영어 학습 동기 향상을 위한 영어-진로교과 통합 프로그램의 개발과 적용 The Deveopment and Application of the Integrted English-Career Education Program to Improve Students' English Learning Motivation원문보기
우리나라의 영어교육은 학교 안팎에서 매우 높은 관심을 받으면서 활발하게 운영되고 있다. 하지만 이러한 사회 전반의 영어교육에 대한 관심과 기대와는 모순적으로 우리나라 초등학생들의 영어 학습 동기가 고학년으로 갈수록 저하되는 경향을 보이며 상급 학교로 갈수록 탈동기화가 심화되고 있다는 연구 결과가 보고되었다. 이에 대한 문제의식에서 시작된 본 연구는 최근의 진로중심 교육과정 편성 운영을 독려하는 정책적인 요구를 반영하여 영어과와 진로교육을 연계한 영어-진로교과 통합 프로그램의 개발과 적용을 통해 초등학생의 영어 학습 동기를 점검하고 이를 향상시킬 수 있는 방안을 모색하고자 시도되었다. 이에 본 연구는 다음의 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 영어 학습 동기 향상을 위한 영어-진로교과 통합 프로그램의 교수학습 양상 및 효과는 어떠한가? 둘째, 영어-진로교과 통합 수업이 학습자의 영어 학습 동기에 미치는 영향은 어떠한가? 연구 문제를 해결하고자 사전 연구 활동으로 영어과 교육과정과 진로교육과정을 분석하여 통합 프로그램을 구안하였으며 프로그램의 적용 양상과 효과를 살펴보기 위하여 연구자 본인이 영어 교과 전담 교사로 근무하는 서울시 A초등학교 5학년 세 개의 학급에 속한 62명의 학생을 대상으로 프로그램을 적용한 수업을 실시하였다. 자료의 수집은 기초 조사 설문지, 사전・사후 ...
우리나라의 영어교육은 학교 안팎에서 매우 높은 관심을 받으면서 활발하게 운영되고 있다. 하지만 이러한 사회 전반의 영어교육에 대한 관심과 기대와는 모순적으로 우리나라 초등학생들의 영어 학습 동기가 고학년으로 갈수록 저하되는 경향을 보이며 상급 학교로 갈수록 탈동기화가 심화되고 있다는 연구 결과가 보고되었다. 이에 대한 문제의식에서 시작된 본 연구는 최근의 진로중심 교육과정 편성 운영을 독려하는 정책적인 요구를 반영하여 영어과와 진로교육을 연계한 영어-진로교과 통합 프로그램의 개발과 적용을 통해 초등학생의 영어 학습 동기를 점검하고 이를 향상시킬 수 있는 방안을 모색하고자 시도되었다. 이에 본 연구는 다음의 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 영어 학습 동기 향상을 위한 영어-진로교과 통합 프로그램의 교수학습 양상 및 효과는 어떠한가? 둘째, 영어-진로교과 통합 수업이 학습자의 영어 학습 동기에 미치는 영향은 어떠한가? 연구 문제를 해결하고자 사전 연구 활동으로 영어과 교육과정과 진로교육과정을 분석하여 통합 프로그램을 구안하였으며 프로그램의 적용 양상과 효과를 살펴보기 위하여 연구자 본인이 영어 교과 전담 교사로 근무하는 서울시 A초등학교 5학년 세 개의 학급에 속한 62명의 학생을 대상으로 프로그램을 적용한 수업을 실시하였다. 자료의 수집은 기초 조사 설문지, 사전・사후 제 2언어 학습 동기 설문지, 프로그램 활동지, 학습자 수업 소감문, 교사 일지, 개별 면담 등을 통해 이루어졌다. 사전・사후 제 2언어 학습 동기에 대한 설문 결과는 t-검증으로 분석하였으며, 프로그램 활동지, 학습자 수업 소감문, 교사 일지, 개별 면담 등은 범주화 과정을 거쳐 질적으로 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 영어-진로교과 통합 프로그램은 두 교과 간의 의미 있는 연계를 통해 학습 맥락을 확장하는 수업을 구안하고 적용하여 학습자로 하여금 다양한 학습 경험을 통합하는 경험을 제공하고 이를 내재화하도록 이끄는 데에 효과가 있었다. 둘째, 영어-진로교과 통합 프로그램은 영어 및 영어 학습에 대한 외적 자극에 대하여 스스로 해석하고 평가해 보는 활동, 자신의 역할에 대하여 책임감을 가지고 활동을 주도하여 나가는 활동, 다양한 소그룹 의사소통 활동 등을 통하여 학습자의 자기 관리 역량 및 영어의사소통 의지 강화를 이끄는 수업을 가능하게 하였다. 셋째, 영어과 통합 진로교육 프로그램은 내재적 동기, 외재적 동기, 이상적 자아 면에서 학습자의 영어 학습 동기 강화에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 위의 연구 결과를 바탕으로 도출한 영어-진로교과 통합에 대한 시사점은 다음과 같다. 첫째, 초등학생을 대상으로 한 영어과와 진로교육을 연계한 통합의 시도는 중・고등학생을 대상으로 한 연구에 비해 그 자료가 미비하여 아직 현장에서 보편화되지 않은 주제이나 본 연구 결과 실제적인 교육적 가치와 의의를 찾을 수 있었다. 따라서 두 교과를 연계한 통합 프로그램에 대한 다양한 구성 방안에 대한 논의와 그 적용 효과를 검증한 연구가 보다 활발하게 이루어질 필요가 있다. 이러한 후속 연구는 현직 교사의 영어과 교육과정 재구성시 직접적으로 적용이 가능한 다양한 아이디어를 얻는데 도움이 될 것으로 예상된다. 둘째, 영어 학습 동기 향상을 위한 영어-진로교과 통합 프로그램은 활동 구성의 유연성과 소재 활용의 융통성으로 인하여 영어과의 다소 제한적인 활동 및 소재의 제약을 벗어나 학습자의 자기관리역량 함양과 영어 학습 동기 강화에 도움이 되는 다양한 활동을 단위 수업 시간에 활용할 수 있었다. 프로그램의 적용 후 실시한 사후 설문 결과 학습자의 내재적 동기, 외재적 동기, 이상적 자아 면에서 사전 설문과 비교하여 유의미한 향상이 분석 되었으며 학생 소감문과 개별 면담에서도 학습자의 영어 학습에 대한 긍정적인 인식의 변화가 발견되었다. 이는 영어 학습 동기 향상을 위한 구체적인 프로그램의 적절한 구성과 적용이 고학년의 영어 학습 동기 저하를 극복할 수 있는 긍정적인 대안이 될 수 있음을 시사한다. 하지만 본 연구는 연구 대상이 영어 학습 동기와 영어 성취도 정도가 전체적으로 높은 수준이며 해외여행, 어학연수, 영어 사교육의 경험으로 인하여 영어 노출 경험이 풍부한 학생들로 구성되어 연구 결과를 일반화하는 데 한계가 있다. 따라서 영어 노출 경험, 영어 학습 동기, 영어 성취도 등이 보다 다양한 변인을 가진 집단을 대상으로 연구를 실시하여 그 적용 양상을 살펴보고 어떠한 유사점과 차이점이 나타나는지 비교 관찰할 필요가 있다. 이러한 후속 연구의 결과는 다양한 학습자들에게 적합한 학습 동기 향상 방안을 제시하여 궁극적으로 우리나라 영어 교과의 목표인 영어 의사소통능력의 함양으로 이어지는 데에 기여할 것으로 예상된다.
우리나라의 영어교육은 학교 안팎에서 매우 높은 관심을 받으면서 활발하게 운영되고 있다. 하지만 이러한 사회 전반의 영어교육에 대한 관심과 기대와는 모순적으로 우리나라 초등학생들의 영어 학습 동기가 고학년으로 갈수록 저하되는 경향을 보이며 상급 학교로 갈수록 탈동기화가 심화되고 있다는 연구 결과가 보고되었다. 이에 대한 문제의식에서 시작된 본 연구는 최근의 진로중심 교육과정 편성 운영을 독려하는 정책적인 요구를 반영하여 영어과와 진로교육을 연계한 영어-진로교과 통합 프로그램의 개발과 적용을 통해 초등학생의 영어 학습 동기를 점검하고 이를 향상시킬 수 있는 방안을 모색하고자 시도되었다. 이에 본 연구는 다음의 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 영어 학습 동기 향상을 위한 영어-진로교과 통합 프로그램의 교수학습 양상 및 효과는 어떠한가? 둘째, 영어-진로교과 통합 수업이 학습자의 영어 학습 동기에 미치는 영향은 어떠한가? 연구 문제를 해결하고자 사전 연구 활동으로 영어과 교육과정과 진로교육과정을 분석하여 통합 프로그램을 구안하였으며 프로그램의 적용 양상과 효과를 살펴보기 위하여 연구자 본인이 영어 교과 전담 교사로 근무하는 서울시 A초등학교 5학년 세 개의 학급에 속한 62명의 학생을 대상으로 프로그램을 적용한 수업을 실시하였다. 자료의 수집은 기초 조사 설문지, 사전・사후 제 2언어 학습 동기 설문지, 프로그램 활동지, 학습자 수업 소감문, 교사 일지, 개별 면담 등을 통해 이루어졌다. 사전・사후 제 2언어 학습 동기에 대한 설문 결과는 t-검증으로 분석하였으며, 프로그램 활동지, 학습자 수업 소감문, 교사 일지, 개별 면담 등은 범주화 과정을 거쳐 질적으로 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 영어-진로교과 통합 프로그램은 두 교과 간의 의미 있는 연계를 통해 학습 맥락을 확장하는 수업을 구안하고 적용하여 학습자로 하여금 다양한 학습 경험을 통합하는 경험을 제공하고 이를 내재화하도록 이끄는 데에 효과가 있었다. 둘째, 영어-진로교과 통합 프로그램은 영어 및 영어 학습에 대한 외적 자극에 대하여 스스로 해석하고 평가해 보는 활동, 자신의 역할에 대하여 책임감을 가지고 활동을 주도하여 나가는 활동, 다양한 소그룹 의사소통 활동 등을 통하여 학습자의 자기 관리 역량 및 영어의사소통 의지 강화를 이끄는 수업을 가능하게 하였다. 셋째, 영어과 통합 진로교육 프로그램은 내재적 동기, 외재적 동기, 이상적 자아 면에서 학습자의 영어 학습 동기 강화에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 위의 연구 결과를 바탕으로 도출한 영어-진로교과 통합에 대한 시사점은 다음과 같다. 첫째, 초등학생을 대상으로 한 영어과와 진로교육을 연계한 통합의 시도는 중・고등학생을 대상으로 한 연구에 비해 그 자료가 미비하여 아직 현장에서 보편화되지 않은 주제이나 본 연구 결과 실제적인 교육적 가치와 의의를 찾을 수 있었다. 따라서 두 교과를 연계한 통합 프로그램에 대한 다양한 구성 방안에 대한 논의와 그 적용 효과를 검증한 연구가 보다 활발하게 이루어질 필요가 있다. 이러한 후속 연구는 현직 교사의 영어과 교육과정 재구성시 직접적으로 적용이 가능한 다양한 아이디어를 얻는데 도움이 될 것으로 예상된다. 둘째, 영어 학습 동기 향상을 위한 영어-진로교과 통합 프로그램은 활동 구성의 유연성과 소재 활용의 융통성으로 인하여 영어과의 다소 제한적인 활동 및 소재의 제약을 벗어나 학습자의 자기관리역량 함양과 영어 학습 동기 강화에 도움이 되는 다양한 활동을 단위 수업 시간에 활용할 수 있었다. 프로그램의 적용 후 실시한 사후 설문 결과 학습자의 내재적 동기, 외재적 동기, 이상적 자아 면에서 사전 설문과 비교하여 유의미한 향상이 분석 되었으며 학생 소감문과 개별 면담에서도 학습자의 영어 학습에 대한 긍정적인 인식의 변화가 발견되었다. 이는 영어 학습 동기 향상을 위한 구체적인 프로그램의 적절한 구성과 적용이 고학년의 영어 학습 동기 저하를 극복할 수 있는 긍정적인 대안이 될 수 있음을 시사한다. 하지만 본 연구는 연구 대상이 영어 학습 동기와 영어 성취도 정도가 전체적으로 높은 수준이며 해외여행, 어학연수, 영어 사교육의 경험으로 인하여 영어 노출 경험이 풍부한 학생들로 구성되어 연구 결과를 일반화하는 데 한계가 있다. 따라서 영어 노출 경험, 영어 학습 동기, 영어 성취도 등이 보다 다양한 변인을 가진 집단을 대상으로 연구를 실시하여 그 적용 양상을 살펴보고 어떠한 유사점과 차이점이 나타나는지 비교 관찰할 필요가 있다. 이러한 후속 연구의 결과는 다양한 학습자들에게 적합한 학습 동기 향상 방안을 제시하여 궁극적으로 우리나라 영어 교과의 목표인 영어 의사소통능력의 함양으로 이어지는 데에 기여할 것으로 예상된다.
The purpose of this study is to examine the effectiveness of integrating English and career education in a South Korean elementary school. Korean elementary school students tend to show declining motivation to learn English as they move to upper grades. This might be because students do not find pra...
The purpose of this study is to examine the effectiveness of integrating English and career education in a South Korean elementary school. Korean elementary school students tend to show declining motivation to learn English as they move to upper grades. This might be because students do not find practical reason to continue learning English in schools. In this study, combining English and career education program was designed for encouraging students’ motivation to learn English and conducted with students in the fifth grades. To examine the effectiveness of the integrated English-career education program, the following research questions were suggested. 1. What kinds of aspects on teaching and learning are demonstrated during the English-career integration instruction, which is aimed at encouraging learners’ English learning motivation? 2. How did students’ motivation for English learning change after receiving integrated English-career education program? 62, fifth grade elementary students who attend a public school located in Seoul, South Korea, participated in this study. Eight lessons during one semester were conducted as a means to examine the implementation of the education program. To develop the combined English and career education curriculum, current curricular of English and career education were reviewed respectively. Based on this analysis, cross-curriculum sub-objectives were developed in the preliminary research. The data was collected by mixed-methods approach with surveys, pre- and post- questionnaires with students, students’ portfolios, a teaching log, students’ reflection after the program and follow-up interviews. The pre- and post- questionnaires were analysed utilizing a t-test and qualitative data, such as interviews, a teaching log and students’ portfolios were analyzed using content analysis. The findings of the study are as follows. First, the English-career education integrated program resulted in integrating and incorporating various learning experiences for students by constructing and applying lessons that extend the learning context through meaningful association between two subjects. Second, the English-career education integrated program enabled students to develop self-management competency by taking responsibility for their own roles through activities, such as discussing issues related, making their own goals for English learning and planning their future careers. Third, the English-career education integrated program had positive influences on strengthening students’ intrinsic and extrinsic motivations for learning English and building their ideal second language selves. The implications of this study are as follows. First, there is little literature related to English-career integrated education programs at the elementary level. However, the results of this study demonstrate that this type of instruction can improve motivation to learn English for elementary students. Further research into the effect of this type of instruction is needed and it will provide in-service elementary school teachers with ideas for restructuring the English curriculum. Second, most current studies have reported that Korean elementary students’ English learning motivation tends to decline as they move upper grades. On the contrary this study showed that upper grade elementary student’s learning motivation can be strengthening by teaching in settings that are committed to appropriate teacher’s intervention and efforts such as curriculum integration. Further research on to encourage students’ English learning motivation needs to be discussed. The limitation of this study is that selected group of students are from higher-socioeconomic backgrounds who showed higher English proficiency, likely resulting from experiences such as overseas English camps or travelling. Therefore, it will be needed to investigate the application of the study to the groups with students who had diverse social and family backgrounds and to compare the results to the results of this study. The results of these follow-up researches are expected to be applicable to the field of English education and those who work to help students develop motivation to learn English.
The purpose of this study is to examine the effectiveness of integrating English and career education in a South Korean elementary school. Korean elementary school students tend to show declining motivation to learn English as they move to upper grades. This might be because students do not find practical reason to continue learning English in schools. In this study, combining English and career education program was designed for encouraging students’ motivation to learn English and conducted with students in the fifth grades. To examine the effectiveness of the integrated English-career education program, the following research questions were suggested. 1. What kinds of aspects on teaching and learning are demonstrated during the English-career integration instruction, which is aimed at encouraging learners’ English learning motivation? 2. How did students’ motivation for English learning change after receiving integrated English-career education program? 62, fifth grade elementary students who attend a public school located in Seoul, South Korea, participated in this study. Eight lessons during one semester were conducted as a means to examine the implementation of the education program. To develop the combined English and career education curriculum, current curricular of English and career education were reviewed respectively. Based on this analysis, cross-curriculum sub-objectives were developed in the preliminary research. The data was collected by mixed-methods approach with surveys, pre- and post- questionnaires with students, students’ portfolios, a teaching log, students’ reflection after the program and follow-up interviews. The pre- and post- questionnaires were analysed utilizing a t-test and qualitative data, such as interviews, a teaching log and students’ portfolios were analyzed using content analysis. The findings of the study are as follows. First, the English-career education integrated program resulted in integrating and incorporating various learning experiences for students by constructing and applying lessons that extend the learning context through meaningful association between two subjects. Second, the English-career education integrated program enabled students to develop self-management competency by taking responsibility for their own roles through activities, such as discussing issues related, making their own goals for English learning and planning their future careers. Third, the English-career education integrated program had positive influences on strengthening students’ intrinsic and extrinsic motivations for learning English and building their ideal second language selves. The implications of this study are as follows. First, there is little literature related to English-career integrated education programs at the elementary level. However, the results of this study demonstrate that this type of instruction can improve motivation to learn English for elementary students. Further research into the effect of this type of instruction is needed and it will provide in-service elementary school teachers with ideas for restructuring the English curriculum. Second, most current studies have reported that Korean elementary students’ English learning motivation tends to decline as they move upper grades. On the contrary this study showed that upper grade elementary student’s learning motivation can be strengthening by teaching in settings that are committed to appropriate teacher’s intervention and efforts such as curriculum integration. Further research on to encourage students’ English learning motivation needs to be discussed. The limitation of this study is that selected group of students are from higher-socioeconomic backgrounds who showed higher English proficiency, likely resulting from experiences such as overseas English camps or travelling. Therefore, it will be needed to investigate the application of the study to the groups with students who had diverse social and family backgrounds and to compare the results to the results of this study. The results of these follow-up researches are expected to be applicable to the field of English education and those who work to help students develop motivation to learn English.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.