본 논문에서는 360°VR(Virtual Reality: 가상현실) 비디오 콘텐츠에 향기 및 바람효과를 제공하여 실험참가자들의 만족도, 실재감, 몰입도에 영향을 주는지 알아보고자 한다. 먼저 기존 연구들의 문제점을 극복하기 위해, 향기의 신뢰성 검증 실험과 360°VR 비디오 콘텐츠를 제작한다. 향기의 신뢰성 검증 실험은 후각효과 재현시스템을 구현하고 단일·다수 이미지와 향기를 동시에 제공하여 일치하는 정도를 선택하는 방법으로 진행한다. 360°VR 비디오 콘텐츠 제작은 실험의 요구사항과 맞는 실험환경과 실험장비를 구성하여 실시한다. 360°영상 내에서 사용자가 보고 있는 객체를 인식하여 감각효과를 사용자에게 제공하는 감각효과 재현 시스템을 구현한다.
신뢰성이 검증된 향기, 360°VR 비디오 콘텐츠, 감각효과 재현 시스템을 활용하여 360°VR 환경에 있는 실험참가자들에게 향기 및 바람효과를 제공하고 사전 준비된 설문지에 응답하게 하도록 한다. 실험참가자들을 바람집단, 향기집단, 바람+향기집단으로 구분하여 실험참가자들이 느끼는 만족도, 실재감, 몰입도를 측정한다.
측정한 결과를 분산분석(ANOVA)한 결과, 실험 집단 간 만족도, 몰입도, 실재감의 정도의 차이가 있다는 것을 확인하였다. 또한 사후검증(...
본 논문에서는 360°VR(Virtual Reality: 가상현실) 비디오 콘텐츠에 향기 및 바람효과를 제공하여 실험참가자들의 만족도, 실재감, 몰입도에 영향을 주는지 알아보고자 한다. 먼저 기존 연구들의 문제점을 극복하기 위해, 향기의 신뢰성 검증 실험과 360°VR 비디오 콘텐츠를 제작한다. 향기의 신뢰성 검증 실험은 후각효과 재현시스템을 구현하고 단일·다수 이미지와 향기를 동시에 제공하여 일치하는 정도를 선택하는 방법으로 진행한다. 360°VR 비디오 콘텐츠 제작은 실험의 요구사항과 맞는 실험환경과 실험장비를 구성하여 실시한다. 360°영상 내에서 사용자가 보고 있는 객체를 인식하여 감각효과를 사용자에게 제공하는 감각효과 재현 시스템을 구현한다.
신뢰성이 검증된 향기, 360°VR 비디오 콘텐츠, 감각효과 재현 시스템을 활용하여 360°VR 환경에 있는 실험참가자들에게 향기 및 바람효과를 제공하고 사전 준비된 설문지에 응답하게 하도록 한다. 실험참가자들을 바람집단, 향기집단, 바람+향기집단으로 구분하여 실험참가자들이 느끼는 만족도, 실재감, 몰입도를 측정한다.
측정한 결과를 분산분석(ANOVA)한 결과, 실험 집단 간 만족도, 몰입도, 실재감의 정도의 차이가 있다는 것을 확인하였다. 또한 사후검증(Scheffe)을 통해 차이를 분석한 결과, 360°VR 콘텐츠를 사용한 가상현실에서 단일 감각효과를 제공하는 것보다 복수의 감각효과를 제공하는 것이 몰입도, 만족도, 실재감을 높이며, 단일효과에서는 바람효과를 제공하는 것보다 향기효과를 제공하는 것이 실재감과 몰입도, 만족도를 높인다는 결과를 도출하였다.
본 논문에서는 360°VR(Virtual Reality: 가상현실) 비디오 콘텐츠에 향기 및 바람효과를 제공하여 실험참가자들의 만족도, 실재감, 몰입도에 영향을 주는지 알아보고자 한다. 먼저 기존 연구들의 문제점을 극복하기 위해, 향기의 신뢰성 검증 실험과 360°VR 비디오 콘텐츠를 제작한다. 향기의 신뢰성 검증 실험은 후각효과 재현시스템을 구현하고 단일·다수 이미지와 향기를 동시에 제공하여 일치하는 정도를 선택하는 방법으로 진행한다. 360°VR 비디오 콘텐츠 제작은 실험의 요구사항과 맞는 실험환경과 실험장비를 구성하여 실시한다. 360°영상 내에서 사용자가 보고 있는 객체를 인식하여 감각효과를 사용자에게 제공하는 감각효과 재현 시스템을 구현한다.
신뢰성이 검증된 향기, 360°VR 비디오 콘텐츠, 감각효과 재현 시스템을 활용하여 360°VR 환경에 있는 실험참가자들에게 향기 및 바람효과를 제공하고 사전 준비된 설문지에 응답하게 하도록 한다. 실험참가자들을 바람집단, 향기집단, 바람+향기집단으로 구분하여 실험참가자들이 느끼는 만족도, 실재감, 몰입도를 측정한다.
측정한 결과를 분산분석(ANOVA)한 결과, 실험 집단 간 만족도, 몰입도, 실재감의 정도의 차이가 있다는 것을 확인하였다. 또한 사후검증(Scheffe)을 통해 차이를 분석한 결과, 360°VR 콘텐츠를 사용한 가상현실에서 단일 감각효과를 제공하는 것보다 복수의 감각효과를 제공하는 것이 몰입도, 만족도, 실재감을 높이며, 단일효과에서는 바람효과를 제공하는 것보다 향기효과를 제공하는 것이 실재감과 몰입도, 만족도를 높인다는 결과를 도출하였다.
The purpose of this study is to investigate the effect of the scent and wind effect on the 360° VR (Virtual Reality) video content, which affects the satisfaction, sense of presence, and immersion of the experimental participants.
First, to overcome the problems of existing researches, we c...
The purpose of this study is to investigate the effect of the scent and wind effect on the 360° VR (Virtual Reality) video content, which affects the satisfaction, sense of presence, and immersion of the experimental participants.
First, to overcome the problems of existing researches, we conduct verification experiment of fragrance and produce 360° VR video contents. The reliability verification experiment of the fragrance is performed by implementing the scent effect reproduction system and simultaneously providing the single and multiple images and fragrance to measure the matching degree.
In addition, we implement a sensory effect recreation system that provides users with sensory effects by recognizing the objects they see in the 360° VR video.
Using a reliable scent, 360 ° VR video content, and a sensory reproduction system, give participants in the 360 ° VR environment a smell and wind effect and participants respond to a pre-prepared questionnaire. The experiment participants were divided into three groups, and the satisfaction, the sense of presence, and the immersion degree were measured.
As a result of ANOVA, it was confirmed that there was a difference among experimental groups in degree of the satisfaction, immersion and sense of presence. In addition, analysis of the difference through post-test (Scheffe) showed that providing multiple sensory effects rather than providing a single sensory effect in a virtual reality using 360° VR content more affects immersion, satisfaction, and sense of presence. And in the single effect, it was found that providing a scent effect rather than providing a wind effect more affects sense of presence, immersion and satisfaction.
The purpose of this study is to investigate the effect of the scent and wind effect on the 360° VR (Virtual Reality) video content, which affects the satisfaction, sense of presence, and immersion of the experimental participants.
First, to overcome the problems of existing researches, we conduct verification experiment of fragrance and produce 360° VR video contents. The reliability verification experiment of the fragrance is performed by implementing the scent effect reproduction system and simultaneously providing the single and multiple images and fragrance to measure the matching degree.
In addition, we implement a sensory effect recreation system that provides users with sensory effects by recognizing the objects they see in the 360° VR video.
Using a reliable scent, 360 ° VR video content, and a sensory reproduction system, give participants in the 360 ° VR environment a smell and wind effect and participants respond to a pre-prepared questionnaire. The experiment participants were divided into three groups, and the satisfaction, the sense of presence, and the immersion degree were measured.
As a result of ANOVA, it was confirmed that there was a difference among experimental groups in degree of the satisfaction, immersion and sense of presence. In addition, analysis of the difference through post-test (Scheffe) showed that providing multiple sensory effects rather than providing a single sensory effect in a virtual reality using 360° VR content more affects immersion, satisfaction, and sense of presence. And in the single effect, it was found that providing a scent effect rather than providing a wind effect more affects sense of presence, immersion and satisfaction.
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