도시재생에 참여하는 문화예술 전문가집단의 활동 여건에 대한 인식 연구 : 성북구 정릉과 미아리고개 사례를 중심으로 A Study on the Recognition of Activity Conditions of Culture and Arts Experts Group Participating in Urban Regeneration원문보기
지역의 맥락을 바탕으로 물리적, 경제적, 사회적으로 새로운 활기를 불어넣는 도시재생이 최근 대한민국 도시의 화두가 되었다. 특히, 문화적 방법을 접목하여 지역 고유의 특성과 가치를 발굴하고 주민의 삶의 질을 제고함으로써 쇠퇴한 도시와 공동체의 기능을 회복하고 지역문화를 활성화하는 문화적인 도시재생 활동이 활발하다. 하지만, 이러한 문화적 도시재생에 있어 문화예술분야 전문가집단의 지속적인 참여가 필수적임에도 불구하고 대부분 단기적인 공공 예산사업에 의해 전문가집단이 외부작업자로서 일시적으로 투입됨으로써 지속적인 자기 동력을 확보하지 못하고 있다. 특히 사업 종료후에는 문화적 도시재생 지역에 문화예술분야 전문가집단이 존재하지 않아 ...
지역의 맥락을 바탕으로 물리적, 경제적, 사회적으로 새로운 활기를 불어넣는 도시재생이 최근 대한민국 도시의 화두가 되었다. 특히, 문화적 방법을 접목하여 지역 고유의 특성과 가치를 발굴하고 주민의 삶의 질을 제고함으로써 쇠퇴한 도시와 공동체의 기능을 회복하고 지역문화를 활성화하는 문화적인 도시재생 활동이 활발하다. 하지만, 이러한 문화적 도시재생에 있어 문화예술분야 전문가집단의 지속적인 참여가 필수적임에도 불구하고 대부분 단기적인 공공 예산사업에 의해 전문가집단이 외부작업자로서 일시적으로 투입됨으로써 지속적인 자기 동력을 확보하지 못하고 있다. 특히 사업 종료후에는 문화적 도시재생 지역에 문화예술분야 전문가집단이 존재하지 않아 핵심역량의 공백 상황이 발생하는 문제가 나타나고 있다. 본 연구를 통해 문화예술 전문가집단이 도시재생의 핵심 주체로서 적극적으로 활동을 지속하고 문화적 도시재생을 활성화하는데 필요한 제반 요건들을 파악하기 위해 성북구 지역에서 기획자, 예술가, 문화재단이 함께 추진하고 있는 예술마을만들기 사업 중 정릉과 미아리고개의 사례를 비교 검토하였다. 이를 통해 문화적 도시재생의 활성화를 위해 문화예술 전문가집단에 필요한 활동 여건이 무엇인지 도출하고 각 여건의 중요도를 파악하였다. 우선, 문헌조사를 통해 문화적 도시재생, 문화예술 전문가집단 등과 관련한 선행연구를 검토하고 두 곳 사례지역 사업의 관련자료 들을 검토하였다. 사례지역 사업에 참여한 주요 활동가들을 대상으로 심층인터뷰, 포커스그룹 인터뷰를 진행하였다. 이 과정을 통해 문화적 도시재생에 참여하는 문화예술 전문가집단의 활동 여건들을 도출하였다. 각 활동 여건들의 중요도를 파악하기 위해 두 차례의 예비조사와 본조사를 거쳐 계층적 의사결정법(AHP)을 사용하여 각 활동 여건의 영역별 중요도, 영역내 하위지표별 중요도를 분석하였다. 또한, 응답자 특성을 기준으로 참여 지역, 참여 주체에 따라 중요도를 어떻게 인식하고 있는지 비교하였다. 본 연구를 통해 문화적 도시재생 사업의 활성화를 위해 문화예술 전문가집단이 핵심주체로서 지역에 상주하며 주도적으로 활동하는 것이 중요하며, 이를 위해 재정, 공간, 조직, 전략 영역의 제반 활동 여건을 갖추는 것이 중요하다는 점을 확인할 수 있었다. 활동 여건별 중요도에 대해 상위요인은 조직 > 전략 > 공간 > 재정 순으로 높게 나타났고, 하위요인에서는 구성원의 자발성 및 조직 운영 자율성, 주민주체 형성, 거버넌스 구축, 거점공간 운영권한 확보, 지역 특성 및 자원 이해, 핵심 거점공간 확보, 공유공간 확보, 민간의 사업주도 등의 순으로 높게 나타났다. 활동 여건들을 충실히 갖추기 위해 지역적 상황에 따른 적절한 노력이 필요하며, 이를 위해 민간의 주체성 강화, 소통과 협력체계 구축, 행정지원체계 마련, 지역밀착적 사업 추진이 필요하다는 시사점을 도출하였다 주목할 만한 점은 재정여건에서 예산의 소통 개방성, 공간여건에서 거점공간 운영권한 확보, 조직여건에서 구성원의 자발성 및 조직 운영 자율성 등이 영역별로 가장 높은 중요도를 나타내고 있다. 이는 문화예술 전문가집단의 경우 자율적이고 주도적이며 참여지향적인 속성을 가지고 있어 대상화 또는 객체화되어 사업에 단순 참가하기 보다는 적극적이고 주체적인 참여가 중요하다는 인식을 갖고 있다고 해석할 수 있다. 문화적 도시재생이 성공하기 위해서는 지역의 주체들이 스스로 공간과 활동을 조직하며 계획을 완성해가는 과정적이며 진행형의 방법을 적용하여야 하며, 이러한 경과적 특성에 대한 이해를 바탕으로 문화예술에 대한 전문적 판단력과 활동력을 갖춘 추진 주체의 역량이 매우 중요하다. 미아리고개 사례는 문화예술분야 전공 또는 경력을 바탕으로 지역에서 다양한 활동을 영위해 온 예술가, 기획자, 문화행정가들로 이루어진 문화예술 전문가집단이 예술마을만들기 사업에 전문분야 외부작업자로서가 아니라 지역에 생활 기반을 두는 주민으로서 주체성과 자발성을 바탕으로 문화적 도시재생을 주도하고 지속하는 사례로서 그 의미가 크다 하겠다.
지역의 맥락을 바탕으로 물리적, 경제적, 사회적으로 새로운 활기를 불어넣는 도시재생이 최근 대한민국 도시의 화두가 되었다. 특히, 문화적 방법을 접목하여 지역 고유의 특성과 가치를 발굴하고 주민의 삶의 질을 제고함으로써 쇠퇴한 도시와 공동체의 기능을 회복하고 지역문화를 활성화하는 문화적인 도시재생 활동이 활발하다. 하지만, 이러한 문화적 도시재생에 있어 문화예술분야 전문가집단의 지속적인 참여가 필수적임에도 불구하고 대부분 단기적인 공공 예산사업에 의해 전문가집단이 외부작업자로서 일시적으로 투입됨으로써 지속적인 자기 동력을 확보하지 못하고 있다. 특히 사업 종료후에는 문화적 도시재생 지역에 문화예술분야 전문가집단이 존재하지 않아 핵심역량의 공백 상황이 발생하는 문제가 나타나고 있다. 본 연구를 통해 문화예술 전문가집단이 도시재생의 핵심 주체로서 적극적으로 활동을 지속하고 문화적 도시재생을 활성화하는데 필요한 제반 요건들을 파악하기 위해 성북구 지역에서 기획자, 예술가, 문화재단이 함께 추진하고 있는 예술마을만들기 사업 중 정릉과 미아리고개의 사례를 비교 검토하였다. 이를 통해 문화적 도시재생의 활성화를 위해 문화예술 전문가집단에 필요한 활동 여건이 무엇인지 도출하고 각 여건의 중요도를 파악하였다. 우선, 문헌조사를 통해 문화적 도시재생, 문화예술 전문가집단 등과 관련한 선행연구를 검토하고 두 곳 사례지역 사업의 관련자료 들을 검토하였다. 사례지역 사업에 참여한 주요 활동가들을 대상으로 심층인터뷰, 포커스그룹 인터뷰를 진행하였다. 이 과정을 통해 문화적 도시재생에 참여하는 문화예술 전문가집단의 활동 여건들을 도출하였다. 각 활동 여건들의 중요도를 파악하기 위해 두 차례의 예비조사와 본조사를 거쳐 계층적 의사결정법(AHP)을 사용하여 각 활동 여건의 영역별 중요도, 영역내 하위지표별 중요도를 분석하였다. 또한, 응답자 특성을 기준으로 참여 지역, 참여 주체에 따라 중요도를 어떻게 인식하고 있는지 비교하였다. 본 연구를 통해 문화적 도시재생 사업의 활성화를 위해 문화예술 전문가집단이 핵심주체로서 지역에 상주하며 주도적으로 활동하는 것이 중요하며, 이를 위해 재정, 공간, 조직, 전략 영역의 제반 활동 여건을 갖추는 것이 중요하다는 점을 확인할 수 있었다. 활동 여건별 중요도에 대해 상위요인은 조직 > 전략 > 공간 > 재정 순으로 높게 나타났고, 하위요인에서는 구성원의 자발성 및 조직 운영 자율성, 주민주체 형성, 거버넌스 구축, 거점공간 운영권한 확보, 지역 특성 및 자원 이해, 핵심 거점공간 확보, 공유공간 확보, 민간의 사업주도 등의 순으로 높게 나타났다. 활동 여건들을 충실히 갖추기 위해 지역적 상황에 따른 적절한 노력이 필요하며, 이를 위해 민간의 주체성 강화, 소통과 협력체계 구축, 행정지원체계 마련, 지역밀착적 사업 추진이 필요하다는 시사점을 도출하였다 주목할 만한 점은 재정여건에서 예산의 소통 개방성, 공간여건에서 거점공간 운영권한 확보, 조직여건에서 구성원의 자발성 및 조직 운영 자율성 등이 영역별로 가장 높은 중요도를 나타내고 있다. 이는 문화예술 전문가집단의 경우 자율적이고 주도적이며 참여지향적인 속성을 가지고 있어 대상화 또는 객체화되어 사업에 단순 참가하기 보다는 적극적이고 주체적인 참여가 중요하다는 인식을 갖고 있다고 해석할 수 있다. 문화적 도시재생이 성공하기 위해서는 지역의 주체들이 스스로 공간과 활동을 조직하며 계획을 완성해가는 과정적이며 진행형의 방법을 적용하여야 하며, 이러한 경과적 특성에 대한 이해를 바탕으로 문화예술에 대한 전문적 판단력과 활동력을 갖춘 추진 주체의 역량이 매우 중요하다. 미아리고개 사례는 문화예술분야 전공 또는 경력을 바탕으로 지역에서 다양한 활동을 영위해 온 예술가, 기획자, 문화행정가들로 이루어진 문화예술 전문가집단이 예술마을만들기 사업에 전문분야 외부작업자로서가 아니라 지역에 생활 기반을 두는 주민으로서 주체성과 자발성을 바탕으로 문화적 도시재생을 주도하고 지속하는 사례로서 그 의미가 크다 하겠다.
Urban regeneration, which brings new vitality to the physical, economic, and social aspects based on local context, has recently become a hot topic of Korean cities. In particular, cultural urban regeneration activities are actively revitalizing local cities and communities by restoring the declinin...
Urban regeneration, which brings new vitality to the physical, economic, and social aspects based on local context, has recently become a hot topic of Korean cities. In particular, cultural urban regeneration activities are actively revitalizing local cities and communities by restoring the declining cities and communities by uniquely identifying the characteristics and values of localities and enhancing the quality of life of residents. However, in spite of the necessity of continuing participation of specialist groups in culture and arts in the revitalization of these cultural cities, most of them are unable to secure self-power by temporarily investing as an external worker by short-term public budget projects. Especially after the end of the project, there is no expert group in the culture and arts field in the cultural city regeneration area, and there is a problem that the core competency is empty. Through this study, it is aimed to find out the necessary requirements for the cultural arts expert group to actively act as the key actor of urban regeneration and to revitalize cultural city revitalization. We compared the cases of Jeongneung and Miari Gogae during the art village construction project, which is being pursued by planners, artists and cultural foundations in Seongbuk-gu. Through this, it was clarified what kind of activity conditions are necessary for cultural arts specialists group to revitalize the revitalization of cultural city and understood the importance of each situation. First of all, we reviewed previous researches related to cultural city revitalization, cultural arts expert group, etc. In-depth interviews and focus group interviews were conducted with the main activists participating in the case local projects. Through this process, we derive the conditions of activities of cultural arts experts participating in the revitalization of cultural cities. In order to identify the importance of each activity condition, we analyzed the importance of each activity condition and the importance of each sub - index within the area using two levels of preliminary survey and the main survey and hierarchical decision making method (AHP). Further, based on the characteristics of respondents, the survey compared how importance is perceived by the participating regions and participants. In this study, It is important for the group of culture and art experts to act as a key actor and to reside in the region, in order to revitalize the cultural city revitalization project. To this end, it is important to establish conditions for activities such as finance, space, organization and strategy I can confirm that it is. In terms of importance by activity condition, the top factor was the order of organization > strategy > space > finance. In sub-factor, voluntary and organizational autonomy of its members, formation of a resident principal, governance formation, securing the right to operate the hub space, understanding regional features and resources, core hub space securing, shared space securing, private sector's project initiatives were also in order. It is necessary to make appropriate efforts according to the local situation in order to fulfill the conditions of activities. For this purpose, it was suggested that the private sector's subjectivity should be strengthened, the communication and cooperation system should be established, the administrative support system should be established, and the community - based project should be promoted It is noteworthy that the openness of budget communication in financial terms, securing the right to operate the hub space in space conditions, the voluntary and organizational autonomy of its members in terms of organizational conditions, are the most important. This can be interpreted as the recognition that the group of culture and art experts have autonomous, leading, and participatory characteristics, as having a perception that active participation and subjective participation are important rather than simple participation in project. In order for the cultural city revitalization to be successful, the local subjects should organize their own spaces and activities and apply the process and progressive methods to complete the plan. Based on the understanding of these transitional characteristics, the capacity of the Propulsion subject with expert judgment and activity on culture and art is very important. In the case of Miari Gogae, a group of culture and art experts composed of artists, planners, and cultural administrators who have performed diverse activities based on their majors in culture and arts or their careers, It is meaningful as an example of leading and continuing cultural city revitalization based on subjectivity and spontaneity as a resident who has a living base in the area, not as an outside worker in the field of specialization in the art village development project.
Urban regeneration, which brings new vitality to the physical, economic, and social aspects based on local context, has recently become a hot topic of Korean cities. In particular, cultural urban regeneration activities are actively revitalizing local cities and communities by restoring the declining cities and communities by uniquely identifying the characteristics and values of localities and enhancing the quality of life of residents. However, in spite of the necessity of continuing participation of specialist groups in culture and arts in the revitalization of these cultural cities, most of them are unable to secure self-power by temporarily investing as an external worker by short-term public budget projects. Especially after the end of the project, there is no expert group in the culture and arts field in the cultural city regeneration area, and there is a problem that the core competency is empty. Through this study, it is aimed to find out the necessary requirements for the cultural arts expert group to actively act as the key actor of urban regeneration and to revitalize cultural city revitalization. We compared the cases of Jeongneung and Miari Gogae during the art village construction project, which is being pursued by planners, artists and cultural foundations in Seongbuk-gu. Through this, it was clarified what kind of activity conditions are necessary for cultural arts specialists group to revitalize the revitalization of cultural city and understood the importance of each situation. First of all, we reviewed previous researches related to cultural city revitalization, cultural arts expert group, etc. In-depth interviews and focus group interviews were conducted with the main activists participating in the case local projects. Through this process, we derive the conditions of activities of cultural arts experts participating in the revitalization of cultural cities. In order to identify the importance of each activity condition, we analyzed the importance of each activity condition and the importance of each sub - index within the area using two levels of preliminary survey and the main survey and hierarchical decision making method (AHP). Further, based on the characteristics of respondents, the survey compared how importance is perceived by the participating regions and participants. In this study, It is important for the group of culture and art experts to act as a key actor and to reside in the region, in order to revitalize the cultural city revitalization project. To this end, it is important to establish conditions for activities such as finance, space, organization and strategy I can confirm that it is. In terms of importance by activity condition, the top factor was the order of organization > strategy > space > finance. In sub-factor, voluntary and organizational autonomy of its members, formation of a resident principal, governance formation, securing the right to operate the hub space, understanding regional features and resources, core hub space securing, shared space securing, private sector's project initiatives were also in order. It is necessary to make appropriate efforts according to the local situation in order to fulfill the conditions of activities. For this purpose, it was suggested that the private sector's subjectivity should be strengthened, the communication and cooperation system should be established, the administrative support system should be established, and the community - based project should be promoted It is noteworthy that the openness of budget communication in financial terms, securing the right to operate the hub space in space conditions, the voluntary and organizational autonomy of its members in terms of organizational conditions, are the most important. This can be interpreted as the recognition that the group of culture and art experts have autonomous, leading, and participatory characteristics, as having a perception that active participation and subjective participation are important rather than simple participation in project. In order for the cultural city revitalization to be successful, the local subjects should organize their own spaces and activities and apply the process and progressive methods to complete the plan. Based on the understanding of these transitional characteristics, the capacity of the Propulsion subject with expert judgment and activity on culture and art is very important. In the case of Miari Gogae, a group of culture and art experts composed of artists, planners, and cultural administrators who have performed diverse activities based on their majors in culture and arts or their careers, It is meaningful as an example of leading and continuing cultural city revitalization based on subjectivity and spontaneity as a resident who has a living base in the area, not as an outside worker in the field of specialization in the art village development project.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.