관계마케팅 구성요인과 메뉴선택속성요인이 외식기업 브랜드 선택과 재방문의도에 미치는 영향 The effects of relationship marketing factors and menu selection attribute factors on food service corporates' brand choice and revisit intention원문보기
본 연구는 메뉴선택속성요인을 통해 소비자가 업태별 외식기업 브랜드 선택행동을 결정하는 요인을 추정하고 더불어 업태별 외식기업 브랜드에 따른 관계마케팅 구성요인과 메뉴선택속성요인이 재방문의도에 미치는 영향을 분석함으로써 소비자의 브랜드 선택행동 추정 및 미래행동예측에 대한 정보를 제공하고자 하는 것이다. 상기와 같은 연구 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 3가지의 방법을 제시하였다. 첫째, 메뉴선택속성요인을 통한 업태별 외식기업 브랜드 선택을 이산적 선택확률 모형을 적용하여 영향 요인을 도출하고 둘째, 관계마케팅 구성요인과 메뉴선택속성요인이 재방문의도에 미치는 영향관계를 확인하였다. 마지막으로 업태별 외식기업 브랜드에 따른 관계마케팅 구성요인과 메뉴선택속성요인이 재방문의도에 미치는 영향관계를 확인하였다. 그 결과를 바탕으로 업태별 외식기업 브랜드에 대한 선택행동과 재방문의도를 통하여 ...
본 연구는 메뉴선택속성요인을 통해 소비자가 업태별 외식기업 브랜드 선택행동을 결정하는 요인을 추정하고 더불어 업태별 외식기업 브랜드에 따른 관계마케팅 구성요인과 메뉴선택속성요인이 재방문의도에 미치는 영향을 분석함으로써 소비자의 브랜드 선택행동 추정 및 미래행동예측에 대한 정보를 제공하고자 하는 것이다. 상기와 같은 연구 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 3가지의 방법을 제시하였다. 첫째, 메뉴선택속성요인을 통한 업태별 외식기업 브랜드 선택을 이산적 선택확률 모형을 적용하여 영향 요인을 도출하고 둘째, 관계마케팅 구성요인과 메뉴선택속성요인이 재방문의도에 미치는 영향관계를 확인하였다. 마지막으로 업태별 외식기업 브랜드에 따른 관계마케팅 구성요인과 메뉴선택속성요인이 재방문의도에 미치는 영향관계를 확인하였다. 그 결과를 바탕으로 업태별 외식기업 브랜드에 대한 선택행동과 재방문의도를 통하여 마케팅 전략을 모색하고자 하였다. 연구 1의 메뉴선택속성요인에 따른 MNL 모형 추정결과에서는 애슐리는 성별에서 부(-)의 영향이 나타났으며, 메뉴품질요인, 메뉴구성요인, 메뉴가치요인에서도 부(-)의 영향이 나타났다. 자연별곡은 연령에서 정(+)의 영향이 나타났으며 화이트 컬러에서는 부(-)의 영향이 나타났다. 쿠우쿠우는 연령에서 부(-)의 영향이 나타났으며 화이트 컬러에서는 정(+)의 영향이 나타났다. 크리스탈제이드는 소득과 방문횟수에서 정(+)의 영향이 나타났으며 메뉴품질요인, 메뉴구성요인, 메뉴가치요인에서는 정(+)의 영향이 나타났으나 메뉴개발요인에서는 부(-)의 요인이 나타났다. 연구과제 2의 분석결과 중 다중회귀분석에서는 관계마케팅 구성요인과 메뉴선택속성요인이 재방문의도에 미치는 영향은 모두 정(+)의 영향으로 나타났고, 업태별 외식기업 브랜드에 따른 관계마케팅 구성요인이 재방문의도에 미치는 영향은 조절효과에서 자연별곡이 고객지향성요인에 부(-)의 영향이 나타났으며, 쿠우쿠우는 물리적환경요인에서 정(+)의 영향이 나타났다. 업태별 외식기업 브랜드에 따른 메뉴선택속성요인이 재방문의도에 미치는 영향에서 조절효과는 메뉴품질요인이 애슐리, 자연별곡, 쿠우쿠우 모두 부(-)의 영향으로 나타났으며, 메뉴가치요인에서는 쿠우쿠우가 정(+)의 영향으로 나타났다. 따라서 업태별 외식기업 브랜드에서는 개인의 특성변수 및 다양한 상황에 따라 그 선택행동과 재방문의도가 달라질 수 있으므로 외식산업에서 가장 기본요소인 고객과의 관계를 지속적으로 유지하고 소비자가 고려하는 메뉴선택속성요인을 연구하여 고객의 이탈을 방지해야 할 것으로 사료된다.
본 연구는 메뉴선택속성요인을 통해 소비자가 업태별 외식기업 브랜드 선택행동을 결정하는 요인을 추정하고 더불어 업태별 외식기업 브랜드에 따른 관계마케팅 구성요인과 메뉴선택속성요인이 재방문의도에 미치는 영향을 분석함으로써 소비자의 브랜드 선택행동 추정 및 미래행동예측에 대한 정보를 제공하고자 하는 것이다. 상기와 같은 연구 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 3가지의 방법을 제시하였다. 첫째, 메뉴선택속성요인을 통한 업태별 외식기업 브랜드 선택을 이산적 선택확률 모형을 적용하여 영향 요인을 도출하고 둘째, 관계마케팅 구성요인과 메뉴선택속성요인이 재방문의도에 미치는 영향관계를 확인하였다. 마지막으로 업태별 외식기업 브랜드에 따른 관계마케팅 구성요인과 메뉴선택속성요인이 재방문의도에 미치는 영향관계를 확인하였다. 그 결과를 바탕으로 업태별 외식기업 브랜드에 대한 선택행동과 재방문의도를 통하여 마케팅 전략을 모색하고자 하였다. 연구 1의 메뉴선택속성요인에 따른 MNL 모형 추정결과에서는 애슐리는 성별에서 부(-)의 영향이 나타났으며, 메뉴품질요인, 메뉴구성요인, 메뉴가치요인에서도 부(-)의 영향이 나타났다. 자연별곡은 연령에서 정(+)의 영향이 나타났으며 화이트 컬러에서는 부(-)의 영향이 나타났다. 쿠우쿠우는 연령에서 부(-)의 영향이 나타났으며 화이트 컬러에서는 정(+)의 영향이 나타났다. 크리스탈제이드는 소득과 방문횟수에서 정(+)의 영향이 나타났으며 메뉴품질요인, 메뉴구성요인, 메뉴가치요인에서는 정(+)의 영향이 나타났으나 메뉴개발요인에서는 부(-)의 요인이 나타났다. 연구과제 2의 분석결과 중 다중회귀분석에서는 관계마케팅 구성요인과 메뉴선택속성요인이 재방문의도에 미치는 영향은 모두 정(+)의 영향으로 나타났고, 업태별 외식기업 브랜드에 따른 관계마케팅 구성요인이 재방문의도에 미치는 영향은 조절효과에서 자연별곡이 고객지향성요인에 부(-)의 영향이 나타났으며, 쿠우쿠우는 물리적환경요인에서 정(+)의 영향이 나타났다. 업태별 외식기업 브랜드에 따른 메뉴선택속성요인이 재방문의도에 미치는 영향에서 조절효과는 메뉴품질요인이 애슐리, 자연별곡, 쿠우쿠우 모두 부(-)의 영향으로 나타났으며, 메뉴가치요인에서는 쿠우쿠우가 정(+)의 영향으로 나타났다. 따라서 업태별 외식기업 브랜드에서는 개인의 특성변수 및 다양한 상황에 따라 그 선택행동과 재방문의도가 달라질 수 있으므로 외식산업에서 가장 기본요소인 고객과의 관계를 지속적으로 유지하고 소비자가 고려하는 메뉴선택속성요인을 연구하여 고객의 이탈을 방지해야 할 것으로 사료된다.
This study aims to provide information on customers’ restaurant choice behavior and future behavior by clarifying the factors that determine the choice behavior for brands. To understand customers’ behavior, it examined how the factors of relationship marketing and menu selection attributes effect o...
This study aims to provide information on customers’ restaurant choice behavior and future behavior by clarifying the factors that determine the choice behavior for brands. To understand customers’ behavior, it examined how the factors of relationship marketing and menu selection attributes effect on revisit intentions. In order to achieve the above research objective, the following three decision-making approaches for choice behavior were presented. First, the behavior for food service brands categorized by their business types was derived by applying the discrete choice probability model to customers’ choice behavior for such brands. Second, the impact relation, that is, the influence of relationship marketing factors and selection attribute factors in the menu on revisit intention, was analyzed. Finally, the effect of the impact relation for food service brands categorized business types was examined. Based on the results, we tried to find a marketing strategy through choice behavior for food service brands categorized by business types and the relevant revisit intentions. The empirical analysis revealed the following. The MNL result for selection attribute factors in the menu, which is in Study 1, showed negative effects of gender and also menu quality factors, menu composition factors, and menu value factors in Ashley. A positive effect of age but a negative effect of white color were observed in Natural Kitchen. A negative effect of age but a positive effect for white color were found in QooQoo. Positive effects of income and the number of visit and also menu quality factors, menu composition factors, and menu value factors but a negative effect of menu development factors were identified in Crystal Jade. In Study 2, a multiple regression analysis showed that both relationship marketing factors and menu selection attribute factors had positive effects on revisit intention. An analysis of the influence of relationship marketing factors on revisit intention by food service brands revealed a negative moderating effect on customer-oriented factors in Natural Kitchen and a positive moderating effect on physical environment factors in QooQoo. An analysis of the influence of menu selection attribute factors on revisit intention by food service brands revealed a negative moderating effect on menu quality factors in Ashley, Natural Kitchen, and QooQoo but a positive moderating effect on menu value factors in QooQoo. Therefore, for food service brands categorized by business types, the choice behavior and revisit intention can vary depending on individual characteristic variables and various situations. As such, the food service companies should continuously maintain their relationships with customers, which is the key factor in the industry, and keep researching on menu selection factors to prevent customer churn.
This study aims to provide information on customers’ restaurant choice behavior and future behavior by clarifying the factors that determine the choice behavior for brands. To understand customers’ behavior, it examined how the factors of relationship marketing and menu selection attributes effect on revisit intentions. In order to achieve the above research objective, the following three decision-making approaches for choice behavior were presented. First, the behavior for food service brands categorized by their business types was derived by applying the discrete choice probability model to customers’ choice behavior for such brands. Second, the impact relation, that is, the influence of relationship marketing factors and selection attribute factors in the menu on revisit intention, was analyzed. Finally, the effect of the impact relation for food service brands categorized business types was examined. Based on the results, we tried to find a marketing strategy through choice behavior for food service brands categorized by business types and the relevant revisit intentions. The empirical analysis revealed the following. The MNL result for selection attribute factors in the menu, which is in Study 1, showed negative effects of gender and also menu quality factors, menu composition factors, and menu value factors in Ashley. A positive effect of age but a negative effect of white color were observed in Natural Kitchen. A negative effect of age but a positive effect for white color were found in QooQoo. Positive effects of income and the number of visit and also menu quality factors, menu composition factors, and menu value factors but a negative effect of menu development factors were identified in Crystal Jade. In Study 2, a multiple regression analysis showed that both relationship marketing factors and menu selection attribute factors had positive effects on revisit intention. An analysis of the influence of relationship marketing factors on revisit intention by food service brands revealed a negative moderating effect on customer-oriented factors in Natural Kitchen and a positive moderating effect on physical environment factors in QooQoo. An analysis of the influence of menu selection attribute factors on revisit intention by food service brands revealed a negative moderating effect on menu quality factors in Ashley, Natural Kitchen, and QooQoo but a positive moderating effect on menu value factors in QooQoo. Therefore, for food service brands categorized by business types, the choice behavior and revisit intention can vary depending on individual characteristic variables and various situations. As such, the food service companies should continuously maintain their relationships with customers, which is the key factor in the industry, and keep researching on menu selection factors to prevent customer churn.
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