본 연구는 외국인 고급 학습자의 문화 간 의사소통 능력 향상을 위해 TV드라마 <아버지가 이상해>를 활용하여 효과적인 문화 교육 방안을 마련하는 데에 목적을 두고 있다.
21세기 디지털 정보화 사회에서 영상매체는 교육 분야에서 큰 활용가치를 지니고 있다. 문화 교육을 위한 방법론적 도구로서 영상매체는 전달하고자 하는 교육 내용을 ‘보여주기’라는 매체적 특성을 통해 시청각적 공감을 유도함으로써 말과 문자로 전달할 때보다 쉽고 빠르게 한국 문화 요소들을 소개할 수 있다. 특히 드라마는 영상매체로서 대중성과 일상성을 ...
본 연구는 외국인 고급 학습자의 문화 간 의사소통 능력 향상을 위해 TV드라마 <아버지가 이상해>를 활용하여 효과적인 문화 교육 방안을 마련하는 데에 목적을 두고 있다.
21세기 디지털 정보화 사회에서 영상매체는 교육 분야에서 큰 활용가치를 지니고 있다. 문화 교육을 위한 방법론적 도구로서 영상매체는 전달하고자 하는 교육 내용을 ‘보여주기’라는 매체적 특성을 통해 시청각적 공감을 유도함으로써 말과 문자로 전달할 때보다 쉽고 빠르게 한국 문화 요소들을 소개할 수 있다. 특히 드라마는 영상매체로서 대중성과 일상성을 지니기 때문에 한국인의 일상생활의 모습을 잘 재현할 뿐만 아니라 학습자가 흥미로운 드라마의 장면을 통해 간접적으로 한국 문화를 경험할 수 있도록 돕는다. 한국 드라마는 세계적으로 인기가 많은 편이고 외국인 학습자의 호응도를 높이므로 학습자들이 쉽게 접근할 수 있으며, 최근에 변화하는 한국 문화에 쟁점들을 드라마적 재현의 방식으로 알기 쉽게 다루고 있으므로 학습자의 호기심과 학습 동기를 유발해 내는 데에 효과적이다. 따라서 본 연구는 영상매체로서의 드라마를 활용한 교육방법론을 주목하였다.
드라마를 활용하여 문화 교육을 하는 방법으로는 특히 소집단 토론에 중점을 두었다. 수업에서 소집단 토론이 이루어지면 학습자들이 능동적으로 수업을 참가할 수 있고 긴장감을 완화시켜 학습 동기를 촉진시킨다. 토론 활동을 통한 한국 문화 교육은 고급 학습자에게 문화의 차이를 이해하게 하고, 문화 현상에 대해 논리적으로 토론함으로써 고급 학습자들이 한국 문화를 비판적으로 수용할 수 있도록 한다.
효과적인 문화 교육 방안을 마련하기 위해 제2장에서는 한국 문화 교육의 이론적인 지식과 방법론 두 가지 측면에서 접근했다. 먼저 외국인 고급 학습자를 위한 한국 문화 교육의 목표를 명확하게 제시하고 한국 문화의 개념을 살펴보았다. 그리고 학습자의 수준을 고려하여 실제적인 관점으로 생활 문화와 관념 문화를 문화 교육의 범위로 선정하였다. 이어 방법론으로서의 토론의 개념과 유형을 살펴보고 한국 문화 교육에 적용할 수 있는 소집단 토론 활동의 활용가치와 절차를 제시하였다.
제3장에서는 먼저 교육용 자료로서 드라마의 선정기준을 제시하였고, 현대 한국 사회에 새로운 문화적 쟁점을 드라마의 내용으로 다룬 <아버지가 이상해>를 선택하였다. 생활 문화적 요소로는 스몰웨딩, 졸혼 현상, 아르바이트 문화를 선택하였고 관념문화에서는 효 문화, 세대 간의 갈등, 계급적 문화를 드라마에서 활용 가능한 문화교육의 내용으로 뽑았다. 드라마에서 이와 관련된 장면을 제시하고 문화 교육에서 어떻게 활용할 수 있는지를 논의하였다.
제4장에서는 효과적인 문화 교육을 실시하기 위해 드라마를 활용한 문화 교육 수업 모형을 모색하였다. 그리고 모색된 수업 모형을 토대로 스몰웨딩과 한국의 서열계급 문화를 문화 교육의 주제로 삼고 구제적인 교수·학습 방안을 일종의 활용 가능한 수업 방법 모형으로서 제안해 보았다. 이 수업을 통해 고급 학습자로 하여금 한국 문화에 대한 인식을 증진시키고, 동시에 학습자의 비판적 적용과 성찰적 능력을 형성하게 할 수 있게 하기 위함이다. 이러한 의도에서 제시한 수업 모형을 학습자가 한국의 현대 사회에서 새롭게 부각되고 있는 문화 요소에 대해 비판적으로 사고하고 성찰하는 기회를 제공함으로써 문화 간 의사소통 능력을 향상시킬 수 있을 것으로 본다.
본 논문은 실제로 핫이슈가 되고 있는 문화 현상으로 수업 내용을 구성한다는 점에서 의의가 있다. 또한 문화 교육 방법을 모색할 때 학습자들이 자율적이고 능동적인 참여를 유도하기 위한 소집단 토론 활동을 수업 절차로 제시했다는 데 가치가 있다.
본 연구는 외국인 고급 학습자의 문화 간 의사소통 능력 향상을 위해 TV드라마 <아버지가 이상해>를 활용하여 효과적인 문화 교육 방안을 마련하는 데에 목적을 두고 있다.
21세기 디지털 정보화 사회에서 영상매체는 교육 분야에서 큰 활용가치를 지니고 있다. 문화 교육을 위한 방법론적 도구로서 영상매체는 전달하고자 하는 교육 내용을 ‘보여주기’라는 매체적 특성을 통해 시청각적 공감을 유도함으로써 말과 문자로 전달할 때보다 쉽고 빠르게 한국 문화 요소들을 소개할 수 있다. 특히 드라마는 영상매체로서 대중성과 일상성을 지니기 때문에 한국인의 일상생활의 모습을 잘 재현할 뿐만 아니라 학습자가 흥미로운 드라마의 장면을 통해 간접적으로 한국 문화를 경험할 수 있도록 돕는다. 한국 드라마는 세계적으로 인기가 많은 편이고 외국인 학습자의 호응도를 높이므로 학습자들이 쉽게 접근할 수 있으며, 최근에 변화하는 한국 문화에 쟁점들을 드라마적 재현의 방식으로 알기 쉽게 다루고 있으므로 학습자의 호기심과 학습 동기를 유발해 내는 데에 효과적이다. 따라서 본 연구는 영상매체로서의 드라마를 활용한 교육방법론을 주목하였다.
드라마를 활용하여 문화 교육을 하는 방법으로는 특히 소집단 토론에 중점을 두었다. 수업에서 소집단 토론이 이루어지면 학습자들이 능동적으로 수업을 참가할 수 있고 긴장감을 완화시켜 학습 동기를 촉진시킨다. 토론 활동을 통한 한국 문화 교육은 고급 학습자에게 문화의 차이를 이해하게 하고, 문화 현상에 대해 논리적으로 토론함으로써 고급 학습자들이 한국 문화를 비판적으로 수용할 수 있도록 한다.
효과적인 문화 교육 방안을 마련하기 위해 제2장에서는 한국 문화 교육의 이론적인 지식과 방법론 두 가지 측면에서 접근했다. 먼저 외국인 고급 학습자를 위한 한국 문화 교육의 목표를 명확하게 제시하고 한국 문화의 개념을 살펴보았다. 그리고 학습자의 수준을 고려하여 실제적인 관점으로 생활 문화와 관념 문화를 문화 교육의 범위로 선정하였다. 이어 방법론으로서의 토론의 개념과 유형을 살펴보고 한국 문화 교육에 적용할 수 있는 소집단 토론 활동의 활용가치와 절차를 제시하였다.
제3장에서는 먼저 교육용 자료로서 드라마의 선정기준을 제시하였고, 현대 한국 사회에 새로운 문화적 쟁점을 드라마의 내용으로 다룬 <아버지가 이상해>를 선택하였다. 생활 문화적 요소로는 스몰웨딩, 졸혼 현상, 아르바이트 문화를 선택하였고 관념문화에서는 효 문화, 세대 간의 갈등, 계급적 문화를 드라마에서 활용 가능한 문화교육의 내용으로 뽑았다. 드라마에서 이와 관련된 장면을 제시하고 문화 교육에서 어떻게 활용할 수 있는지를 논의하였다.
제4장에서는 효과적인 문화 교육을 실시하기 위해 드라마를 활용한 문화 교육 수업 모형을 모색하였다. 그리고 모색된 수업 모형을 토대로 스몰웨딩과 한국의 서열계급 문화를 문화 교육의 주제로 삼고 구제적인 교수·학습 방안을 일종의 활용 가능한 수업 방법 모형으로서 제안해 보았다. 이 수업을 통해 고급 학습자로 하여금 한국 문화에 대한 인식을 증진시키고, 동시에 학습자의 비판적 적용과 성찰적 능력을 형성하게 할 수 있게 하기 위함이다. 이러한 의도에서 제시한 수업 모형을 학습자가 한국의 현대 사회에서 새롭게 부각되고 있는 문화 요소에 대해 비판적으로 사고하고 성찰하는 기회를 제공함으로써 문화 간 의사소통 능력을 향상시킬 수 있을 것으로 본다.
본 논문은 실제로 핫이슈가 되고 있는 문화 현상으로 수업 내용을 구성한다는 점에서 의의가 있다. 또한 문화 교육 방법을 모색할 때 학습자들이 자율적이고 능동적인 참여를 유도하기 위한 소집단 토론 활동을 수업 절차로 제시했다는 데 가치가 있다.
The purpose of this study is to design an effective Korean cultural education program by using TV drama , in order to improve the intercultural competence of foreign Korean learners.
In the digital information society in the 21st century, video media is of great significance and practical import...
The purpose of this study is to design an effective Korean cultural education program by using TV drama , in order to improve the intercultural competence of foreign Korean learners.
In the digital information society in the 21st century, video media is of great significance and practical importance, which not only stirs up learners' interest in studying, but also arises their learning motivation. In educational cultural, learners can quickly understand the cultural phenomena that cannot
be expressed in words, but can be understood more easily with images. As a kind of video media, foreign learners can indirectly understand the daily life and cultural phenomenon of Koreans through the scenes of TV dramas.
In the process of exploring the application of TV dramas for Korean cultural education, this study focused on small group discussions. Small group discussions will enable learners to become more involved in learning, and can also fully inspire learners to learn, but also resolve the tension. In the process of group discussing, cultural phenomena will be accepted critically based on critical thinking. Moreover, the comparison and discussion between similar cultural phenomena in one's own country and Korean culture can enable learners to have a second understanding of the culture of one's own country.
In order to design an effective cultural education program, the second chapter of this study begins with a clear learning goal for foreign Korean advanced learners. Next, considering the level of learners, the scope of cultural education in this study is set to conceptual culture and life culture. Finally, the concept of discussion activity as education method is analyzed, and then the steps of small group discussion and the value of education are proposed.
In the third chapter, the selection criteria of a TV series are first set. according to this standard, this study selected the TV drama which with many social hot issues as education content. Then find out the cultural content of concept culture and life culture in this TV drama, and study how to use the scenes of the drama for Korean education method.
The fourth chapter designs an educational model for the effective implementation of Korean cultural education. Based on this educational model, and take the 'small wedding' and 'sequence culture' in the cultural content found in chapter 3 as examples to design specific education schemes.
It is undoubtedly to have great meaning to regard the cultural phenomenon which has actually become a hot topic in society as this article's theme. In the design of TV dramas as a cultural education method, the way of small group discussion was adopted. It can enable learners to participate in learning independently and achieve better learning goals, which has certain research value.
The purpose of this study is to design an effective Korean cultural education program by using TV drama , in order to improve the intercultural competence of foreign Korean learners.
In the digital information society in the 21st century, video media is of great significance and practical importance, which not only stirs up learners' interest in studying, but also arises their learning motivation. In educational cultural, learners can quickly understand the cultural phenomena that cannot
be expressed in words, but can be understood more easily with images. As a kind of video media, foreign learners can indirectly understand the daily life and cultural phenomenon of Koreans through the scenes of TV dramas.
In the process of exploring the application of TV dramas for Korean cultural education, this study focused on small group discussions. Small group discussions will enable learners to become more involved in learning, and can also fully inspire learners to learn, but also resolve the tension. In the process of group discussing, cultural phenomena will be accepted critically based on critical thinking. Moreover, the comparison and discussion between similar cultural phenomena in one's own country and Korean culture can enable learners to have a second understanding of the culture of one's own country.
In order to design an effective cultural education program, the second chapter of this study begins with a clear learning goal for foreign Korean advanced learners. Next, considering the level of learners, the scope of cultural education in this study is set to conceptual culture and life culture. Finally, the concept of discussion activity as education method is analyzed, and then the steps of small group discussion and the value of education are proposed.
In the third chapter, the selection criteria of a TV series are first set. according to this standard, this study selected the TV drama which with many social hot issues as education content. Then find out the cultural content of concept culture and life culture in this TV drama, and study how to use the scenes of the drama for Korean education method.
The fourth chapter designs an educational model for the effective implementation of Korean cultural education. Based on this educational model, and take the 'small wedding' and 'sequence culture' in the cultural content found in chapter 3 as examples to design specific education schemes.
It is undoubtedly to have great meaning to regard the cultural phenomenon which has actually become a hot topic in society as this article's theme. In the design of TV dramas as a cultural education method, the way of small group discussion was adopted. It can enable learners to participate in learning independently and achieve better learning goals, which has certain research value.
주제어
#드라마 소집단 토론 한국 문화 교육 문화 간 의사소통 능력
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.