조직문화와 직원가치제안이 긍정심리자본과 조직몰입, 이직의도에 미치는 영향 : -특급호텔 식음조리부서 직원중심으로- Effects of Organizational Culture and EVP on Positive Psychological Capital, Organizational Commitment, and Turnover Intention : -Focused on Employees in the F&B Department of Deluxe Hotel-원문보기
급변하는 기업의 경쟁체제 속에서 기업이 성과를 달성하고 지속적인 성장을 도모하기 위한 핵심적 요소는 인적자원이며, 자신의 업무와 자신이 속한 조직에 대해 얼마나 긍정적인 인식과 태도를 가지느냐에 따라 기업의 성패가 결정 될 수 있다. 특히 호텔 및 숙박, 음식 등을 포함한 서비스산업의 인적자원은 기업의 경영성과와 지속적인 성장에 핵심요소일 뿐 아니라 기업의 서비스품질과 이익창출에 직접적인 영향을 미치는 요소로 꼽히고 있다. 기업의 입장에서는 유능한 인재를 보유하고 선발하는 과정을 통해 우수한 인적자원을 확보하는 것이 중요하며, 직원들에게는 기업이 추구하고자 하는 핵심적인 가치관을 심어주고 직원들이 이러한 가치관을 수용하고 조직과 자신을 동일 시 하도록 하는 것이 중요하다. 서비스산업에서 ...
급변하는 기업의 경쟁체제 속에서 기업이 성과를 달성하고 지속적인 성장을 도모하기 위한 핵심적 요소는 인적자원이며, 자신의 업무와 자신이 속한 조직에 대해 얼마나 긍정적인 인식과 태도를 가지느냐에 따라 기업의 성패가 결정 될 수 있다. 특히 호텔 및 숙박, 음식 등을 포함한 서비스산업의 인적자원은 기업의 경영성과와 지속적인 성장에 핵심요소일 뿐 아니라 기업의 서비스품질과 이익창출에 직접적인 영향을 미치는 요소로 꼽히고 있다. 기업의 입장에서는 유능한 인재를 보유하고 선발하는 과정을 통해 우수한 인적자원을 확보하는 것이 중요하며, 직원들에게는 기업이 추구하고자 하는 핵심적인 가치관을 심어주고 직원들이 이러한 가치관을 수용하고 조직과 자신을 동일 시 하도록 하는 것이 중요하다. 서비스산업에서 인적자원 관리를 위한 요소로 조직 내에서 직원들의 효율적인 역할수행을 위한 조직문화 개선과 자기개발, 훈련 및 교육기회 제공, 보상제도 등과 같은 직원가치제안이 선행되어야 하며, 이에 대한 평가가 조직 구성원들의 심리적요인 및 향후 행동에 중요한 영향을 미치고 있다. 본 연구에서는 조직 구성원들이 자신이 속한 조직에 만족하고 몰입할 수 있게 해주는 요소가 무엇인지 알아보고, 이에 대한 보상과 대우가 잘 이루어지고 있는지, 향후 이러한 부분이 조직구성원들의 심리적요인과 행동에 어떠한 영향을 미치는지에 대해서 연구하고자 한다. 이에 특급호텔 식음조리부서의 조직문화와 직원가치제안이 긍정심리자본에 미치는 영향과 긍정심리자본이 조직몰입, 이직의도에 미치는 영향을 살펴보고 향후 호텔산업에서 종사원에 대한 바람직한 조직문화에 대한 근거를 제시함으로써 직원들의 조직 몰입을 높여 궁극적으로 이직의도를 낮추기 위한 전략을 세우는 데 그 목적이 있다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 특급호텔 직원들의 심리적 요인에 영향을 미치는 요인들을 파악하고 이직의도를 낮출 수 있는 전략적 방안을 마련하고자 하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 먼저 특급호텔에 근무하는 식음조리부서 직원들을 대상으로 조사를 진행하였다. 표본의 추출방법은 편의표본 추출방식을 사용하였으며, 각 호텔 별로 인쇄된 설문지를 배포하여 자기기입식 설문조사방법을 실시하였다. 설문조사는 2018년 1월 15일부터 1월31일까지 약 17일 동안 진행하였다. 회수된 설문지중 불성실한 답변과 결측값이 발생한 15부를 제외하고 527부를 실증분석을 위한 통계자료로 활용하였다. 설문조사를 통해 얻어진 자료는 윈도우 엑셀 프로그램을 이용하여 데이터 코딩과정을 거쳤으며, SPSS 18.0 통계프로그램을 이용하여 표본의 일반적 특성을 알아보기 위한 빈도분석을 실시하였다. 그리고 측정항목의 타당성검증을 위해 탐색적 요인분석, Cronbach’s α값을 산출하여 내적일관성을 보는 신뢰도 분석과 구성개념관계를 알아보기 위한 상관관계분석을 실시하였다. 또한 연구가설을 검증하기 위해 다중회귀분석을 실시하였다. 분석결과 특급호텔의 조직문화와 직원가치제안, 직원들의 긍정심리자본, 조직몰입, 이직의도 간에는 긍정적인 영향관계가 나타나는 것으로 조사되었다. 이러한 결과를 통해 조직문화와 직원가치제안은 조직구성원들의 심리적인 태도와 행동을 결정하는데 영향을 미치는 중요한 요인임을 확인하였다. 동시에 구성원들의 긍정심리자본은 스스로 개발되는 측면이 있기도 하지만 조직 내에서 상사와 동료 등의 인간관계와 반복되는 직무의 피드백을 바탕으로 강화되거나 감소될 수 있기 때문에 조직문화와 직원가치제안은 조직 구성원들의 긍정심리자본에 자연스럽게 영향을 미치는 것을 확인하였다. 이러한 결과는 상사의 올바른 업무지시 및 기존 업무 절차나 관행을 적절하게 제공하는 것이 조직 구성원들이 업무를 수행하는 과정에서 느끼는 스트레스에서 쉽게 극복할 수 있으며, 긍정적인 사고능력이 높아지는 것을 시사한다. 또한 회사차원에서 직원들에게 경력개발에 대한 기회제공, 능력에 따른 적절한 권한과 위임을 제공 한다면 직원들은 업무에 대한 긍정적인 사고와 스스로에 대한 자신감이 높아지는 것을 의미한다. 일반적으로 조직몰입이나 이직의도에 영향을 미치는 선행요인은 조직의 구조적인 특성과 개인의 심리적 특성 등이 영향을 미친다고 알려져 있으며, 본 연구의 결과를 바탕으로 개인의 심리적 요인이 조직몰입과 이직의도에 영향을 미치는 선행요인임을 확인하였다. 이직에 대한 의도나 생각에 영향을 미칠 수 있는 요인은 업무수행 과정이나 조직내부에서 오는 스트레스가 가장 큰 작용을 하기 때문에 기업차원에서 직원들의 스트레스를 감소시킬 수 있는 노력이 필요할 것이다. 본 연구는 외부고객들의 만족도를 통한 이윤창출에 집중하고 있는 서비스 산업의 특성에서 벗어나 외부고객을 접점에서 상대하는 내부고객의 심리적요인과 조직에 대한 태도를 분석하였다는 점에서 의미가 있다. 또한 조직분위기나 상사의 리더십 등의 조직 내의 특성요인에 국한된 연구의 폭을 넓혔다는 점에서 그 의미가 크다. 본 연구의 과제를 수행함으로서 호텔 직원들의 심리적 요인에 영향을 미치는 요인을 파악하고, 조직에 대한 태도를 형성해 나가는 과정에서 긍정적인 효과를 가져 올 수 있는 유용한 자료가 될 것으로 기대한다.
급변하는 기업의 경쟁체제 속에서 기업이 성과를 달성하고 지속적인 성장을 도모하기 위한 핵심적 요소는 인적자원이며, 자신의 업무와 자신이 속한 조직에 대해 얼마나 긍정적인 인식과 태도를 가지느냐에 따라 기업의 성패가 결정 될 수 있다. 특히 호텔 및 숙박, 음식 등을 포함한 서비스산업의 인적자원은 기업의 경영성과와 지속적인 성장에 핵심요소일 뿐 아니라 기업의 서비스품질과 이익창출에 직접적인 영향을 미치는 요소로 꼽히고 있다. 기업의 입장에서는 유능한 인재를 보유하고 선발하는 과정을 통해 우수한 인적자원을 확보하는 것이 중요하며, 직원들에게는 기업이 추구하고자 하는 핵심적인 가치관을 심어주고 직원들이 이러한 가치관을 수용하고 조직과 자신을 동일 시 하도록 하는 것이 중요하다. 서비스산업에서 인적자원 관리를 위한 요소로 조직 내에서 직원들의 효율적인 역할수행을 위한 조직문화 개선과 자기개발, 훈련 및 교육기회 제공, 보상제도 등과 같은 직원가치제안이 선행되어야 하며, 이에 대한 평가가 조직 구성원들의 심리적요인 및 향후 행동에 중요한 영향을 미치고 있다. 본 연구에서는 조직 구성원들이 자신이 속한 조직에 만족하고 몰입할 수 있게 해주는 요소가 무엇인지 알아보고, 이에 대한 보상과 대우가 잘 이루어지고 있는지, 향후 이러한 부분이 조직구성원들의 심리적요인과 행동에 어떠한 영향을 미치는지에 대해서 연구하고자 한다. 이에 특급호텔 식음조리부서의 조직문화와 직원가치제안이 긍정심리자본에 미치는 영향과 긍정심리자본이 조직몰입, 이직의도에 미치는 영향을 살펴보고 향후 호텔산업에서 종사원에 대한 바람직한 조직문화에 대한 근거를 제시함으로써 직원들의 조직 몰입을 높여 궁극적으로 이직의도를 낮추기 위한 전략을 세우는 데 그 목적이 있다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 특급호텔 직원들의 심리적 요인에 영향을 미치는 요인들을 파악하고 이직의도를 낮출 수 있는 전략적 방안을 마련하고자 하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 먼저 특급호텔에 근무하는 식음조리부서 직원들을 대상으로 조사를 진행하였다. 표본의 추출방법은 편의표본 추출방식을 사용하였으며, 각 호텔 별로 인쇄된 설문지를 배포하여 자기기입식 설문조사방법을 실시하였다. 설문조사는 2018년 1월 15일부터 1월31일까지 약 17일 동안 진행하였다. 회수된 설문지중 불성실한 답변과 결측값이 발생한 15부를 제외하고 527부를 실증분석을 위한 통계자료로 활용하였다. 설문조사를 통해 얻어진 자료는 윈도우 엑셀 프로그램을 이용하여 데이터 코딩과정을 거쳤으며, SPSS 18.0 통계프로그램을 이용하여 표본의 일반적 특성을 알아보기 위한 빈도분석을 실시하였다. 그리고 측정항목의 타당성검증을 위해 탐색적 요인분석, Cronbach’s α값을 산출하여 내적일관성을 보는 신뢰도 분석과 구성개념관계를 알아보기 위한 상관관계분석을 실시하였다. 또한 연구가설을 검증하기 위해 다중회귀분석을 실시하였다. 분석결과 특급호텔의 조직문화와 직원가치제안, 직원들의 긍정심리자본, 조직몰입, 이직의도 간에는 긍정적인 영향관계가 나타나는 것으로 조사되었다. 이러한 결과를 통해 조직문화와 직원가치제안은 조직구성원들의 심리적인 태도와 행동을 결정하는데 영향을 미치는 중요한 요인임을 확인하였다. 동시에 구성원들의 긍정심리자본은 스스로 개발되는 측면이 있기도 하지만 조직 내에서 상사와 동료 등의 인간관계와 반복되는 직무의 피드백을 바탕으로 강화되거나 감소될 수 있기 때문에 조직문화와 직원가치제안은 조직 구성원들의 긍정심리자본에 자연스럽게 영향을 미치는 것을 확인하였다. 이러한 결과는 상사의 올바른 업무지시 및 기존 업무 절차나 관행을 적절하게 제공하는 것이 조직 구성원들이 업무를 수행하는 과정에서 느끼는 스트레스에서 쉽게 극복할 수 있으며, 긍정적인 사고능력이 높아지는 것을 시사한다. 또한 회사차원에서 직원들에게 경력개발에 대한 기회제공, 능력에 따른 적절한 권한과 위임을 제공 한다면 직원들은 업무에 대한 긍정적인 사고와 스스로에 대한 자신감이 높아지는 것을 의미한다. 일반적으로 조직몰입이나 이직의도에 영향을 미치는 선행요인은 조직의 구조적인 특성과 개인의 심리적 특성 등이 영향을 미친다고 알려져 있으며, 본 연구의 결과를 바탕으로 개인의 심리적 요인이 조직몰입과 이직의도에 영향을 미치는 선행요인임을 확인하였다. 이직에 대한 의도나 생각에 영향을 미칠 수 있는 요인은 업무수행 과정이나 조직내부에서 오는 스트레스가 가장 큰 작용을 하기 때문에 기업차원에서 직원들의 스트레스를 감소시킬 수 있는 노력이 필요할 것이다. 본 연구는 외부고객들의 만족도를 통한 이윤창출에 집중하고 있는 서비스 산업의 특성에서 벗어나 외부고객을 접점에서 상대하는 내부고객의 심리적요인과 조직에 대한 태도를 분석하였다는 점에서 의미가 있다. 또한 조직분위기나 상사의 리더십 등의 조직 내의 특성요인에 국한된 연구의 폭을 넓혔다는 점에서 그 의미가 크다. 본 연구의 과제를 수행함으로서 호텔 직원들의 심리적 요인에 영향을 미치는 요인을 파악하고, 조직에 대한 태도를 형성해 나가는 과정에서 긍정적인 효과를 가져 올 수 있는 유용한 자료가 될 것으로 기대한다.
Effect of Organizational Culture and EVP on Positive Psychological Capital, Organizational Commitment, and Turnover Intention -Focused on Employees in the F&B Department of Deluxe Hotel-
Lee Min Department of culinary and food service management The G...
Abstract
Effect of Organizational Culture and EVP on Positive Psychological Capital, Organizational Commitment, and Turnover Intention -Focused on Employees in the F&B Department of Deluxe Hotel-
Lee Min Department of culinary and food service management The Graduate School Sejong University
In a rapidly changing competition system among companies, the key factors for companies to attain achievements and sustainable growth are human resources and how positive perception and attitudes a company has about its business and the organization in which it belongs may determine the success and failure. In particular, the human resources of hospitality industries such as hotels and accommodations, and restaurants are not only the key factors for a company's management achievements and sustainable growth, but also have direct impact in a company's service quality and profit creation. For a company, securing competent human resources through the process of having and selecting excellent human resources is important. And for employees, it is important for them to have key values that a company wants to pursue, to accept such values and to identify them with themselves is important. In hospitality industries, as factors for managing human resources, organizational culture improvement for efficient role performance of employees and employee value proposition such as self improvement, training and education chance provision, and reward system need to be made in advance, and the evaluation about them have important influences on psychological factors and future behaviors of organization members. This study examined which factors allow organization members to feel satisfied about their organization and focus on their organization, whether rewards and treatments are given regarding that, and what influences these would have in terms of psychological factors and behaviors of organization members. Accordingly, the effects of deluxe hotels' food & beverage departments' organizational culture and employee value proposition on positive psychological capitals, and the effects of positive psychological capitals on organizational commitment, and turnover intention. By suggesting foundations for desirable organization cultures regarding employees of the future hotel industry, this study aims to come up with strategies to reduce the turnover intention ultimately by increasing organizational commitment of employees. Based on the results of the study, the factors affecting psychological factors of employees of deluxe hotels are examined, and strategic measures to reduce the turnover intention are made. For the purpose of this study, first, a survey was conducted on employees working for f&b department at a deluxe hotel. As for sampling method, biased sampling method was used. Printed questionnaires were distributed at each hotel and self-reporting survey method was used. The survey was conducted from January 15, 2018 to January 31 for about 17 days. Among the collected responses, 15 responses with unfaithful answers and missing values were excluded, a total of 527 responses were utilized as statistical data for positive analysis. The acquired data through the survey was processed through data coding with Windows Excel program, and SPSS 18.0 statistical program was used for frequency analysis to find out general characteristics of samples. In addition, for validity verification of measurement items, exploratory factor analysis, credibility analysis to examine internal consistency by calculating Cronbach’s α value, and correlation analysis to find out structure concept relations. Moreover, for verifying study hypothesis, multiple regression analysis was conducted. The analysis found that there are positive influence relations between deluxe hotels' organizational culture and employee value proposition, employees' positive psychological capital, organizational commitment, and turnover intention. The results confirm that organizational culture and employee value proposition are important factors in affecting the decision of psychological attitude and behaviors. At the same time, positive psychological capital of members are developed by themselves, but they can be strengthened or reduced based on personal relations and repeated works' feedback. Therefore, organization culture and employee value proposition naturally affect positive psychological capital of organization members. These results suggest that offering right work order from a boss and existing work procedures or practices property would allow employees to overcome stress easily in the process of performing works, and enhance positive thinking ability. In addition, if a company offers chances for career development, and proper authority and trust depending on ability, employees would have positive thinking and confidence about themselves. In general, it is known that previous factors affecting organizational commitment or turnover intention are affected by organizations' structural characteristics and individual of psychological characteristics. And it was found that based on the results of this study, individual of psychological factors are previous factors which affect organizational commitment and turnover intention. In the factors which can affect the intention or thought about turnover, the stress from the process of work performance or from the inside of organizations play the major role. Therefore, there is a need for efforts to reduce stress of employees at the company level. This study is meaningful in that it analyzed the psychological factors and attitude toward organizations of internal customers who deal with external customers out of the characteristics of hospitality industries which focus on profit making through satisfaction of external customers. In addition, in that it expanded the scope of research which has been limited to characteristics within organizations such as organizational atmosphere or leadership of bosses, this study is significantly meaningful. In the process of identifying the factors affecting psychological factors of hotel employees by conducting the tasks of this study, and forming attitude toward organizations, this study would serve as a meaningful data which will bring about positive effects.
Effect of Organizational Culture and EVP on Positive Psychological Capital, Organizational Commitment, and Turnover Intention -Focused on Employees in the F&B Department of Deluxe Hotel-
Lee Min Department of culinary and food service management The Graduate School Sejong University
In a rapidly changing competition system among companies, the key factors for companies to attain achievements and sustainable growth are human resources and how positive perception and attitudes a company has about its business and the organization in which it belongs may determine the success and failure. In particular, the human resources of hospitality industries such as hotels and accommodations, and restaurants are not only the key factors for a company's management achievements and sustainable growth, but also have direct impact in a company's service quality and profit creation. For a company, securing competent human resources through the process of having and selecting excellent human resources is important. And for employees, it is important for them to have key values that a company wants to pursue, to accept such values and to identify them with themselves is important. In hospitality industries, as factors for managing human resources, organizational culture improvement for efficient role performance of employees and employee value proposition such as self improvement, training and education chance provision, and reward system need to be made in advance, and the evaluation about them have important influences on psychological factors and future behaviors of organization members. This study examined which factors allow organization members to feel satisfied about their organization and focus on their organization, whether rewards and treatments are given regarding that, and what influences these would have in terms of psychological factors and behaviors of organization members. Accordingly, the effects of deluxe hotels' food & beverage departments' organizational culture and employee value proposition on positive psychological capitals, and the effects of positive psychological capitals on organizational commitment, and turnover intention. By suggesting foundations for desirable organization cultures regarding employees of the future hotel industry, this study aims to come up with strategies to reduce the turnover intention ultimately by increasing organizational commitment of employees. Based on the results of the study, the factors affecting psychological factors of employees of deluxe hotels are examined, and strategic measures to reduce the turnover intention are made. For the purpose of this study, first, a survey was conducted on employees working for f&b department at a deluxe hotel. As for sampling method, biased sampling method was used. Printed questionnaires were distributed at each hotel and self-reporting survey method was used. The survey was conducted from January 15, 2018 to January 31 for about 17 days. Among the collected responses, 15 responses with unfaithful answers and missing values were excluded, a total of 527 responses were utilized as statistical data for positive analysis. The acquired data through the survey was processed through data coding with Windows Excel program, and SPSS 18.0 statistical program was used for frequency analysis to find out general characteristics of samples. In addition, for validity verification of measurement items, exploratory factor analysis, credibility analysis to examine internal consistency by calculating Cronbach’s α value, and correlation analysis to find out structure concept relations. Moreover, for verifying study hypothesis, multiple regression analysis was conducted. The analysis found that there are positive influence relations between deluxe hotels' organizational culture and employee value proposition, employees' positive psychological capital, organizational commitment, and turnover intention. The results confirm that organizational culture and employee value proposition are important factors in affecting the decision of psychological attitude and behaviors. At the same time, positive psychological capital of members are developed by themselves, but they can be strengthened or reduced based on personal relations and repeated works' feedback. Therefore, organization culture and employee value proposition naturally affect positive psychological capital of organization members. These results suggest that offering right work order from a boss and existing work procedures or practices property would allow employees to overcome stress easily in the process of performing works, and enhance positive thinking ability. In addition, if a company offers chances for career development, and proper authority and trust depending on ability, employees would have positive thinking and confidence about themselves. In general, it is known that previous factors affecting organizational commitment or turnover intention are affected by organizations' structural characteristics and individual of psychological characteristics. And it was found that based on the results of this study, individual of psychological factors are previous factors which affect organizational commitment and turnover intention. In the factors which can affect the intention or thought about turnover, the stress from the process of work performance or from the inside of organizations play the major role. Therefore, there is a need for efforts to reduce stress of employees at the company level. This study is meaningful in that it analyzed the psychological factors and attitude toward organizations of internal customers who deal with external customers out of the characteristics of hospitality industries which focus on profit making through satisfaction of external customers. In addition, in that it expanded the scope of research which has been limited to characteristics within organizations such as organizational atmosphere or leadership of bosses, this study is significantly meaningful. In the process of identifying the factors affecting psychological factors of hotel employees by conducting the tasks of this study, and forming attitude toward organizations, this study would serve as a meaningful data which will bring about positive effects.
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