초등 과학 교과서 생물 단원에 제시된 생물종 분석 연구 -2009 개정 교육과정을 중심으로- Analysis for Biological Species in the Elementary Science Textbooks in Biology Unit : In the 2009 Revised Elementary School Curriculum원문보기
과학 교과서는 학생들이 과학을 학습하는 가장 큰 도구이다. 초등 과학 교과서에 제시되는 생물들은 앞으로 학습할 다양한 생물종에 대해 배경지식이 되므로 다양한 영역의 생물종을 학생들에게 제시해야 한다. 생물종에 관한 연구는 지속적으로 이루어져왔고 주로 생물의 제시빈도와 사용빈도, 출현빈도, 생물명의 오류 분석 등의 내용들이 그 연구에서 다루어졌다. 그러나 단순한 자료의 빈도 파악이므로 학교 현장에서 사용하기에 미흡하였다. 본 연구에서는 2009 개정 교육과정의 과학교과서 생물단원에 제시된 생물을 분석하여 어떤 생물종이 제시되었는지 확인하였다. 그리고 위의 미흡한 점을 보완하기 위해 교과서에 어떤 학습주제에서 어떤 생물종이 제시되었는지 분석하였다. 나아가 대체 생물종을 제시하였다. 생물 분류는 일반적으로 쓰이는 Whittaker의 5계 분류방법에 따랐다. 원핵생물계(Monera), 원생생물계(Protista), ...
과학 교과서는 학생들이 과학을 학습하는 가장 큰 도구이다. 초등 과학 교과서에 제시되는 생물들은 앞으로 학습할 다양한 생물종에 대해 배경지식이 되므로 다양한 영역의 생물종을 학생들에게 제시해야 한다. 생물종에 관한 연구는 지속적으로 이루어져왔고 주로 생물의 제시빈도와 사용빈도, 출현빈도, 생물명의 오류 분석 등의 내용들이 그 연구에서 다루어졌다. 그러나 단순한 자료의 빈도 파악이므로 학교 현장에서 사용하기에 미흡하였다. 본 연구에서는 2009 개정 교육과정의 과학교과서 생물단원에 제시된 생물을 분석하여 어떤 생물종이 제시되었는지 확인하였다. 그리고 위의 미흡한 점을 보완하기 위해 교과서에 어떤 학습주제에서 어떤 생물종이 제시되었는지 분석하였다. 나아가 대체 생물종을 제시하였다. 생물 분류는 일반적으로 쓰이는 Whittaker의 5계 분류방법에 따랐다. 원핵생물계(Monera), 원생생물계(Protista), 균계(Fungi), 식물계(Plantae), 동물계(Animalia)로 생물을 분류하였다. 분류체계는 계(界), 문(門), 강(綱), 목(目), 과(科), 종(種) 까지 다루었다. 이를 토대로 마인드맵을 작성하여 학습주제별로 생물종을 분석하였다. 교과서에 해당 차시에서 중심적으로 탐구하는 생물을 지칭하는 용어가 없었다. 이에 어떤 종을 중심적으로 관찰하거나 실험에 쓰이는 경우 그 생물종을 다른 종과 구분하기 위해 ‘중심종’이라는 용어로 규정하였다. 그리고 실험, 관찰로 주로 사용된 중심종에 대해 교사들에게 도움을 줄 수 있는 ‘대체 생물종’을 제시하였다. 학습목표에 부합하지 않거나, 구하기 어려운 생물인 경우 현장 교사들에게 필요한 대체 생물을 제시하였다.
그에 대한 결론은 다음과 같다. 첫째, 과학교과서 생물단원에 제시된 생물은 다음과 같다. 원핵생물계 5종, 원생생물계 6종, 균계 6종, 식물계 103종, 동물계 135종을 확인하여 생물 분류체계표를 작성하였다. 3학년에서 4종의 식물, 100종의 동물을 확인하였고, 4학년에서는 73종의 식물, 5학년에서는 30종의 식물, 1종의 동물을 조사하였다. 6학년에서는 5종의 원핵생물, 6종의 원생생물, 6종의 균, 26종의 식물, 51종의 동물을 확인하였다. 둘째, 학습주제별 생물종 분석은 마인드맵을 활용하였다. 단원별로 마인드맵이 1장 작성하였고 차시별로 가지를 만들어 그 차시에 제시된 생물을 마인드맵 가지에 작성하였다. 예를 들어 3-1 동물의 한살이 단원에서는 6차시에는 완전 탈바꿈을 하는 곤충으로 장수풍뎅이와 무당벌레를 제시하였고 불완전 탈바꿈을 하는 사마귀, 잠자리, 노린재를 제시하였다. 이 중에서 장수풍뎅이, 사마귀, 잠자리는 주된 관찰을 하는 종이므로 중심종으로 확인하였다. 셋째, 차시별 중심종에 대해 대체 생물종을 제시하였다. 3학년에서는 7종의 중심종에 대해 11종의 대체 생물종을 제시하였고, 4학년에서는 8종의 중심종에 대해서 13종의 대체 생물을 제시하였다. 5학년에서는 5종의 중심종에 대해 11종의 대체 생물종을 제시하였고, 6학년에서는 8종의 중심종에 대해 8종의 대체 생물종을 제시하였다. 예를 들어 4-2 식물의 생활 단원에서 6차시와 7차시에 솔이끼, 우산이끼가 제시되었다. 그러나 주변 야산에서 솔이끼를 쉽게 관찰할 수 없었고, 들솔이끼는 생활 주변 가까운 등산로나 절개지에서 비교적 쉽게 관찰할 수 있으므로 들솔이끼를 솔이끼 대체 생물종으로 제시하였다.
위와 같은 연구의 결과를 바탕으로 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 5-2에서 포유강>영장목에 해당하는 다양한 종을 추가 제시되어야 한다고 판단된다. 즉 5-2 우리몸의 구조와 기능 단원에 사람 1종만 제시되었으므로 인간과 비슷한 침팬지, 오랑우탄, 고릴라 등 다양한 생물을 제시해야 한다. 둘째, 6-1 생물과 환경 단원에서는 분해자에 해당하는 생물이 제시되어야 한다고 판단된다. 생태계에 대해 학습하는 단원으로 생산자, 소비자에 해당하는 생물은 제시되었지만 분해자에 해당하는 생물인 원생생물계, 균계는 제시되지 않았다. 해당 종이 구체적으로 제시되어야 한다. 셋째, 중심종을 대체할만한 대체 생물종을 알아보았지만 적합성 여부를 세밀하게 연구하기에는 어려움이 있었다. 따라서 다른 논문에서 학년별로 제시된 대체 생물종에 대한 보다 면밀한 적합성 연구가 필요하다.
과학 교과서는 학생들이 과학을 학습하는 가장 큰 도구이다. 초등 과학 교과서에 제시되는 생물들은 앞으로 학습할 다양한 생물종에 대해 배경지식이 되므로 다양한 영역의 생물종을 학생들에게 제시해야 한다. 생물종에 관한 연구는 지속적으로 이루어져왔고 주로 생물의 제시빈도와 사용빈도, 출현빈도, 생물명의 오류 분석 등의 내용들이 그 연구에서 다루어졌다. 그러나 단순한 자료의 빈도 파악이므로 학교 현장에서 사용하기에 미흡하였다. 본 연구에서는 2009 개정 교육과정의 과학교과서 생물단원에 제시된 생물을 분석하여 어떤 생물종이 제시되었는지 확인하였다. 그리고 위의 미흡한 점을 보완하기 위해 교과서에 어떤 학습주제에서 어떤 생물종이 제시되었는지 분석하였다. 나아가 대체 생물종을 제시하였다. 생물 분류는 일반적으로 쓰이는 Whittaker의 5계 분류방법에 따랐다. 원핵생물계(Monera), 원생생물계(Protista), 균계(Fungi), 식물계(Plantae), 동물계(Animalia)로 생물을 분류하였다. 분류체계는 계(界), 문(門), 강(綱), 목(目), 과(科), 종(種) 까지 다루었다. 이를 토대로 마인드맵을 작성하여 학습주제별로 생물종을 분석하였다. 교과서에 해당 차시에서 중심적으로 탐구하는 생물을 지칭하는 용어가 없었다. 이에 어떤 종을 중심적으로 관찰하거나 실험에 쓰이는 경우 그 생물종을 다른 종과 구분하기 위해 ‘중심종’이라는 용어로 규정하였다. 그리고 실험, 관찰로 주로 사용된 중심종에 대해 교사들에게 도움을 줄 수 있는 ‘대체 생물종’을 제시하였다. 학습목표에 부합하지 않거나, 구하기 어려운 생물인 경우 현장 교사들에게 필요한 대체 생물을 제시하였다.
그에 대한 결론은 다음과 같다. 첫째, 과학교과서 생물단원에 제시된 생물은 다음과 같다. 원핵생물계 5종, 원생생물계 6종, 균계 6종, 식물계 103종, 동물계 135종을 확인하여 생물 분류체계표를 작성하였다. 3학년에서 4종의 식물, 100종의 동물을 확인하였고, 4학년에서는 73종의 식물, 5학년에서는 30종의 식물, 1종의 동물을 조사하였다. 6학년에서는 5종의 원핵생물, 6종의 원생생물, 6종의 균, 26종의 식물, 51종의 동물을 확인하였다. 둘째, 학습주제별 생물종 분석은 마인드맵을 활용하였다. 단원별로 마인드맵이 1장 작성하였고 차시별로 가지를 만들어 그 차시에 제시된 생물을 마인드맵 가지에 작성하였다. 예를 들어 3-1 동물의 한살이 단원에서는 6차시에는 완전 탈바꿈을 하는 곤충으로 장수풍뎅이와 무당벌레를 제시하였고 불완전 탈바꿈을 하는 사마귀, 잠자리, 노린재를 제시하였다. 이 중에서 장수풍뎅이, 사마귀, 잠자리는 주된 관찰을 하는 종이므로 중심종으로 확인하였다. 셋째, 차시별 중심종에 대해 대체 생물종을 제시하였다. 3학년에서는 7종의 중심종에 대해 11종의 대체 생물종을 제시하였고, 4학년에서는 8종의 중심종에 대해서 13종의 대체 생물을 제시하였다. 5학년에서는 5종의 중심종에 대해 11종의 대체 생물종을 제시하였고, 6학년에서는 8종의 중심종에 대해 8종의 대체 생물종을 제시하였다. 예를 들어 4-2 식물의 생활 단원에서 6차시와 7차시에 솔이끼, 우산이끼가 제시되었다. 그러나 주변 야산에서 솔이끼를 쉽게 관찰할 수 없었고, 들솔이끼는 생활 주변 가까운 등산로나 절개지에서 비교적 쉽게 관찰할 수 있으므로 들솔이끼를 솔이끼 대체 생물종으로 제시하였다.
위와 같은 연구의 결과를 바탕으로 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 5-2에서 포유강>영장목에 해당하는 다양한 종을 추가 제시되어야 한다고 판단된다. 즉 5-2 우리몸의 구조와 기능 단원에 사람 1종만 제시되었으므로 인간과 비슷한 침팬지, 오랑우탄, 고릴라 등 다양한 생물을 제시해야 한다. 둘째, 6-1 생물과 환경 단원에서는 분해자에 해당하는 생물이 제시되어야 한다고 판단된다. 생태계에 대해 학습하는 단원으로 생산자, 소비자에 해당하는 생물은 제시되었지만 분해자에 해당하는 생물인 원생생물계, 균계는 제시되지 않았다. 해당 종이 구체적으로 제시되어야 한다. 셋째, 중심종을 대체할만한 대체 생물종을 알아보았지만 적합성 여부를 세밀하게 연구하기에는 어려움이 있었다. 따라서 다른 논문에서 학년별로 제시된 대체 생물종에 대한 보다 면밀한 적합성 연구가 필요하다.
Science textbooks are the greatest tool for students to learn science. The species presented in the elementary science textbooks are background knowledge about the various species to be learned, so students should present them in various areas. Studies on biological species have been consistently co...
Science textbooks are the greatest tool for students to learn science. The species presented in the elementary science textbooks are background knowledge about the various species to be learned, so students should present them in various areas. Studies on biological species have been consistently conducted, and mainly include the frequency of presentation, frequency of use, frequency of occurrence, and error analysis of biological species. However, since the frequency of simple data was grasped, it was not enough to be used in the school field. In this study, we analyzed the species presented in the science textbook biology unit of the 2009 revised curriculum, and verified which species were presented. In order to make up for the weak point above, we analyzed what types of species were presented in a textbook. Further suggesting alternative species.
The biological classification was based on Whittaker's 5-Kingdom classification, which is commonly used. The classification system covered Kingdom, Phylum, Class, Order, Family, and Species. Based on this, mind map was created and species were analyzed by learning theme. There was no term in the textbook that refers to a species that was centrally explored in the corresponding scene. In order to distinguish the species from other species, the term 'central species' is used when a species is mainly observed or used in experiments. And 'alternative species' that can help teachers on the main species used mainly for experiments and observations. In the case of species that do not meet the learning objectives or are difficult to obtain, they have suggested alternative species for field teachers.
The conclusion is as follows. First, Science textbooks Biology Unit The following species are presented. 5 species of prokaryotes, 6 species of protists, 6 species of fungi, 103 species of plants and 135 species of animals. Four species of plants and 100 kinds of animals were identified in the third grade. In the fourth grade, 73 kinds of plants, in fifth grade, 30 kinds of plants and one kind of animals were examined. In grade 6, 5 prokaryotes, 6 prototypes, 6 bacteria, 26 plants, and 51 species were identified. Second, the mind map was used to analyze the study subject species. One mind map was created for each unit, and a branch was created for each time, and the species presented at that time were written on the mind map branch. For example, in the 3-1 life of animal, one of the animals learns about one insect in 6th time. Among them, The insects that make a complete transformation present A. dichotoma and H. axyridis, and present T. angustipennis, Odonata, and Pentatomidae that are incomplete transformations. Among them, A. dichotoma, T. angustipennis, and Odonata are the main observational species. So they are central species Third, we suggest alternative species for the centered species. In grade 3, 11 species of alternative species were presented for seven species. In grade 4, 13 species were proposed for eight species. In grade 5, 11 species of alternative species were presented for five species. In grade 6, eight species were introduced for eight species. For example, in the biology unit of the 4-2 `life of plants`, Polytrichum and Marchantia polymorpha were presented in the 6th and 7th periods. However, it was not easy to observe Polytrichum in the surrounding wilderness, and because Pogonatum was relatively easy to observe in the nearby hiking trails and incisions near the living, Pogonatum was suggested as an alternative species of Polytrichum.
Based on the results of the above research, we propose the following. First, it should be suggested that various species corresponding to mammalian> primate should be added in 5-2. In other words, we should present various creatures such as chimpanzees, orangutans, and gorillas similar to human since only one person is presented in the structure and function section of our body. Second, it is judged that the species of decomposer should be presented in 6-1 Biology and Environment Unit. As a unit to learn about the ecosystem, species of producers and consumers were presented, but the Protista and Fungi species which is a decomposer, was not presented. Third, we have identified alternative species that can replace central species, it was difficult to study them in detail. Therefore, more elaborate conformity studies on alternate species presented by grade in different papers are needed.
Science textbooks are the greatest tool for students to learn science. The species presented in the elementary science textbooks are background knowledge about the various species to be learned, so students should present them in various areas. Studies on biological species have been consistently conducted, and mainly include the frequency of presentation, frequency of use, frequency of occurrence, and error analysis of biological species. However, since the frequency of simple data was grasped, it was not enough to be used in the school field. In this study, we analyzed the species presented in the science textbook biology unit of the 2009 revised curriculum, and verified which species were presented. In order to make up for the weak point above, we analyzed what types of species were presented in a textbook. Further suggesting alternative species.
The biological classification was based on Whittaker's 5-Kingdom classification, which is commonly used. The classification system covered Kingdom, Phylum, Class, Order, Family, and Species. Based on this, mind map was created and species were analyzed by learning theme. There was no term in the textbook that refers to a species that was centrally explored in the corresponding scene. In order to distinguish the species from other species, the term 'central species' is used when a species is mainly observed or used in experiments. And 'alternative species' that can help teachers on the main species used mainly for experiments and observations. In the case of species that do not meet the learning objectives or are difficult to obtain, they have suggested alternative species for field teachers.
The conclusion is as follows. First, Science textbooks Biology Unit The following species are presented. 5 species of prokaryotes, 6 species of protists, 6 species of fungi, 103 species of plants and 135 species of animals. Four species of plants and 100 kinds of animals were identified in the third grade. In the fourth grade, 73 kinds of plants, in fifth grade, 30 kinds of plants and one kind of animals were examined. In grade 6, 5 prokaryotes, 6 prototypes, 6 bacteria, 26 plants, and 51 species were identified. Second, the mind map was used to analyze the study subject species. One mind map was created for each unit, and a branch was created for each time, and the species presented at that time were written on the mind map branch. For example, in the 3-1 life of animal, one of the animals learns about one insect in 6th time. Among them, The insects that make a complete transformation present A. dichotoma and H. axyridis, and present T. angustipennis, Odonata, and Pentatomidae that are incomplete transformations. Among them, A. dichotoma, T. angustipennis, and Odonata are the main observational species. So they are central species Third, we suggest alternative species for the centered species. In grade 3, 11 species of alternative species were presented for seven species. In grade 4, 13 species were proposed for eight species. In grade 5, 11 species of alternative species were presented for five species. In grade 6, eight species were introduced for eight species. For example, in the biology unit of the 4-2 `life of plants`, Polytrichum and Marchantia polymorpha were presented in the 6th and 7th periods. However, it was not easy to observe Polytrichum in the surrounding wilderness, and because Pogonatum was relatively easy to observe in the nearby hiking trails and incisions near the living, Pogonatum was suggested as an alternative species of Polytrichum.
Based on the results of the above research, we propose the following. First, it should be suggested that various species corresponding to mammalian> primate should be added in 5-2. In other words, we should present various creatures such as chimpanzees, orangutans, and gorillas similar to human since only one person is presented in the structure and function section of our body. Second, it is judged that the species of decomposer should be presented in 6-1 Biology and Environment Unit. As a unit to learn about the ecosystem, species of producers and consumers were presented, but the Protista and Fungi species which is a decomposer, was not presented. Third, we have identified alternative species that can replace central species, it was difficult to study them in detail. Therefore, more elaborate conformity studies on alternate species presented by grade in different papers are needed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.