본 연구에서는 청소년 자원봉사 경험을 봉사시간과 자기결정성 수준에 따라 구분하고 그 영향을 분석 하였다. 청소년 475명이 연구에 참가하였고 자기결정성과 연평균 봉사시간의 조합에 따라 4군집으로 구분되었다. 군집 1은 91명(19.2%)으로 자기결정성 수준이 낮고 봉사시간은 평균에 약간 못 미치는 양상으로 ‘의무형’으로 명명하였다. 군집 2는 201명(42.4%)으로 자기결정성과 봉사시간이 평균 수준으로 ‘순응형’으로 명명하였다. 군집 3은 40명(8.4%)으로 내적동기가 평균보다 약간 높으며 봉사시간이 평균보다 현저히 많은 양상으로 보여 ‘과잉성취형’으로 명명하였다. 군집 4는 143명(30%)으로 봉사시간은 평균수준이며 자기결정성이 가장 높아 ‘내적 동기향’으로 명명하였다. 이들 4개 군집의 긍정정서와 ...
본 연구에서는 청소년 자원봉사 경험을 봉사시간과 자기결정성 수준에 따라 구분하고 그 영향을 분석 하였다. 청소년 475명이 연구에 참가하였고 자기결정성과 연평균 봉사시간의 조합에 따라 4군집으로 구분되었다. 군집 1은 91명(19.2%)으로 자기결정성 수준이 낮고 봉사시간은 평균에 약간 못 미치는 양상으로 ‘의무형’으로 명명하였다. 군집 2는 201명(42.4%)으로 자기결정성과 봉사시간이 평균 수준으로 ‘순응형’으로 명명하였다. 군집 3은 40명(8.4%)으로 내적동기가 평균보다 약간 높으며 봉사시간이 평균보다 현저히 많은 양상으로 보여 ‘과잉성취형’으로 명명하였다. 군집 4는 143명(30%)으로 봉사시간은 평균수준이며 자기결정성이 가장 높아 ‘내적 동기향’으로 명명하였다. 이들 4개 군집의 긍정정서와 이타성과 자존감의 양상을 확인하기 위해 MANOVA를 실시한 결과 ‘내적 동기형’은 자존감을 제외하고 이타성과 긍정정서가 다른 군집들에 비해 가장 높게 나타났다. ‘과잉성취형’ 청소년들은 자존감이 가장 높게 나타났다. 특히 긍정정서와 이타성의 집단 크기는 집단의 자기결정성 순서와 같게 나타났고, 자존감은 과잉성취형만 제외하고는 자기결정성과 같게 나타났다. 이러한 결과는 자기결정성이 긍정정서와 이타성, 그리고 자존감과 관련이 크다는 점을 함의한다. 그리고 자존감의 경우는 자기결정성이 평균 정도 상태에서 자존감과 관련을 갖는다는 것을 확인할 수 있다. 본 연구는 인성 발달을 위한 자원봉사 경험이 관계, 정서, 정체감의 발달에 긍정적인 영향을 미치기 위해서는 개인 내적인 욕구에 따른 자기결정성이 중요하다는 점을 확인한다는 점에 의의를 갖는다.
본 연구에서는 청소년 자원봉사 경험을 봉사시간과 자기결정성 수준에 따라 구분하고 그 영향을 분석 하였다. 청소년 475명이 연구에 참가하였고 자기결정성과 연평균 봉사시간의 조합에 따라 4군집으로 구분되었다. 군집 1은 91명(19.2%)으로 자기결정성 수준이 낮고 봉사시간은 평균에 약간 못 미치는 양상으로 ‘의무형’으로 명명하였다. 군집 2는 201명(42.4%)으로 자기결정성과 봉사시간이 평균 수준으로 ‘순응형’으로 명명하였다. 군집 3은 40명(8.4%)으로 내적동기가 평균보다 약간 높으며 봉사시간이 평균보다 현저히 많은 양상으로 보여 ‘과잉성취형’으로 명명하였다. 군집 4는 143명(30%)으로 봉사시간은 평균수준이며 자기결정성이 가장 높아 ‘내적 동기향’으로 명명하였다. 이들 4개 군집의 긍정정서와 이타성과 자존감의 양상을 확인하기 위해 MANOVA를 실시한 결과 ‘내적 동기형’은 자존감을 제외하고 이타성과 긍정정서가 다른 군집들에 비해 가장 높게 나타났다. ‘과잉성취형’ 청소년들은 자존감이 가장 높게 나타났다. 특히 긍정정서와 이타성의 집단 크기는 집단의 자기결정성 순서와 같게 나타났고, 자존감은 과잉성취형만 제외하고는 자기결정성과 같게 나타났다. 이러한 결과는 자기결정성이 긍정정서와 이타성, 그리고 자존감과 관련이 크다는 점을 함의한다. 그리고 자존감의 경우는 자기결정성이 평균 정도 상태에서 자존감과 관련을 갖는다는 것을 확인할 수 있다. 본 연구는 인성 발달을 위한 자원봉사 경험이 관계, 정서, 정체감의 발달에 긍정적인 영향을 미치기 위해서는 개인 내적인 욕구에 따른 자기결정성이 중요하다는 점을 확인한다는 점에 의의를 갖는다.
This study distinguished the volunteer experience of teenagers according to their hours of volunteer work and their level of self-determination and analyzed the effects. 475 teenagers participated in this research and were classified into 4 groups. Group 1 of 91 people (19.2%) is referred to as 'man...
This study distinguished the volunteer experience of teenagers according to their hours of volunteer work and their level of self-determination and analyzed the effects. 475 teenagers participated in this research and were classified into 4 groups. Group 1 of 91 people (19.2%) is referred to as 'mandatory type' as their volunteer hours were slightly below the average with a low level of self-determination. Group 2 of 201 people (42.4%) is named 'adaptive type' showing an average level of self-determination and volunteer hours. Group 3 of 40 people (8.4%), whose intrinsic motivation was slightly higher than the average and volunteer hours were significantly more than the average, is called 'over achievement type'. Finally, group 4 of 143 people (30%) is 'intrinsically motivated type' as their hours spent on volunteer work were average with the highest level of self-determination. As a result of MANOVA conducted to identify the aspects of positive emotion, altruism, and self-esteem of these 4 groups, the 'intrinsically motivated type' showed the highest levels of altruism and positive emotion except for self-esteem compared to other groups. The self-esteem was highest in the group of 'over achievement type'. Especially, the order of groups ranked by the degrees of positive emotion and altruism followed that of self-determination and so did the self-esteem except for the 'over achievement type'. These results reveal that self-determination is closely related to positive emotion, altruism, and self-esteem. Furthermore, with regard to self-esteem, it is related with an average level of self-determination. This study implies that self-determination according to the individual's internal needs is important so that volunteer experience for personal development could positively affect relationships, emotion, and identity development.
Key words : Volunteer work, Self-determination, Positive emotion, Altruism, Self-esteem
This study distinguished the volunteer experience of teenagers according to their hours of volunteer work and their level of self-determination and analyzed the effects. 475 teenagers participated in this research and were classified into 4 groups. Group 1 of 91 people (19.2%) is referred to as 'mandatory type' as their volunteer hours were slightly below the average with a low level of self-determination. Group 2 of 201 people (42.4%) is named 'adaptive type' showing an average level of self-determination and volunteer hours. Group 3 of 40 people (8.4%), whose intrinsic motivation was slightly higher than the average and volunteer hours were significantly more than the average, is called 'over achievement type'. Finally, group 4 of 143 people (30%) is 'intrinsically motivated type' as their hours spent on volunteer work were average with the highest level of self-determination. As a result of MANOVA conducted to identify the aspects of positive emotion, altruism, and self-esteem of these 4 groups, the 'intrinsically motivated type' showed the highest levels of altruism and positive emotion except for self-esteem compared to other groups. The self-esteem was highest in the group of 'over achievement type'. Especially, the order of groups ranked by the degrees of positive emotion and altruism followed that of self-determination and so did the self-esteem except for the 'over achievement type'. These results reveal that self-determination is closely related to positive emotion, altruism, and self-esteem. Furthermore, with regard to self-esteem, it is related with an average level of self-determination. This study implies that self-determination according to the individual's internal needs is important so that volunteer experience for personal development could positively affect relationships, emotion, and identity development.
Key words : Volunteer work, Self-determination, Positive emotion, Altruism, Self-esteem
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.