본 연구의 목적은 학생들의 말하기 능력을 향상시키는 데 드라마가 지닌 효과를 알아보는 것이다. 또한, 영어 교육에 있어서 드라마의 활용과 여러가지 드라마 활동에 대해 알아보고자 한다. 이를 통해 본 연구자는 드라마가 무엇인지, 누가 드라마를 필요로 하는지, 언제 드라마를 사용해야 하는지에 대해 답하고자 하였다. 더욱이, 다양한 드라마 활동 즉, 마임, 시뮬레이션, 역할극, 대본이 있는 극, 즉흥극, 교재의 대화 등이 영어 수업에서 어떻게 활용될 수 있는지에 대해 조사하였다.
영어를 가르칠 때 드라마를 사용하는 것은 아이디어, 감정, 적응성 등을 포함하는 실제 의사소통을 발생시킨다. 다시 말해, 드라마 수업은 보통의 언어 수업에서 제대로 이루어지지 않았던 언어 사용에 대한 기회를 제공한다. 이러한 활동은 교사의 교육적 전략으로써 활용될 수 있으며 이는 학생 중심의 수업이 될 수 있는 기회를 ...
본 연구의 목적은 학생들의 말하기 능력을 향상시키는 데 드라마가 지닌 효과를 알아보는 것이다. 또한, 영어 교육에 있어서 드라마의 활용과 여러가지 드라마 활동에 대해 알아보고자 한다. 이를 통해 본 연구자는 드라마가 무엇인지, 누가 드라마를 필요로 하는지, 언제 드라마를 사용해야 하는지에 대해 답하고자 하였다. 더욱이, 다양한 드라마 활동 즉, 마임, 시뮬레이션, 역할극, 대본이 있는 극, 즉흥극, 교재의 대화 등이 영어 수업에서 어떻게 활용될 수 있는지에 대해 조사하였다.
영어를 가르칠 때 드라마를 사용하는 것은 아이디어, 감정, 적응성 등을 포함하는 실제 의사소통을 발생시킨다. 다시 말해, 드라마 수업은 보통의 언어 수업에서 제대로 이루어지지 않았던 언어 사용에 대한 기회를 제공한다. 이러한 활동은 교사의 교육적 전략으로써 활용될 수 있으며 이는 학생 중심의 수업이 될 수 있는 기회를 주기도 한다. 그래서 영어 수업의 효과를 신장시킨다.
본 연구의 목적은 학생들의 말하기 능력을 향상시키는 데 드라마가 지닌 효과를 알아보는 것이다. 또한, 영어 교육에 있어서 드라마의 활용과 여러가지 드라마 활동에 대해 알아보고자 한다. 이를 통해 본 연구자는 드라마가 무엇인지, 누가 드라마를 필요로 하는지, 언제 드라마를 사용해야 하는지에 대해 답하고자 하였다. 더욱이, 다양한 드라마 활동 즉, 마임, 시뮬레이션, 역할극, 대본이 있는 극, 즉흥극, 교재의 대화 등이 영어 수업에서 어떻게 활용될 수 있는지에 대해 조사하였다.
영어를 가르칠 때 드라마를 사용하는 것은 아이디어, 감정, 적응성 등을 포함하는 실제 의사소통을 발생시킨다. 다시 말해, 드라마 수업은 보통의 언어 수업에서 제대로 이루어지지 않았던 언어 사용에 대한 기회를 제공한다. 이러한 활동은 교사의 교육적 전략으로써 활용될 수 있으며 이는 학생 중심의 수업이 될 수 있는 기회를 주기도 한다. 그래서 영어 수업의 효과를 신장시킨다.
It is the purpose of the current study to investigate the effects of drama on developing the speaking skill of students. Also, to examine the use of drama and drama activities in English language teaching. Through this project I tried to answer questions such as what is drama? who needs it? and when...
It is the purpose of the current study to investigate the effects of drama on developing the speaking skill of students. Also, to examine the use of drama and drama activities in English language teaching. Through this project I tried to answer questions such as what is drama? who needs it? and when should it be used? Additionally, I examined how drama activities can be implemented in the English classroom such as mime, simulation, role-play, scripted plays, improvisation, and coursebook dialogue. Using drama to teach English results in real communication involving ideas, emotions, feeling appropriateness, and adaptability; in short, an opportunity to use language in operation which is absent in a conventional language class. Such activities add to the teacher’s repertoire of pedagogic strategies giving them a wider option of learner-centered activities for classroom teaching, thereby augmenting their efficiency in teaching English.
It is the purpose of the current study to investigate the effects of drama on developing the speaking skill of students. Also, to examine the use of drama and drama activities in English language teaching. Through this project I tried to answer questions such as what is drama? who needs it? and when should it be used? Additionally, I examined how drama activities can be implemented in the English classroom such as mime, simulation, role-play, scripted plays, improvisation, and coursebook dialogue. Using drama to teach English results in real communication involving ideas, emotions, feeling appropriateness, and adaptability; in short, an opportunity to use language in operation which is absent in a conventional language class. Such activities add to the teacher’s repertoire of pedagogic strategies giving them a wider option of learner-centered activities for classroom teaching, thereby augmenting their efficiency in teaching English.
주제어
#drama activities speaking skills young learners teacher motivation
학위논문 정보
저자
Nasir NIAZMANDKHABAZ
학위수여기관
International Graduate School Of English
학위구분
국내석사
학과
영어교육융합학과 영어지도학(TESOL)
지도교수
Hae-ok PARK
발행연도
2019
키워드
drama activities speaking skills young learners teacher motivation
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.