이 연구는 발명교육 경험 유무에 따라 초등학생들의 메타인지 발달 차이를 분석하기 위하여 수행하였으며, 연구의 목적을 달성하기 위하여 발명교육 경험이 있는 초등학생들과 발명교육 경험이 없는 초등학생들의 메타인지를 비교 분석하였다. 이 연구의 대상으로는 발명교육 경험이 있는 집단인 서울특별시 소재 발명교육센터 학생 142명, 발명교육 경험이 없는 집단인 서울특별시 소재 초등학교 학생 121명을 표집 하였다. 메타인지를 측정하기 위해서 메타인지 검사도구를 활용하였으며 검사도구는 메타인지 5가지 영역인 선언적 지식, 조건적 지식, 계획, ...
이 연구는 발명교육 경험 유무에 따라 초등학생들의 메타인지 발달 차이를 분석하기 위하여 수행하였으며, 연구의 목적을 달성하기 위하여 발명교육 경험이 있는 초등학생들과 발명교육 경험이 없는 초등학생들의 메타인지를 비교 분석하였다. 이 연구의 대상으로는 발명교육 경험이 있는 집단인 서울특별시 소재 발명교육센터 학생 142명, 발명교육 경험이 없는 집단인 서울특별시 소재 초등학교 학생 121명을 표집 하였다. 메타인지를 측정하기 위해서 메타인지 검사도구를 활용하였으며 검사도구는 메타인지 5가지 영역인 선언적 지식, 조건적 지식, 계획, 모니터링, 평가 영역을 측정하는 Likert 5점 척도로 이루어져있다. 자료 분석은 i-STATistics 프로그램을 사용하였으며 t검정을 통해 발명교육 경험이 있는 초등학생들과 발명교육 경험이 없는 초등학생들의 메타인지를 비교 분석하였다. 이 연구에서 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 발명교육 경험이 있는 초등학생들의 메타인지는 성별, 학년 및 발명교육 경험 기간에 따라 유의미한 차이를 보이는 영역이 거의 없었다. 반면 발명교육 만족도 및 참여 동기에 따라서는 모든 영역에서 유의미한 차이를 보였다. 둘째, 발명교육 경험이 없는 초등학생들의 메타인지는 성별에 따라 모든 영역에서 유의미한 차이가 나타났으며, 학년 및 발명교육에 대한 관심도에 따른 메타인지는 일부 영역에서 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 초등학생들의 메타인지는 발명교육 경험 유무에 따라 유의미한 차이를 보였으며, 발명교육 경험이 있는 초등학생들의 메타인지가 발명교육 경험이 없는 초등학생들의 메타인지보다 전 영역에서 높게 나타났다. 이 연구는 발명교육 경험 유무에 따라 초등학생들의 메타인지에 유의미한 차이가 있음을 분석하였으며, 발명교육을 경험한 초등학생들의 메타인지 차이에 영향을 주는 변인들을 분석하였다. 이와 같은 연구 결과는 초등학생들의 메타인지 발달과 관련하여 발명교육이 나아가야할 방향을 제시하는 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.
이 연구는 발명교육 경험 유무에 따라 초등학생들의 메타인지 발달 차이를 분석하기 위하여 수행하였으며, 연구의 목적을 달성하기 위하여 발명교육 경험이 있는 초등학생들과 발명교육 경험이 없는 초등학생들의 메타인지를 비교 분석하였다. 이 연구의 대상으로는 발명교육 경험이 있는 집단인 서울특별시 소재 발명교육센터 학생 142명, 발명교육 경험이 없는 집단인 서울특별시 소재 초등학교 학생 121명을 표집 하였다. 메타인지를 측정하기 위해서 메타인지 검사도구를 활용하였으며 검사도구는 메타인지 5가지 영역인 선언적 지식, 조건적 지식, 계획, 모니터링, 평가 영역을 측정하는 Likert 5점 척도로 이루어져있다. 자료 분석은 i-STATistics 프로그램을 사용하였으며 t검정을 통해 발명교육 경험이 있는 초등학생들과 발명교육 경험이 없는 초등학생들의 메타인지를 비교 분석하였다. 이 연구에서 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 발명교육 경험이 있는 초등학생들의 메타인지는 성별, 학년 및 발명교육 경험 기간에 따라 유의미한 차이를 보이는 영역이 거의 없었다. 반면 발명교육 만족도 및 참여 동기에 따라서는 모든 영역에서 유의미한 차이를 보였다. 둘째, 발명교육 경험이 없는 초등학생들의 메타인지는 성별에 따라 모든 영역에서 유의미한 차이가 나타났으며, 학년 및 발명교육에 대한 관심도에 따른 메타인지는 일부 영역에서 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 초등학생들의 메타인지는 발명교육 경험 유무에 따라 유의미한 차이를 보였으며, 발명교육 경험이 있는 초등학생들의 메타인지가 발명교육 경험이 없는 초등학생들의 메타인지보다 전 영역에서 높게 나타났다. 이 연구는 발명교육 경험 유무에 따라 초등학생들의 메타인지에 유의미한 차이가 있음을 분석하였으며, 발명교육을 경험한 초등학생들의 메타인지 차이에 영향을 주는 변인들을 분석하였다. 이와 같은 연구 결과는 초등학생들의 메타인지 발달과 관련하여 발명교육이 나아가야할 방향을 제시하는 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to analyze the difference of metacognitive development levels of elementary school students according to whether they have experienced invention education or not. In order to accomplish the purpose of research, metacognition of elementary school students with invention e...
The purpose of this study is to analyze the difference of metacognitive development levels of elementary school students according to whether they have experienced invention education or not. In order to accomplish the purpose of research, metacognition of elementary school students with invention education and metacognition of elementary school students with no invention education are compared and analysed. The subjects of this study were 142 students of Invention Education Center in Seoul, who have experience in invention education, and 121 students of elementary school in Seoul, who have no experience in invention education. The metacognitive test tool was used to measure metacognition. The test tool is consisted of Likert 5-point scale measuring five types of metacognition which are declarative knowledge, conditional knowledge, planning, monitoring, and evaluating. Data analysis was conducted by using i-STATistics program and t-test was conducted to compare metacognition of elementary school students with experience in invention education and that of elementary school students who did not have invention education experience. The results of this study are as follows. First, metacognition of elementary school students with experience in invention education showed little difference in gender, grade, and participation period. On the other hand, according to the invention education satisfaction and participation motive, there was significant differences in all areas. Second, metacognition of elementary school students with no experience in invention education showed significant differences in all types according to gender, and their metacognition showed significant differences in some types according to grade and interest in invention education. Third, metacognition of elementary students showed a significant difference according to the invention education experience. Metacognition of elementary school students with experience in invention education was higher than that of elementary school students who did not have invention education. This study analyzed the difference in metacognition of elementary school students according to whether they have experienced invention education or not. This study also analyzed the variables that affect the metacognitive difference of elementary school students who experienced invention education. The results of this study can be used as basic data to suggest directions for the invention education on elementary school students' metacognition development.
The purpose of this study is to analyze the difference of metacognitive development levels of elementary school students according to whether they have experienced invention education or not. In order to accomplish the purpose of research, metacognition of elementary school students with invention education and metacognition of elementary school students with no invention education are compared and analysed. The subjects of this study were 142 students of Invention Education Center in Seoul, who have experience in invention education, and 121 students of elementary school in Seoul, who have no experience in invention education. The metacognitive test tool was used to measure metacognition. The test tool is consisted of Likert 5-point scale measuring five types of metacognition which are declarative knowledge, conditional knowledge, planning, monitoring, and evaluating. Data analysis was conducted by using i-STATistics program and t-test was conducted to compare metacognition of elementary school students with experience in invention education and that of elementary school students who did not have invention education experience. The results of this study are as follows. First, metacognition of elementary school students with experience in invention education showed little difference in gender, grade, and participation period. On the other hand, according to the invention education satisfaction and participation motive, there was significant differences in all areas. Second, metacognition of elementary school students with no experience in invention education showed significant differences in all types according to gender, and their metacognition showed significant differences in some types according to grade and interest in invention education. Third, metacognition of elementary students showed a significant difference according to the invention education experience. Metacognition of elementary school students with experience in invention education was higher than that of elementary school students who did not have invention education. This study analyzed the difference in metacognition of elementary school students according to whether they have experienced invention education or not. This study also analyzed the variables that affect the metacognitive difference of elementary school students who experienced invention education. The results of this study can be used as basic data to suggest directions for the invention education on elementary school students' metacognition development.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.