기록이란 ‘결과물을 후일에 남길 목적으로 어떤 사실을 남기기 위해 적는 행위’라고 국어사전에 명시되어 있으며, 공공기록물관리에 관한 법률(이하 기록물관리법)에서는 기록물을 “공공기관이 업무와 관련하여 생산하거나 접수한 문서·도서·대장·카드·도면·시청각물·전자문서 등 모든 형태의 기록정보 자료와 행정박물”로 정의하고 있다. 현재 공공기록물관리의 제한적인 사항은 보존에 중점을 두고 생산과 보존으로 기록물관리의 중심이 발전되었다는 것이다. 이러한 현실을 감안하여 이제는 국가 기록물관리의 법과 제도 정비와 조직, 프로세스, 시스템 등의 발전을 토대로 온전하게 남겨진 기록물들을 필요로 하는 사람들에게 어떻게 서비스할 것인지를 만들어 나가야 하는 과제를 안고 있다. 기록물관리법 제정 이후 공군의 기록물관리 영역도 과거와는 다르게 체계적으로 발전해가고 있다. 기록물관리법을 토대로 공군 기록물관리규정이 제정되었고, 이들 기반으로 공군의 기록물관리를 정립시키고 체계화, 효율화하기 위해 관리절차를 꾸준히 개선해가는 작업을 하고 있다. 또한 군의 기록물관리 전문요원 확보, 보존서고 및 시설장비의 확충 등을 통해 기록물관리 업무의 발전을 위해 노력하고 있다. 특히 군 조직의 특성상 전·평시 기록물의 안정적 보존과 함께 전시 상황에서도 실행할 수 있는 그 가능성을 고려하여 신속하고 안전한 기록물 이관 및 관리체계가 구축될 필요가 있지만 현재 공군의 기록물관리체계는 필요조건을 아직 충분히 만족하지 못하고 있으며, 공군 기록물관리규정에도 전시 기록물관리 절차 정도만 일부 제시되어 운영되고 있는 실정이다. 공군은 예하부대의 기록물관리를 지도점검하고 주요 기록물을 수집, 보존, 서비스하는 총괄 조직으로서 공군본부에 공군 역사기록관리단을 두고 있다. 그러나, 공군 역사기록관리단은 기록물관리법에 따른 공군의 기록물관리 업무뿐만 아니라 군사(軍史)업무를 동시에 총괄하는 임무를 수행하여야 함에도 불구하고 여러 가지 현실태 문제점으로 체계적인 업무수행에 많은 제한점이 있다. 공군의 기록물 관리체계의 문제점으로 첫째, 기록관(특수·일반)의 부족과 보존시설 미흡, 기록물관리 전문요원 인력 부족, 특수기록관의 역할과 기록물의 중요성 인식부족, 기록물관리 전문요원 외 행정병과 병력 교육부족, 특수기록관 보존자료에 대한 체계적 관리시스템 부재, 국방 기록물관리 협의체계 미구축 등 기존 운영조직 및 정책, 체계화된 기록보존 규정 및 교육실태, 인력구조 실태, 보존시설 및 장비의 부족, 보관체계실태, 보존·활용기능 등 전반적인 현황에서 제한되는 부분을 식별하고 도출하였다. 이러한 문제점들을 해결하기 위해서 공군 기록관(특수·일반) 구축 및 보존시설 보완, 기록물관리 전문요원 인력 확충, 특수기록관의 역할과 기록물의 중요성 인식 변화, 기록물관리 전문요원 외 행정병과 병력 보수교육, 체계화된 기록물 관리시스템 구축, 국방기록센터 설립 추진, 전시 기록물관리 발전방안 등을 제시하였다. 조직의 중요한 기록물을 향후 문화유산으로 보존하고 사용자가 필요시 언제든지 활용할 수 있도록 제공하는 것은 기록물관리기관의 기본적인 의무이자 책임이다. 이를 위해 공군은 예하부대 기록관 미구축 부대를 대상으로 기록관을 확충하여 발전시켜야 할 것이며, 이와 병행하여 기존 기록관에 대해서는 물리적인 보존시설을 보완하고 구축해야 한다. 또한, 체계적인 기록물관리 업무수행을 위한 기록물관리 전문요원 인력을 충분히 확보하여야 한다. 조직, 시설, 인력이 갖추어졌다 하더라도 대내·외적 ...
기록이란 ‘결과물을 후일에 남길 목적으로 어떤 사실을 남기기 위해 적는 행위’라고 국어사전에 명시되어 있으며, 공공기록물관리에 관한 법률(이하 기록물관리법)에서는 기록물을 “공공기관이 업무와 관련하여 생산하거나 접수한 문서·도서·대장·카드·도면·시청각물·전자문서 등 모든 형태의 기록정보 자료와 행정박물”로 정의하고 있다. 현재 공공기록물관리의 제한적인 사항은 보존에 중점을 두고 생산과 보존으로 기록물관리의 중심이 발전되었다는 것이다. 이러한 현실을 감안하여 이제는 국가 기록물관리의 법과 제도 정비와 조직, 프로세스, 시스템 등의 발전을 토대로 온전하게 남겨진 기록물들을 필요로 하는 사람들에게 어떻게 서비스할 것인지를 만들어 나가야 하는 과제를 안고 있다. 기록물관리법 제정 이후 공군의 기록물관리 영역도 과거와는 다르게 체계적으로 발전해가고 있다. 기록물관리법을 토대로 공군 기록물관리규정이 제정되었고, 이들 기반으로 공군의 기록물관리를 정립시키고 체계화, 효율화하기 위해 관리절차를 꾸준히 개선해가는 작업을 하고 있다. 또한 군의 기록물관리 전문요원 확보, 보존서고 및 시설장비의 확충 등을 통해 기록물관리 업무의 발전을 위해 노력하고 있다. 특히 군 조직의 특성상 전·평시 기록물의 안정적 보존과 함께 전시 상황에서도 실행할 수 있는 그 가능성을 고려하여 신속하고 안전한 기록물 이관 및 관리체계가 구축될 필요가 있지만 현재 공군의 기록물관리체계는 필요조건을 아직 충분히 만족하지 못하고 있으며, 공군 기록물관리규정에도 전시 기록물관리 절차 정도만 일부 제시되어 운영되고 있는 실정이다. 공군은 예하부대의 기록물관리를 지도점검하고 주요 기록물을 수집, 보존, 서비스하는 총괄 조직으로서 공군본부에 공군 역사기록관리단을 두고 있다. 그러나, 공군 역사기록관리단은 기록물관리법에 따른 공군의 기록물관리 업무뿐만 아니라 군사(軍史)업무를 동시에 총괄하는 임무를 수행하여야 함에도 불구하고 여러 가지 현실태 문제점으로 체계적인 업무수행에 많은 제한점이 있다. 공군의 기록물 관리체계의 문제점으로 첫째, 기록관(특수·일반)의 부족과 보존시설 미흡, 기록물관리 전문요원 인력 부족, 특수기록관의 역할과 기록물의 중요성 인식부족, 기록물관리 전문요원 외 행정병과 병력 교육부족, 특수기록관 보존자료에 대한 체계적 관리시스템 부재, 국방 기록물관리 협의체계 미구축 등 기존 운영조직 및 정책, 체계화된 기록보존 규정 및 교육실태, 인력구조 실태, 보존시설 및 장비의 부족, 보관체계실태, 보존·활용기능 등 전반적인 현황에서 제한되는 부분을 식별하고 도출하였다. 이러한 문제점들을 해결하기 위해서 공군 기록관(특수·일반) 구축 및 보존시설 보완, 기록물관리 전문요원 인력 확충, 특수기록관의 역할과 기록물의 중요성 인식 변화, 기록물관리 전문요원 외 행정병과 병력 보수교육, 체계화된 기록물 관리시스템 구축, 국방기록센터 설립 추진, 전시 기록물관리 발전방안 등을 제시하였다. 조직의 중요한 기록물을 향후 문화유산으로 보존하고 사용자가 필요시 언제든지 활용할 수 있도록 제공하는 것은 기록물관리기관의 기본적인 의무이자 책임이다. 이를 위해 공군은 예하부대 기록관 미구축 부대를 대상으로 기록관을 확충하여 발전시켜야 할 것이며, 이와 병행하여 기존 기록관에 대해서는 물리적인 보존시설을 보완하고 구축해야 한다. 또한, 체계적인 기록물관리 업무수행을 위한 기록물관리 전문요원 인력을 충분히 확보하여야 한다. 조직, 시설, 인력이 갖추어졌다 하더라도 대내·외적 인프라가 제대로 구축되지 않는다면 기록물관리 업무를 수행하고 서비스를 제공하는데에 많은 한계점이 발생할 것이다. 다양한 기록물을 관리하기 위한 지원수단을 발전되는 시대에 부응하도록 구축하고 발전시켜 공군뿐만이 아니라 육·해·공 및 국직부대 간 더 나아가 공공기관간의 기록물관리 협업체계를 구축할 필요가 있다. 이를 통해 국방기록물관리 전문성을 강화하고 국방차원의 기록물 관리가 용이한 효과를 얻을 수 있다. 본 연구에서는 공군 기록물관리체계의 현 실태를 분석하고 문헌조사를 통한 연구를 선행하고 관련 법률 및 각 군 규정·교범 등을 참고하여 합리적이고 효율적인 발전방안을 도출하기 위해 노력하였다. 이를 통해, 조금이나마 공군 기록물관리체계 발전에 도움이 되기를 바란다.
기록이란 ‘결과물을 후일에 남길 목적으로 어떤 사실을 남기기 위해 적는 행위’라고 국어사전에 명시되어 있으며, 공공기록물관리에 관한 법률(이하 기록물관리법)에서는 기록물을 “공공기관이 업무와 관련하여 생산하거나 접수한 문서·도서·대장·카드·도면·시청각물·전자문서 등 모든 형태의 기록정보 자료와 행정박물”로 정의하고 있다. 현재 공공기록물관리의 제한적인 사항은 보존에 중점을 두고 생산과 보존으로 기록물관리의 중심이 발전되었다는 것이다. 이러한 현실을 감안하여 이제는 국가 기록물관리의 법과 제도 정비와 조직, 프로세스, 시스템 등의 발전을 토대로 온전하게 남겨진 기록물들을 필요로 하는 사람들에게 어떻게 서비스할 것인지를 만들어 나가야 하는 과제를 안고 있다. 기록물관리법 제정 이후 공군의 기록물관리 영역도 과거와는 다르게 체계적으로 발전해가고 있다. 기록물관리법을 토대로 공군 기록물관리규정이 제정되었고, 이들 기반으로 공군의 기록물관리를 정립시키고 체계화, 효율화하기 위해 관리절차를 꾸준히 개선해가는 작업을 하고 있다. 또한 군의 기록물관리 전문요원 확보, 보존서고 및 시설장비의 확충 등을 통해 기록물관리 업무의 발전을 위해 노력하고 있다. 특히 군 조직의 특성상 전·평시 기록물의 안정적 보존과 함께 전시 상황에서도 실행할 수 있는 그 가능성을 고려하여 신속하고 안전한 기록물 이관 및 관리체계가 구축될 필요가 있지만 현재 공군의 기록물관리체계는 필요조건을 아직 충분히 만족하지 못하고 있으며, 공군 기록물관리규정에도 전시 기록물관리 절차 정도만 일부 제시되어 운영되고 있는 실정이다. 공군은 예하부대의 기록물관리를 지도점검하고 주요 기록물을 수집, 보존, 서비스하는 총괄 조직으로서 공군본부에 공군 역사기록관리단을 두고 있다. 그러나, 공군 역사기록관리단은 기록물관리법에 따른 공군의 기록물관리 업무뿐만 아니라 군사(軍史)업무를 동시에 총괄하는 임무를 수행하여야 함에도 불구하고 여러 가지 현실태 문제점으로 체계적인 업무수행에 많은 제한점이 있다. 공군의 기록물 관리체계의 문제점으로 첫째, 기록관(특수·일반)의 부족과 보존시설 미흡, 기록물관리 전문요원 인력 부족, 특수기록관의 역할과 기록물의 중요성 인식부족, 기록물관리 전문요원 외 행정병과 병력 교육부족, 특수기록관 보존자료에 대한 체계적 관리시스템 부재, 국방 기록물관리 협의체계 미구축 등 기존 운영조직 및 정책, 체계화된 기록보존 규정 및 교육실태, 인력구조 실태, 보존시설 및 장비의 부족, 보관체계실태, 보존·활용기능 등 전반적인 현황에서 제한되는 부분을 식별하고 도출하였다. 이러한 문제점들을 해결하기 위해서 공군 기록관(특수·일반) 구축 및 보존시설 보완, 기록물관리 전문요원 인력 확충, 특수기록관의 역할과 기록물의 중요성 인식 변화, 기록물관리 전문요원 외 행정병과 병력 보수교육, 체계화된 기록물 관리시스템 구축, 국방기록센터 설립 추진, 전시 기록물관리 발전방안 등을 제시하였다. 조직의 중요한 기록물을 향후 문화유산으로 보존하고 사용자가 필요시 언제든지 활용할 수 있도록 제공하는 것은 기록물관리기관의 기본적인 의무이자 책임이다. 이를 위해 공군은 예하부대 기록관 미구축 부대를 대상으로 기록관을 확충하여 발전시켜야 할 것이며, 이와 병행하여 기존 기록관에 대해서는 물리적인 보존시설을 보완하고 구축해야 한다. 또한, 체계적인 기록물관리 업무수행을 위한 기록물관리 전문요원 인력을 충분히 확보하여야 한다. 조직, 시설, 인력이 갖추어졌다 하더라도 대내·외적 인프라가 제대로 구축되지 않는다면 기록물관리 업무를 수행하고 서비스를 제공하는데에 많은 한계점이 발생할 것이다. 다양한 기록물을 관리하기 위한 지원수단을 발전되는 시대에 부응하도록 구축하고 발전시켜 공군뿐만이 아니라 육·해·공 및 국직부대 간 더 나아가 공공기관간의 기록물관리 협업체계를 구축할 필요가 있다. 이를 통해 국방기록물관리 전문성을 강화하고 국방차원의 기록물 관리가 용이한 효과를 얻을 수 있다. 본 연구에서는 공군 기록물관리체계의 현 실태를 분석하고 문헌조사를 통한 연구를 선행하고 관련 법률 및 각 군 규정·교범 등을 참고하여 합리적이고 효율적인 발전방안을 도출하기 위해 노력하였다. 이를 통해, 조금이나마 공군 기록물관리체계 발전에 도움이 되기를 바란다.
The record is written in the Korean dictionary as "the act of writing the result in order to leave something for the purpose of leaving it at a later date" and The Public Records Management Act (hereinafter referred to as the "Records Management Act") defines records as “records of all types of reco...
The record is written in the Korean dictionary as "the act of writing the result in order to leave something for the purpose of leaving it at a later date" and The Public Records Management Act (hereinafter referred to as the "Records Management Act") defines records as “records of all types of recorded information materials and administrative articles, which were produced or received by public agency in connection with its works, such as documents, books, registers, cards, drawings, audiovisual materials, and electronic documents." The limitation of public records management at present was focused on preservation, and the center of record management had been developed by production and preservation. In light of this reality, it is now faced with the challenge of how to provide services to those who need the records that are left intact based on the improvement and organization of legal and institutional for national records management, process and system development. Since the enactment of the Records Management Act, the Air Force's record management area has been systematically developed differently from the past. Based on the Records Management Act, the Air Force records management regulations have been enacted. Based on these records, the Air Force is constantly improving management procedures to establish, systematize, and be efficient. In addition, it is striving for the development of records management by acquiring specialists in the records management of the military, expanding storage facilities and installation equipment. In particular, due to the nature of the military organization, it is necessary to establish a rapid and safe document transfer and management system in consideration of the possibility of implementation in wartime conditions with stable preservation of military records whether in peace or in war. However, currently, the Air Force records management system is not fully satisfied with the necessary conditions and the Air Force records management regulations are only showing some of the records management procedures. The Air Force has the Air Force Historical Record Management Team at the Air Force headquarters as a general organization that collects, preserves, and services the main records, and supervises the records management of the subordinate units. However, the Air Force Historical Record Management Team has a lot of limitations in performing systematic tasks due to a variety of current situation problems, although it is required to carry out the task of managing the records of the Air Force as well as military affairs at the same time. For problems of Air Force's records management system, first, there are a shortage of records center(special and general), insufficient preservation facilities, shortage of specialists in record management, lack of recognition of the importance of records and the role of special records center. the lack of education for specialists in record management and administrative clerk and military strength. In addition, the problems of absence of systematic management system for preservation data in special records center, existing operational organizations and policies such as non-establishment of the National Defense Records Management Consultation System, the systematic record preservation regulations and actual condition of education, the actual condition of personnel structure, the lack of preservation facilities and equipments, the actual condition of preservation system, preservation and utilization function were identify and derived limitations in the overall situation. In order to solve these problems, we suggested to construct air force records center(special and general), supplement the preservation facilities, expand the personnel of the records management specialists, change the recognition of the role of the records center and importance of records, offer refresher training for specialists in record management with administrative clerk and military strength, establish a systematized record management system, promote establishment a national defense records center, and develop method in management of exhibition records. It is the fundamental duty and responsibility of the records management agency to preserve the important records of the organization as future cultural heritage and provide them to be used whenever people need them. For this, the Air Force should expand and develop the archives for the subordinate units, which were not established records centers. In addition, the physical preserve facility should be supplemented and constructed for the existing records centers. In addition, it is necessary to secure sufficient personnel of records management specialists to perform systematic records management. Even if the organization, facilities, and manpower are provided, if the internal and external infrastructure are not properly constructed, there will be many limitations in performing records management and providing services. It is also necessary to establish a record management collaboration system not only public agencies, but also the navy, the army, air force, and the national military in accordance with the times of development in supporting measures to manage various records. Through this, it is possible to enhance the professionalism of management of defense records and to facilitate the management of records in national defense level. In this study, we tried to analyze the current status of air force records management system, conducted the research through literature survey, and draw up reasonable and efficient development plans by referring to related laws, regulations, and manuals of each military. We hope this study to help the development of air force record management system.
The record is written in the Korean dictionary as "the act of writing the result in order to leave something for the purpose of leaving it at a later date" and The Public Records Management Act (hereinafter referred to as the "Records Management Act") defines records as “records of all types of recorded information materials and administrative articles, which were produced or received by public agency in connection with its works, such as documents, books, registers, cards, drawings, audiovisual materials, and electronic documents." The limitation of public records management at present was focused on preservation, and the center of record management had been developed by production and preservation. In light of this reality, it is now faced with the challenge of how to provide services to those who need the records that are left intact based on the improvement and organization of legal and institutional for national records management, process and system development. Since the enactment of the Records Management Act, the Air Force's record management area has been systematically developed differently from the past. Based on the Records Management Act, the Air Force records management regulations have been enacted. Based on these records, the Air Force is constantly improving management procedures to establish, systematize, and be efficient. In addition, it is striving for the development of records management by acquiring specialists in the records management of the military, expanding storage facilities and installation equipment. In particular, due to the nature of the military organization, it is necessary to establish a rapid and safe document transfer and management system in consideration of the possibility of implementation in wartime conditions with stable preservation of military records whether in peace or in war. However, currently, the Air Force records management system is not fully satisfied with the necessary conditions and the Air Force records management regulations are only showing some of the records management procedures. The Air Force has the Air Force Historical Record Management Team at the Air Force headquarters as a general organization that collects, preserves, and services the main records, and supervises the records management of the subordinate units. However, the Air Force Historical Record Management Team has a lot of limitations in performing systematic tasks due to a variety of current situation problems, although it is required to carry out the task of managing the records of the Air Force as well as military affairs at the same time. For problems of Air Force's records management system, first, there are a shortage of records center(special and general), insufficient preservation facilities, shortage of specialists in record management, lack of recognition of the importance of records and the role of special records center. the lack of education for specialists in record management and administrative clerk and military strength. In addition, the problems of absence of systematic management system for preservation data in special records center, existing operational organizations and policies such as non-establishment of the National Defense Records Management Consultation System, the systematic record preservation regulations and actual condition of education, the actual condition of personnel structure, the lack of preservation facilities and equipments, the actual condition of preservation system, preservation and utilization function were identify and derived limitations in the overall situation. In order to solve these problems, we suggested to construct air force records center(special and general), supplement the preservation facilities, expand the personnel of the records management specialists, change the recognition of the role of the records center and importance of records, offer refresher training for specialists in record management with administrative clerk and military strength, establish a systematized record management system, promote establishment a national defense records center, and develop method in management of exhibition records. It is the fundamental duty and responsibility of the records management agency to preserve the important records of the organization as future cultural heritage and provide them to be used whenever people need them. For this, the Air Force should expand and develop the archives for the subordinate units, which were not established records centers. In addition, the physical preserve facility should be supplemented and constructed for the existing records centers. In addition, it is necessary to secure sufficient personnel of records management specialists to perform systematic records management. Even if the organization, facilities, and manpower are provided, if the internal and external infrastructure are not properly constructed, there will be many limitations in performing records management and providing services. It is also necessary to establish a record management collaboration system not only public agencies, but also the navy, the army, air force, and the national military in accordance with the times of development in supporting measures to manage various records. Through this, it is possible to enhance the professionalism of management of defense records and to facilitate the management of records in national defense level. In this study, we tried to analyze the current status of air force records management system, conducted the research through literature survey, and draw up reasonable and efficient development plans by referring to related laws, regulations, and manuals of each military. We hope this study to help the development of air force record management system.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.