프뢰벨의 교육사상은 인간교육과 유아교육사상에 대하여 연구하려 할 때 주목하게 된다. 유치원의 교육은 프뢰벨에게서 비롯되었으며, 프뢰벨의 교육사상은 보편성을 지니고 있기 때문이다. 코메니우스, 루소, 페스탈로치, 프뢰벨로 이어져 내려오는 자연주의 교육관과 그 교육의 원리들은 근대 교육사상의 기초를 이루고 있다고 할 수 있다. 신, 인간, 자연의 관계 속에서 파악하려 하였으며, 신성을 내재한 유아의 본성을 중시하여 유아의 자기활동을 중시하는 놀이와 작업을 통해 교육해야 함을 일관되게 주장하였다. 현대의 유아교육은 시대‧사회적인 요구나 필요에 의하여 실행되는 경향이 있어, 교육사상적 기반이 취약하다. 유아교육 현장에서는 ‘성과와 결과 중심주의’에 입각한 교육이 횡행하고, 초등학교 입학을 위한 학습 위주의 준비단계로 유아를 교육하기도 한다. 이에 반해, 프뢰벨이 기초를 세운 유아교육은 확고한 교육 사상에 근거하여 정립되었으며, 그의 교육철학은 그가 고안한 ‘Kindergarten’과 유치원 교육과정에 현현히 녹아들어 있다. 프뢰벨은 유아교육의 기초를 이룩하기 이전에, 인간의 본질을 탐구한 ‘인간교육자’였다. 프뢰벨의 인간교육과 유아교육의 정신을 이해하기 위해서는 그의 교육철학에 대한 충분한 이해가 선행되어야 한다. 그의 교육사상은 그의 생애와 교육활동, 그가 영향을 받은 낭만주의 철학과 불가분의 관계에 있다. 그럼에도 불구하고 프뢰벨에 관한 다수의 선행연구에서 그의 생애, 낭만주의 철학과 관련하여 심도 있게 고찰되지 않고 있다. 그리하여 본 연구는 프뢰벨이 그의 교육철학을 형성하는데 영향을 끼친 그의 생애와 교육활동, 독일 낭만주의 교육철학을 심도 있게 고찰하여 프뢰벨이 그러한 교육철학을 갖게 된 필연성을 알아보고자 한다. 또한 프뢰벨의 세계관, 자연관, 인간관을 바탕으로 형성된 낭만주의적 유아관, 유아기 인간교육의 방법과 유치원 교육과정을 고찰하여 프뢰벨의 유아기 인간교육을 현대적 관점에서 재조명 하고자 한다. 본 연구의 목적은 프뢰벨의 유아기 인간교육에 관한 연구를 낭만주의 교육철학에 기초하여 고찰하는데 있다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구의 내용은 다음과 같다.
첫째, 프뢰벨 낭만주의 교육철학의 형성배경에 대하여 알아보고자 한다. 둘째, 프뢰벨 인간교육의 기초에 대하여 알아보고자 한다. 셋째, 프뢰벨의 낭만주의적 유아기 인간교육에 대하여 알아보고자 한다. 넷째, 프뢰벨의 교육철학을 현대적 관점에서 재조명하고자 한다.
본 연구를 통하여 살펴본 프뢰벨의 낭만주의 철학에 기초한 유아기 인간교육의 내용은 다음과 같다. 첫째, 프뢰벨의 ...
프뢰벨의 교육사상은 인간교육과 유아교육사상에 대하여 연구하려 할 때 주목하게 된다. 유치원의 교육은 프뢰벨에게서 비롯되었으며, 프뢰벨의 교육사상은 보편성을 지니고 있기 때문이다. 코메니우스, 루소, 페스탈로치, 프뢰벨로 이어져 내려오는 자연주의 교육관과 그 교육의 원리들은 근대 교육사상의 기초를 이루고 있다고 할 수 있다. 신, 인간, 자연의 관계 속에서 파악하려 하였으며, 신성을 내재한 유아의 본성을 중시하여 유아의 자기활동을 중시하는 놀이와 작업을 통해 교육해야 함을 일관되게 주장하였다. 현대의 유아교육은 시대‧사회적인 요구나 필요에 의하여 실행되는 경향이 있어, 교육사상적 기반이 취약하다. 유아교육 현장에서는 ‘성과와 결과 중심주의’에 입각한 교육이 횡행하고, 초등학교 입학을 위한 학습 위주의 준비단계로 유아를 교육하기도 한다. 이에 반해, 프뢰벨이 기초를 세운 유아교육은 확고한 교육 사상에 근거하여 정립되었으며, 그의 교육철학은 그가 고안한 ‘Kindergarten’과 유치원 교육과정에 현현히 녹아들어 있다. 프뢰벨은 유아교육의 기초를 이룩하기 이전에, 인간의 본질을 탐구한 ‘인간교육자’였다. 프뢰벨의 인간교육과 유아교육의 정신을 이해하기 위해서는 그의 교육철학에 대한 충분한 이해가 선행되어야 한다. 그의 교육사상은 그의 생애와 교육활동, 그가 영향을 받은 낭만주의 철학과 불가분의 관계에 있다. 그럼에도 불구하고 프뢰벨에 관한 다수의 선행연구에서 그의 생애, 낭만주의 철학과 관련하여 심도 있게 고찰되지 않고 있다. 그리하여 본 연구는 프뢰벨이 그의 교육철학을 형성하는데 영향을 끼친 그의 생애와 교육활동, 독일 낭만주의 교육철학을 심도 있게 고찰하여 프뢰벨이 그러한 교육철학을 갖게 된 필연성을 알아보고자 한다. 또한 프뢰벨의 세계관, 자연관, 인간관을 바탕으로 형성된 낭만주의적 유아관, 유아기 인간교육의 방법과 유치원 교육과정을 고찰하여 프뢰벨의 유아기 인간교육을 현대적 관점에서 재조명 하고자 한다. 본 연구의 목적은 프뢰벨의 유아기 인간교육에 관한 연구를 낭만주의 교육철학에 기초하여 고찰하는데 있다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구의 내용은 다음과 같다.
첫째, 프뢰벨 낭만주의 교육철학의 형성배경에 대하여 알아보고자 한다. 둘째, 프뢰벨 인간교육의 기초에 대하여 알아보고자 한다. 셋째, 프뢰벨의 낭만주의적 유아기 인간교육에 대하여 알아보고자 한다. 넷째, 프뢰벨의 교육철학을 현대적 관점에서 재조명하고자 한다.
본 연구를 통하여 살펴본 프뢰벨의 낭만주의 철학에 기초한 유아기 인간교육의 내용은 다음과 같다. 첫째, 프뢰벨의 어린 시절부터 시작된 자연에 대한 탐구, 자연과학에 대한 연구는 그의 교육철학 형성의 토대가 되었다. 그는 외로운 유·소년기를 튜링겐 산림에서 지내면서 자연으로부터 위로를 받았으며, 이러한 자연에 대한 사랑은 훗날 자연과학 연구로 발전하는 계기가 되었다. 자연탐구에 대한 열망은 예나대학에서 구체화되는데, 당시 낭만주의 사상가들이 교수로 있었던 이 대학은 독일 낭만주의의 산실이었다. 따라서 프뢰벨의 낭만적 유아교육철학의 형성은 독일 낭만주의 철학과 관계가 깊다. 둘째, 프뢰벨은 유기론적 사고와 개성, 독창성을 중시하였으며, 자연을 살아있는 유기체로 인식하였다. 인간의 유기적인 성장을 중시하며, 인간을 식물과 같이 내부로부터 주어진 법칙에 따라 자연적으로 성장하는 존재로 여기는 루소의 ‘소극적 교육’사상은 프뢰벨에 의하여 더욱 발전하였다. 셋째, 프뢰벨은 자신만의 고유한 관계적 세계관, 유기체적 자연관, 자연적 인간관을 토대로 유아기 인간교육의 원리를 형성하였다. 관계적 세계관은 통일의 원리, 만유재신론, 대우주와 소우주로 설명되는 우주관을 통해 나타난다. 자연계 가운데 존재하는 사물간의 보편적 법칙이 바로 ‘통일’의 개념이며, 통일의 원리로서 신, 인간, 자연의 합일을 이루는 것이 프뢰벨 교육철학의 지향점이다. 유기체적 자연관은 공의 법칙과 결정체 이론으로 정립하였다. 넷째, 프뢰벨은 유아는 선성을 내재한 완전한 인격체로서 자신 안에서 통일성, 다양성, 개별성을 충분히 이해하는 끊임없이 발달하는 존재라고 보았으며,유아에게 내재한 신성을 발현하는 것을 교육의 목적으로 삼았다. 모든 생명의 발전과 통일의 근원은 신으로부터 비롯된다고 본 프뢰벨은 유아기의 인간을 신성을 소유한 존재, 완전한 인격체를 지닌 존재, 끊임없이 발달하는 존재로 인식하였다. 다섯째, 프뢰벨은 유아기의 인간교육 방법으로 상징과 예감, 놀이와 자기활동의 원리, 노작의 원리, 발달 순응적 교육과 명령적 교육을 제시하였다., 상징은 낭만주의의 영향을 받은 개념으로 유아가 자연현상을 이해하는 열쇠이며, 구체적으로 직관 가능한 것을 뛰어넘는 정신적인 의미를 내포한다. 유아가 상징을 이해하는 것은 예감 능력을 갖고 있기 때문이며, 예감을 통해 유아는 생명과 세계를 이해할 수 있다. 프뢰벨은 놀이를 유아기의 가장 순수한 활동으로 여겼으며, 놀이를 중요시하는 교육을 가능하게 하는 자기활동의 원리를 제시하였다. 프뢰벨은 인간이 고유한 내적 필연성에 따라 발달한다는 발달 순응적 교육을 주장하면서도, 때로는 명령적 교육의 방법이 필요함을 주지하였다. 여섯째, 프뢰벨은 Kindergarten의 교육과정으로서 놀이선물과 작업, 노래와 게임, 정원활동을 고안하였다. 놀이선물과 작업을 통해 신, 인간, 자연의 연결을 추구하였으며 그가 고안한 노래와 게임은 낭만주의 정신에 근거하고 있다. 정원활동은 유아가 볼 수 없는 힘을 관찰 할 수 있는 방법으로 유아의 발달원리를 식물의 생장과정의 관찰을 통해서 이해하는 계기가 되었다. 일곱째, 프뢰벨의 ‘상징’과 ‘명령적 교육’은 현대 유아교육에서 재조명 받아야 한다. 유아들은 상징을 통해 지식을 스스로 창조하고, 예감을 통해 자연의 상징과 세계에 대한 이해를 할 수 있다. 또한, 유아의 자유의지를 전제로 한 명령적 교육은 영원의 법칙을 따르는 것으로, 이를 통해 유아의 참된 자기 발전의 법칙을 실현할 수 있다.
이상과 같이 프뢰벨의 교육사상은 현대 유치원 교육과정의 초석이 되었다. 프뢰벨은 낭만주의 교육철학을 유아교육 실제에 효과적으로 접목시킨 대표적인 유아교육학자이다. 전 세계적인 영향을 현재까지 지속적으로 미치고 있는 프뢰벨은 인간의 본질과 유아의 본질을 심층적으로 이해하고 난 후에 그의 교육론을 전개하였다. 교육현장의 제반 문제들을 해결하기 위하여 우리는 유아교육의 근본 목적과 유아에 대한 본질적 이해를 재고해야 한다. 프뢰벨의 근본정신으로 되돌아가서 현대의 유아교육을 다시 바라본다면 유아교육의 지향점을 다시금 설정할 수 있을 것이다.
프뢰벨의 교육사상은 인간교육과 유아교육사상에 대하여 연구하려 할 때 주목하게 된다. 유치원의 교육은 프뢰벨에게서 비롯되었으며, 프뢰벨의 교육사상은 보편성을 지니고 있기 때문이다. 코메니우스, 루소, 페스탈로치, 프뢰벨로 이어져 내려오는 자연주의 교육관과 그 교육의 원리들은 근대 교육사상의 기초를 이루고 있다고 할 수 있다. 신, 인간, 자연의 관계 속에서 파악하려 하였으며, 신성을 내재한 유아의 본성을 중시하여 유아의 자기활동을 중시하는 놀이와 작업을 통해 교육해야 함을 일관되게 주장하였다. 현대의 유아교육은 시대‧사회적인 요구나 필요에 의하여 실행되는 경향이 있어, 교육사상적 기반이 취약하다. 유아교육 현장에서는 ‘성과와 결과 중심주의’에 입각한 교육이 횡행하고, 초등학교 입학을 위한 학습 위주의 준비단계로 유아를 교육하기도 한다. 이에 반해, 프뢰벨이 기초를 세운 유아교육은 확고한 교육 사상에 근거하여 정립되었으며, 그의 교육철학은 그가 고안한 ‘Kindergarten’과 유치원 교육과정에 현현히 녹아들어 있다. 프뢰벨은 유아교육의 기초를 이룩하기 이전에, 인간의 본질을 탐구한 ‘인간교육자’였다. 프뢰벨의 인간교육과 유아교육의 정신을 이해하기 위해서는 그의 교육철학에 대한 충분한 이해가 선행되어야 한다. 그의 교육사상은 그의 생애와 교육활동, 그가 영향을 받은 낭만주의 철학과 불가분의 관계에 있다. 그럼에도 불구하고 프뢰벨에 관한 다수의 선행연구에서 그의 생애, 낭만주의 철학과 관련하여 심도 있게 고찰되지 않고 있다. 그리하여 본 연구는 프뢰벨이 그의 교육철학을 형성하는데 영향을 끼친 그의 생애와 교육활동, 독일 낭만주의 교육철학을 심도 있게 고찰하여 프뢰벨이 그러한 교육철학을 갖게 된 필연성을 알아보고자 한다. 또한 프뢰벨의 세계관, 자연관, 인간관을 바탕으로 형성된 낭만주의적 유아관, 유아기 인간교육의 방법과 유치원 교육과정을 고찰하여 프뢰벨의 유아기 인간교육을 현대적 관점에서 재조명 하고자 한다. 본 연구의 목적은 프뢰벨의 유아기 인간교육에 관한 연구를 낭만주의 교육철학에 기초하여 고찰하는데 있다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구의 내용은 다음과 같다.
첫째, 프뢰벨 낭만주의 교육철학의 형성배경에 대하여 알아보고자 한다. 둘째, 프뢰벨 인간교육의 기초에 대하여 알아보고자 한다. 셋째, 프뢰벨의 낭만주의적 유아기 인간교육에 대하여 알아보고자 한다. 넷째, 프뢰벨의 교육철학을 현대적 관점에서 재조명하고자 한다.
본 연구를 통하여 살펴본 프뢰벨의 낭만주의 철학에 기초한 유아기 인간교육의 내용은 다음과 같다. 첫째, 프뢰벨의 어린 시절부터 시작된 자연에 대한 탐구, 자연과학에 대한 연구는 그의 교육철학 형성의 토대가 되었다. 그는 외로운 유·소년기를 튜링겐 산림에서 지내면서 자연으로부터 위로를 받았으며, 이러한 자연에 대한 사랑은 훗날 자연과학 연구로 발전하는 계기가 되었다. 자연탐구에 대한 열망은 예나대학에서 구체화되는데, 당시 낭만주의 사상가들이 교수로 있었던 이 대학은 독일 낭만주의의 산실이었다. 따라서 프뢰벨의 낭만적 유아교육철학의 형성은 독일 낭만주의 철학과 관계가 깊다. 둘째, 프뢰벨은 유기론적 사고와 개성, 독창성을 중시하였으며, 자연을 살아있는 유기체로 인식하였다. 인간의 유기적인 성장을 중시하며, 인간을 식물과 같이 내부로부터 주어진 법칙에 따라 자연적으로 성장하는 존재로 여기는 루소의 ‘소극적 교육’사상은 프뢰벨에 의하여 더욱 발전하였다. 셋째, 프뢰벨은 자신만의 고유한 관계적 세계관, 유기체적 자연관, 자연적 인간관을 토대로 유아기 인간교육의 원리를 형성하였다. 관계적 세계관은 통일의 원리, 만유재신론, 대우주와 소우주로 설명되는 우주관을 통해 나타난다. 자연계 가운데 존재하는 사물간의 보편적 법칙이 바로 ‘통일’의 개념이며, 통일의 원리로서 신, 인간, 자연의 합일을 이루는 것이 프뢰벨 교육철학의 지향점이다. 유기체적 자연관은 공의 법칙과 결정체 이론으로 정립하였다. 넷째, 프뢰벨은 유아는 선성을 내재한 완전한 인격체로서 자신 안에서 통일성, 다양성, 개별성을 충분히 이해하는 끊임없이 발달하는 존재라고 보았으며,유아에게 내재한 신성을 발현하는 것을 교육의 목적으로 삼았다. 모든 생명의 발전과 통일의 근원은 신으로부터 비롯된다고 본 프뢰벨은 유아기의 인간을 신성을 소유한 존재, 완전한 인격체를 지닌 존재, 끊임없이 발달하는 존재로 인식하였다. 다섯째, 프뢰벨은 유아기의 인간교육 방법으로 상징과 예감, 놀이와 자기활동의 원리, 노작의 원리, 발달 순응적 교육과 명령적 교육을 제시하였다., 상징은 낭만주의의 영향을 받은 개념으로 유아가 자연현상을 이해하는 열쇠이며, 구체적으로 직관 가능한 것을 뛰어넘는 정신적인 의미를 내포한다. 유아가 상징을 이해하는 것은 예감 능력을 갖고 있기 때문이며, 예감을 통해 유아는 생명과 세계를 이해할 수 있다. 프뢰벨은 놀이를 유아기의 가장 순수한 활동으로 여겼으며, 놀이를 중요시하는 교육을 가능하게 하는 자기활동의 원리를 제시하였다. 프뢰벨은 인간이 고유한 내적 필연성에 따라 발달한다는 발달 순응적 교육을 주장하면서도, 때로는 명령적 교육의 방법이 필요함을 주지하였다. 여섯째, 프뢰벨은 Kindergarten의 교육과정으로서 놀이선물과 작업, 노래와 게임, 정원활동을 고안하였다. 놀이선물과 작업을 통해 신, 인간, 자연의 연결을 추구하였으며 그가 고안한 노래와 게임은 낭만주의 정신에 근거하고 있다. 정원활동은 유아가 볼 수 없는 힘을 관찰 할 수 있는 방법으로 유아의 발달원리를 식물의 생장과정의 관찰을 통해서 이해하는 계기가 되었다. 일곱째, 프뢰벨의 ‘상징’과 ‘명령적 교육’은 현대 유아교육에서 재조명 받아야 한다. 유아들은 상징을 통해 지식을 스스로 창조하고, 예감을 통해 자연의 상징과 세계에 대한 이해를 할 수 있다. 또한, 유아의 자유의지를 전제로 한 명령적 교육은 영원의 법칙을 따르는 것으로, 이를 통해 유아의 참된 자기 발전의 법칙을 실현할 수 있다.
이상과 같이 프뢰벨의 교육사상은 현대 유치원 교육과정의 초석이 되었다. 프뢰벨은 낭만주의 교육철학을 유아교육 실제에 효과적으로 접목시킨 대표적인 유아교육학자이다. 전 세계적인 영향을 현재까지 지속적으로 미치고 있는 프뢰벨은 인간의 본질과 유아의 본질을 심층적으로 이해하고 난 후에 그의 교육론을 전개하였다. 교육현장의 제반 문제들을 해결하기 위하여 우리는 유아교육의 근본 목적과 유아에 대한 본질적 이해를 재고해야 한다. 프뢰벨의 근본정신으로 되돌아가서 현대의 유아교육을 다시 바라본다면 유아교육의 지향점을 다시금 설정할 수 있을 것이다.
Froebel 's educational philosophy focuses on studying human and early childhood education. The education of kindergarten originates from Froebel, and the educational idea of Froebel is universal. The principles of naturalistic education that lead to Comenius, Rousseau, Pestalozzi and Froebel and t...
Froebel 's educational philosophy focuses on studying human and early childhood education. The education of kindergarten originates from Froebel, and the educational idea of Froebel is universal. The principles of naturalistic education that lead to Comenius, Rousseau, Pestalozzi and Froebel and the principles of education are the basis of modern educational thought. He tried to grasp in the relationship between God, human, and nature, and consistently insisted on giving importance to the nature of infants inherent in divinity and teaching through play and work that emphasizes infant self - activity. Contemporary early childhood education tends to be carried out by age and social needs and needs, and the educational ideological foundation is weak. In the current field of early childhood education, education based on 'achievement and result-centeredness' is prevalent, and children are educated as preparatory stage for studying for elementary school entrance. On the contrary, early childhood education based on Froebel was established on the basis of a firm educational thought, and his philosophy of education was mixed in the concept of ‘Kindergarten’ and kindergarten curriculum which he devised. Froebel was a 'human educator' who explored the essence of human beings before he established the foundation of early childhood education. To understand Froebel's spirit of human education and early childhood education, a thorough understanding of his educational philosophy should be preceded. His educational ideas are inextricably linked to his life and educational activities, and to the romantic philosophy he is influenced by. Nonetheless, many prior studies on Froebel have not been considered in depth with regard to his life and romantic philosophy. Thereby, this study investigates the inevitability of Froebel 's education philosophy by examining his life, educational activities, and the philosophy of German Romanticism that influenced the formation of his educational philosophy. In addition, this study took at the romantic early childhood education based on Froebel 's perspectives on world, naturalism, humanism, early childhood education and curriculum of kindergarten. The purpose of this study is to investigate the research of Froebel 's human education in early childhood based on the philosophy of Romanticism. The context of research that has been set up to achieve this research objective is as follows. The research contents for the purpose of this study are :
Content 1: I want to find out the background of the formation of Froebel's Romantic education philosophy. Content 2: I want to know the basis of Froebel's human education. Content 3: I want to find out about Froebel's romantic human education in early childhood. Content 4: I want to reconsider Froebel 's educational philosophy from a modern point of view.
The conclusions reached through this study are as follows. First, the inquiry into nature and the study of natural sciences that started from the childhood of Froebel became the foundation of his educational philosophy formation. Froebel walked through the woods near the pastoral office and spent the day in meditation and thought during the lonely early childhood and adolescences. Froebel was comforted by nature, and love for nature eventually led to the development of natural science research. Froebel had developed his passions about the natural science at Jena university. At the time when the Romantic philosophers were professors, Jena was the epicenter of romanticism, and it is clear from these that Froebel was influenced by romantic thought. Second, Froebel has organic thinking, personality, and originality in mind, and recognized nature as a living organism. He believed that the importance of organic thinking; regards man as a naturally growing creature according to the laws given from within, such as plants. This had influenced by Rousseau’s notion of 'passive education'. Third, Froebel formed the principles of human education in early childhood based on his own unique relational world view, organic view of nature, and natural human view. The relational world view is revealed through the principles of unification, the Panentheism, perspective of the universe that is described by the macrocosm and microcosm. The universal law among the things in the natural world is the concept of 'unification', and the unification of God, man and nature as the principle of unification is the point of the Froebel education philosophy. The organic nature developed as 'The theory of ball' and 'The theory of crystal’. Fourth, Froebel looked at early childhood in human development as being possessed of the Divine, a person with perfect personality, and a constantly developing being. He viewed the purpose of education is that support the child to act his or her a full of internal potential. All the development of life and the source of unification originate from God, and this Froebel perceived human beings in infancy as divine possessions, perfect personality beings, and constantly developing beings. He Froebel’s perspective on symbolism had influence by Romanticism and this allowed him to explore how children understand with nature. Fifth, Froebel presented ‘symbolic’ and 'Ahnung', principles of play and self - activity, passive education and prescriptive education as a method of human education in early childhood. Symbol is a concept influenced by romanticism, which is the key to understanding the natural phenomenon of early child, and has a mental implication that goes beyond what is specifically intuitive. It is because the child understands symbolism because it has a 'Ahnung' ability, and through 'Ahnung' early child can understand life and the world. Froebel considered play as the purest activity of early childhood and presented the principles of self - activity that enabled education that emphasized play. Froebel has argued for a developmentally adaptive education that human beings develop according to their inherent inevitability, but sometimes they need a method of prescriptive education. Finally, current early childhood education is reviewing the Froebel ‘s ‘symbol’ and ‘prescriptive education’. Children can create their own knowledge through symbol, and they can understand symbols of nature and the world through ‘Ahnung’. In addition, the prescriptive education based on the free will of the child follows the law of eternity, thereby realizing the true law of self - development of the child. From what has been discussed above, Froebel 's educational philosophy became the cornerstone of the modern kindergarten curriculum. Froebel, who has been continuously influencing the education around the world from here and now and has developed his educational theory after deeply understanding human essence and a child’s nature. If educators return to the fundamental spirit of Froebel who invented 'Kindergarten' for early child and look back on modern early childhood education, educators will be able to set again the orientation of early childhood education.
Froebel 's educational philosophy focuses on studying human and early childhood education. The education of kindergarten originates from Froebel, and the educational idea of Froebel is universal. The principles of naturalistic education that lead to Comenius, Rousseau, Pestalozzi and Froebel and the principles of education are the basis of modern educational thought. He tried to grasp in the relationship between God, human, and nature, and consistently insisted on giving importance to the nature of infants inherent in divinity and teaching through play and work that emphasizes infant self - activity. Contemporary early childhood education tends to be carried out by age and social needs and needs, and the educational ideological foundation is weak. In the current field of early childhood education, education based on 'achievement and result-centeredness' is prevalent, and children are educated as preparatory stage for studying for elementary school entrance. On the contrary, early childhood education based on Froebel was established on the basis of a firm educational thought, and his philosophy of education was mixed in the concept of ‘Kindergarten’ and kindergarten curriculum which he devised. Froebel was a 'human educator' who explored the essence of human beings before he established the foundation of early childhood education. To understand Froebel's spirit of human education and early childhood education, a thorough understanding of his educational philosophy should be preceded. His educational ideas are inextricably linked to his life and educational activities, and to the romantic philosophy he is influenced by. Nonetheless, many prior studies on Froebel have not been considered in depth with regard to his life and romantic philosophy. Thereby, this study investigates the inevitability of Froebel 's education philosophy by examining his life, educational activities, and the philosophy of German Romanticism that influenced the formation of his educational philosophy. In addition, this study took at the romantic early childhood education based on Froebel 's perspectives on world, naturalism, humanism, early childhood education and curriculum of kindergarten. The purpose of this study is to investigate the research of Froebel 's human education in early childhood based on the philosophy of Romanticism. The context of research that has been set up to achieve this research objective is as follows. The research contents for the purpose of this study are :
Content 1: I want to find out the background of the formation of Froebel's Romantic education philosophy. Content 2: I want to know the basis of Froebel's human education. Content 3: I want to find out about Froebel's romantic human education in early childhood. Content 4: I want to reconsider Froebel 's educational philosophy from a modern point of view.
The conclusions reached through this study are as follows. First, the inquiry into nature and the study of natural sciences that started from the childhood of Froebel became the foundation of his educational philosophy formation. Froebel walked through the woods near the pastoral office and spent the day in meditation and thought during the lonely early childhood and adolescences. Froebel was comforted by nature, and love for nature eventually led to the development of natural science research. Froebel had developed his passions about the natural science at Jena university. At the time when the Romantic philosophers were professors, Jena was the epicenter of romanticism, and it is clear from these that Froebel was influenced by romantic thought. Second, Froebel has organic thinking, personality, and originality in mind, and recognized nature as a living organism. He believed that the importance of organic thinking; regards man as a naturally growing creature according to the laws given from within, such as plants. This had influenced by Rousseau’s notion of 'passive education'. Third, Froebel formed the principles of human education in early childhood based on his own unique relational world view, organic view of nature, and natural human view. The relational world view is revealed through the principles of unification, the Panentheism, perspective of the universe that is described by the macrocosm and microcosm. The universal law among the things in the natural world is the concept of 'unification', and the unification of God, man and nature as the principle of unification is the point of the Froebel education philosophy. The organic nature developed as 'The theory of ball' and 'The theory of crystal’. Fourth, Froebel looked at early childhood in human development as being possessed of the Divine, a person with perfect personality, and a constantly developing being. He viewed the purpose of education is that support the child to act his or her a full of internal potential. All the development of life and the source of unification originate from God, and this Froebel perceived human beings in infancy as divine possessions, perfect personality beings, and constantly developing beings. He Froebel’s perspective on symbolism had influence by Romanticism and this allowed him to explore how children understand with nature. Fifth, Froebel presented ‘symbolic’ and 'Ahnung', principles of play and self - activity, passive education and prescriptive education as a method of human education in early childhood. Symbol is a concept influenced by romanticism, which is the key to understanding the natural phenomenon of early child, and has a mental implication that goes beyond what is specifically intuitive. It is because the child understands symbolism because it has a 'Ahnung' ability, and through 'Ahnung' early child can understand life and the world. Froebel considered play as the purest activity of early childhood and presented the principles of self - activity that enabled education that emphasized play. Froebel has argued for a developmentally adaptive education that human beings develop according to their inherent inevitability, but sometimes they need a method of prescriptive education. Finally, current early childhood education is reviewing the Froebel ‘s ‘symbol’ and ‘prescriptive education’. Children can create their own knowledge through symbol, and they can understand symbols of nature and the world through ‘Ahnung’. In addition, the prescriptive education based on the free will of the child follows the law of eternity, thereby realizing the true law of self - development of the child. From what has been discussed above, Froebel 's educational philosophy became the cornerstone of the modern kindergarten curriculum. Froebel, who has been continuously influencing the education around the world from here and now and has developed his educational theory after deeply understanding human essence and a child’s nature. If educators return to the fundamental spirit of Froebel who invented 'Kindergarten' for early child and look back on modern early childhood education, educators will be able to set again the orientation of early childhood education.
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