최근 자녀를 입양 보내지 않고 직접 양육하고자 하는 양육미혼모들이 급격히 증가하고 있다. 양육미혼모들이 자녀를 잘 양육할 수 있도록 돕는 대안이 시급하다. 양육미혼모는 여러 가지 열악한 상황에서 자녀를 양육하므로 자녀 양육에 더 어려움을 느끼고 죄책감을 갖고 있다. 영·유아기는 모든 발달이 급속히 이루어지며 부모 역할의 새로운 대처방법과 지식, 기술이 요구되는 시기이므로 영·유아기 자녀를 둔 양육미혼모에게 심리치료와 부모교육의 접근이 필요하겠다. 따라서 영·유아기 자녀를 둔 양육미혼모의 양육죄책감을 해결하기 위해 집단미술치료, 부모역할에 대한 ...
국문초록 집단미술치료를 병행한 CPRT가 양육미혼모의 모-자녀관계 증진에 미치는 효과
이 시 종 명지대학교 대학원 아동학과 아동가족심리치료 전공 지도교수 한 유 진
최근 자녀를 입양 보내지 않고 직접 양육하고자 하는 양육미혼모들이 급격히 증가하고 있다. 양육미혼모들이 자녀를 잘 양육할 수 있도록 돕는 대안이 시급하다. 양육미혼모는 여러 가지 열악한 상황에서 자녀를 양육하므로 자녀 양육에 더 어려움을 느끼고 죄책감을 갖고 있다. 영·유아기는 모든 발달이 급속히 이루어지며 부모 역할의 새로운 대처방법과 지식, 기술이 요구되는 시기이므로 영·유아기 자녀를 둔 양육미혼모에게 심리치료와 부모교육의 접근이 필요하겠다. 따라서 영·유아기 자녀를 둔 양육미혼모의 양육죄책감을 해결하기 위해 집단미술치료, 부모역할에 대한 양육효능감과 모-자녀관계를 위해 CPRT를 시행하고자 한다. 본 연구의 목적은 집단미술치료를 병행한 CPRT를 영·유아기 자녀를 둔 양육미혼모에게 실시하여 모-자녀관계 증진의 효과를 검증하는데 있다. 이를 위해 먼저 문헌연구와 요구도 조사를 통해 프로그램을 구성하고, 예비연구를 거쳐 프로그램을 수정·보완한 후 본 프로그램을 구성하였다. 연구의 대상은 만 12개월~4세 영·유아기 자녀를 둔 양육미혼모와 그의 자녀를 실험집단 5쌍, 통제집단 5쌍으로 구성하고 실험집단에는 집단미술치료를 병행한 CPRT를 실시하였다. 양육미혼모에게는 집단미술치료와 부모-자녀 관계훈련을 주 1회 90분씩 10회기, 미혼모와 자녀에게는 개별 라이브 슈퍼비전으로 부모-자녀 놀이치료를 3회기~9회기까지 주 1회 30분씩 7회기 진행하였다. 프로그램의 효과를 알아보기 위하여 양육미혼모의 양육죄책감과 양육효능감, 모-자녀 관계를 모두 양적 척도로 측정하였다. 실험집단은 프로그램 시작 전에 사전검사와 프로그램 종료 후에 사후검사를 진행하였고, 통제집단은 사전, 사후 검사를 실험집단과 같은 시기에 진행하였다. 본 연구에서 수집된 자료 분석은 SPSS/WIN 19.0 통계 프로그램을 이용하였으며 분석방법은 다음과 같다. 첫째, 연구대상자의 사회·인구학적 배경의 일반적 특성을 알아보기 위하여 빈도와 백분율을 구하였다. 둘째, 본 연구에서 사용한 각 척도의 신뢰도를 검증하기 위하여 문항 내적합치도(Cronbach’s ɑ)값을 산출하였다. 셋째, 연구의 실험집단과 통제집단 간 각 척도별 사전검사 점수의 차이를 알아보기 위하여 비모수 검정인 Mann–Whitney U test를 실시하였다. 넷째, 집단미술치료를 병행한 CPRT 실시 전과 후의 실험집단과 통제집단간의 사전·사후검사 점수의 차이를 알아보기 위하여 비모수 통계방법인 윌콕슨 부호 순위 검정(Wilcoxon matched-pairs signed-ranks test)을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 집단미술치료를 병행한 CPRT는 양육미혼모의 양육죄책감 감소에 효과가 있는 것으로 나타났다. 프로그램 실시 후 실험집단은 통제집단과 비교하여 양육죄책감과 양육죄책감의 하위요인인 타인 양육에 대한 죄책감, 돌봄에 대한 죄책감, 부모 역할에 대한 죄책감 모두 유의미한 변화를 보여 양육죄책감 감소에 긍정적인 효과가 있었다. 둘째, 집단미술치료를 병행한 CPRT는 양육미혼모의 양육효능감 증진에 효과가 있는 것으로 나타났다. 프로그램 실시 후 실험집단은 통제집단과 비교하여 양육효능감과 양육효능감의 하위요인인 전반적인 양육능력, 건강하게 양육하는 능력, 의사소통 능력, 학습지도 능력, 훈육 능력 모두 유의미한 변화를 보여 양육효능감 증진에 긍정적인 효과가 있었다. 셋째, 집단미술치료를 병행한 CPRT는 양육미혼모의 모-자녀관계 증진에 효과가 있는 것으로 나타났다. 프로그램 실시 후 실험집단은 통제집단과 비교하여 모-자녀관계와 모-자녀관계의 하위요인인 친밀감, 갈등, 의존성 모두 유의미한 변화를 보여 모-자녀관계 증진에 긍정적인 효과가 있었다. 따라서 본 연구는 영·유아기 자녀를 둔 양육미혼모를 대상으로 집단미술치료를 병행한 CPRT를 실시한 결과, 모-자녀관계 증진에 효과가 있음이 입증되었다. 이상의 결과를 토대로 본 연구의 의의를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 지금까지 양육미혼모를 대상으로 CPRT를 진행한 연구가 거의 이루어지지 않은 시점에서 양육미혼모를 대상으로 집단미술치료를 병행한 CPRT를 실시하여 집단미술치료를 통해 양육미혼모의 자녀 양육에 대한 죄책감을 감소하고, CPRT를 통해 양육에 대한 효능감을 높여 모-자녀관계 증진의 효과를 입증하였다는 점에서 의의가 있다. 둘째, 본 연구는 지금까지 양육미혼모와 자녀가 쌍으로 프로그램에 참여한 연구가 거의 이루어지지 않은 시점에서 양육미혼모와 그의 자녀를 대상으로 양육미혼모에게 부모교육을 진행하고, 양육미혼모와 자녀에게는 부모-자녀 놀이치료를 진행하여 양육효능감과 모-자녀관계 증진의 효과를 입증하였다는 점에서 의의가 있다. 셋째, 본 연구는 지금까지 라이브 슈퍼비전으로 진행된 연구가 거의 이루어지지 않은 시점에서 CPRT에서 진행하는 비디오 슈퍼비전 대신에 양육미혼모가 더 쉽게 놀이치료의 기본 원리와 기술을 배워 자녀에게 적용할 수 있도록 개별 라이브 슈퍼비전 형식으로 진행한 점에서 의의가 있다. 넷째, 본 연구는 지금까지 양육미혼모를 치료대행자로 훈련시킨 연구가 거의 이루어지지 않은 시점에서 양육미혼모를 치료대행자로 훈련시켜 양육미혼모로 하여금 자녀의 삶에서 치료적 동반자가 될 수 있도록 도와주는 일에 기여했다는 점에 의의가 있다. 다섯째, CPRT와 관련된 지금까지의 선행연구는 문제가 있는 아동의 부모를 대상으로 하였으나 본 연구에서는 예방적 차원에서 부모 역할의 새로운 지식과 기술이 요구되는 시기인 영·유아기 자녀를 둔 양육미혼모와 그의 자녀를 대상으로 진행한 점에 의의가 있다.
최근 자녀를 입양 보내지 않고 직접 양육하고자 하는 양육미혼모들이 급격히 증가하고 있다. 양육미혼모들이 자녀를 잘 양육할 수 있도록 돕는 대안이 시급하다. 양육미혼모는 여러 가지 열악한 상황에서 자녀를 양육하므로 자녀 양육에 더 어려움을 느끼고 죄책감을 갖고 있다. 영·유아기는 모든 발달이 급속히 이루어지며 부모 역할의 새로운 대처방법과 지식, 기술이 요구되는 시기이므로 영·유아기 자녀를 둔 양육미혼모에게 심리치료와 부모교육의 접근이 필요하겠다. 따라서 영·유아기 자녀를 둔 양육미혼모의 양육죄책감을 해결하기 위해 집단미술치료, 부모역할에 대한 양육효능감과 모-자녀관계를 위해 CPRT를 시행하고자 한다. 본 연구의 목적은 집단미술치료를 병행한 CPRT를 영·유아기 자녀를 둔 양육미혼모에게 실시하여 모-자녀관계 증진의 효과를 검증하는데 있다. 이를 위해 먼저 문헌연구와 요구도 조사를 통해 프로그램을 구성하고, 예비연구를 거쳐 프로그램을 수정·보완한 후 본 프로그램을 구성하였다. 연구의 대상은 만 12개월~4세 영·유아기 자녀를 둔 양육미혼모와 그의 자녀를 실험집단 5쌍, 통제집단 5쌍으로 구성하고 실험집단에는 집단미술치료를 병행한 CPRT를 실시하였다. 양육미혼모에게는 집단미술치료와 부모-자녀 관계훈련을 주 1회 90분씩 10회기, 미혼모와 자녀에게는 개별 라이브 슈퍼비전으로 부모-자녀 놀이치료를 3회기~9회기까지 주 1회 30분씩 7회기 진행하였다. 프로그램의 효과를 알아보기 위하여 양육미혼모의 양육죄책감과 양육효능감, 모-자녀 관계를 모두 양적 척도로 측정하였다. 실험집단은 프로그램 시작 전에 사전검사와 프로그램 종료 후에 사후검사를 진행하였고, 통제집단은 사전, 사후 검사를 실험집단과 같은 시기에 진행하였다. 본 연구에서 수집된 자료 분석은 SPSS/WIN 19.0 통계 프로그램을 이용하였으며 분석방법은 다음과 같다. 첫째, 연구대상자의 사회·인구학적 배경의 일반적 특성을 알아보기 위하여 빈도와 백분율을 구하였다. 둘째, 본 연구에서 사용한 각 척도의 신뢰도를 검증하기 위하여 문항 내적합치도(Cronbach’s ɑ)값을 산출하였다. 셋째, 연구의 실험집단과 통제집단 간 각 척도별 사전검사 점수의 차이를 알아보기 위하여 비모수 검정인 Mann–Whitney U test를 실시하였다. 넷째, 집단미술치료를 병행한 CPRT 실시 전과 후의 실험집단과 통제집단간의 사전·사후검사 점수의 차이를 알아보기 위하여 비모수 통계방법인 윌콕슨 부호 순위 검정(Wilcoxon matched-pairs signed-ranks test)을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 집단미술치료를 병행한 CPRT는 양육미혼모의 양육죄책감 감소에 효과가 있는 것으로 나타났다. 프로그램 실시 후 실험집단은 통제집단과 비교하여 양육죄책감과 양육죄책감의 하위요인인 타인 양육에 대한 죄책감, 돌봄에 대한 죄책감, 부모 역할에 대한 죄책감 모두 유의미한 변화를 보여 양육죄책감 감소에 긍정적인 효과가 있었다. 둘째, 집단미술치료를 병행한 CPRT는 양육미혼모의 양육효능감 증진에 효과가 있는 것으로 나타났다. 프로그램 실시 후 실험집단은 통제집단과 비교하여 양육효능감과 양육효능감의 하위요인인 전반적인 양육능력, 건강하게 양육하는 능력, 의사소통 능력, 학습지도 능력, 훈육 능력 모두 유의미한 변화를 보여 양육효능감 증진에 긍정적인 효과가 있었다. 셋째, 집단미술치료를 병행한 CPRT는 양육미혼모의 모-자녀관계 증진에 효과가 있는 것으로 나타났다. 프로그램 실시 후 실험집단은 통제집단과 비교하여 모-자녀관계와 모-자녀관계의 하위요인인 친밀감, 갈등, 의존성 모두 유의미한 변화를 보여 모-자녀관계 증진에 긍정적인 효과가 있었다. 따라서 본 연구는 영·유아기 자녀를 둔 양육미혼모를 대상으로 집단미술치료를 병행한 CPRT를 실시한 결과, 모-자녀관계 증진에 효과가 있음이 입증되었다. 이상의 결과를 토대로 본 연구의 의의를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 지금까지 양육미혼모를 대상으로 CPRT를 진행한 연구가 거의 이루어지지 않은 시점에서 양육미혼모를 대상으로 집단미술치료를 병행한 CPRT를 실시하여 집단미술치료를 통해 양육미혼모의 자녀 양육에 대한 죄책감을 감소하고, CPRT를 통해 양육에 대한 효능감을 높여 모-자녀관계 증진의 효과를 입증하였다는 점에서 의의가 있다. 둘째, 본 연구는 지금까지 양육미혼모와 자녀가 쌍으로 프로그램에 참여한 연구가 거의 이루어지지 않은 시점에서 양육미혼모와 그의 자녀를 대상으로 양육미혼모에게 부모교육을 진행하고, 양육미혼모와 자녀에게는 부모-자녀 놀이치료를 진행하여 양육효능감과 모-자녀관계 증진의 효과를 입증하였다는 점에서 의의가 있다. 셋째, 본 연구는 지금까지 라이브 슈퍼비전으로 진행된 연구가 거의 이루어지지 않은 시점에서 CPRT에서 진행하는 비디오 슈퍼비전 대신에 양육미혼모가 더 쉽게 놀이치료의 기본 원리와 기술을 배워 자녀에게 적용할 수 있도록 개별 라이브 슈퍼비전 형식으로 진행한 점에서 의의가 있다. 넷째, 본 연구는 지금까지 양육미혼모를 치료대행자로 훈련시킨 연구가 거의 이루어지지 않은 시점에서 양육미혼모를 치료대행자로 훈련시켜 양육미혼모로 하여금 자녀의 삶에서 치료적 동반자가 될 수 있도록 도와주는 일에 기여했다는 점에 의의가 있다. 다섯째, CPRT와 관련된 지금까지의 선행연구는 문제가 있는 아동의 부모를 대상으로 하였으나 본 연구에서는 예방적 차원에서 부모 역할의 새로운 지식과 기술이 요구되는 시기인 영·유아기 자녀를 둔 양육미혼모와 그의 자녀를 대상으로 진행한 점에 의의가 있다.
The Effects of CPRT with Group Art Therapy on the Improvement of Mother-Child Relationship of Unmarried Mothers
Lee, Si-jong Department of Child Development and Education Graduate School, Myongji University Directed by Professor Han, You Jin
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Abstract
The Effects of CPRT with Group Art Therapy on the Improvement of Mother-Child Relationship of Unmarried Mothers
Lee, Si-jong Department of Child Development and Education Graduate School, Myongji University Directed by Professor Han, You Jin
The number of unmarried mothers who do not put their child up for adoption, but try to raise their child on their own have increased rapidly in these days. It is urgent for them to give some alternatives to help them. These unmarried mothers feel difficulties and senses of guilty because they raise their child in substandard situation. In the period of infants and preschool, psychotherapies for unmarried mothers of infants and preschool child and approaches for parent education are required because there are many holistic developments and parents’ roles of new coping method, knowledge, techniques are needed. Therefore, in order to resolve sense of guilty of unmarried mothers of infants and preschool child, I implemented CPRT with group art therapy to enhance mother-child relationship of unmarried mothers. The objectives of this study verifies effects of CPRT with group art therapy on the improvement of mother-child relationship of unmarried mothers. To do this, this program was organized through analysis of literature review and research of demand and then, after preliminary research for modifying and complementing, this program was finally organized. The subject for this study were unmarried mothers who raised from 12 months to 4 year-old child. 5 child-parent pairs in the experimental group and another 5 in the control group. I implemented CPRT with group art therapy to the experimental group. The program, group art therapy and mother-child relationship training, proceeded in 10 sessions, one sessions a week and 90minutes for each session to unmarried mothers and the program, parent-child play therapy in live supervision, proceeded in 7 sessions, one sessions a week and 30 minutes for each session to unmarried mothers and their child separately. I measured raising guilt, parenting efficacy, mother-child relationship of unmarried mothers in quantitative scales in order to recognize effects of this program. The experimental group proceeded pretest before starting program and posttest after the end of the program. The control group proceeded pretest and posttest at the same time of the experimental group. Data collected in this study were processed with SPSS/WIN 19.0 and analysis methods were as follows. First, the general characteristics of the subjects’ socio-demographic background were analyzed through frequencies and percentages. Second, item internal consistency(Cronbach’s ɑ) was calculated to verify reliabilities of each scales in this study. Third, the difference between the pretest score before the therapy program and the posttest score after in the experimental group and the control group was analyzed through Wilcoxon signed rank test, which is a nonparametric test. Forth, the difference between before implementation of CPRT with group art therapy and after it and the difference between the pretest the difference between the pretest score before the therapy program and the posttest score after between experimental group and the control group was analyzed through Wilcoxon matched-pairs signed-ranks test, which is a nonparametric test. The result of this study are summarized as follows. First, CPRT with group art therapy was found to reduce raising guilt of unmarried mothers. After this program, compared to the control group, raising guilt and its subfactors, such as guilt of raising others, care, the role of parents had been changed meaningfully and showed positive effects on decrease in raising guilt. Second, CPRT with group art therapy have effects on increase in unmarried mothers’ parenting efficacy. After this program, compared to the control group, all of parenting efficacy and its subfactors, such as overall raising ability, healthy raising ability, communication ability, study guidance ability, discipline ability had been changed meaningfully and showed positive effects on increase in parenting efficacy. Third, CPRT with group art therapy have effects on increase in enhancement of mother-child relationship. After this program, compared to the control group, all of mother-child relationship and its subfactors, such as sense of closeness, conflict, dependence had been changed meaningfully and showed positive effects on enhancement of mother-child relationship. Accordingly, this study proved the effects of CPRT with group art therapy on the improvement of mother-child relationship of unmarried mothers. The meaning of this research is as follows; First, although there were little studies for CPRT on unmarried mothers at the time of the beginning of this study, CPRT with group art therapy showed that it decreased parenting guilt and enhance mother-child relationship. Second, this study proved that, although there were almost no studies for unmarried mothers and their child together, it proceeded parent education for unmarried mothers and parent-child play therapy for them and their child together and proved its effects. Third, although there were almost no studies proceeded in live provision, this study proceeded individual live provision method, instead of video provision in original CPRT, which is more easier to learn basic principles of play therapy and apply to their child. Forth, although there were almost no studies that train unmarried mothers as acting therapists, but, in this study, unmarried mothers were trained to be acting therapists and therapeutic partner for their child. Fifth, in previous studies related with CPRT, subjects were parents who had problem child, but, in this study, subjects were unmarried mothers of infants and preschool child who needs new knowledge and techniques of parents’ role in prophylactic aspects and their child.
Keywords: CPRT with group art therapy, unmarried mother, raising guilt, parenting efficacy, mother-c
Abstract
The Effects of CPRT with Group Art Therapy on the Improvement of Mother-Child Relationship of Unmarried Mothers
Lee, Si-jong Department of Child Development and Education Graduate School, Myongji University Directed by Professor Han, You Jin
The number of unmarried mothers who do not put their child up for adoption, but try to raise their child on their own have increased rapidly in these days. It is urgent for them to give some alternatives to help them. These unmarried mothers feel difficulties and senses of guilty because they raise their child in substandard situation. In the period of infants and preschool, psychotherapies for unmarried mothers of infants and preschool child and approaches for parent education are required because there are many holistic developments and parents’ roles of new coping method, knowledge, techniques are needed. Therefore, in order to resolve sense of guilty of unmarried mothers of infants and preschool child, I implemented CPRT with group art therapy to enhance mother-child relationship of unmarried mothers. The objectives of this study verifies effects of CPRT with group art therapy on the improvement of mother-child relationship of unmarried mothers. To do this, this program was organized through analysis of literature review and research of demand and then, after preliminary research for modifying and complementing, this program was finally organized. The subject for this study were unmarried mothers who raised from 12 months to 4 year-old child. 5 child-parent pairs in the experimental group and another 5 in the control group. I implemented CPRT with group art therapy to the experimental group. The program, group art therapy and mother-child relationship training, proceeded in 10 sessions, one sessions a week and 90minutes for each session to unmarried mothers and the program, parent-child play therapy in live supervision, proceeded in 7 sessions, one sessions a week and 30 minutes for each session to unmarried mothers and their child separately. I measured raising guilt, parenting efficacy, mother-child relationship of unmarried mothers in quantitative scales in order to recognize effects of this program. The experimental group proceeded pretest before starting program and posttest after the end of the program. The control group proceeded pretest and posttest at the same time of the experimental group. Data collected in this study were processed with SPSS/WIN 19.0 and analysis methods were as follows. First, the general characteristics of the subjects’ socio-demographic background were analyzed through frequencies and percentages. Second, item internal consistency(Cronbach’s ɑ) was calculated to verify reliabilities of each scales in this study. Third, the difference between the pretest score before the therapy program and the posttest score after in the experimental group and the control group was analyzed through Wilcoxon signed rank test, which is a nonparametric test. Forth, the difference between before implementation of CPRT with group art therapy and after it and the difference between the pretest the difference between the pretest score before the therapy program and the posttest score after between experimental group and the control group was analyzed through Wilcoxon matched-pairs signed-ranks test, which is a nonparametric test. The result of this study are summarized as follows. First, CPRT with group art therapy was found to reduce raising guilt of unmarried mothers. After this program, compared to the control group, raising guilt and its subfactors, such as guilt of raising others, care, the role of parents had been changed meaningfully and showed positive effects on decrease in raising guilt. Second, CPRT with group art therapy have effects on increase in unmarried mothers’ parenting efficacy. After this program, compared to the control group, all of parenting efficacy and its subfactors, such as overall raising ability, healthy raising ability, communication ability, study guidance ability, discipline ability had been changed meaningfully and showed positive effects on increase in parenting efficacy. Third, CPRT with group art therapy have effects on increase in enhancement of mother-child relationship. After this program, compared to the control group, all of mother-child relationship and its subfactors, such as sense of closeness, conflict, dependence had been changed meaningfully and showed positive effects on enhancement of mother-child relationship. Accordingly, this study proved the effects of CPRT with group art therapy on the improvement of mother-child relationship of unmarried mothers. The meaning of this research is as follows; First, although there were little studies for CPRT on unmarried mothers at the time of the beginning of this study, CPRT with group art therapy showed that it decreased parenting guilt and enhance mother-child relationship. Second, this study proved that, although there were almost no studies for unmarried mothers and their child together, it proceeded parent education for unmarried mothers and parent-child play therapy for them and their child together and proved its effects. Third, although there were almost no studies proceeded in live provision, this study proceeded individual live provision method, instead of video provision in original CPRT, which is more easier to learn basic principles of play therapy and apply to their child. Forth, although there were almost no studies that train unmarried mothers as acting therapists, but, in this study, unmarried mothers were trained to be acting therapists and therapeutic partner for their child. Fifth, in previous studies related with CPRT, subjects were parents who had problem child, but, in this study, subjects were unmarried mothers of infants and preschool child who needs new knowledge and techniques of parents’ role in prophylactic aspects and their child.
Keywords: CPRT with group art therapy, unmarried mother, raising guilt, parenting efficacy, mother-c
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