자유학기제와 꿈-자본 간 관계 연구 : 자유학기제를 경험한 중학생들을 대상으로 A study on the relationship between free semester system and dream-capital : focused on middle school students who have experienced free semester system원문보기
본 연구는 중학생들의 꿈과 이를 꿀 수 있는 심적 동기가 되는 꿈-자본, 그리고 자유학기제 간 관계에 대한 것이다. 중학생들이 가지고 있을 것으로 예상되는 꿈-자본이 자유학기제에 미치는 영향에 대해 알아보고자 하였으며, 자유학기제를 경험한 이후 학생들은 자신이 가진 꿈에 대해 어떤 태도를 갖는지에 대해 알아보고자 하였다. 꿈-자본과 자유학기제에 관한 기존연구들의 대부분이 양적방법을 사용하여 진행되었기에 심층적으로 접근하는데 어려움이 있었다. 따라서 본 연구는 양적방법과 질적방법을 혼용하여 보다 심층적이고 입체적으로 접근하고자 하였다. 중학생들의 꿈과 꿈-자본을 양적방법을 사용하여 측정할 때, 김홍중(2015)이 개념화한 꿈-자본과 김석호 외(2017)가 꿈-자본을 측정하기 위해 고안한 꿈-자본 요소별 문항을 본 연구에서 활용하였다. 자유학기제에 관한 문항은 자유학기제에 관한 기존연구에서 사용하였던 문항들을 기반으로 재구성하여 사용하였다. 질적연구에서는 양적연구의 문항들을 활용하여 질문들을 재구성하여 사용하였다. 꿈-자본이 자유학기제 경험에 미치는 영향을 알아보고자 ...
본 연구는 중학생들의 꿈과 이를 꿀 수 있는 심적 동기가 되는 꿈-자본, 그리고 자유학기제 간 관계에 대한 것이다. 중학생들이 가지고 있을 것으로 예상되는 꿈-자본이 자유학기제에 미치는 영향에 대해 알아보고자 하였으며, 자유학기제를 경험한 이후 학생들은 자신이 가진 꿈에 대해 어떤 태도를 갖는지에 대해 알아보고자 하였다. 꿈-자본과 자유학기제에 관한 기존연구들의 대부분이 양적방법을 사용하여 진행되었기에 심층적으로 접근하는데 어려움이 있었다. 따라서 본 연구는 양적방법과 질적방법을 혼용하여 보다 심층적이고 입체적으로 접근하고자 하였다. 중학생들의 꿈과 꿈-자본을 양적방법을 사용하여 측정할 때, 김홍중(2015)이 개념화한 꿈-자본과 김석호 외(2017)가 꿈-자본을 측정하기 위해 고안한 꿈-자본 요소별 문항을 본 연구에서 활용하였다. 자유학기제에 관한 문항은 자유학기제에 관한 기존연구에서 사용하였던 문항들을 기반으로 재구성하여 사용하였다. 질적연구에서는 양적연구의 문항들을 활용하여 질문들을 재구성하여 사용하였다. 꿈-자본이 자유학기제 경험에 미치는 영향을 알아보고자 회귀분석을 실시하였고, 사교육과 자유학기제에 대한 태도 간 관계에서 성적과 꿈-자본이 매개적 역할을 하는지에 대해 알아보고자 매개효과분석을 실시하였다. 분석결과, 꿈-자본과 자유학기제 간 상관관계가 발견되었으며, 꿈-자본이 자유학기제 경험에 부분적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 사교육과 자유학기제 간의 관계에서 성적과 꿈-자본 요소 중 상상력과 진정성이 유의미한 매개효과를 가짐을 발견하였다. 다음으로 양적분석과 질적분석의 결과가 다르게 나타났음을 확인하였다. 우선 자유학기제에 대한 태도에 대한 분석으로, 양적분석에서는 자유학기제에 대해 높은 수준의 만족도를 보였던 반면, 질적분석에서는 자유학기제 자체에 대해 부정적이거나 무심한 태도를 보인다는 것을 발견하였다. 다음으로 양적분석에서는 중학생들은 청년세대보다 더욱 세속적인 꿈을 가지고 있는 것으로 나타났다. 기술통계 결과, 학생들에게 현실적으로 생각하는 꿈의 기준이 있음을 발견하였다. 양적분석에서 학생들은 직업적인 성공과 경제적인 성공에 대해서 긍정적으로 응답하였으나 경제적인 성공으로 대변되는 건물주가 되는 꿈에 대해서는 부정적으로 응답하였다. 질적분석에서는 현실을 간파한 모습이 발견되었다. 또한 양적분석에서는 ‘나 자신’을 통해 꿈을 결정하는데 영향을 받는다고 응답하였으나 질적분석에서는 부모, 학교 및 학원 선생님, 또래집단, 미디어 및 유명인사의 영향을 받고 있음을 발견하였다. 이는 꿈을 결정하는데 영향을 미치는 사람에 대해 부모, 학교 및 학원 선생님, 또래집단, 미디어 및 유명인사의 영향을 받는다는 것을 인지하지 못한다는 것을 의미한다. 더불어 ‘나 자신’이라고 응답한 것은 개인적이고 독립적인 성향이 강한 Z세대의 특징이 반영된 결과라고 볼 수도 있겠다. 다음으로 자유학기제가 제도로서의 영향력이 크지 않다는 것을 발견하였다. 양적연구에서 학생들은 꿈을 이루는데 중요하다고 생각되는 핵심요인과 방해요인으로 자신의 재능과 학벌이라고 응답한 바 있다. 질적연구에서는 학생들이 꿈을 이루는데 필요조건으로 대학교와 공부를 언급한 바 있다. 즉 학생들이 꿈을 이루는데 있어 중요하다고 생각하는 것들이 학벌과 성적의 영향을 받을 수밖에 없는 대학교와 공부라고 응답한 것이며 이는 여전히 기존제도의 영향을 받고 있음을 시사한다. 이는 자유학기제의 영향력이 학생들에게 크지 않음을 의미하며 제도적 개선이 필요함을 시사한다.
본 연구는 중학생들의 꿈과 이를 꿀 수 있는 심적 동기가 되는 꿈-자본, 그리고 자유학기제 간 관계에 대한 것이다. 중학생들이 가지고 있을 것으로 예상되는 꿈-자본이 자유학기제에 미치는 영향에 대해 알아보고자 하였으며, 자유학기제를 경험한 이후 학생들은 자신이 가진 꿈에 대해 어떤 태도를 갖는지에 대해 알아보고자 하였다. 꿈-자본과 자유학기제에 관한 기존연구들의 대부분이 양적방법을 사용하여 진행되었기에 심층적으로 접근하는데 어려움이 있었다. 따라서 본 연구는 양적방법과 질적방법을 혼용하여 보다 심층적이고 입체적으로 접근하고자 하였다. 중학생들의 꿈과 꿈-자본을 양적방법을 사용하여 측정할 때, 김홍중(2015)이 개념화한 꿈-자본과 김석호 외(2017)가 꿈-자본을 측정하기 위해 고안한 꿈-자본 요소별 문항을 본 연구에서 활용하였다. 자유학기제에 관한 문항은 자유학기제에 관한 기존연구에서 사용하였던 문항들을 기반으로 재구성하여 사용하였다. 질적연구에서는 양적연구의 문항들을 활용하여 질문들을 재구성하여 사용하였다. 꿈-자본이 자유학기제 경험에 미치는 영향을 알아보고자 회귀분석을 실시하였고, 사교육과 자유학기제에 대한 태도 간 관계에서 성적과 꿈-자본이 매개적 역할을 하는지에 대해 알아보고자 매개효과분석을 실시하였다. 분석결과, 꿈-자본과 자유학기제 간 상관관계가 발견되었으며, 꿈-자본이 자유학기제 경험에 부분적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 사교육과 자유학기제 간의 관계에서 성적과 꿈-자본 요소 중 상상력과 진정성이 유의미한 매개효과를 가짐을 발견하였다. 다음으로 양적분석과 질적분석의 결과가 다르게 나타났음을 확인하였다. 우선 자유학기제에 대한 태도에 대한 분석으로, 양적분석에서는 자유학기제에 대해 높은 수준의 만족도를 보였던 반면, 질적분석에서는 자유학기제 자체에 대해 부정적이거나 무심한 태도를 보인다는 것을 발견하였다. 다음으로 양적분석에서는 중학생들은 청년세대보다 더욱 세속적인 꿈을 가지고 있는 것으로 나타났다. 기술통계 결과, 학생들에게 현실적으로 생각하는 꿈의 기준이 있음을 발견하였다. 양적분석에서 학생들은 직업적인 성공과 경제적인 성공에 대해서 긍정적으로 응답하였으나 경제적인 성공으로 대변되는 건물주가 되는 꿈에 대해서는 부정적으로 응답하였다. 질적분석에서는 현실을 간파한 모습이 발견되었다. 또한 양적분석에서는 ‘나 자신’을 통해 꿈을 결정하는데 영향을 받는다고 응답하였으나 질적분석에서는 부모, 학교 및 학원 선생님, 또래집단, 미디어 및 유명인사의 영향을 받고 있음을 발견하였다. 이는 꿈을 결정하는데 영향을 미치는 사람에 대해 부모, 학교 및 학원 선생님, 또래집단, 미디어 및 유명인사의 영향을 받는다는 것을 인지하지 못한다는 것을 의미한다. 더불어 ‘나 자신’이라고 응답한 것은 개인적이고 독립적인 성향이 강한 Z세대의 특징이 반영된 결과라고 볼 수도 있겠다. 다음으로 자유학기제가 제도로서의 영향력이 크지 않다는 것을 발견하였다. 양적연구에서 학생들은 꿈을 이루는데 중요하다고 생각되는 핵심요인과 방해요인으로 자신의 재능과 학벌이라고 응답한 바 있다. 질적연구에서는 학생들이 꿈을 이루는데 필요조건으로 대학교와 공부를 언급한 바 있다. 즉 학생들이 꿈을 이루는데 있어 중요하다고 생각하는 것들이 학벌과 성적의 영향을 받을 수밖에 없는 대학교와 공부라고 응답한 것이며 이는 여전히 기존제도의 영향을 받고 있음을 시사한다. 이는 자유학기제의 영향력이 학생들에게 크지 않음을 의미하며 제도적 개선이 필요함을 시사한다.
This study is about the relationship between dreams of middle school students, dream-capital which is psychological motive for having a dream and free semester system. The purpose of this study was to verify the effect of dream-capital on the free semester system and to find out what kind of attitud...
This study is about the relationship between dreams of middle school students, dream-capital which is psychological motive for having a dream and free semester system. The purpose of this study was to verify the effect of dream-capital on the free semester system and to find out what kind of attitudes students have about their dreams after experiencing the free semester system. Because most of the precedent studies on dream-capital and free semester system were conducted using quantitative methods, it was difficult to approach in depth. Therefore, this study have significance to approach deeper and more stereoscopic by combining quantitative and qualitative methods. When this study analyze dreams and dream-capital of middle school students using the quantitative method, this study used the dream-capital Kim, HongJoong(2015) conceptualizes and the dream-capital elements Kim, SeokHo et al. (2017) designed. The questions about the free semester system were reconstructed based on the items used in the precedent study on the free semester system. In the qualitative research, questions were reconstructed using the quantitative research items. Regression analysis was conducted to verify the effects of dream-capital on experience of free semester system, and mediating effects were analyzed in order to verify whether grade and dream-capital conducts an intermediary role in the relationship between private education and free semester system. As a result, the correlation between dream-capital and free semester system was found, and dream-capital had a partially significant effect on experience of free semester system. In addition, we found that grades and dream-capital(only imagination, authenticity) have a significant mediating effect in the relationship between private education and free semester system. Next, the results of quantitative analysis and qualitative analysis were found to be different. First, the analysis of the attitude toward the free semester system showed that the quantitative analysis showed a high-level satisfaction with the free semester system, while the qualitative analysis showed negative or indifferent attitude toward the free semester system itself. Next, quantitative analysis showed that middle school students had more secular dreams than the younger generations. As a result of technical statistics, we found that students have a standard of dream realistically. Quantitative analysis found that there was some levels of secular dreams. In quantitative analysis, students responded positively to professional success and economic success, but responded negatively to dreams being a landlord represented by economic success. In the qualitative analysis, it was found that the students saw through a reality. Also, quantitative analysis showed that students were influenced the decision to make a dream by themselves, but in the qualitative analysis it was found to be influenced by parents, school and academy teachers, peer group, media and celebrities. This means that students are hardly aware they are affected by parents, school and school teachers, peer groups, media and celebrities. In addition, responding "myself" may be interpreted as reflecting the characteristics of the Z generation, which has a strong personal and independent tendency. Next, I found that free semester system was not as effective as the system. In the quantitative research, students answered that their talents and academical cliquism are not only key factors but also obstacles that are thought to be important in achieving their dreams. Qualitative research has referred to university and studying as a necessary condition for students to achieve their dreams. In other words, students answered that something they thought to be important in achieving their dreams were academical cliquism, and university and studying that were influenced by their grades. And it implies that they are still influenced by existing institutions. At the same time, it implies that the influence of the free semester system is not big for the students and it can be interpreted that institutional improvement is needed.
This study is about the relationship between dreams of middle school students, dream-capital which is psychological motive for having a dream and free semester system. The purpose of this study was to verify the effect of dream-capital on the free semester system and to find out what kind of attitudes students have about their dreams after experiencing the free semester system. Because most of the precedent studies on dream-capital and free semester system were conducted using quantitative methods, it was difficult to approach in depth. Therefore, this study have significance to approach deeper and more stereoscopic by combining quantitative and qualitative methods. When this study analyze dreams and dream-capital of middle school students using the quantitative method, this study used the dream-capital Kim, HongJoong(2015) conceptualizes and the dream-capital elements Kim, SeokHo et al. (2017) designed. The questions about the free semester system were reconstructed based on the items used in the precedent study on the free semester system. In the qualitative research, questions were reconstructed using the quantitative research items. Regression analysis was conducted to verify the effects of dream-capital on experience of free semester system, and mediating effects were analyzed in order to verify whether grade and dream-capital conducts an intermediary role in the relationship between private education and free semester system. As a result, the correlation between dream-capital and free semester system was found, and dream-capital had a partially significant effect on experience of free semester system. In addition, we found that grades and dream-capital(only imagination, authenticity) have a significant mediating effect in the relationship between private education and free semester system. Next, the results of quantitative analysis and qualitative analysis were found to be different. First, the analysis of the attitude toward the free semester system showed that the quantitative analysis showed a high-level satisfaction with the free semester system, while the qualitative analysis showed negative or indifferent attitude toward the free semester system itself. Next, quantitative analysis showed that middle school students had more secular dreams than the younger generations. As a result of technical statistics, we found that students have a standard of dream realistically. Quantitative analysis found that there was some levels of secular dreams. In quantitative analysis, students responded positively to professional success and economic success, but responded negatively to dreams being a landlord represented by economic success. In the qualitative analysis, it was found that the students saw through a reality. Also, quantitative analysis showed that students were influenced the decision to make a dream by themselves, but in the qualitative analysis it was found to be influenced by parents, school and academy teachers, peer group, media and celebrities. This means that students are hardly aware they are affected by parents, school and school teachers, peer groups, media and celebrities. In addition, responding "myself" may be interpreted as reflecting the characteristics of the Z generation, which has a strong personal and independent tendency. Next, I found that free semester system was not as effective as the system. In the quantitative research, students answered that their talents and academical cliquism are not only key factors but also obstacles that are thought to be important in achieving their dreams. Qualitative research has referred to university and studying as a necessary condition for students to achieve their dreams. In other words, students answered that something they thought to be important in achieving their dreams were academical cliquism, and university and studying that were influenced by their grades. And it implies that they are still influenced by existing institutions. At the same time, it implies that the influence of the free semester system is not big for the students and it can be interpreted that institutional improvement is needed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.