 판단하였기 때문이다. 따라서 연구목적을 달성하기 위해 자료의 수집은 청소년참여기구에 참여한 청소년을 대상으로 하였으며, 설문조사를 통해 총 404명의 자료를 수집하였다. 적용된 통계적 기법은 SPSS/WIN 23.0을 이용하여 빈도, 백분비, 상관분석, 요인분석을 하였고, IBM AMOS 23.0 프로그램을 통하여 구조분석을 제시하였다. 설문자료의 검증을 위해 각 하위요인별로 요인분석을 실시하여 KMO와 Bartlett의 구형성 검정을 하였고 신뢰도 검증을 한 결과 Cronbach' α는 .8이상으로 나타났다. 본 연구를 통해서 나타난 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 청소년들이 지각하는 미래사회의 변화를 보면, 경제적 변화, 사회변화, 정치적 관점, 환경변화, 미래사회의 핵심기술 등과 같은 세부 요소에서도 급격한 변화가 나타나 적극 대응을 해야 할 필요가 크다는 점을 인식하고 있었다. 둘째, 청소년 자신이 미래사회에 적응하기 위해서 갖추어야 할 능력으로는 독창적이고 창의적 능력, 협업능력, 실천능력, 윤리적‧도덕적 태도, 대인관계능력과 배려능력 등의 순으로 개인의 필요 역량을 제시하고 있었다. 셋째, 청소년들이 미래사회 적응을 위해 필요한 청소년정책으로 청소년 정책참여의 통로(청소년특별회의, 청소년운영위원회 등)와 같은 청소년의 참여여건 확대에 대한 자기 주도적 열망이 크다는 것이 잘 나타나고 있었다. 넷째, 청소년이 미래사회의 준비를 하고자 할 때 미래인식, 미래 청소년정책, 미래능력 등의 관계를 분석해 본 결과, 인식은 미래능력에 영향을 미치는데 미래 청소년정책이 부분매개 하는 것으로 나타났다. 이는 인식이 높은 경우에 미래능력과 미래 청소년정책의 중요도가 높게 되고, 미래능력의 중요도가 높은 경우에 미래 청소년정책의 중요도가 더욱 더 높아지게 된다는 것을 의미한다. 특히 청소년들을 위한 미래 지향적 정책을 구현하기 위해서는 최우선적으로 미래사회의 변화에 대한 인식이 매우 중요한 선제조건이 되어야 한다는 결과를 얻었다. 더 나아가 미래능력이 청소년정책의 방향에 매개역할을 함으로써 청소년정책은 청소년의 미래능력을 함양하는 차원으로 전개되어져야 함을 말하고 있었다. 즉 청소년의 미래 대응을 위해서는 단순히 빠른 미래사회 변화의 인식에 머물러서는 안 되며 청소년 스스로가 미래능력을 갖추도록 하는 적극적 행위가 필요함이 본 연구를 통해서 나타났다. 다만 청소년 스스로가 미래사회를 준비함에 있어서는 자신이 적극적으로 준비하는 것이 미래 청소년정책과 연결될 것이라는 과정의 매개효과는 나타나지 않았다. 따라서 본 연구를 기반으로 향후 청소년들의 미래사회 적응에 도움을 주기 위해서는 다음과 같이 몇 가지 제언을 하고자 한다. 첫째, 청소년의 미래 대응력을 높이기 위해서는 청소년과 미래학자의 관점을 혼용, 통합적인 연구를 진행하여 청소년 중심의 미래사회 예측의 방향성을 높이는 노력을 해야 할 것이다. 둘째, 미래사회의 예측과 청소년정책의 내용을 연계하여 대비시키는 연구를 수행할 필요가 있는데, 이러한 결과는 향후 청소년정책의 효과성을 높이는데 크게 기여하게 될 것이다. 셋째, 청소년의 미래사회에 대한 예측 연구는 타 연구 분야에 비해 거의 이루어지지 않았다는 점에서 향후 청소년을 대상으로 하는 미래예측 연구가 활성화 될 필요가 있다. 넷째, 청소년의 미래예측 연구 대상을 청소년활동진흥법상의 청소년참여기구인 청소년운영위윈회를 중심으로 하였지만, 앞으로는 일반청소년, 학교밖청소년, 보호청소년 등 전체 청소년을 대상으로 확대되어질 필요가 있다.
This study identifies changes of the future society through relationships between each area (economy, society, politics, environment, and etc.), level of preparation, capabilities in future, and youth policy. The reason that this study had the youth judged the recognition level by expanding the chan...
This study identifies changes of the future society through relationships between each area (economy, society, politics, environment, and etc.), level of preparation, capabilities in future, and youth policy. The reason that this study had the youth judged the recognition level by expanding the changes of the future society to the society at large is ranges of youths’ lives in the future society will not be limited to particular areas, and it is reasonable to consider overall in an awareness of the society at large and the preparation and capabilities based on the awareness. Therefore, the data collection targeted the youths, who joined in youth participation organizations, to achieve the purpose of the study and collected the data of the 404 youths thorough the survey. The applied statistical techniques were SPSS/WIN 23.0 which conducted frequency, percentage, correlation analysis, and factorial analysis and IBM AMOS 23.0 program which suggested structural analysis. In order to verify the survey data, this study executed sphericity assumption of KMO and Bartlett through the factorial analysis by each subfactor, and Cronbach’ ⍺ was more than .8 as a result of confidence test. The followings are the summary of results achieved the research: First, the youths have recognized the big necessity to actively take action against the drastic changes occurred in specific factors such as economic change, social change, political perspective, environmental change, and core technology in the future society through the changes of the future society perceived by youth. Second, the youths have presented the necessary capabilities of individuals to adapt themselves to the future society in orders: inventive and creative ability, collaborative ability, practice ability, ethical and moral attitude, ability of interpersonal relation, considerate ability, and etc. Third, the result has indicated that self-initiated desires for the expansion of the conditions for youth’s participation such as channels of youth policy participation (Youth Special Meeting, Youth Steering Committee, and etc.) as the necessary policy for youth to be adapted in the future society are substantial. Fourth, as a result of the analysis for the relationships between future perception, future policy, future capability and etc. when the youth intends to prepare the future society, the perception influences on the future capability and the future policy mediates them partially. This means that in case the perception is high, the importance of the future capability and future youth policy would be higher, and in case the importance of the future capability is high, the future policy is more and more significant. Especially, in order to realize the future-oriented policy for the youth, this study obtained the result that the perception of the changes of the future society should be a very important prerequisite by priority. Furthermore, the result showed that the youth policy should pan out the way to develop the future capability of youth by the future capability plays a role as an intermediation for the direction of the youth policy. In other words, through this study, it is appeared that the positive act is necessary for the youth to prepare the future capability by themselves rather than simply staying at the recognition of the rapid changes of the future society. However, there was no meditated effect of process to connect what the youth prepares actively by itself and the future youth policy in case the youth prepares the future society by itself. Hence, based on the research, this paper suggests followings to help youth to adapt in the future society: First, people who hope to raise the youth’s adaptation capability for the future need to make efforts to enhance the directionality of prediction for the youth-centered future society through the integrated research by combining the perspectives of youths and futurologists. Second, there is necessary to perform the research that connects the prediction of the future society and the youth policy and contrasts them, and this result will contribute greatly to the enhancement of the effectiveness of the youth policy in the future. Third, there are needs to invigorate the research for the future prediction which aimed the youth in the future in the way that the research about the future society of the youth was scarcely conducted rather than other fields of studies. Fourth, the subjects of this study were based on the Youth Steering Committee which is a youth participation organization under the Juvenile Activity Promotion Act, but the subjects of the future researches need to be expanded to the general youth, the outside youth of school, the youth in residential care, and etc.
This study identifies changes of the future society through relationships between each area (economy, society, politics, environment, and etc.), level of preparation, capabilities in future, and youth policy. The reason that this study had the youth judged the recognition level by expanding the changes of the future society to the society at large is ranges of youths’ lives in the future society will not be limited to particular areas, and it is reasonable to consider overall in an awareness of the society at large and the preparation and capabilities based on the awareness. Therefore, the data collection targeted the youths, who joined in youth participation organizations, to achieve the purpose of the study and collected the data of the 404 youths thorough the survey. The applied statistical techniques were SPSS/WIN 23.0 which conducted frequency, percentage, correlation analysis, and factorial analysis and IBM AMOS 23.0 program which suggested structural analysis. In order to verify the survey data, this study executed sphericity assumption of KMO and Bartlett through the factorial analysis by each subfactor, and Cronbach’ ⍺ was more than .8 as a result of confidence test. The followings are the summary of results achieved the research: First, the youths have recognized the big necessity to actively take action against the drastic changes occurred in specific factors such as economic change, social change, political perspective, environmental change, and core technology in the future society through the changes of the future society perceived by youth. Second, the youths have presented the necessary capabilities of individuals to adapt themselves to the future society in orders: inventive and creative ability, collaborative ability, practice ability, ethical and moral attitude, ability of interpersonal relation, considerate ability, and etc. Third, the result has indicated that self-initiated desires for the expansion of the conditions for youth’s participation such as channels of youth policy participation (Youth Special Meeting, Youth Steering Committee, and etc.) as the necessary policy for youth to be adapted in the future society are substantial. Fourth, as a result of the analysis for the relationships between future perception, future policy, future capability and etc. when the youth intends to prepare the future society, the perception influences on the future capability and the future policy mediates them partially. This means that in case the perception is high, the importance of the future capability and future youth policy would be higher, and in case the importance of the future capability is high, the future policy is more and more significant. Especially, in order to realize the future-oriented policy for the youth, this study obtained the result that the perception of the changes of the future society should be a very important prerequisite by priority. Furthermore, the result showed that the youth policy should pan out the way to develop the future capability of youth by the future capability plays a role as an intermediation for the direction of the youth policy. In other words, through this study, it is appeared that the positive act is necessary for the youth to prepare the future capability by themselves rather than simply staying at the recognition of the rapid changes of the future society. However, there was no meditated effect of process to connect what the youth prepares actively by itself and the future youth policy in case the youth prepares the future society by itself. Hence, based on the research, this paper suggests followings to help youth to adapt in the future society: First, people who hope to raise the youth’s adaptation capability for the future need to make efforts to enhance the directionality of prediction for the youth-centered future society through the integrated research by combining the perspectives of youths and futurologists. Second, there is necessary to perform the research that connects the prediction of the future society and the youth policy and contrasts them, and this result will contribute greatly to the enhancement of the effectiveness of the youth policy in the future. Third, there are needs to invigorate the research for the future prediction which aimed the youth in the future in the way that the research about the future society of the youth was scarcely conducted rather than other fields of studies. Fourth, the subjects of this study were based on the Youth Steering Committee which is a youth participation organization under the Juvenile Activity Promotion Act, but the subjects of the future researches need to be expanded to the general youth, the outside youth of school, the youth in residential care, and etc.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.