대학생의 아동기 정서적 학대 경험이 데이트 폭력 피해 경험에 미치는 영향 : 사회적 지지의 매개효과 The Effects of College Students’ Experience of Emotional Abuse in Childhood on Damage from Date Violence: Focusing on social support’s mediating effects원문보기
본 연구는 대학생의 아동기 정서적 학대 경험, 데이트 폭력 피해 경험, 사회적지지의 관계를 알아보고, 아동기 정서적 학대 경험과 데이트 폭력 피해 경험과의 관계에서 사회적지지의 매개효과를 검증하고자 하였다. 이를 확인하기 위해 데이트 폭력 경험이 있는 전라도, 충청도 지역의 남녀대학생 539명을 대상으로 자기보고식 설문을 실시하였다. 연구 도구로는 정서적 학대 척도, 데이트 폭력 피해 척도, ...
본 연구는 대학생의 아동기 정서적 학대 경험, 데이트 폭력 피해 경험, 사회적지지의 관계를 알아보고, 아동기 정서적 학대 경험과 데이트 폭력 피해 경험과의 관계에서 사회적지지의 매개효과를 검증하고자 하였다. 이를 확인하기 위해 데이트 폭력 경험이 있는 전라도, 충청도 지역의 남녀대학생 539명을 대상으로 자기보고식 설문을 실시하였다. 연구 도구로는 정서적 학대 척도, 데이트 폭력 피해 척도, 사회적지지 척도가 사용되었다. 수집된 자료는 SPSS 21.0 프로그램을 사용하여 기술통계 분석, 상관분석, 위계적 회귀분석을 실시하였다. 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 아동기 정서적 학대 경험, 데이트 폭력 피해 경험, 사회적 지지의 관계를 알아보기 위해 상관분석을 실시한 결과, 아동기 정서적 학대 경험과 데이트 폭력 피해 경험과의 관계에서는 유의한 정적 상관이 나타났고, 아동기 정서적 학대 경험과 사회적 지지의 관계에서는 유의한 부적 상관이 나타났다. 둘째, 사회적 지지는 아동기 정서적 학대 경험과 데이트 폭력 피해 경험과의 관계에서 부분매개효과를 갖는 것으로 나타났다. 아동기 정서적 학대 경험이 데이트 폭력 경험에 직접적인 영향이 있는 것으로 나타났으며, 사회적 지지를 통해 데이트 폭력 피해 경험에 간접적인 영향이 있는 것으로 나타났다. 즉, 아동기 정서적 학대 경험이 높더라도 사회적 지지의 경험이 많으면 데이트 폭력 피해 경험이 낮은 것으로 나타났다. 본 연구는 대학생의 아동기 정서적 학대 경험과 데이트 폭력 피해 경험과의 관계에서 사회적 지지가 매개변인으로 작용함을 밝힌 것에 그 의의가 있다. 대학생의 아동기 정서적 학대의 경험이 데이트 폭력 피해 경험에 영향을 미치는 것뿐만이 아닌 사회적지지가 데이트 폭력 피해 경험에 대한 보호 요인으로써 갖는 중요성을 확인하였다. 이러한 결과를 토대로 상담 장면에서 데이트 폭력 피해 경험이 있는 내담자에게 사회적 지지를 활용한 실질적인 방안을 제시할 수 있을 것이며, 데이트 폭력 피해 관계를 중단하는데 도움을 줄 수 있을 것으로 기대된다. 주요어: 정서적 학대 경험, 데이트 폭력 피해, 사회적 지지
본 연구는 대학생의 아동기 정서적 학대 경험, 데이트 폭력 피해 경험, 사회적지지의 관계를 알아보고, 아동기 정서적 학대 경험과 데이트 폭력 피해 경험과의 관계에서 사회적지지의 매개효과를 검증하고자 하였다. 이를 확인하기 위해 데이트 폭력 경험이 있는 전라도, 충청도 지역의 남녀대학생 539명을 대상으로 자기보고식 설문을 실시하였다. 연구 도구로는 정서적 학대 척도, 데이트 폭력 피해 척도, 사회적지지 척도가 사용되었다. 수집된 자료는 SPSS 21.0 프로그램을 사용하여 기술통계 분석, 상관분석, 위계적 회귀분석을 실시하였다. 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 아동기 정서적 학대 경험, 데이트 폭력 피해 경험, 사회적 지지의 관계를 알아보기 위해 상관분석을 실시한 결과, 아동기 정서적 학대 경험과 데이트 폭력 피해 경험과의 관계에서는 유의한 정적 상관이 나타났고, 아동기 정서적 학대 경험과 사회적 지지의 관계에서는 유의한 부적 상관이 나타났다. 둘째, 사회적 지지는 아동기 정서적 학대 경험과 데이트 폭력 피해 경험과의 관계에서 부분매개효과를 갖는 것으로 나타났다. 아동기 정서적 학대 경험이 데이트 폭력 경험에 직접적인 영향이 있는 것으로 나타났으며, 사회적 지지를 통해 데이트 폭력 피해 경험에 간접적인 영향이 있는 것으로 나타났다. 즉, 아동기 정서적 학대 경험이 높더라도 사회적 지지의 경험이 많으면 데이트 폭력 피해 경험이 낮은 것으로 나타났다. 본 연구는 대학생의 아동기 정서적 학대 경험과 데이트 폭력 피해 경험과의 관계에서 사회적 지지가 매개변인으로 작용함을 밝힌 것에 그 의의가 있다. 대학생의 아동기 정서적 학대의 경험이 데이트 폭력 피해 경험에 영향을 미치는 것뿐만이 아닌 사회적지지가 데이트 폭력 피해 경험에 대한 보호 요인으로써 갖는 중요성을 확인하였다. 이러한 결과를 토대로 상담 장면에서 데이트 폭력 피해 경험이 있는 내담자에게 사회적 지지를 활용한 실질적인 방안을 제시할 수 있을 것이며, 데이트 폭력 피해 관계를 중단하는데 도움을 줄 수 있을 것으로 기대된다. 주요어: 정서적 학대 경험, 데이트 폭력 피해, 사회적 지지
The purpose of this study is to find out the relationship of the experience of childhood emotional abuse, experience of dating abuse, and social support of university students and intends to verify the media effect of social support under the relationship of the experience of childhood emotional abu...
The purpose of this study is to find out the relationship of the experience of childhood emotional abuse, experience of dating abuse, and social support of university students and intends to verify the media effect of social support under the relationship of the experience of childhood emotional abuse and experience of dating abuse. In order to confirm the foregoing, the self-reporting questionnaires were administered for 539 male and female university students of the Jeolla-do and Chungcheong-do regions that have the experience of dating abuse. As for the study tools, the scale of emotional abuse, scale of dating abuse, and scale of social support were used. The collected data used SPSS 21.0 program to implement the technical statistics analysis, correlation analysis, and hierarchical analysis. The main outcomes of the study are shown as follows. First, as a result of implementing correlations to find out the relationship of the experience of childhood emotional abuse, experience of dating abuse, and social support, there was noticeable positive correlation in the relationship of the experience of childhood emotional abuse and experience of dating abuse, and there was a noticeable negative correlation in the relationship of the experience of childhood emotional abuse and social support. And, second, the social support is shown to have partial media effect in the relationship of the experience of childhood emotional abuse and experience of dating abuse. The experience of childhood emotional abuse is shown to have direct influence to the experience of dating abuse, and through the social support, it has indirect influence on the experience of dating abuse. In other words, even if the experience of childhood emotional abuse is higher, the experience of dating abuse is low if the experience of social support is substantial. This study has its implication in disclosing the social support working as the media variable in the relationship of the experience of childhood emotional abuse and experience of dating abuse for university students. The importance is confirmed that the experience of childhood emotional abuse of university students influences not only on the experience of dating abuse but also in the social support working as the factor for protection of the experience of dating abuse. Based on the foregoing result, it would be able to present the practical plan that facilitated the social support to the clients with the experience of dating abuse in the counseling scene, and it is expected to render help to stop the dating abuse relationship.
The purpose of this study is to find out the relationship of the experience of childhood emotional abuse, experience of dating abuse, and social support of university students and intends to verify the media effect of social support under the relationship of the experience of childhood emotional abuse and experience of dating abuse. In order to confirm the foregoing, the self-reporting questionnaires were administered for 539 male and female university students of the Jeolla-do and Chungcheong-do regions that have the experience of dating abuse. As for the study tools, the scale of emotional abuse, scale of dating abuse, and scale of social support were used. The collected data used SPSS 21.0 program to implement the technical statistics analysis, correlation analysis, and hierarchical analysis. The main outcomes of the study are shown as follows. First, as a result of implementing correlations to find out the relationship of the experience of childhood emotional abuse, experience of dating abuse, and social support, there was noticeable positive correlation in the relationship of the experience of childhood emotional abuse and experience of dating abuse, and there was a noticeable negative correlation in the relationship of the experience of childhood emotional abuse and social support. And, second, the social support is shown to have partial media effect in the relationship of the experience of childhood emotional abuse and experience of dating abuse. The experience of childhood emotional abuse is shown to have direct influence to the experience of dating abuse, and through the social support, it has indirect influence on the experience of dating abuse. In other words, even if the experience of childhood emotional abuse is higher, the experience of dating abuse is low if the experience of social support is substantial. This study has its implication in disclosing the social support working as the media variable in the relationship of the experience of childhood emotional abuse and experience of dating abuse for university students. The importance is confirmed that the experience of childhood emotional abuse of university students influences not only on the experience of dating abuse but also in the social support working as the factor for protection of the experience of dating abuse. Based on the foregoing result, it would be able to present the practical plan that facilitated the social support to the clients with the experience of dating abuse in the counseling scene, and it is expected to render help to stop the dating abuse relationship.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.