본 연구의 목적은 보육교사의 회복탄력성의 3가지 하위 요인(사회적 지지, 문제해결력, 친밀감) 가운데 어느 요인이 교사의 직무스트레스와 직무만족에 영향을 미치는지를 검토하는데 있다. 또한 교사의 직무관련변인(근무기간, 교사의 연령, 보육담당연령)과 교사의 직무스트레스 및 직무만족, 그리고 회복탄력성의 관련성에 대해서 검토하는데 목적을 두었다. 연구 방...
본 연구의 목적은 보육교사의 회복탄력성의 3가지 하위 요인(사회적 지지, 문제해결력, 친밀감) 가운데 어느 요인이 교사의 직무스트레스와 직무만족에 영향을 미치는지를 검토하는데 있다. 또한 교사의 직무관련변인(근무기간, 교사의 연령, 보육담당연령)과 교사의 직무스트레스 및 직무만족, 그리고 회복탄력성의 관련성에 대해서 검토하는데 목적을 두었다. 연구 방법은 연구 목적에 맞게 구조화된 설문지를 만들어 어린이집 교사 204명을 대상으로 2018년 2월부터 3월에 걸쳐 조사를 실시하였다. 조사결과, 다음과 같은 결과가 밝혀졌다. 첫째, 회복탄력성의 하위 요인 중 문제 해결력이 보육교사의 직무스트레스 해소에 유의미한 영향을 미쳤다. 둘째, 회복탄력성의 하위요인 중 사회적 지지가 직무만족에 긍정적인 영향을 미쳤고 셋째, 보육교사의 직무관련변인 중 교사연령이 높을수록, 근무기간이길수록 직무스트레스가 낮은 것으로 나타났다. 넷째, 교사의 직무관련변인중 교사의 연령이 높을수록 회복탄력성의 하위요인인 문제해결력과 친밀감이 높다는 연구결과가 나왔다. 이러한 연구 결과, 교사의 직무스트레스 해소를 위해서는 교사의 문제해결능력의 강화를 위한 교육프로그램 등의 제공이 필요하다는 것을 말해주고 있으며, 또한 교사의 직무만족도를 높이기 위해서 교사의 보육방식이나 보육내용에 대해 원장이나 동료 또는 학부모로부터의 지지가 무엇보다 중요하다는 것을 알 수 있다. 또한 본 연구 결과는 교사의 직무스트레스 및 문제해결력, 친밀감은 교사의 연령이나 근무기간과 깊은 관련성이 있는 것으로 나타났다. 이러한 사실은 앞으로 보육교사의 직무스트레스를 해소하고 문제해결력을 높이기 위한 지원 프로그램은 연령이 어리거나 근무기간이 짧은 교사를 중심으로 이루어져야 한다는 사실을 말해준다.
본 연구의 목적은 보육교사의 회복탄력성의 3가지 하위 요인(사회적 지지, 문제해결력, 친밀감) 가운데 어느 요인이 교사의 직무스트레스와 직무만족에 영향을 미치는지를 검토하는데 있다. 또한 교사의 직무관련변인(근무기간, 교사의 연령, 보육담당연령)과 교사의 직무스트레스 및 직무만족, 그리고 회복탄력성의 관련성에 대해서 검토하는데 목적을 두었다. 연구 방법은 연구 목적에 맞게 구조화된 설문지를 만들어 어린이집 교사 204명을 대상으로 2018년 2월부터 3월에 걸쳐 조사를 실시하였다. 조사결과, 다음과 같은 결과가 밝혀졌다. 첫째, 회복탄력성의 하위 요인 중 문제 해결력이 보육교사의 직무스트레스 해소에 유의미한 영향을 미쳤다. 둘째, 회복탄력성의 하위요인 중 사회적 지지가 직무만족에 긍정적인 영향을 미쳤고 셋째, 보육교사의 직무관련변인 중 교사연령이 높을수록, 근무기간이길수록 직무스트레스가 낮은 것으로 나타났다. 넷째, 교사의 직무관련변인중 교사의 연령이 높을수록 회복탄력성의 하위요인인 문제해결력과 친밀감이 높다는 연구결과가 나왔다. 이러한 연구 결과, 교사의 직무스트레스 해소를 위해서는 교사의 문제해결능력의 강화를 위한 교육프로그램 등의 제공이 필요하다는 것을 말해주고 있으며, 또한 교사의 직무만족도를 높이기 위해서 교사의 보육방식이나 보육내용에 대해 원장이나 동료 또는 학부모로부터의 지지가 무엇보다 중요하다는 것을 알 수 있다. 또한 본 연구 결과는 교사의 직무스트레스 및 문제해결력, 친밀감은 교사의 연령이나 근무기간과 깊은 관련성이 있는 것으로 나타났다. 이러한 사실은 앞으로 보육교사의 직무스트레스를 해소하고 문제해결력을 높이기 위한 지원 프로그램은 연령이 어리거나 근무기간이 짧은 교사를 중심으로 이루어져야 한다는 사실을 말해준다.
The purpose of this study was to examine which factors among the three sub-factors (social support, problem solving ability, affinity) of the child rearing resilience affect the teachers' job stress and job satisfaction. The purpose of this study was to examine the relationship between teacher '...
The purpose of this study was to examine which factors among the three sub-factors (social support, problem solving ability, affinity) of the child rearing resilience affect the teachers' job stress and job satisfaction. The purpose of this study was to examine the relationship between teacher 's personal variables (working period, teacher' s age, child care age), job stress and job satisfaction, and recovery performance. The questionnaire was structured according to the purpose of the study, and the questionnaire was administered to 204 childcare teachers from February to March 2018. As a result, the following results were obtained. First, the problem solving ability of sub - factors of resilience had a significant effect on relieving job stress of childcare teachers. Second, among the sub-factors of resilience, social support positively affected job satisfaction, Third, the higher the teacher age, the longer the period of work, the lower the job stress among the personal variables of daycare teachers. Fourth, the higher the teacher 's age, the higher the problem - solving ability and affinity, which is the sub - factor of resilience. The results of this study suggest that it was necessary to provide education programs to strengthen the problem solving ability of the teachers in order to relieve the teacher's job stress. Also, in order to increase the job satisfaction of the teachers, You can see that support from the chief, colleagues, or parents was more important than anything else. In addition, the results of this study showed that teachers 'job stress, problem solving ability, and affinity were closely related to teacher' s age and working period. This fact suggests that support programs for reducing the stress of childcare teachers and improving their problem solving ability should be centered on younger and younger teachers.
The purpose of this study was to examine which factors among the three sub-factors (social support, problem solving ability, affinity) of the child rearing resilience affect the teachers' job stress and job satisfaction. The purpose of this study was to examine the relationship between teacher 's personal variables (working period, teacher' s age, child care age), job stress and job satisfaction, and recovery performance. The questionnaire was structured according to the purpose of the study, and the questionnaire was administered to 204 childcare teachers from February to March 2018. As a result, the following results were obtained. First, the problem solving ability of sub - factors of resilience had a significant effect on relieving job stress of childcare teachers. Second, among the sub-factors of resilience, social support positively affected job satisfaction, Third, the higher the teacher age, the longer the period of work, the lower the job stress among the personal variables of daycare teachers. Fourth, the higher the teacher 's age, the higher the problem - solving ability and affinity, which is the sub - factor of resilience. The results of this study suggest that it was necessary to provide education programs to strengthen the problem solving ability of the teachers in order to relieve the teacher's job stress. Also, in order to increase the job satisfaction of the teachers, You can see that support from the chief, colleagues, or parents was more important than anything else. In addition, the results of this study showed that teachers 'job stress, problem solving ability, and affinity were closely related to teacher' s age and working period. This fact suggests that support programs for reducing the stress of childcare teachers and improving their problem solving ability should be centered on younger and younger teachers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.