본 연구는 공공후견제도가 발달장애인의 복리를 증진시킬 수 있는 의사결정지원제도로 성장하기 위한 첫걸음으로 공공후견의 본 모습을 탐색하고자하는 목적을 가지고 수행되었다. 공공후견은 공공후견인이라는 실천가의 실천으로 구성되므로 공공후견인이 실제로 어떠한 경험을 하는지를 연구하는 것은 제도 발전을 위한 필수불가결한 선행 작업이라 할 수 있기 때문이다. 공공후견은 발달장애인에 따라 후견활동의 내용과 범위가 결정되는 개별성, 권익옹호를 위한 과정에서의 사회와의 접합점으로 구성되는 사회적 맥락 등의 특성을 가지므로 있는 그대로의 공공후견인의 경험을 연구하기위해 질적 ...
본 연구는 공공후견제도가 발달장애인의 복리를 증진시킬 수 있는 의사결정지원제도로 성장하기 위한 첫걸음으로 공공후견의 본 모습을 탐색하고자하는 목적을 가지고 수행되었다. 공공후견은 공공후견인이라는 실천가의 실천으로 구성되므로 공공후견인이 실제로 어떠한 경험을 하는지를 연구하는 것은 제도 발전을 위한 필수불가결한 선행 작업이라 할 수 있기 때문이다. 공공후견은 발달장애인에 따라 후견활동의 내용과 범위가 결정되는 개별성, 권익옹호를 위한 과정에서의 사회와의 접합점으로 구성되는 사회적 맥락 등의 특성을 가지므로 있는 그대로의 공공후견인의 경험을 연구하기위해 질적 사례연구 방법으로 K광역지역에서 활동하고 있는 공공후견인 6명의 9건의 후견사건을 살펴보았다. 본 연구의 사례 내 분석에서는 공공후견에 관한 이론적 연구와 공공후견인에 대한 예비조사를 바탕으로 사례의 구조화를 시도하고 이에 따라 각 사례를 분석하였다. 이러한 사례 내 분석의 자료를 바탕으로 사례 간 분석에서는 주제별 분석법을 통해 공공후견인들의 경험을 세 가지 대 주제로 조망하였다. 이 세 가지의 주제는 ‘기대와 온정으로 뛰어들기’, ‘예상치 못한 실패와 갈등의 경험’, ‘지속을 위한 거리두기’ 로 도출되었다. 공공후견은 제도의 초기 수용단계에서 전문가들이 대부분 실천가로 뛰어들지만 발달장애인과의 후견관계라는 측면에서 후견활동은 전문가로서 발전의 기대감, 개인적 성격이나 이념 특히 온정적 이타심이라는 강한 감정적 영향을 받는 것을 알 수 있었다. 이러한 인간관계에서의 감정적 측면은 보다 적극적인 개입활동으로 이어져 공공후견이 공적인 제도 이상의 의미를 가지는 영역이 될 수 있음을 알 수 있었다. 또한 이러한 감정적, 적극적 개입은 갈등과 어려움이라는 부정적 경험을 통해 변화의 지점을 맞이하게 됨을 알 수 있었는데 부정적 경험의 원인으로 피후견인과의 상호작용, 외부 환경과의 관계, 본인의 다양한 역할과의 충돌 등이 드러났다. 그 결과 후견활동의 후퇴로 볼 수 있는 포기, 본인이 감당할 수 있는 일정한 정도를 찾고 그 간격을 유지하는 거리두기를 통해 후견활동의 지속을 하는 것으로 드러나 발달장애인에 대한 소극적 태도로 귀결될 위험이 있음을 알 수 있었다. 따라서 발달장애인에게 충분하고 안정적 서비스의 지속적 제공을 위해 공공후견인에 대한 활동 전 후보자교육 프로그램의 강화와 실질화가 필요함을 알 수 있었다. 또한 공공후견인의 경험과 그 변화의 전반적 양상에는 피후견인인 발달장애인의 특성, 능력, 상황, 욕구 등의 요소들이 영향을 미치고 있어 피후견인과 후견인의 적절하고 세심한 매칭이 이루어져야한다. 마지막으로 후견활동의 위축과 후퇴를 방지하기 위해 공공후견인의 어려움과 갈등관리를 포함하는 지속적인 모니터링과 실질적이고 다각적인 지원이 필요함을 제안하였다. 본 연구는 공공후견인의 경험이 피후견인의 다양한 요소에 영향을 받아 변화와 조정을 받는 동적인 과정임을 제시한 연구라는 점에서 의의가 있다. 또한 질적 사례연구방법을 통해 공공후견인이 경험하는 갈등과 어려움의 양상과 그러한 경험에 반응하는 활동의 조정양상을 이해하여 발달장애인에게 적절하고 안정적인 서비스를 지속하여 제공하기 위한 매커니즘을 이해하고자 한 연구라는 점에서도 그 의의가 있다.
주제어 : 발달장애, 공공후견, 사례연구, 공공후견인의 경험
본 연구는 공공후견제도가 발달장애인의 복리를 증진시킬 수 있는 의사결정지원제도로 성장하기 위한 첫걸음으로 공공후견의 본 모습을 탐색하고자하는 목적을 가지고 수행되었다. 공공후견은 공공후견인이라는 실천가의 실천으로 구성되므로 공공후견인이 실제로 어떠한 경험을 하는지를 연구하는 것은 제도 발전을 위한 필수불가결한 선행 작업이라 할 수 있기 때문이다. 공공후견은 발달장애인에 따라 후견활동의 내용과 범위가 결정되는 개별성, 권익옹호를 위한 과정에서의 사회와의 접합점으로 구성되는 사회적 맥락 등의 특성을 가지므로 있는 그대로의 공공후견인의 경험을 연구하기위해 질적 사례연구 방법으로 K광역지역에서 활동하고 있는 공공후견인 6명의 9건의 후견사건을 살펴보았다. 본 연구의 사례 내 분석에서는 공공후견에 관한 이론적 연구와 공공후견인에 대한 예비조사를 바탕으로 사례의 구조화를 시도하고 이에 따라 각 사례를 분석하였다. 이러한 사례 내 분석의 자료를 바탕으로 사례 간 분석에서는 주제별 분석법을 통해 공공후견인들의 경험을 세 가지 대 주제로 조망하였다. 이 세 가지의 주제는 ‘기대와 온정으로 뛰어들기’, ‘예상치 못한 실패와 갈등의 경험’, ‘지속을 위한 거리두기’ 로 도출되었다. 공공후견은 제도의 초기 수용단계에서 전문가들이 대부분 실천가로 뛰어들지만 발달장애인과의 후견관계라는 측면에서 후견활동은 전문가로서 발전의 기대감, 개인적 성격이나 이념 특히 온정적 이타심이라는 강한 감정적 영향을 받는 것을 알 수 있었다. 이러한 인간관계에서의 감정적 측면은 보다 적극적인 개입활동으로 이어져 공공후견이 공적인 제도 이상의 의미를 가지는 영역이 될 수 있음을 알 수 있었다. 또한 이러한 감정적, 적극적 개입은 갈등과 어려움이라는 부정적 경험을 통해 변화의 지점을 맞이하게 됨을 알 수 있었는데 부정적 경험의 원인으로 피후견인과의 상호작용, 외부 환경과의 관계, 본인의 다양한 역할과의 충돌 등이 드러났다. 그 결과 후견활동의 후퇴로 볼 수 있는 포기, 본인이 감당할 수 있는 일정한 정도를 찾고 그 간격을 유지하는 거리두기를 통해 후견활동의 지속을 하는 것으로 드러나 발달장애인에 대한 소극적 태도로 귀결될 위험이 있음을 알 수 있었다. 따라서 발달장애인에게 충분하고 안정적 서비스의 지속적 제공을 위해 공공후견인에 대한 활동 전 후보자교육 프로그램의 강화와 실질화가 필요함을 알 수 있었다. 또한 공공후견인의 경험과 그 변화의 전반적 양상에는 피후견인인 발달장애인의 특성, 능력, 상황, 욕구 등의 요소들이 영향을 미치고 있어 피후견인과 후견인의 적절하고 세심한 매칭이 이루어져야한다. 마지막으로 후견활동의 위축과 후퇴를 방지하기 위해 공공후견인의 어려움과 갈등관리를 포함하는 지속적인 모니터링과 실질적이고 다각적인 지원이 필요함을 제안하였다. 본 연구는 공공후견인의 경험이 피후견인의 다양한 요소에 영향을 받아 변화와 조정을 받는 동적인 과정임을 제시한 연구라는 점에서 의의가 있다. 또한 질적 사례연구방법을 통해 공공후견인이 경험하는 갈등과 어려움의 양상과 그러한 경험에 반응하는 활동의 조정양상을 이해하여 발달장애인에게 적절하고 안정적인 서비스를 지속하여 제공하기 위한 매커니즘을 이해하고자 한 연구라는 점에서도 그 의의가 있다.
The purpose of this study is to explore public guardianship system to grow into a decision making support system that can promote the welfare of the developmental disabled. Public guardianship consists of practitioners' practice as public guardians, so researching how public guardians actually exper...
The purpose of this study is to explore public guardianship system to grow into a decision making support system that can promote the welfare of the developmental disabled. Public guardianship consists of practitioners' practice as public guardians, so researching how public guardians actually experience is an indispensable prior work for institutional development. Public guardianship has characteristics such as individuality in which contents and range of guardianship activities are determined according to the developmental disabled, social context composed of junctions with social environment in the process of advocating activities. In order to study the experience of the public guardians as it is, I examined the case of nine persons of developmental disabilities of six public guardians in the K regional local government by qualitative case study method. Within-case analysis, I tried to structure the case based on the theoretical research on the public guardianship system and the preliminary survey on the public guardians, and analyzed each case accordingly. Based on the data of within-case analysis, across-case analysis showed three major themes of the experiences of public guardians. These three themes were derived as 'jumping with expectation and warmth', 'experience of unexpected failure and conflict', and 'keep a distance for continuity'. In the early stage of public guardians activities, most of the experts were involving, but In the aspect of relationship with the development disabled, the guardianship activity was found to be a professional expectation of development, individual personality or ideology, especially the altruism. This emotional aspect of human relationship led to more active intervention, and it can be seen that public guardianship can be an area that has more meaning than public institutions. In addition, these emotional and overactive interventions can lead to the point of change through the negative experience of conflict and difficulty. The causes of such negative experience were the interaction with the developmental disabled, the relationship with the external environment and conflict with their various social roles. As a result of this, There was a risk of negative attitude toward the developmental disabled through abandonment that can be seen as a retreat and keeping distance that a certain level can afford. Therefore, it is necessary to reinforce and actualize the pre-activity candidate education program in order to maintain sufficient and stable service for the developmental disabled. In addition, the characteristics, abilities, situations, and demands of the developmental disabled affect the general aspects of the experiences and changes of the public guardians, so proper and careful matching should be made. Finally, we proposed continuous monitoring, practical support including public guardian's difficulties and conflict management to prevent contraction and retreat of guardianship activities. This study is valuable that suggests the experience of public guardian is a dynamic process affected by various elements of the developmental disabled and undergoing change and adjustment. There is also significance to understand mechanisms of adjustment patterns that respond to conflicts and difficulties for providing appropriate and stable services to the developmental disabled.
KeyWords : the developmental disabled, public guardianship, case study, experience of public guardians
The purpose of this study is to explore public guardianship system to grow into a decision making support system that can promote the welfare of the developmental disabled. Public guardianship consists of practitioners' practice as public guardians, so researching how public guardians actually experience is an indispensable prior work for institutional development. Public guardianship has characteristics such as individuality in which contents and range of guardianship activities are determined according to the developmental disabled, social context composed of junctions with social environment in the process of advocating activities. In order to study the experience of the public guardians as it is, I examined the case of nine persons of developmental disabilities of six public guardians in the K regional local government by qualitative case study method. Within-case analysis, I tried to structure the case based on the theoretical research on the public guardianship system and the preliminary survey on the public guardians, and analyzed each case accordingly. Based on the data of within-case analysis, across-case analysis showed three major themes of the experiences of public guardians. These three themes were derived as 'jumping with expectation and warmth', 'experience of unexpected failure and conflict', and 'keep a distance for continuity'. In the early stage of public guardians activities, most of the experts were involving, but In the aspect of relationship with the development disabled, the guardianship activity was found to be a professional expectation of development, individual personality or ideology, especially the altruism. This emotional aspect of human relationship led to more active intervention, and it can be seen that public guardianship can be an area that has more meaning than public institutions. In addition, these emotional and overactive interventions can lead to the point of change through the negative experience of conflict and difficulty. The causes of such negative experience were the interaction with the developmental disabled, the relationship with the external environment and conflict with their various social roles. As a result of this, There was a risk of negative attitude toward the developmental disabled through abandonment that can be seen as a retreat and keeping distance that a certain level can afford. Therefore, it is necessary to reinforce and actualize the pre-activity candidate education program in order to maintain sufficient and stable service for the developmental disabled. In addition, the characteristics, abilities, situations, and demands of the developmental disabled affect the general aspects of the experiences and changes of the public guardians, so proper and careful matching should be made. Finally, we proposed continuous monitoring, practical support including public guardian's difficulties and conflict management to prevent contraction and retreat of guardianship activities. This study is valuable that suggests the experience of public guardian is a dynamic process affected by various elements of the developmental disabled and undergoing change and adjustment. There is also significance to understand mechanisms of adjustment patterns that respond to conflicts and difficulties for providing appropriate and stable services to the developmental disabled.
KeyWords : the developmental disabled, public guardianship, case study, experience of public guardians
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.