은유와 환유, 두 가지 무대디자인 표현기법 연구 : 가오싱젠 <버스정류장>의 무대디자인을 중심으로 A study on the metaphor and metonymy, two kinds of stage design expression technique -Focusing on Gao Xingjian 's stage design-원문보기
유럽의 무대미술의 발전역사는 주로 극중에 등장하는 지점에 대한 단순한 묘사의 디자인 방식을 수백년 동안 유지해 왔다. 그동안 사람들은 단지 장소에 대한 진실한 묘사에만 치중해왔을 뿐 무대세트를 통하여 연극에 숨겨진 사상과 인물의 내면을 표현하는 방법은 몰랐다. 19세기말기에 이르러 스위스의 무대미술가인 아피아를 시작으로 사람들은 무대세트를 통해서도 연극의 감정을 불러일으키는 힘에 대하여 제창하기 시작하였으며, 단순히 극중의 장소만을 묘사하는 데에서 벗어나게 되었다. 이렇게 무대세트 는 은유의 방식으로 빈번하게 무대에 등장하기 시작하였다. 20세기 80년대 초기, 중국은 문화대혁명을 거친 후 경제와 문화의 변혁시기를 맞이하게 되었다. 1982년에 가오싱젠(高行健)의 작품 <버스정류장 車站>이 등장하면서 사회의 열렬한 토론을 일으켰고 이 연극은 전통 연극의 방식에서 벗어나 '인성'에 대한 탐구로 연극의 표현방식을 개혁시켰으며, 가오싱젠의 일련의 연극관을 완벽하게 표현하였다. 본 연구의 제1장은 우선 은유와 환유라는 두 가지 무대디자인 표현방법에 대하여 논술하였다. 1-1에서는 무대미술의 중요성에 대해 논술하였고 1-2에서는 환유와 은유의 문자성, 미학적 의미, 그리고 사례를 들어 기타 연극 작품의 무대디자인에서는 어떻게 환유와 은유의 방식으로 무대디자인을 진행하였는지에 대하여 설명하였다. 제2장에서는 가오싱젠과 그의 작품 <버스정류장>에 대한 종합적인 분석을 진행하였다. 2-1에서는 가오싱젠과 작품<버스정류장>의 배경에 대해 서술하였고, 2-2에서는 <버스정류장>의 대본 내용과 연출형식과 함께 가오싱젠의 '연극동작(動作)', '극장성(劇場性)'. '가정성(假定性)', '다성부(多聲部)', '연극충돌(衝突)'등 연극관과 가오싱젠의 무대미술에 대한 생각에 대하여 논술하였다. 2-3으로부터 2-5까지 <버스정류장>의 이야기 줄거리에 대해 다루었으며, <버스정류장>의 극중 시공간 등장인물에 대하여 분석하였다. 또한 2-6에서는 <버스정류장>의 한국, 중국 및 기타 국가에서의 공연상황을 열거하였고 이 공연들의 무대디자인에 대하여 분석하였다. 제3장에서는 본연구자가 <버스정류장> 무대디자인을 준비하기 전 사전 작업에 대해 소개하였으며, 공연 극장'혼'의 ...
유럽의 무대미술의 발전역사는 주로 극중에 등장하는 지점에 대한 단순한 묘사의 디자인 방식을 수백년 동안 유지해 왔다. 그동안 사람들은 단지 장소에 대한 진실한 묘사에만 치중해왔을 뿐 무대세트를 통하여 연극에 숨겨진 사상과 인물의 내면을 표현하는 방법은 몰랐다. 19세기말기에 이르러 스위스의 무대미술가인 아피아를 시작으로 사람들은 무대세트를 통해서도 연극의 감정을 불러일으키는 힘에 대하여 제창하기 시작하였으며, 단순히 극중의 장소만을 묘사하는 데에서 벗어나게 되었다. 이렇게 무대세트 는 은유의 방식으로 빈번하게 무대에 등장하기 시작하였다. 20세기 80년대 초기, 중국은 문화대혁명을 거친 후 경제와 문화의 변혁시기를 맞이하게 되었다. 1982년에 가오싱젠(高行健)의 작품 <버스정류장 車站>이 등장하면서 사회의 열렬한 토론을 일으켰고 이 연극은 전통 연극의 방식에서 벗어나 '인성'에 대한 탐구로 연극의 표현방식을 개혁시켰으며, 가오싱젠의 일련의 연극관을 완벽하게 표현하였다. 본 연구의 제1장은 우선 은유와 환유라는 두 가지 무대디자인 표현방법에 대하여 논술하였다. 1-1에서는 무대미술의 중요성에 대해 논술하였고 1-2에서는 환유와 은유의 문자성, 미학적 의미, 그리고 사례를 들어 기타 연극 작품의 무대디자인에서는 어떻게 환유와 은유의 방식으로 무대디자인을 진행하였는지에 대하여 설명하였다. 제2장에서는 가오싱젠과 그의 작품 <버스정류장>에 대한 종합적인 분석을 진행하였다. 2-1에서는 가오싱젠과 작품<버스정류장>의 배경에 대해 서술하였고, 2-2에서는 <버스정류장>의 대본 내용과 연출형식과 함께 가오싱젠의 '연극동작(動作)', '극장성(劇場性)'. '가정성(假定性)', '다성부(多聲部)', '연극충돌(衝突)'등 연극관과 가오싱젠의 무대미술에 대한 생각에 대하여 논술하였다. 2-3으로부터 2-5까지 <버스정류장>의 이야기 줄거리에 대해 다루었으며, <버스정류장>의 극중 시공간 등장인물에 대하여 분석하였다. 또한 2-6에서는 <버스정류장>의 한국, 중국 및 기타 국가에서의 공연상황을 열거하였고 이 공연들의 무대디자인에 대하여 분석하였다. 제3장에서는 본연구자가 <버스정류장> 무대디자인을 준비하기 전 사전 작업에 대해 소개하였으며, 공연 극장'혼'의 공간 분석과 대본 중에 등장하는 장소와 무대세트 재질에 대한 이미지 리서치 결과에 대하여 제시하였다. 제4장에서는 세종대학교에서 공연한 <버스정류장> 무대디자인에 대하여 서술하였다. 4-1로부터 4-3까지 디자인 초안으로부터 최종안에 대한 디자인과정과 디자인 켄셉에 대하여 서술하였고, 4-4에서는 무대디자인의 제작도, 3d 효과도, 무대제작과정 및 공연사진을 열거하였다. 4-5의 내용은 공연에 참여한 배우와 스탭들이 <버스정류장> 무대디자인에 대한 생각을 담았다. 결론 부분에서는 우선 중국의 20세기 80년대 '선봉연극(先鋒戲劇)'의 대표인물인 가오싱젠이 중국 국내 독자들에게 큰 인기를 얻지 못한 이유를 논술하였으며, 구체적으로 <버스정류장> 무대디자인에서 은유와 환유가 무대세트의 각 부분에서 어떻게 표현되었으며, 어떤 의미를 담았는지에 대하여 논술하였다. 또한 은유와 환유, 그리고 가오싱젠에 대한 연구를 통하여 본연구자가 직접 디자인한 <버스정류장> 무대와 어떤 차이가 존재하며, 업그레이드할 수 있는 부분에 대하여 살펴보았다. 결론적으로 본문은 은유와 환유, 그리고 가오싱젠의 연극관이라는 두 접점을 시작으로 <버스정류장> 무대디자인에 대하여 논술하였다.
유럽의 무대미술의 발전역사는 주로 극중에 등장하는 지점에 대한 단순한 묘사의 디자인 방식을 수백년 동안 유지해 왔다. 그동안 사람들은 단지 장소에 대한 진실한 묘사에만 치중해왔을 뿐 무대세트를 통하여 연극에 숨겨진 사상과 인물의 내면을 표현하는 방법은 몰랐다. 19세기말기에 이르러 스위스의 무대미술가인 아피아를 시작으로 사람들은 무대세트를 통해서도 연극의 감정을 불러일으키는 힘에 대하여 제창하기 시작하였으며, 단순히 극중의 장소만을 묘사하는 데에서 벗어나게 되었다. 이렇게 무대세트 는 은유의 방식으로 빈번하게 무대에 등장하기 시작하였다. 20세기 80년대 초기, 중국은 문화대혁명을 거친 후 경제와 문화의 변혁시기를 맞이하게 되었다. 1982년에 가오싱젠(高行健)의 작품 <버스정류장 車站>이 등장하면서 사회의 열렬한 토론을 일으켰고 이 연극은 전통 연극의 방식에서 벗어나 '인성'에 대한 탐구로 연극의 표현방식을 개혁시켰으며, 가오싱젠의 일련의 연극관을 완벽하게 표현하였다. 본 연구의 제1장은 우선 은유와 환유라는 두 가지 무대디자인 표현방법에 대하여 논술하였다. 1-1에서는 무대미술의 중요성에 대해 논술하였고 1-2에서는 환유와 은유의 문자성, 미학적 의미, 그리고 사례를 들어 기타 연극 작품의 무대디자인에서는 어떻게 환유와 은유의 방식으로 무대디자인을 진행하였는지에 대하여 설명하였다. 제2장에서는 가오싱젠과 그의 작품 <버스정류장>에 대한 종합적인 분석을 진행하였다. 2-1에서는 가오싱젠과 작품<버스정류장>의 배경에 대해 서술하였고, 2-2에서는 <버스정류장>의 대본 내용과 연출형식과 함께 가오싱젠의 '연극동작(動作)', '극장성(劇場性)'. '가정성(假定性)', '다성부(多聲部)', '연극충돌(衝突)'등 연극관과 가오싱젠의 무대미술에 대한 생각에 대하여 논술하였다. 2-3으로부터 2-5까지 <버스정류장>의 이야기 줄거리에 대해 다루었으며, <버스정류장>의 극중 시공간 등장인물에 대하여 분석하였다. 또한 2-6에서는 <버스정류장>의 한국, 중국 및 기타 국가에서의 공연상황을 열거하였고 이 공연들의 무대디자인에 대하여 분석하였다. 제3장에서는 본연구자가 <버스정류장> 무대디자인을 준비하기 전 사전 작업에 대해 소개하였으며, 공연 극장'혼'의 공간 분석과 대본 중에 등장하는 장소와 무대세트 재질에 대한 이미지 리서치 결과에 대하여 제시하였다. 제4장에서는 세종대학교에서 공연한 <버스정류장> 무대디자인에 대하여 서술하였다. 4-1로부터 4-3까지 디자인 초안으로부터 최종안에 대한 디자인과정과 디자인 켄셉에 대하여 서술하였고, 4-4에서는 무대디자인의 제작도, 3d 효과도, 무대제작과정 및 공연사진을 열거하였다. 4-5의 내용은 공연에 참여한 배우와 스탭들이 <버스정류장> 무대디자인에 대한 생각을 담았다. 결론 부분에서는 우선 중국의 20세기 80년대 '선봉연극(先鋒戲劇)'의 대표인물인 가오싱젠이 중국 국내 독자들에게 큰 인기를 얻지 못한 이유를 논술하였으며, 구체적으로 <버스정류장> 무대디자인에서 은유와 환유가 무대세트의 각 부분에서 어떻게 표현되었으며, 어떤 의미를 담았는지에 대하여 논술하였다. 또한 은유와 환유, 그리고 가오싱젠에 대한 연구를 통하여 본연구자가 직접 디자인한 <버스정류장> 무대와 어떤 차이가 존재하며, 업그레이드할 수 있는 부분에 대하여 살펴보았다. 결론적으로 본문은 은유와 환유, 그리고 가오싱젠의 연극관이라는 두 접점을 시작으로 <버스정류장> 무대디자인에 대하여 논술하였다.
In the history of European stage art, the design approach-setting up the scenes in plays by simple imitation lasts hundreds of years. For hundreds of years, people only know how to truly depict the settings but do not know how to express the hiden thoughts and the inner working of characters in play...
In the history of European stage art, the design approach-setting up the scenes in plays by simple imitation lasts hundreds of years. For hundreds of years, people only know how to truly depict the settings but do not know how to express the hiden thoughts and the inner working of characters in plays through stage setting. At the end of 19th century,beginning from the Swiss stage artist Adolphe Appia, people advocate that stage setting has the power of arousing the emotions in plays, and not just singuarly depict the scenes in plays. From then on,stage settings frequently appear on stages in a metaphorical way. The early 1980s is exactly the period in which China started economic and cultural changes after the Cultural Revolution. In 1982, the appearance of Gao Xingjian’ work aroused a heat discussion among the public, this drama gets rid of the mode of traditional dramas, it makes a change in performance mode of drama with the exploration of “human nature”, perfectly presenting a series of drama concepts of Gao Xingjian. In the first chapter of the paper, it makes an analysis for two stage expressions, namely metaphor and metonymy. In 1-1, it discusses the importance of stage art in dramas; in1-2,it analizes the textual and aesthetic meaning of metaphor and metonymy, and explains how to design stage with metaphorand metonymy by giving exmples of stage designs in other plays. In chapter two, it makes a comprehensive analysis of the creator Gao Xingjian and his work . In 2-1, it is the background introduction of Gao Xingjian and his creation . In 2-2,it expounds Gao Xingjian’s views of drama like “dramatic action”, “theatricality”, “presumption”, “multi-voice” and “dramatic conflict by giving priority to the combination of the script content and performing forms of and supplementing with other works. From 2-3 to 2-5, there is the introduction of the synopsis of , and the analysis of time, space, and the eight characters in the play. In 2-6,it mainly enumerates the performing situation of in Republic of Korea, China and other countries, and makes an analysis of stage designs of these opening performances. The third chapter is mainly about my preparation for designing the stage of , and it expounds the space analysis of “soul” in opening performing and demonstrates the scenes appearing in plays and the image research results of setting materials. In chapter four, it formally makes an exposition of the stage design of performed in Sejong University. The contents from 4-1 to 4-3 are about the design process and design concept from first draft to the final draft. In 4-4,it shows the constructiuon drawing of stage design, 3D-effect drawing, the process of stage installation and pictures of opening performance. And the contents in 4-5 are views of the stage design of from the actors and the backroom staff. Lastly, in the conclusion, it firstly makes an exposition of the reasons why Gao Xingjian, a representative of “Pioneer Drama” in 1980s was not accepted widely at home, next it expounds how metaphorand metonymy are embodied in details of stage setting in the stage design of , and what meaning the metaphor and metonymy put in the design. Additionally, after the exposition ofmetaphor and metonymy and the study for Gao Jainxing, review the stage of once designed by myself, and reflect if there are any different and better thoughts. In conclusion, taking the metaphor and metonymy and Gao Jianxing’s drama views as breakthough points, this paper makes an exposition of the stage design of .
In the history of European stage art, the design approach-setting up the scenes in plays by simple imitation lasts hundreds of years. For hundreds of years, people only know how to truly depict the settings but do not know how to express the hiden thoughts and the inner working of characters in plays through stage setting. At the end of 19th century,beginning from the Swiss stage artist Adolphe Appia, people advocate that stage setting has the power of arousing the emotions in plays, and not just singuarly depict the scenes in plays. From then on,stage settings frequently appear on stages in a metaphorical way. The early 1980s is exactly the period in which China started economic and cultural changes after the Cultural Revolution. In 1982, the appearance of Gao Xingjian’ work aroused a heat discussion among the public, this drama gets rid of the mode of traditional dramas, it makes a change in performance mode of drama with the exploration of “human nature”, perfectly presenting a series of drama concepts of Gao Xingjian. In the first chapter of the paper, it makes an analysis for two stage expressions, namely metaphor and metonymy. In 1-1, it discusses the importance of stage art in dramas; in1-2,it analizes the textual and aesthetic meaning of metaphor and metonymy, and explains how to design stage with metaphorand metonymy by giving exmples of stage designs in other plays. In chapter two, it makes a comprehensive analysis of the creator Gao Xingjian and his work . In 2-1, it is the background introduction of Gao Xingjian and his creation . In 2-2,it expounds Gao Xingjian’s views of drama like “dramatic action”, “theatricality”, “presumption”, “multi-voice” and “dramatic conflict by giving priority to the combination of the script content and performing forms of and supplementing with other works. From 2-3 to 2-5, there is the introduction of the synopsis of , and the analysis of time, space, and the eight characters in the play. In 2-6,it mainly enumerates the performing situation of in Republic of Korea, China and other countries, and makes an analysis of stage designs of these opening performances. The third chapter is mainly about my preparation for designing the stage of , and it expounds the space analysis of “soul” in opening performing and demonstrates the scenes appearing in plays and the image research results of setting materials. In chapter four, it formally makes an exposition of the stage design of performed in Sejong University. The contents from 4-1 to 4-3 are about the design process and design concept from first draft to the final draft. In 4-4,it shows the constructiuon drawing of stage design, 3D-effect drawing, the process of stage installation and pictures of opening performance. And the contents in 4-5 are views of the stage design of from the actors and the backroom staff. Lastly, in the conclusion, it firstly makes an exposition of the reasons why Gao Xingjian, a representative of “Pioneer Drama” in 1980s was not accepted widely at home, next it expounds how metaphorand metonymy are embodied in details of stage setting in the stage design of , and what meaning the metaphor and metonymy put in the design. Additionally, after the exposition ofmetaphor and metonymy and the study for Gao Jainxing, review the stage of once designed by myself, and reflect if there are any different and better thoughts. In conclusion, taking the metaphor and metonymy and Gao Jianxing’s drama views as breakthough points, this paper makes an exposition of the stage design of .
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.