[학위논문]영웅캐릭터의 배경과 소품 디자인에 대한 형태론과 의미론적 분석 : 마블과 DC 코믹스 애니메이션을 중심으로 An Analysis of Background and properties Design for Hero character Approached by Morphology and Semiotic : Focus on Marvel and DC comics Animation원문보기
애니메이션에서 캐릭터의 역할은 연극이나 영화처럼, 배우와 동일하게 외형과 행동으로 의미를 전달한다. 캐릭터와 함께 배경과 소품 이미지의 역할도 형태와 의미를 통해 메시지를 전달하는 시각적인 중요한 요소들이다. 그러나 캐릭터 디자인 연구에 반해 배경이나 소품 디자인에 대한 연구는 미흡하고, 특히 형태론과 의미론적 측면에서 사실적 표현과 만화적 표현으로 구분하여 의미를 파악하는 연구는 미진한 실정이다. 선행연구를 통하여 애니메이션 캐릭터에 대한 개념과 정의를 파악하 였고, 영웅 애니메이션을 마블과 DC 코믹스로 살펴보았다. 그리고 영웅 캐릭터 디자인과 배경과 소품을 형태론적 측면에서 표현 기법에 따라 사실적 표현과 만화적 표현으로 분류하였고, 의미론적 측면에서는 캐릭터의 신분, 능력, 시간, 공간으로 분류하여 요소화 하였다. 사례분석을 위해 마블과 DC 코믹스 애니메이션을 무작위로 선정하였다. 그러므로 마블 코믹스 애니메이션에서 캡틴아메리카, ...
애니메이션에서 캐릭터의 역할은 연극이나 영화처럼, 배우와 동일하게 외형과 행동으로 의미를 전달한다. 캐릭터와 함께 배경과 소품 이미지의 역할도 형태와 의미를 통해 메시지를 전달하는 시각적인 중요한 요소들이다. 그러나 캐릭터 디자인 연구에 반해 배경이나 소품 디자인에 대한 연구는 미흡하고, 특히 형태론과 의미론적 측면에서 사실적 표현과 만화적 표현으로 구분하여 의미를 파악하는 연구는 미진한 실정이다. 선행연구를 통하여 애니메이션 캐릭터에 대한 개념과 정의를 파악하 였고, 영웅 애니메이션을 마블과 DC 코믹스로 살펴보았다. 그리고 영웅 캐릭터 디자인과 배경과 소품을 형태론적 측면에서 표현 기법에 따라 사실적 표현과 만화적 표현으로 분류하였고, 의미론적 측면에서는 캐릭터의 신분, 능력, 시간, 공간으로 분류하여 요소화 하였다. 사례분석을 위해 마블과 DC 코믹스 애니메이션을 무작위로 선정하였다. 그러므로 마블 코믹스 애니메이션에서 캡틴아메리카, 토르, 아이언맨, 스파이더맨의 4편과 DC 코믹스 애니메이션에서 슈퍼맨, 배트맨, 그린랜턴, 플래시의 4편으로 총 8편을 분석하였다. 분석결과, 영웅캐릭터의 배경과 소품에 나타나는 형태론적 측면은 사실적 표현과 만화적 표현으로 구분하는데, 사실적 표현은 현실에서 나타나는 형태를 사실적으로 묘사한 것이고, 만화적 표현은 비현실적인 형태나 상상의 형태를 표현하였다. 의미론적 측면에서 영웅캐릭터의 배경과 소품이 나타내는 신분, 능력, 시간과 공간의 의미를 나타냈다. 따라서 영웅캐릭터의 배경과 소품에서 표현과 의미를 통해 스토리와 관련된 애니메이션의 다양한 정보를 획득할 수 있었다. 즉 애니메이션의 배경(B)과 소품(Pr) 디자인은 형태론적(M) 측면에서 사실적 표현(R)과 만화적 표현(C)으로 나타났고, 시각적으로 캐릭터의 의미적(S) 측면에서 캐릭터의 배경과 소품은 신분(P)과 능력(A)과 시간(T)과 공간(Sp)의 정보를 제공하므로 시각적 요소로서 스토리와 관련된 내용에 대해 관객의 이해를 촉진시킨다. 다양한 형태와 의미를 통한 배경과 소품디자인은 애니메이션에 생동감을 부여하는 중요한 요소로 작용하고 있었다. 본고는 마블과 DC 코믹스 애니메이션에서 영웅캐릭터의 배경과 소품에 대한 연구로 한계를 설정하였으나 다양한 애니메이션으로 확대 적용 할 수 있다. 이를 기반으로 캐릭터 디자인을 위한 배경과 소품의 표현과 의미에서 체계성을 확보하여 이론적 근거로 제시하였으므로 애니메이션 창작에 활용될 수 있다.
애니메이션에서 캐릭터의 역할은 연극이나 영화처럼, 배우와 동일하게 외형과 행동으로 의미를 전달한다. 캐릭터와 함께 배경과 소품 이미지의 역할도 형태와 의미를 통해 메시지를 전달하는 시각적인 중요한 요소들이다. 그러나 캐릭터 디자인 연구에 반해 배경이나 소품 디자인에 대한 연구는 미흡하고, 특히 형태론과 의미론적 측면에서 사실적 표현과 만화적 표현으로 구분하여 의미를 파악하는 연구는 미진한 실정이다. 선행연구를 통하여 애니메이션 캐릭터에 대한 개념과 정의를 파악하 였고, 영웅 애니메이션을 마블과 DC 코믹스로 살펴보았다. 그리고 영웅 캐릭터 디자인과 배경과 소품을 형태론적 측면에서 표현 기법에 따라 사실적 표현과 만화적 표현으로 분류하였고, 의미론적 측면에서는 캐릭터의 신분, 능력, 시간, 공간으로 분류하여 요소화 하였다. 사례분석을 위해 마블과 DC 코믹스 애니메이션을 무작위로 선정하였다. 그러므로 마블 코믹스 애니메이션에서 캡틴아메리카, 토르, 아이언맨, 스파이더맨의 4편과 DC 코믹스 애니메이션에서 슈퍼맨, 배트맨, 그린랜턴, 플래시의 4편으로 총 8편을 분석하였다. 분석결과, 영웅캐릭터의 배경과 소품에 나타나는 형태론적 측면은 사실적 표현과 만화적 표현으로 구분하는데, 사실적 표현은 현실에서 나타나는 형태를 사실적으로 묘사한 것이고, 만화적 표현은 비현실적인 형태나 상상의 형태를 표현하였다. 의미론적 측면에서 영웅캐릭터의 배경과 소품이 나타내는 신분, 능력, 시간과 공간의 의미를 나타냈다. 따라서 영웅캐릭터의 배경과 소품에서 표현과 의미를 통해 스토리와 관련된 애니메이션의 다양한 정보를 획득할 수 있었다. 즉 애니메이션의 배경(B)과 소품(Pr) 디자인은 형태론적(M) 측면에서 사실적 표현(R)과 만화적 표현(C)으로 나타났고, 시각적으로 캐릭터의 의미적(S) 측면에서 캐릭터의 배경과 소품은 신분(P)과 능력(A)과 시간(T)과 공간(Sp)의 정보를 제공하므로 시각적 요소로서 스토리와 관련된 내용에 대해 관객의 이해를 촉진시킨다. 다양한 형태와 의미를 통한 배경과 소품디자인은 애니메이션에 생동감을 부여하는 중요한 요소로 작용하고 있었다. 본고는 마블과 DC 코믹스 애니메이션에서 영웅캐릭터의 배경과 소품에 대한 연구로 한계를 설정하였으나 다양한 애니메이션으로 확대 적용 할 수 있다. 이를 기반으로 캐릭터 디자인을 위한 배경과 소품의 표현과 의미에서 체계성을 확보하여 이론적 근거로 제시하였으므로 애니메이션 창작에 활용될 수 있다.
The role of character in animation convey the outlook and behavior consistently with actor like in drama and movie. With character, the role of background and props image are important visual elements that represent messages through forms and meanings. However, compared to studies of character desig...
The role of character in animation convey the outlook and behavior consistently with actor like in drama and movie. With character, the role of background and props image are important visual elements that represent messages through forms and meanings. However, compared to studies of character design, the studies related to background and props design were not enough. Especially, in the morphological and semantical aspect, the studies that figure out the meanings by dividing it into the reality expression and the comics expression were also not found. Through previous studies, the concept and definition about animation characters were figured out. The hero animations, Marvel and DC Comics were examined. In addition, the hero character design, background and props. Design were divided into reality expression and comics expression according to the expression techniques in the morphological aspect. In the semantical aspect, the identity, ability, time and space of the Background and props were classified and componentized. For the case analysis, the animations of Marvel and DC comics were randomly selected. As for Marvel Comics animations, ‘Captain America’, ‘Thor’, ‘Iron man’ and ‘Spiderman’ were analyzed, and also for DC Comics animations, ‘Superman’, ‘Batman’, ‘Green Lantern’ and ‘The Flash’ were analyzed. As for the results, the morphological aspect presented in the background and props. Design of the hero characters was divided into reality expression and comics expression. The reality expression was the expression that depicted the forms in reality realistically, while comics expression was the expression that illustrated the unrealistic forms or imaginative forms. The semantical aspect presents the meaning of identity, ability, time and space showed in the background and props of the hero characters. Accordingly, in the background and props. Design of hero characters, through expression and meaning, various information of the animation related to the stories could obtained. Namely, the background(B) and props(Pr). design of the animation were showed in reality eχpression(R) and comics eχpression(C) from the morphological aspect. Meanwhile, in the semantical aspect and to see the characters visually, because the background and props of the characters provided the information of position(P), ability(A), time(T) and space(Sp), as visual elements these will help the audience’s understanding of the contents related to the story. The background and props. design through various forms and meanings gave the animation the liveliness and play an important role. This paper had limitation as a study on the background and props. Design of the hero characters in the Marvel and DC Comicsanimations, but its application could be expanded to various animations. Based on this, the systemicity could be secured in the expression and meaning of the background and expression of the background and props. Design for the character design. As theoretical evidence, it can be used in the animation production.
The role of character in animation convey the outlook and behavior consistently with actor like in drama and movie. With character, the role of background and props image are important visual elements that represent messages through forms and meanings. However, compared to studies of character design, the studies related to background and props design were not enough. Especially, in the morphological and semantical aspect, the studies that figure out the meanings by dividing it into the reality expression and the comics expression were also not found. Through previous studies, the concept and definition about animation characters were figured out. The hero animations, Marvel and DC Comics were examined. In addition, the hero character design, background and props. Design were divided into reality expression and comics expression according to the expression techniques in the morphological aspect. In the semantical aspect, the identity, ability, time and space of the Background and props were classified and componentized. For the case analysis, the animations of Marvel and DC comics were randomly selected. As for Marvel Comics animations, ‘Captain America’, ‘Thor’, ‘Iron man’ and ‘Spiderman’ were analyzed, and also for DC Comics animations, ‘Superman’, ‘Batman’, ‘Green Lantern’ and ‘The Flash’ were analyzed. As for the results, the morphological aspect presented in the background and props. Design of the hero characters was divided into reality expression and comics expression. The reality expression was the expression that depicted the forms in reality realistically, while comics expression was the expression that illustrated the unrealistic forms or imaginative forms. The semantical aspect presents the meaning of identity, ability, time and space showed in the background and props of the hero characters. Accordingly, in the background and props. Design of hero characters, through expression and meaning, various information of the animation related to the stories could obtained. Namely, the background(B) and props(Pr). design of the animation were showed in reality eχpression(R) and comics eχpression(C) from the morphological aspect. Meanwhile, in the semantical aspect and to see the characters visually, because the background and props of the characters provided the information of position(P), ability(A), time(T) and space(Sp), as visual elements these will help the audience’s understanding of the contents related to the story. The background and props. design through various forms and meanings gave the animation the liveliness and play an important role. This paper had limitation as a study on the background and props. Design of the hero characters in the Marvel and DC Comicsanimations, but its application could be expanded to various animations. Based on this, the systemicity could be secured in the expression and meaning of the background and expression of the background and props. Design for the character design. As theoretical evidence, it can be used in the animation production.
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