인쇄광고는 광고의 연속적인 특성으로 인해 제품에 관하여 소비자들에게 지속적으로 회상시킬 수 있다. 이처럼 광고 이미지가 소비자의 관심을 이끌 수 있기 때문에 인쇄광고의 표현에 이미지가 소비자의 기억 속에 남기 위해서는 중요하다. 또는 이미지는 광고와 마케팅 분야에서 많이 사용되고 있다. 광고와 마케팅 분야에서는 이미지는 제품의 상징적 이고 추상적인 측면이 강조된다. 핀(Finn, 1985)은 이미지를 제품과 연관된 상징적 연상(Symbolic Association)의 집합체라 하였다. ...
인쇄광고는 광고의 연속적인 특성으로 인해 제품에 관하여 소비자들에게 지속적으로 회상시킬 수 있다. 이처럼 광고 이미지가 소비자의 관심을 이끌 수 있기 때문에 인쇄광고의 표현에 이미지가 소비자의 기억 속에 남기 위해서는 중요하다. 또는 이미지는 광고와 마케팅 분야에서 많이 사용되고 있다. 광고와 마케팅 분야에서는 이미지는 제품의 상징적 이고 추상적인 측면이 강조된다. 핀(Finn, 1985)은 이미지를 제품과 연관된 상징적 연상(Symbolic Association)의 집합체라 하였다. 관여도(Involvement)는 소비자가 제품을 구매할 때 제품에 따라 그 제품에 대한 관심 정도이며 관여도는 소비자가 의사결정과정, 정보획득 및 처리 과정, 태도 변화에 가장 큰 영향을 미치는 요인이다. 또한 관여도는 ‘소비자가 특정 상황에서 특정 대상에 대한 개인의 중요성 지각정도 혹은 개인의 관련성 지각 정도'라고 정의할 수 있다. (박승환, 최철재, 2008) 이에 따라 본 연구는 광고 이미지 유형이 광고태도 및 구매의도에 어떤 영향을 미칠 것인지를 연구하고자 하였다. 광고 이미지 유형이 구매의도 및 광고태도에 미치는 영향에 관한 문제는 많이 연구해 왔지만, 소비자 행동을 예측할 수 있는 관여도를 광고에 도입한 연구는 많지 않다. 본 연구는 광고 속에 이미지 유형이 소비자들의 구매의도 및 광고태도에 미치는 영향에 관해서 알아보고자 하였다. 광고이미지 유형이 소비자에게 미치는 영향을 조사하고 나서 이론을 기반으로 연구 모형을 설계하고 연구문제를 설정하여 이를 검증하는 방식으로 연구를 진행하였다. 본 연구의 목적에 따라 광고 포스터를 제작하고 실험을 실시하였으며 연구결과는 다음과 같다. 이미지 전체 노출일 경우 저관여 제품으로 제작한 광고가 고관여 제품으로 제작한 광고보다 소비자에게 긍정적인 광고태도와 구매의도를 나타나는 것으로 보인다. 이미지 부분 노출일 경우에는 고관여 제품으로 제작한 광고가 저관여 제품으로 제작한 광고보다 소비자에게 긍정적인 광고태도와 구매의도를 보이는 것으로 나타났다.
인쇄광고는 광고의 연속적인 특성으로 인해 제품에 관하여 소비자들에게 지속적으로 회상시킬 수 있다. 이처럼 광고 이미지가 소비자의 관심을 이끌 수 있기 때문에 인쇄광고의 표현에 이미지가 소비자의 기억 속에 남기 위해서는 중요하다. 또는 이미지는 광고와 마케팅 분야에서 많이 사용되고 있다. 광고와 마케팅 분야에서는 이미지는 제품의 상징적 이고 추상적인 측면이 강조된다. 핀(Finn, 1985)은 이미지를 제품과 연관된 상징적 연상(Symbolic Association)의 집합체라 하였다. 관여도(Involvement)는 소비자가 제품을 구매할 때 제품에 따라 그 제품에 대한 관심 정도이며 관여도는 소비자가 의사결정과정, 정보획득 및 처리 과정, 태도 변화에 가장 큰 영향을 미치는 요인이다. 또한 관여도는 ‘소비자가 특정 상황에서 특정 대상에 대한 개인의 중요성 지각정도 혹은 개인의 관련성 지각 정도'라고 정의할 수 있다. (박승환, 최철재, 2008) 이에 따라 본 연구는 광고 이미지 유형이 광고태도 및 구매의도에 어떤 영향을 미칠 것인지를 연구하고자 하였다. 광고 이미지 유형이 구매의도 및 광고태도에 미치는 영향에 관한 문제는 많이 연구해 왔지만, 소비자 행동을 예측할 수 있는 관여도를 광고에 도입한 연구는 많지 않다. 본 연구는 광고 속에 이미지 유형이 소비자들의 구매의도 및 광고태도에 미치는 영향에 관해서 알아보고자 하였다. 광고이미지 유형이 소비자에게 미치는 영향을 조사하고 나서 이론을 기반으로 연구 모형을 설계하고 연구문제를 설정하여 이를 검증하는 방식으로 연구를 진행하였다. 본 연구의 목적에 따라 광고 포스터를 제작하고 실험을 실시하였으며 연구결과는 다음과 같다. 이미지 전체 노출일 경우 저관여 제품으로 제작한 광고가 고관여 제품으로 제작한 광고보다 소비자에게 긍정적인 광고태도와 구매의도를 나타나는 것으로 보인다. 이미지 부분 노출일 경우에는 고관여 제품으로 제작한 광고가 저관여 제품으로 제작한 광고보다 소비자에게 긍정적인 광고태도와 구매의도를 보이는 것으로 나타났다.
Print advertisments can be constantly recalled to consumers about a product because of its continuous nature. As such, images are important to impregnate in the memory of consumers in print advertising expressions because they can attract consumers ' attention. Also Images are widely used in adverti...
Print advertisments can be constantly recalled to consumers about a product because of its continuous nature. As such, images are important to impregnate in the memory of consumers in print advertising expressions because they can attract consumers ' attention. Also Images are widely used in advertising and marketing. In the field of advertising and marketing, images are emphasized in symbolic and abstract aspects of products. Finn (1985) called the image home of a symbolic association associated with a product.. Involvement is the degree of interest in a product when it is purchased by a consumer, and involvement is the most significant change in the decision process, information acquisition and attitude. Intervention can also be defined as ' the degree to which a consumer is perceived to be of importance to an individual for a particular target in a particular situation, or the degree to which an individual is perceived to be relevant. ' (seoung hwan park , Jae Chel Choi, 2008) Accordingly, this study wanted to study how the type of advertising image would affect advertising attitudes and purchase intent. While many studies have studied the impact of image types on advertising attitudes and purchasing intent, not many studies have introduced involvement in advertising to predict consumer behavior. This study was designed to know the impact of image types on consumer advertising attitudes and purchasing intent in advertising. After researching the Effects of Image Types on Consumer Responses and The research was conducted by designing a research model based on theory, setting up research problems, and verifying them. The purposes of this study, advertising posters were produced and tested, and the results of the study were as follows. In case of total exposure to images, low-interested advertisements appear to show positive attitude and intention of buying products to consumers rather than high-interested ones. In the case of image exposure, highly-interested advertisements show positive advertising attitudes and intention to buy products to consumers rather than low-interested ones.
Print advertisments can be constantly recalled to consumers about a product because of its continuous nature. As such, images are important to impregnate in the memory of consumers in print advertising expressions because they can attract consumers ' attention. Also Images are widely used in advertising and marketing. In the field of advertising and marketing, images are emphasized in symbolic and abstract aspects of products. Finn (1985) called the image home of a symbolic association associated with a product.. Involvement is the degree of interest in a product when it is purchased by a consumer, and involvement is the most significant change in the decision process, information acquisition and attitude. Intervention can also be defined as ' the degree to which a consumer is perceived to be of importance to an individual for a particular target in a particular situation, or the degree to which an individual is perceived to be relevant. ' (seoung hwan park , Jae Chel Choi, 2008) Accordingly, this study wanted to study how the type of advertising image would affect advertising attitudes and purchase intent. While many studies have studied the impact of image types on advertising attitudes and purchasing intent, not many studies have introduced involvement in advertising to predict consumer behavior. This study was designed to know the impact of image types on consumer advertising attitudes and purchasing intent in advertising. After researching the Effects of Image Types on Consumer Responses and The research was conducted by designing a research model based on theory, setting up research problems, and verifying them. The purposes of this study, advertising posters were produced and tested, and the results of the study were as follows. In case of total exposure to images, low-interested advertisements appear to show positive attitude and intention of buying products to consumers rather than high-interested ones. In the case of image exposure, highly-interested advertisements show positive advertising attitudes and intention to buy products to consumers rather than low-interested ones.
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