본 연구는 집단미술치료가 지적장애 성인의 자기효능감에 미치는 효과를 알아보기 위한 것이다. 본 연구의 대상은 K시에 위치한 D장애인 생활시설에 거주하는 지적장애 성인들 중 자기효능감 척도에서 총점 45점 이하에 해당하고 보호자가 연구 목적에 동의하며, 미술치료 프로그램에 참여하기를 희망한 성인 남·녀 20명이다. 이들을 각 10명씩 실험집단과 통제집단으로 배치하였다. 프로그램은 2018년 3월부터 4월까지 주 2회, 매 회기 당 90분씩 총 12회기를 실시하였다. 연구도구는 지적장애인의 자기효능감을 측정하기 위해서 ...
본 연구는 집단미술치료가 지적장애 성인의 자기효능감에 미치는 효과를 알아보기 위한 것이다. 본 연구의 대상은 K시에 위치한 D장애인 생활시설에 거주하는 지적장애 성인들 중 자기효능감 척도에서 총점 45점 이하에 해당하고 보호자가 연구 목적에 동의하며, 미술치료 프로그램에 참여하기를 희망한 성인 남·녀 20명이다. 이들을 각 10명씩 실험집단과 통제집단으로 배치하였다. 프로그램은 2018년 3월부터 4월까지 주 2회, 매 회기 당 90분씩 총 12회기를 실시하였다. 연구도구는 지적장애인의 자기효능감을 측정하기 위해서 일반적 자기효능감 척도를 사용하였고, Sherer와 Maddux(1982)가 개발하고, Goh(1998)이 지적장애인 대상에 맞게 수정하고, 강예경(2013)이 번안하였다. 자료처리는 SPSS Statistics Version 22.0 프로그램을 사용하여 다음과 같이 처리하였다. 실험집단과 통제집단의 동질성 검증을 위해 두 집단의 사전 점수를 독립표본 t-test를 실시하였다. 또 프로그램의 효과성을 검증하기 위해 실험집단과 통제집단의 사전·사후검사 점수 이용하여 반복측정 분산 분석(Repeated Measure ANOVA)을 실시하였고, 시기별, 집단별로 단순 주 효과분석을 한 후 비교하였다. 본 연구의 결과 집단미술치료가 지적장애 성인의 전체 자기효능감 및 하위 요인 중 인내성을 제외한 주도성, 노력성 증진에 효과적인 것으로 나타났다.
본 연구는 집단미술치료가 지적장애 성인의 자기효능감에 미치는 효과를 알아보기 위한 것이다. 본 연구의 대상은 K시에 위치한 D장애인 생활시설에 거주하는 지적장애 성인들 중 자기효능감 척도에서 총점 45점 이하에 해당하고 보호자가 연구 목적에 동의하며, 미술치료 프로그램에 참여하기를 희망한 성인 남·녀 20명이다. 이들을 각 10명씩 실험집단과 통제집단으로 배치하였다. 프로그램은 2018년 3월부터 4월까지 주 2회, 매 회기 당 90분씩 총 12회기를 실시하였다. 연구도구는 지적장애인의 자기효능감을 측정하기 위해서 일반적 자기효능감 척도를 사용하였고, Sherer와 Maddux(1982)가 개발하고, Goh(1998)이 지적장애인 대상에 맞게 수정하고, 강예경(2013)이 번안하였다. 자료처리는 SPSS Statistics Version 22.0 프로그램을 사용하여 다음과 같이 처리하였다. 실험집단과 통제집단의 동질성 검증을 위해 두 집단의 사전 점수를 독립표본 t-test를 실시하였다. 또 프로그램의 효과성을 검증하기 위해 실험집단과 통제집단의 사전·사후검사 점수 이용하여 반복측정 분산 분석(Repeated Measure ANOVA)을 실시하였고, 시기별, 집단별로 단순 주 효과분석을 한 후 비교하였다. 본 연구의 결과 집단미술치료가 지적장애 성인의 전체 자기효능감 및 하위 요인 중 인내성을 제외한 주도성, 노력성 증진에 효과적인 것으로 나타났다.
This study is designed to see the effects of group art therapy on self-efficiency on people with intellectual disabilities. The subjects of this study were 45 or less of the total score of self - efficacy scale among intellectual disability adults living in D living facilities in K city. Twenty adul...
This study is designed to see the effects of group art therapy on self-efficiency on people with intellectual disabilities. The subjects of this study were 45 or less of the total score of self - efficacy scale among intellectual disability adults living in D living facilities in K city. Twenty adult males and females who guardian agreed to the purpose of the study and who wished to participate in the art therapy program. These 20students were separated to two groups which were assigned to experimental group and control group. The program was conducted from March to April 2018 twice a week, for 90 minutes for each session, for a total of 12 sessions. The research tool was a general measure of self-effectiveness used to measure self-efficiency of people with intellectual disabilities, developed by Sherer and Maddux (1982), and Goh (1998) was adapted to the people with intellectual disabilities, and Kang Yea-Kyeong(2013) translated the general self-efficacy scale Processing of data was done using the SPSS Statistics Version 22.0 program as follows : The independent sample t-test was conducted with the preliminary scores of two groups to verification of homogeneity of experimental group and control group. In order to verify the effectiveness of the program, the Repeated Measure ANOVA was performed using the pre - and post-scan scores of the experimental group and the atmospheric control group, simple main effects analysis was performed by time and group and then compared. The results of this study showed that group art therapy is effective in promoting initiative and effort in adults with intellectual disabilities, except for patience, among other factors.
This study is designed to see the effects of group art therapy on self-efficiency on people with intellectual disabilities. The subjects of this study were 45 or less of the total score of self - efficacy scale among intellectual disability adults living in D living facilities in K city. Twenty adult males and females who guardian agreed to the purpose of the study and who wished to participate in the art therapy program. These 20students were separated to two groups which were assigned to experimental group and control group. The program was conducted from March to April 2018 twice a week, for 90 minutes for each session, for a total of 12 sessions. The research tool was a general measure of self-effectiveness used to measure self-efficiency of people with intellectual disabilities, developed by Sherer and Maddux (1982), and Goh (1998) was adapted to the people with intellectual disabilities, and Kang Yea-Kyeong(2013) translated the general self-efficacy scale Processing of data was done using the SPSS Statistics Version 22.0 program as follows : The independent sample t-test was conducted with the preliminary scores of two groups to verification of homogeneity of experimental group and control group. In order to verify the effectiveness of the program, the Repeated Measure ANOVA was performed using the pre - and post-scan scores of the experimental group and the atmospheric control group, simple main effects analysis was performed by time and group and then compared. The results of this study showed that group art therapy is effective in promoting initiative and effort in adults with intellectual disabilities, except for patience, among other factors.
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