본 연구는 협동 중심 집단미술치료가 발달장애 성인의 사회적 기술에 미치는 효과에 대해 알아보고자 하였다. 연구의 대상은 K시 복지시설에 거주하는 발달장애 성인으로 실험집단 5명 통제집단 5명씩 무선배치 하였다. 협동 중심 집단미술치료의 프로그램은 2018년 1월 30일부터~2018년 3월 30일까지 초기단계(친밀감 형성 및 흥미유발), 중기Ⅰ(자기주장유발 협력 ) 중기Ⅱ(자기주장향상 협력 자아통제유발) 중기Ⅲ(협력향상) 종결단계(작업을 통한 기술지속)로 총 14회기를 실시하였다. 본 연구의 연구도구는 Gresham과 Elliott(1990)이 개발하고 김향지(1996)가 번안 및 수정한 사회적 기술 평정척도(Social Skill Rating System: ...
본 연구는 협동 중심 집단미술치료가 발달장애 성인의 사회적 기술에 미치는 효과에 대해 알아보고자 하였다. 연구의 대상은 K시 복지시설에 거주하는 발달장애 성인으로 실험집단 5명 통제집단 5명씩 무선배치 하였다. 협동 중심 집단미술치료의 프로그램은 2018년 1월 30일부터~2018년 3월 30일까지 초기단계(친밀감 형성 및 흥미유발), 중기Ⅰ(자기주장유발 협력 ) 중기Ⅱ(자기주장향상 협력 자아통제유발) 중기Ⅲ(협력향상) 종결단계(작업을 통한 기술지속)로 총 14회기를 실시하였다. 본 연구의 연구도구는 Gresham과 Elliott(1990)이 개발하고 김향지(1996)가 번안 및 수정한 사회적 기술 평정척도(Social Skill Rating System: SSRS)를 사용하였으며 표본의 사례수가 집단별 5명으로 모집단의 분포에 대한 가정을 충족시키기 어려워 비모수 검증을 사용하였다. 실험집단과 통제집단의 사회적 기술척도에 대한 동질성 여부를 알아보기 위해 Mann-Whitney U 검증을 실시하였으며 사회적 기술척도의 총 평균과 표준편차, 하위요인의 평균과 표준편차를 구하였다. 또한 각 집단에 대해 Wilcoxon's 을 실시하였다. 본 연구 결과는, 협동 중심 집단미술치료가 발달장애 성인의 사회적 기술 전체에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 이상의 연구결과를 통하여 협동 중심 집단미술치료가 발달장애 성인의 사회적 기술향상에 효과적임을 입증하였다는데 그 의의가 있다.
본 연구는 협동 중심 집단미술치료가 발달장애 성인의 사회적 기술에 미치는 효과에 대해 알아보고자 하였다. 연구의 대상은 K시 복지시설에 거주하는 발달장애 성인으로 실험집단 5명 통제집단 5명씩 무선배치 하였다. 협동 중심 집단미술치료의 프로그램은 2018년 1월 30일부터~2018년 3월 30일까지 초기단계(친밀감 형성 및 흥미유발), 중기Ⅰ(자기주장유발 협력 ) 중기Ⅱ(자기주장향상 협력 자아통제유발) 중기Ⅲ(협력향상) 종결단계(작업을 통한 기술지속)로 총 14회기를 실시하였다. 본 연구의 연구도구는 Gresham과 Elliott(1990)이 개발하고 김향지(1996)가 번안 및 수정한 사회적 기술 평정척도(Social Skill Rating System: SSRS)를 사용하였으며 표본의 사례수가 집단별 5명으로 모집단의 분포에 대한 가정을 충족시키기 어려워 비모수 검증을 사용하였다. 실험집단과 통제집단의 사회적 기술척도에 대한 동질성 여부를 알아보기 위해 Mann-Whitney U 검증을 실시하였으며 사회적 기술척도의 총 평균과 표준편차, 하위요인의 평균과 표준편차를 구하였다. 또한 각 집단에 대해 Wilcoxon's 을 실시하였다. 본 연구 결과는, 협동 중심 집단미술치료가 발달장애 성인의 사회적 기술 전체에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 이상의 연구결과를 통하여 협동 중심 집단미술치료가 발달장애 성인의 사회적 기술향상에 효과적임을 입증하였다는데 그 의의가 있다.
This research sought to explore the effects of cooperation center collective art treatment on the social skills of underdeveloped adults. The subjects of the research are underdeveloped adults living in K City Welfare Facilities, and five of them were assigned to control groups of five. Coopera...
This research sought to explore the effects of cooperation center collective art treatment on the social skills of underdeveloped adults. The subjects of the research are underdeveloped adults living in K City Welfare Facilities, and five of them were assigned to control groups of five. Cooperative center collective art treatment programs from January 30, 2018 to March 30, 2018. Content is divided into initial, intermediate, and closing phases. The initial stage creates intimacy and interest, and the first stage in the mid-term introduce self-assertion and cooperation. Phase 2 improves self-assertion and cooperation, and stage 3 improves self-assertion, cooperation and self-control. The closing phase was carried out through the continuation of the technology through the work. The research tools of this research were developed by Gresham and Elliot(1990) and translated and modified by Kim Hyang-ji(1996) is Social Skill Rating System(SSRS) nonparametric validation was used because it was difficult to satisfy the assumptions about the distribution of a population with 5 cases per group. Manny-Whitney U verification was conducted to determine the homogeneity of the social technology measures of the experimental and controlled groups The total mean and standard deviation of the social technology measures and the mean and standard deviation of the subfactory. Also Wilcoxon's was also conducted for each group. The results of this study show that cooperation center collective art therapy has a positive effect on the overall social skills of adults with developmental disabilities. It is meaningful that the results of the above study showed that cooperation center collective art therapy was effective in improving social skills of adults with developmental disabilities.
This research sought to explore the effects of cooperation center collective art treatment on the social skills of underdeveloped adults. The subjects of the research are underdeveloped adults living in K City Welfare Facilities, and five of them were assigned to control groups of five. Cooperative center collective art treatment programs from January 30, 2018 to March 30, 2018. Content is divided into initial, intermediate, and closing phases. The initial stage creates intimacy and interest, and the first stage in the mid-term introduce self-assertion and cooperation. Phase 2 improves self-assertion and cooperation, and stage 3 improves self-assertion, cooperation and self-control. The closing phase was carried out through the continuation of the technology through the work. The research tools of this research were developed by Gresham and Elliot(1990) and translated and modified by Kim Hyang-ji(1996) is Social Skill Rating System(SSRS) nonparametric validation was used because it was difficult to satisfy the assumptions about the distribution of a population with 5 cases per group. Manny-Whitney U verification was conducted to determine the homogeneity of the social technology measures of the experimental and controlled groups The total mean and standard deviation of the social technology measures and the mean and standard deviation of the subfactory. Also Wilcoxon's was also conducted for each group. The results of this study show that cooperation center collective art therapy has a positive effect on the overall social skills of adults with developmental disabilities. It is meaningful that the results of the above study showed that cooperation center collective art therapy was effective in improving social skills of adults with developmental disabilities.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.