본 연구는 그림책을 활용한 노인 독서 프로그램이 노인들의 독서 흥미와 태도, 자아통합감 증진에 효과가 있는지 알아보고자 하였다.
본 연구를 위해 설정한 문제는 다음과 같다.
1, 그림책을 활용한 노인 독서 프로그램은 노인들의 독서 흥미와 태도 향상에 효과가 있는가?
2, 그림책을 활용한 노인 독서 프로그램은 노인들의 자아통합감 증진에 효과가 있는가?
이러한 연구 과제를 수행하기 위해 참여를 희망하는 66세~83세의 노인을 7명을 실험집단으로 하였고, 통제집단은 동일한 조건이지만 실험에 참여하지 않는 노인 7명으로 구성하였다. 그림책을 활용한 노인 독서 프로그램 진행은 7회기로 하였다. 모든 집단에는 독서 흥미와 태도 검사. 자아통합감 검사를 사전, 사후 실시하였다.
본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다.
첫째, 그림책을 활용한 노인 독서 프로그램은 노인들의 독서 흥미와 태도를 향상시키는데 긍정적인 효과가 있었다.
둘째, 그림책을 활용한 노인 독서 프로그램은 노인의 자아통합감을 증진 시키는 데 긍정적인 효과가 있었다.
위의 연구 결과를 통해 노인을 대상으로 한 그림책을 활용한 노인 독서 프로그램은 독서에 대한 흥미와 태도, 자아통합감을 향상 시키는 효과를 보였다. 이는 노인 독서 프로그램을 개발하고 연구한데 의미 있는 연구 자료가 될 수 있을 것이다.
주제어: 노인, 독서 흥미, 독서 태도, ...
논 문 개 요
본 연구는 그림책을 활용한 노인 독서 프로그램이 노인들의 독서 흥미와 태도, 자아통합감 증진에 효과가 있는지 알아보고자 하였다.
본 연구를 위해 설정한 문제는 다음과 같다.
1, 그림책을 활용한 노인 독서 프로그램은 노인들의 독서 흥미와 태도 향상에 효과가 있는가?
2, 그림책을 활용한 노인 독서 프로그램은 노인들의 자아통합감 증진에 효과가 있는가?
이러한 연구 과제를 수행하기 위해 참여를 희망하는 66세~83세의 노인을 7명을 실험집단으로 하였고, 통제집단은 동일한 조건이지만 실험에 참여하지 않는 노인 7명으로 구성하였다. 그림책을 활용한 노인 독서 프로그램 진행은 7회기로 하였다. 모든 집단에는 독서 흥미와 태도 검사. 자아통합감 검사를 사전, 사후 실시하였다.
본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다.
첫째, 그림책을 활용한 노인 독서 프로그램은 노인들의 독서 흥미와 태도를 향상시키는데 긍정적인 효과가 있었다.
둘째, 그림책을 활용한 노인 독서 프로그램은 노인의 자아통합감을 증진 시키는 데 긍정적인 효과가 있었다.
위의 연구 결과를 통해 노인을 대상으로 한 그림책을 활용한 노인 독서 프로그램은 독서에 대한 흥미와 태도, 자아통합감을 향상 시키는 효과를 보였다. 이는 노인 독서 프로그램을 개발하고 연구한데 의미 있는 연구 자료가 될 수 있을 것이다.
주제어: 노인, 독서 흥미, 독서 태도, 자아통합감
논 문 개 요
본 연구는 그림책을 활용한 노인 독서 프로그램이 노인들의 독서 흥미와 태도, 자아통합감 증진에 효과가 있는지 알아보고자 하였다.
본 연구를 위해 설정한 문제는 다음과 같다.
1, 그림책을 활용한 노인 독서 프로그램은 노인들의 독서 흥미와 태도 향상에 효과가 있는가?
2, 그림책을 활용한 노인 독서 프로그램은 노인들의 자아통합감 증진에 효과가 있는가?
이러한 연구 과제를 수행하기 위해 참여를 희망하는 66세~83세의 노인을 7명을 실험집단으로 하였고, 통제집단은 동일한 조건이지만 실험에 참여하지 않는 노인 7명으로 구성하였다. 그림책을 활용한 노인 독서 프로그램 진행은 7회기로 하였다. 모든 집단에는 독서 흥미와 태도 검사. 자아통합감 검사를 사전, 사후 실시하였다.
본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다.
첫째, 그림책을 활용한 노인 독서 프로그램은 노인들의 독서 흥미와 태도를 향상시키는데 긍정적인 효과가 있었다.
둘째, 그림책을 활용한 노인 독서 프로그램은 노인의 자아통합감을 증진 시키는 데 긍정적인 효과가 있었다.
위의 연구 결과를 통해 노인을 대상으로 한 그림책을 활용한 노인 독서 프로그램은 독서에 대한 흥미와 태도, 자아통합감을 향상 시키는 효과를 보였다. 이는 노인 독서 프로그램을 개발하고 연구한데 의미 있는 연구 자료가 될 수 있을 것이다.
This study sought to find out if Senior reading program using picture books was effective in enhancing elderly reading interests, attitudes and ego-integrity.
The questions set up for this study are as follows.
1. Does Senior reading program using picture books have an effect on se...
This study sought to find out if Senior reading program using picture books was effective in enhancing elderly reading interests, attitudes and ego-integrity.
The questions set up for this study are as follows.
1. Does Senior reading program using picture books have an effect on senior reading interests and attitude improvement?
2. Does Senior reading program using picture books have an effect on Senior enhancement of ego-integrity?
So in order to carry out this research task, I decided seven Senior between the ages of 66 and 83 who wish to participate were chosen as an experimental group. And on the same terms, the control group consisted of seven Senior citizens who were not involved in the experiment. The senior reading program using picture books was conducted total in the seventh inning. All groups were tested for interest and attitude of reading, And ego-integrity in before and after the study.
The conclusions obtained from this study are as follows.
First, Senior reading program using picture books has shown positive effects on older people in improving their reading interests and attitudes.
Second, Senior reading program using picture books has shown a positive effect on improving the sense of ego-integrity for the senior.
This study sought to find out if Senior reading program using picture books was effective in enhancing elderly reading interests, attitudes and ego-integrity.
The questions set up for this study are as follows.
1. Does Senior reading program using picture books have an effect on senior reading interests and attitude improvement?
2. Does Senior reading program using picture books have an effect on Senior enhancement of ego-integrity?
So in order to carry out this research task, I decided seven Senior between the ages of 66 and 83 who wish to participate were chosen as an experimental group. And on the same terms, the control group consisted of seven Senior citizens who were not involved in the experiment. The senior reading program using picture books was conducted total in the seventh inning. All groups were tested for interest and attitude of reading, And ego-integrity in before and after the study.
The conclusions obtained from this study are as follows.
First, Senior reading program using picture books has shown positive effects on older people in improving their reading interests and attitudes.
Second, Senior reading program using picture books has shown a positive effect on improving the sense of ego-integrity for the senior.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.