승객이 지각한 보안검색 대기시간이 공항이용만족도에 미치는 영향 : 공항보안서비스가치 및 수용가능성의 조절효과를 중심으로 A Study on the Effect of Perceived Waiting Time of Airport Screening Checkpoint on Passenger Satisfaction원문보기
본 연구는 최근 1개월 이내에 인천국제공항에서 항공기 탑승을 위해 보안검색 서비스를 경험한 국내 탑승객들을 연구의 대상으로 하였으며, 승객이 지각한 대기시간은 공항이용만족도에 유의한 음(-)의 영향을 미칠 것이라는 연구가설과 승객이 지각한 대기시간이 공항이용만족도에 미치는 영향은 수용가능성 및 보안서비스가치에 따라 유의한 차이를 보일 것이라는 연구 가설을 검증하는 것에 연구 목적을 두고자 하였다. 이러한 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 문헌연구 등을 통해 연구모형과 가설을 설정한 후, 최근 1개월 이내에 인천국제공항에서 탑승을 위해 보안검색 서비스를 경험한 국내 탑승객을 대상으로 설문조사를 실시하여 실증분석을 실시하였다. ...
본 연구는 최근 1개월 이내에 인천국제공항에서 항공기 탑승을 위해 보안검색 서비스를 경험한 국내 탑승객들을 연구의 대상으로 하였으며, 승객이 지각한 대기시간은 공항이용만족도에 유의한 음(-)의 영향을 미칠 것이라는 연구가설과 승객이 지각한 대기시간이 공항이용만족도에 미치는 영향은 수용가능성 및 보안서비스가치에 따라 유의한 차이를 보일 것이라는 연구 가설을 검증하는 것에 연구 목적을 두고자 하였다. 이러한 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 문헌연구 등을 통해 연구모형과 가설을 설정한 후, 최근 1개월 이내에 인천국제공항에서 탑승을 위해 보안검색 서비스를 경험한 국내 탑승객을 대상으로 설문조사를 실시하여 실증분석을 실시하였다. SPSS 20.0을 이용하여 각각의 변수에 대한 신뢰도 분석, 주요변수들의 기술통계량 분석, 요인분석, 조절효과에 대한 조절회귀분석을 이용하여 본 연구의 가설을 검증하였다. 실증분석에 의한 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫 번째, 승객이 지각한 대기시간은 공항이용만족도에 영향을 미칠 것이라는 연구 가설의 결과이다. 본 연구에서는 승객이 지각한 대기시간은 공항이용만족도에 유의한 음(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 승객에 의해 대기시간 지각이 늘어날수록 공항이용만족수준은 낮아지는 연구 결과를 보여준다. 두 번째, 승객이 지각한 대기시간이 공항이용만족도에 미치는 영향에 있어서 수용가능성 및 보안서비스가치가 조절효과를 가질 것이라는 연구 가설의 결과이다. 조절회귀분석을 통하여 얻어진 유의확률 값은 각각 1%, 5% 미만의 수준을 보고하여 승객이 지각한 대기시간은 공항이용만족도에 미치는 영향에서 수용가능성 및 보안서비스가치는 조절효과를 가지는 것으로 확인되었다. 따라서, 승객이 지각한 대기시간은 공항이용만족도에 유의한 음(-)의 영향을 미치고 있음을 추론할 수 있었으며, 그리고 승객이 지각한 대기시간은 공항이용만족도에 미치는 영향에 있어서, 수용가능성 및 보안서비스가치는 조절효과를 가지는 것으로 추론할 수 있었다. 이에 따라, 본 연구에서는 그 동안 안전요인(safety factor)으로 인식되어 온 보안검색장에서의 대기시간에 대한 지각을 완화시키기 위한 공항 운영자의 개선 필요성을 실증적으로 규명하였으며, 안전을 위해 공항에서의 강화된 검색절차로 야기되는 불편함을 상쇄시킬 수 있는 수용가능성 및 보안서비스가치 지각을 통한 검색 절차 이행을 위한 학문적/실무적 시사점을 도출하였다.
본 연구는 최근 1개월 이내에 인천국제공항에서 항공기 탑승을 위해 보안검색 서비스를 경험한 국내 탑승객들을 연구의 대상으로 하였으며, 승객이 지각한 대기시간은 공항이용만족도에 유의한 음(-)의 영향을 미칠 것이라는 연구가설과 승객이 지각한 대기시간이 공항이용만족도에 미치는 영향은 수용가능성 및 보안서비스가치에 따라 유의한 차이를 보일 것이라는 연구 가설을 검증하는 것에 연구 목적을 두고자 하였다. 이러한 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 문헌연구 등을 통해 연구모형과 가설을 설정한 후, 최근 1개월 이내에 인천국제공항에서 탑승을 위해 보안검색 서비스를 경험한 국내 탑승객을 대상으로 설문조사를 실시하여 실증분석을 실시하였다. SPSS 20.0을 이용하여 각각의 변수에 대한 신뢰도 분석, 주요변수들의 기술통계량 분석, 요인분석, 조절효과에 대한 조절회귀분석을 이용하여 본 연구의 가설을 검증하였다. 실증분석에 의한 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫 번째, 승객이 지각한 대기시간은 공항이용만족도에 영향을 미칠 것이라는 연구 가설의 결과이다. 본 연구에서는 승객이 지각한 대기시간은 공항이용만족도에 유의한 음(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 승객에 의해 대기시간 지각이 늘어날수록 공항이용만족수준은 낮아지는 연구 결과를 보여준다. 두 번째, 승객이 지각한 대기시간이 공항이용만족도에 미치는 영향에 있어서 수용가능성 및 보안서비스가치가 조절효과를 가질 것이라는 연구 가설의 결과이다. 조절회귀분석을 통하여 얻어진 유의확률 값은 각각 1%, 5% 미만의 수준을 보고하여 승객이 지각한 대기시간은 공항이용만족도에 미치는 영향에서 수용가능성 및 보안서비스가치는 조절효과를 가지는 것으로 확인되었다. 따라서, 승객이 지각한 대기시간은 공항이용만족도에 유의한 음(-)의 영향을 미치고 있음을 추론할 수 있었으며, 그리고 승객이 지각한 대기시간은 공항이용만족도에 미치는 영향에 있어서, 수용가능성 및 보안서비스가치는 조절효과를 가지는 것으로 추론할 수 있었다. 이에 따라, 본 연구에서는 그 동안 안전요인(safety factor)으로 인식되어 온 보안검색장에서의 대기시간에 대한 지각을 완화시키기 위한 공항 운영자의 개선 필요성을 실증적으로 규명하였으며, 안전을 위해 공항에서의 강화된 검색절차로 야기되는 불편함을 상쇄시킬 수 있는 수용가능성 및 보안서비스가치 지각을 통한 검색 절차 이행을 위한 학문적/실무적 시사점을 도출하였다.
In this study, the domestic passengers who experienced security screening service for the flight in incheon international airport within the past 1 month were studied. The purpose of this study is to verify the research hypothesis that the waiting time perceived by the passengers will have a signifi...
In this study, the domestic passengers who experienced security screening service for the flight in incheon international airport within the past 1 month were studied. The purpose of this study is to verify the research hypothesis that the waiting time perceived by the passengers will have a significant negative impact on airport service satisfaction and the effect of waiting time perceived by passengers on airport service satisfaction will be significantly different according to acceptability and security service value. In order to accomplish the purpose of this study, a research questionnaire was conducted for domestic passengers who had experienced security screening service for boarding at incheon international airport within the past 1 month and empirical analysis was conducted after establishing research models and hypotheses through literature studies. The results of empirical analysis are summarized as follows. First, the waiting time perceived by the passengers have a significant negative impact on airport service satisfaction. This shows that as the perceived waiting time increases, the satisfaction level of airport service decreases. Second, the acceptability and security service value have moderated the effect of passengers' perceived waiting time on airport service satisfaction, as the significance probability values obtained from the moderated multiple regression were 1% and 5%, respectively. Therefore, it can be deduced that the wait time perceived by passengers has a negative effect on the satisfaction with the airport service, and the acceptability and security service value have moderated the effect of passengers' perceived waiting time on airport service satisfaction. In this study, the necessity of improvement of the airport operator in order to mitigate the perception of waiting time in the security checkpoint area, which has been recognized as a safety factor, has been confirmed. And, for the sake of safety, we derived academic and practical implications for the implementation of screening procedures through acceptability and security service value perception that could offset the inconveniences caused by enhanced screening procedures at the airport.
In this study, the domestic passengers who experienced security screening service for the flight in incheon international airport within the past 1 month were studied. The purpose of this study is to verify the research hypothesis that the waiting time perceived by the passengers will have a significant negative impact on airport service satisfaction and the effect of waiting time perceived by passengers on airport service satisfaction will be significantly different according to acceptability and security service value. In order to accomplish the purpose of this study, a research questionnaire was conducted for domestic passengers who had experienced security screening service for boarding at incheon international airport within the past 1 month and empirical analysis was conducted after establishing research models and hypotheses through literature studies. The results of empirical analysis are summarized as follows. First, the waiting time perceived by the passengers have a significant negative impact on airport service satisfaction. This shows that as the perceived waiting time increases, the satisfaction level of airport service decreases. Second, the acceptability and security service value have moderated the effect of passengers' perceived waiting time on airport service satisfaction, as the significance probability values obtained from the moderated multiple regression were 1% and 5%, respectively. Therefore, it can be deduced that the wait time perceived by passengers has a negative effect on the satisfaction with the airport service, and the acceptability and security service value have moderated the effect of passengers' perceived waiting time on airport service satisfaction. In this study, the necessity of improvement of the airport operator in order to mitigate the perception of waiting time in the security checkpoint area, which has been recognized as a safety factor, has been confirmed. And, for the sake of safety, we derived academic and practical implications for the implementation of screening procedures through acceptability and security service value perception that could offset the inconveniences caused by enhanced screening procedures at the airport.
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