[학위논문]다문화 영유아기 아동에게 중이염이 수용‧표현언어 발달에 미치는 영향 Effects of Otitis Media on the Development of Receptive and Expressive Language in Children with Multicultural Infants and Toddlers원문보기
본 연구는 중이염이 경도 청력손실을 가져오고, 언어 발달의 주요 기간 동안의 만성중이염은 말소리 처리와 말인지를 방해할 수 있으며 그 이후 교육적 발달을 지체시킬 수 있다(Friel-Patti & Finitzo, 1990)는 선행 연구에 의하여 다문화 영유아기 아동에게 중이염이 언어 발달에 어떠한 영향을 미치는지 알아보기 위한 것이다. 대구광역시 수성구 지역에 거주하는 다문화 영유아기 아동 33명을 대상으로 중이염 최초 발생 시기와 빈도, 청력 손실 정도에 따라 수용 언어 및 표현 언어 능력에 어떠한 차이가 있는지 알아보고자 하였다. 검사 도구는 부모 면담, 청각선별검사 스마트폰 앱, 취학전 아동의 수용언어 및 표현언어 발달척도(PRES)를 사용하였다. 검사 결과는 ...
본 연구는 중이염이 경도 청력손실을 가져오고, 언어 발달의 주요 기간 동안의 만성중이염은 말소리 처리와 말인지를 방해할 수 있으며 그 이후 교육적 발달을 지체시킬 수 있다(Friel-Patti & Finitzo, 1990)는 선행 연구에 의하여 다문화 영유아기 아동에게 중이염이 언어 발달에 어떠한 영향을 미치는지 알아보기 위한 것이다. 대구광역시 수성구 지역에 거주하는 다문화 영유아기 아동 33명을 대상으로 중이염 최초 발생 시기와 빈도, 청력 손실 정도에 따라 수용 언어 및 표현 언어 능력에 어떠한 차이가 있는지 알아보고자 하였다. 검사 도구는 부모 면담, 청각선별검사 스마트폰 앱, 취학전 아동의 수용언어 및 표현언어 발달척도(PRES)를 사용하였다. 검사 결과는 SPSS 22.0의 통계프로그램을 사용하여 분석하였으며 일원분산분석(One-way ANOVA)과 독립 t-test를 실시하였고 사후검증으로는 Duncan test를 이용하였다. 연구 결과를 보면, 첫째 중이염 최초 발생 시기가 오래전일수록 수용 및 표현 언어 능력이 높았으며, 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 둘째, 중이염 빈도가 낮을수록 수용 및 표현 언어능력이 높았으며, 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 셋째, 청력 역치가 15dB 이내일 경우 수용 및 표현 언어 능력이 더 높았으나 통계적으로 수용 언어 능력에서만 유의한 차이가 있었다. 따라서 연구 결과를 종합해 보면, 중이염 발생 시기가 12개월 이전일수록, 중이염 빈도가 낮을수록, 청력 역치 값이 15dB 이내일수록 다문화 영유아기 아동의 수용언어 및 표현 언어 능력이 높다고 보여진다. 논문 연구결과에 따라 제언을 한다면 결혼이민자의 국적과 교육 수준을 동일하게 통일시켜 연구의 결과를 일반화하고, 다문화가정 영유아기 아동에게도 비다문화가정 영유아기 아동과 마찬가지로 발병되고 있는 중이염의 요소를 간과하지 않고 부모교육 또는 언어재활서비스 제공시 다양한 치료와 부모교육프로그램을 구안하여 활용하도록 개발하는 것이 필요하다.
본 연구는 중이염이 경도 청력손실을 가져오고, 언어 발달의 주요 기간 동안의 만성중이염은 말소리 처리와 말인지를 방해할 수 있으며 그 이후 교육적 발달을 지체시킬 수 있다(Friel-Patti & Finitzo, 1990)는 선행 연구에 의하여 다문화 영유아기 아동에게 중이염이 언어 발달에 어떠한 영향을 미치는지 알아보기 위한 것이다. 대구광역시 수성구 지역에 거주하는 다문화 영유아기 아동 33명을 대상으로 중이염 최초 발생 시기와 빈도, 청력 손실 정도에 따라 수용 언어 및 표현 언어 능력에 어떠한 차이가 있는지 알아보고자 하였다. 검사 도구는 부모 면담, 청각선별검사 스마트폰 앱, 취학전 아동의 수용언어 및 표현언어 발달척도(PRES)를 사용하였다. 검사 결과는 SPSS 22.0의 통계프로그램을 사용하여 분석하였으며 일원분산분석(One-way ANOVA)과 독립 t-test를 실시하였고 사후검증으로는 Duncan test를 이용하였다. 연구 결과를 보면, 첫째 중이염 최초 발생 시기가 오래전일수록 수용 및 표현 언어 능력이 높았으며, 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 둘째, 중이염 빈도가 낮을수록 수용 및 표현 언어능력이 높았으며, 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 셋째, 청력 역치가 15dB 이내일 경우 수용 및 표현 언어 능력이 더 높았으나 통계적으로 수용 언어 능력에서만 유의한 차이가 있었다. 따라서 연구 결과를 종합해 보면, 중이염 발생 시기가 12개월 이전일수록, 중이염 빈도가 낮을수록, 청력 역치 값이 15dB 이내일수록 다문화 영유아기 아동의 수용언어 및 표현 언어 능력이 높다고 보여진다. 논문 연구결과에 따라 제언을 한다면 결혼이민자의 국적과 교육 수준을 동일하게 통일시켜 연구의 결과를 일반화하고, 다문화가정 영유아기 아동에게도 비다문화가정 영유아기 아동과 마찬가지로 발병되고 있는 중이염의 요소를 간과하지 않고 부모교육 또는 언어재활서비스 제공시 다양한 치료와 부모교육프로그램을 구안하여 활용하도록 개발하는 것이 필요하다.
This study aims to find out the influence of otitis media on the language development of infants in multicultural families according to the preceeding research (Friel-Patti & Finitzo, 1990) ascertaining that otitis media causes a light hearing loss and recurrent otitis media in the period of main la...
This study aims to find out the influence of otitis media on the language development of infants in multicultural families according to the preceeding research (Friel-Patti & Finitzo, 1990) ascertaining that otitis media causes a light hearing loss and recurrent otitis media in the period of main language development may obstruct treatment of voice and language recognition and cause delay in educational development. The research was conducted to see the difference in receptive and expressive language by the time of the initial occurrence of otitis media, frequency of occurrence and the degree of loss of hearing ability among the infants of multicultural families living in the region of Suseong-gu, Daegu. The examination tools used for the research were interview with parents, smart phone app for selective testing of hearing ability, and preschool receptive - expressive language scale (PRES). Examination results were analyzed with SPSS 22.0 statistics program. One-way ANOVA and independent t-test were done and Duncan test was used for post verification. The following are the results of the research. Firstly, the ability of receptive and expressive language was higher when the time of initial occurrence of otitis media was longer agon and there was a statistically meaningful difference. Secondly, the ability of receptive and expressive language was higher when the frequency of otitis media was lesser and there was a statistically meaningful difference. Thirdly, the ability of receptive and expressive language was higher when the threshold of audibility was less than 15dB and there was a statistically meaningful difference only in the ability of receptive language. Therefore, putting together the results of this research, the ability of receptive and expressive language among the infants in multicultural families is higher if the time of initial occurrence of otitis media is before 12 months after birth, the frequency of otitis media is lesser, and the threshold of audibility is less than 15dB. To make a suggestion according to the results of this research, it is necessary to generalize the results of the research by unifying the nationality and educational level of the immigrants by marriage and devise and use various treatments and parent education programs when providing parent education and language rehabilitation services not ignoring the factor of otitis media occurring among the infants of multicultural families which is the same as the one occurring among the infants of non-multicultural families.
This study aims to find out the influence of otitis media on the language development of infants in multicultural families according to the preceeding research (Friel-Patti & Finitzo, 1990) ascertaining that otitis media causes a light hearing loss and recurrent otitis media in the period of main language development may obstruct treatment of voice and language recognition and cause delay in educational development. The research was conducted to see the difference in receptive and expressive language by the time of the initial occurrence of otitis media, frequency of occurrence and the degree of loss of hearing ability among the infants of multicultural families living in the region of Suseong-gu, Daegu. The examination tools used for the research were interview with parents, smart phone app for selective testing of hearing ability, and preschool receptive - expressive language scale (PRES). Examination results were analyzed with SPSS 22.0 statistics program. One-way ANOVA and independent t-test were done and Duncan test was used for post verification. The following are the results of the research. Firstly, the ability of receptive and expressive language was higher when the time of initial occurrence of otitis media was longer agon and there was a statistically meaningful difference. Secondly, the ability of receptive and expressive language was higher when the frequency of otitis media was lesser and there was a statistically meaningful difference. Thirdly, the ability of receptive and expressive language was higher when the threshold of audibility was less than 15dB and there was a statistically meaningful difference only in the ability of receptive language. Therefore, putting together the results of this research, the ability of receptive and expressive language among the infants in multicultural families is higher if the time of initial occurrence of otitis media is before 12 months after birth, the frequency of otitis media is lesser, and the threshold of audibility is less than 15dB. To make a suggestion according to the results of this research, it is necessary to generalize the results of the research by unifying the nationality and educational level of the immigrants by marriage and devise and use various treatments and parent education programs when providing parent education and language rehabilitation services not ignoring the factor of otitis media occurring among the infants of multicultural families which is the same as the one occurring among the infants of non-multicultural families.
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