본 논문의 목적은 로저스(Carl R. Rogers)의 인간중심주의에서 제시하는 바람직한 인간관과 인간중심 교육관에서 중시하는 학습의 촉진에 대해 살펴보고 오늘날의 교육에 있어서 그 시사점을 찾아보는 데 있다. 로저스는 인본주의 심리학자로서, 인간이란 자신을 최대한으로 완성하려는 ‘실현 경향성’을 가지고, 긍정적인 방향으로 나아가고자 하는 존재로 보았다. 그는 자신의 경험을 바탕으로 하여 ‘충분히 기능하는 인간’을 바람직한 인간상으로 제시하였다. 이는 경험에 대한 개방성, 실존적인 삶, 그리고 자신에 대한 신뢰를 가진 존재로 특징지을 수 있다. 또한 충분히 기능하는 인간은 특정한 목표점이나 도달점이 아니라 끊임없이 성장하는 과정에 있는 존재로, 평가의 판단 기준이 자신의 내부에 있고 결과보다는 과정을 중시한다. 로저스는 이러한 인간관을 토대로 교육에도 자신의 인간중심 이론을 적용하고자 하였다. 그는 충분히 기능하는 인간을 길러내는 데 중요한 것은 ‘학습의 촉진’이라고 보고, 학습을 촉진하는 교사와 학습자의 관계를 세 가지로 설명한다. 첫째는 교사의 진실성으로, 교사가 학습자에 대한 신뢰를 바탕으로 자신의 마음을 솔직하게 드러내는 것이다. 이를 통해 교사와 학생은 서로를 더 잘 이해 할 수 있게 된다. 두 번째는 학습자에 대한 무조건적인 긍정적 존중으로 학습자의 생각, 느낌, 인간성을 판단하지 않고 수용해주는 것이다. 마지막은 공감적 이해인데, 이것은 교사가 학생을 역지사지의 입장에서 이해하는 것이다. 교사의 촉진적 태도는 학습자 중심 교육의 바탕이 되며, 이는 학생에게 학습의 자유를 주는 것으로 실현될 수 있다. 로저스는 학습자에게 학습의 자유를 주는 것은 학생이 스스로 학습 과정에서 주인의식을 가질 수 있는 환경을 제공하고 촉진하는 것이며, 이를 통해 학습자는 창의성을 발휘할 수 있게 된다고 보았다. 로저스의 인본주의, 인간중심 교육의 핵심은 학습에 있어서 학생의 자유의지를 존중하고, 학습 ...
본 논문의 목적은 로저스(Carl R. Rogers)의 인간중심주의에서 제시하는 바람직한 인간관과 인간중심 교육관에서 중시하는 학습의 촉진에 대해 살펴보고 오늘날의 교육에 있어서 그 시사점을 찾아보는 데 있다. 로저스는 인본주의 심리학자로서, 인간이란 자신을 최대한으로 완성하려는 ‘실현 경향성’을 가지고, 긍정적인 방향으로 나아가고자 하는 존재로 보았다. 그는 자신의 경험을 바탕으로 하여 ‘충분히 기능하는 인간’을 바람직한 인간상으로 제시하였다. 이는 경험에 대한 개방성, 실존적인 삶, 그리고 자신에 대한 신뢰를 가진 존재로 특징지을 수 있다. 또한 충분히 기능하는 인간은 특정한 목표점이나 도달점이 아니라 끊임없이 성장하는 과정에 있는 존재로, 평가의 판단 기준이 자신의 내부에 있고 결과보다는 과정을 중시한다. 로저스는 이러한 인간관을 토대로 교육에도 자신의 인간중심 이론을 적용하고자 하였다. 그는 충분히 기능하는 인간을 길러내는 데 중요한 것은 ‘학습의 촉진’이라고 보고, 학습을 촉진하는 교사와 학습자의 관계를 세 가지로 설명한다. 첫째는 교사의 진실성으로, 교사가 학습자에 대한 신뢰를 바탕으로 자신의 마음을 솔직하게 드러내는 것이다. 이를 통해 교사와 학생은 서로를 더 잘 이해 할 수 있게 된다. 두 번째는 학습자에 대한 무조건적인 긍정적 존중으로 학습자의 생각, 느낌, 인간성을 판단하지 않고 수용해주는 것이다. 마지막은 공감적 이해인데, 이것은 교사가 학생을 역지사지의 입장에서 이해하는 것이다. 교사의 촉진적 태도는 학습자 중심 교육의 바탕이 되며, 이는 학생에게 학습의 자유를 주는 것으로 실현될 수 있다. 로저스는 학습자에게 학습의 자유를 주는 것은 학생이 스스로 학습 과정에서 주인의식을 가질 수 있는 환경을 제공하고 촉진하는 것이며, 이를 통해 학습자는 창의성을 발휘할 수 있게 된다고 보았다. 로저스의 인본주의, 인간중심 교육의 핵심은 학습에 있어서 학생의 자유의지를 존중하고, 학습 촉진자로서 교사가 학생과의 인간적인 관계를 맺는 것이며, 이를 통해 인간성이 풍부한 자아를 실현하는 것이다. 자율적이고 창의적이며, 자기주도적인 인간을 추구하는 그의 교육관은 오늘날 현대 사회의 교육에도 시사하는 바가 크다.
본 논문의 목적은 로저스(Carl R. Rogers)의 인간중심주의에서 제시하는 바람직한 인간관과 인간중심 교육관에서 중시하는 학습의 촉진에 대해 살펴보고 오늘날의 교육에 있어서 그 시사점을 찾아보는 데 있다. 로저스는 인본주의 심리학자로서, 인간이란 자신을 최대한으로 완성하려는 ‘실현 경향성’을 가지고, 긍정적인 방향으로 나아가고자 하는 존재로 보았다. 그는 자신의 경험을 바탕으로 하여 ‘충분히 기능하는 인간’을 바람직한 인간상으로 제시하였다. 이는 경험에 대한 개방성, 실존적인 삶, 그리고 자신에 대한 신뢰를 가진 존재로 특징지을 수 있다. 또한 충분히 기능하는 인간은 특정한 목표점이나 도달점이 아니라 끊임없이 성장하는 과정에 있는 존재로, 평가의 판단 기준이 자신의 내부에 있고 결과보다는 과정을 중시한다. 로저스는 이러한 인간관을 토대로 교육에도 자신의 인간중심 이론을 적용하고자 하였다. 그는 충분히 기능하는 인간을 길러내는 데 중요한 것은 ‘학습의 촉진’이라고 보고, 학습을 촉진하는 교사와 학습자의 관계를 세 가지로 설명한다. 첫째는 교사의 진실성으로, 교사가 학습자에 대한 신뢰를 바탕으로 자신의 마음을 솔직하게 드러내는 것이다. 이를 통해 교사와 학생은 서로를 더 잘 이해 할 수 있게 된다. 두 번째는 학습자에 대한 무조건적인 긍정적 존중으로 학습자의 생각, 느낌, 인간성을 판단하지 않고 수용해주는 것이다. 마지막은 공감적 이해인데, 이것은 교사가 학생을 역지사지의 입장에서 이해하는 것이다. 교사의 촉진적 태도는 학습자 중심 교육의 바탕이 되며, 이는 학생에게 학습의 자유를 주는 것으로 실현될 수 있다. 로저스는 학습자에게 학습의 자유를 주는 것은 학생이 스스로 학습 과정에서 주인의식을 가질 수 있는 환경을 제공하고 촉진하는 것이며, 이를 통해 학습자는 창의성을 발휘할 수 있게 된다고 보았다. 로저스의 인본주의, 인간중심 교육의 핵심은 학습에 있어서 학생의 자유의지를 존중하고, 학습 촉진자로서 교사가 학생과의 인간적인 관계를 맺는 것이며, 이를 통해 인간성이 풍부한 자아를 실현하는 것이다. 자율적이고 창의적이며, 자기주도적인 인간을 추구하는 그의 교육관은 오늘날 현대 사회의 교육에도 시사하는 바가 크다.
The purpose of this paper is to explore the desirable human views presented by Rogers and the promotion of learning important in human-centered learning and to find implications for today' s education. Rogers, as a humanistic psychologist, regarded the human being as a person who wants to move i...
The purpose of this paper is to explore the desirable human views presented by Rogers and the promotion of learning important in human-centered learning and to find implications for today' s education. Rogers, as a humanistic psychologist, regarded the human being as a person who wants to move in a positive direction with a "realization tendency" to complete himself as much as possible. Based on his own experience, he presented 'a fully functioning person' as a desirable human figure. It can be characterized as openness to experience, real living, and trust in oneself. Also, a fully functioning person is not a specific goal or reaching point, but a person who is in a process of constantly growing. The criterion of evaluation is within himself and emphasizes the process rather than the result. Rogers tried to apply his humanistic theory to education based on this view of humanity. He sees that the key to nurturing a fully functioning person is ‘facilitation of learning’, and explains the relationship between teachers and learners in three ways. The first is the genuineness of the teacher, and the teacher expresses his mind frankly based on the trust of the learner. This enables teachers and students to understand each other better. The second is acceptance without judging the learner's thoughts, feelings and humanity with unconditional positive regard for the learner. The last is empathic understanding, in which the teacher understands the student from the point of view. A teacher's facilitative attitude becomes the basis of a student-centered education, which can be realized by giving students the freedom to learn. Rogers said that giving learners the freedom to learn is to provide and promote an environment in which students can have a sense of ownership in their own learning processes, which enables learners to be creative. At the heart of Rogers' humanism and human-centered education is to respect the free will of the student in learning and to establish a human relationship with the student as a learning facilitator, thereby realizing a humanity-rich self. His views on education, pursuing autonomous, creative and self-initiated people, also have great implications for the education of today's modern society.
The purpose of this paper is to explore the desirable human views presented by Rogers and the promotion of learning important in human-centered learning and to find implications for today' s education. Rogers, as a humanistic psychologist, regarded the human being as a person who wants to move in a positive direction with a "realization tendency" to complete himself as much as possible. Based on his own experience, he presented 'a fully functioning person' as a desirable human figure. It can be characterized as openness to experience, real living, and trust in oneself. Also, a fully functioning person is not a specific goal or reaching point, but a person who is in a process of constantly growing. The criterion of evaluation is within himself and emphasizes the process rather than the result. Rogers tried to apply his humanistic theory to education based on this view of humanity. He sees that the key to nurturing a fully functioning person is ‘facilitation of learning’, and explains the relationship between teachers and learners in three ways. The first is the genuineness of the teacher, and the teacher expresses his mind frankly based on the trust of the learner. This enables teachers and students to understand each other better. The second is acceptance without judging the learner's thoughts, feelings and humanity with unconditional positive regard for the learner. The last is empathic understanding, in which the teacher understands the student from the point of view. A teacher's facilitative attitude becomes the basis of a student-centered education, which can be realized by giving students the freedom to learn. Rogers said that giving learners the freedom to learn is to provide and promote an environment in which students can have a sense of ownership in their own learning processes, which enables learners to be creative. At the heart of Rogers' humanism and human-centered education is to respect the free will of the student in learning and to establish a human relationship with the student as a learning facilitator, thereby realizing a humanity-rich self. His views on education, pursuing autonomous, creative and self-initiated people, also have great implications for the education of today's modern society.
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