현대사회에서는 4차 산업혁명이란 단어를 흔히 볼 수 있다. 그만큼 4차 산업혁명이 도래했다고 본다. 4차 산업혁명의 사전적 의미는 인공지능, 사물 인터넷, 빅 데이터 등 첨단 정보통신기술이 경제, 사회적 전반에 융합되어 혁신적인 변화가 나타나는 차세대 산업혁명이다. 지난 약 130년 동안 자동차는 줄곧 운전자의 인지, 판단, 제어 3단계를 통해 이용되어져 왔으나 최근 4차 산업혁명과 함께 IT기술의 발전에 따라 자율주행시스템에 관한 연구 및 테스트가 국내외 자동차회사를 중심으로 다양하게 이루어지고 있으며, 상용화를 목전에 두고 있다. 상용화에 앞서 자율주행기술의 성공적인 결과를 위해서는 ...
현대사회에서는 4차 산업혁명이란 단어를 흔히 볼 수 있다. 그만큼 4차 산업혁명이 도래했다고 본다. 4차 산업혁명의 사전적 의미는 인공지능, 사물 인터넷, 빅 데이터 등 첨단 정보통신기술이 경제, 사회적 전반에 융합되어 혁신적인 변화가 나타나는 차세대 산업혁명이다. 지난 약 130년 동안 자동차는 줄곧 운전자의 인지, 판단, 제어 3단계를 통해 이용되어져 왔으나 최근 4차 산업혁명과 함께 IT기술의 발전에 따라 자율주행시스템에 관한 연구 및 테스트가 국내외 자동차회사를 중심으로 다양하게 이루어지고 있으며, 상용화를 목전에 두고 있다. 상용화에 앞서 자율주행기술의 성공적인 결과를 위해서는 자율주행자동차를 수용하게 될 도로 인프라의 계획에 대한 연구도 함께 진행되어야 하지만 현재까지 자율주행기술에 관한 연구에 비해 도로 및 교통류에 관한 연구는 국내의 행위자 기반 모형 중심의 연구, 해외의 단순한 속도개선효과 위주 분석 연구 외에는 비교적 다양하게 이루어지지 않았다. 본 연구는 자율주행자동차의 시대를 대비하여 적정 수준의 인프라를 계획하기 위한 도로 용량 위주의 연구이며, 선행 연구와 차별성을 두기 위해 VISSIM시뮬레이션 프로그램을 사용하여 실제 운영 중인 네트워크와 유사한 조건에서 중차량을 중심으로 분석하였으며, 자율주행기술 중 군집주행이 도로 용량에 미치는 영향을 분석하여 향후 도로의 계획 및 평가에 군집주행 요인이 고려될 수 있도록 승용차 환산계수를 재정립하였다. 또한 군집차량의 혼입률, 군집차량의 대수, 차로 수, 구간길이에 따른 상황 및 환경 요인에 대하여 분석함으로써 다양성에 초점을 맞췄다. 분석결과 중차량의 자율군집주행은 결과적으로 도로의 용량 증대 효과를 보였으며, 중차량의 영향이 크게 나타날 수 있는 조건일수록 용량 변화가 크게 나타났다. 그러나 차종별로 세분화해서 본다면, 중차량 위주의 용량 증가로 인해 승용차의 용량은 오히려 반비례하여 감소하는 것으로 나타났다. 이는 향후 중차량의 군집주행시스템을 상용화 할 때, 중차량 이용률이 높은 구간에서 적용하는 것이 유리하다는 것을 미리 알 수 있다. 본 연구는 4차 산업혁명과 함께 등장하게 될 자율주행자동차를 수용하기 위한 장래 도로의 설계 과정에서 효율성을 증대시킬 수 있는 참고자료가 될 것을 기대하며, 그동안 다양한 측면을 고려하지 못한 승용차환산계수의 심도 있는 연구가 이루어지길 바라며, 이 논문이 그의 기초자료가 되었으면 한다.
현대사회에서는 4차 산업혁명이란 단어를 흔히 볼 수 있다. 그만큼 4차 산업혁명이 도래했다고 본다. 4차 산업혁명의 사전적 의미는 인공지능, 사물 인터넷, 빅 데이터 등 첨단 정보통신기술이 경제, 사회적 전반에 융합되어 혁신적인 변화가 나타나는 차세대 산업혁명이다. 지난 약 130년 동안 자동차는 줄곧 운전자의 인지, 판단, 제어 3단계를 통해 이용되어져 왔으나 최근 4차 산업혁명과 함께 IT기술의 발전에 따라 자율주행시스템에 관한 연구 및 테스트가 국내외 자동차회사를 중심으로 다양하게 이루어지고 있으며, 상용화를 목전에 두고 있다. 상용화에 앞서 자율주행기술의 성공적인 결과를 위해서는 자율주행자동차를 수용하게 될 도로 인프라의 계획에 대한 연구도 함께 진행되어야 하지만 현재까지 자율주행기술에 관한 연구에 비해 도로 및 교통류에 관한 연구는 국내의 행위자 기반 모형 중심의 연구, 해외의 단순한 속도개선효과 위주 분석 연구 외에는 비교적 다양하게 이루어지지 않았다. 본 연구는 자율주행자동차의 시대를 대비하여 적정 수준의 인프라를 계획하기 위한 도로 용량 위주의 연구이며, 선행 연구와 차별성을 두기 위해 VISSIM 시뮬레이션 프로그램을 사용하여 실제 운영 중인 네트워크와 유사한 조건에서 중차량을 중심으로 분석하였으며, 자율주행기술 중 군집주행이 도로 용량에 미치는 영향을 분석하여 향후 도로의 계획 및 평가에 군집주행 요인이 고려될 수 있도록 승용차 환산계수를 재정립하였다. 또한 군집차량의 혼입률, 군집차량의 대수, 차로 수, 구간길이에 따른 상황 및 환경 요인에 대하여 분석함으로써 다양성에 초점을 맞췄다. 분석결과 중차량의 자율군집주행은 결과적으로 도로의 용량 증대 효과를 보였으며, 중차량의 영향이 크게 나타날 수 있는 조건일수록 용량 변화가 크게 나타났다. 그러나 차종별로 세분화해서 본다면, 중차량 위주의 용량 증가로 인해 승용차의 용량은 오히려 반비례하여 감소하는 것으로 나타났다. 이는 향후 중차량의 군집주행시스템을 상용화 할 때, 중차량 이용률이 높은 구간에서 적용하는 것이 유리하다는 것을 미리 알 수 있다. 본 연구는 4차 산업혁명과 함께 등장하게 될 자율주행자동차를 수용하기 위한 장래 도로의 설계 과정에서 효율성을 증대시킬 수 있는 참고자료가 될 것을 기대하며, 그동안 다양한 측면을 고려하지 못한 승용차환산계수의 심도 있는 연구가 이루어지길 바라며, 이 논문이 그의 기초자료가 되었으면 한다.
In modern society, the word of 4th industrial revolution is usually shown. As it is mentioned, it seems that the 4th industrial revolution would come. The 4th industrial revolution literally means next generation innovation that advanced communication technology such as artificial intelligence, thin...
In modern society, the word of 4th industrial revolution is usually shown. As it is mentioned, it seems that the 4th industrial revolution would come. The 4th industrial revolution literally means next generation innovation that advanced communication technology such as artificial intelligence, things Internet, big data is integrated into economic and social backgrounds to produce innovative changes. For about 130 years, car has been utilized by driver’s three stages of perception, judgment, and control, but researches and tests on autonomous driving system are being conducted in domestic and foreign companies due to IT development along with recent 4th industrial revolution. Its commercialization is almost present. Before the commercialization, some researches for road infrastructure, which will accommodate the autonomous driving car, should be operated in order to make successful results of the autonomous driving system. However, relatively various researches on road and traffic flow have not been as much conducted as autonomous driving technology except for domestic agent based model researches and foreign simple speed improvement effect analysis. This study is to research road capacity to planning proper level infrastructure in preparation for the autonomous driving car. In order to make a difference with existed researches, it focused on and analyzed heavy vehicle under similar condition with actually operated network by utilizing VISSIM simulation program. This study redefined PCE(Passenger Car Equivalents) by analyzing effects of vehicle's platooning environment to road capacity among autonomous driving technologies, and then the vehicle's platooning could be a considerable factor of planning and evaluation of roads in the future. In addition, this study focused on variety by analyzing conditions and environmental factors on content ratio of the vehicle's platooning, the number of the vehicle's platooning, the number of lanes, and section length. As a result of analysis, automated heavy vehicle's platooning brought road capacity increase, and the capacity change was increased under the condition as heavy vehicle could have more huge effect. However, when it comes to specific analysis by car type, volume of passenger car rather inversely decreased due to volume increase of the heavy vehicle. According to this result, when commercializing the heavy vehicle's platooning system in the future, it is possible to predict that it is advantageous to apply the result into some sections with high rate section of heavy vehicle utilization. This study expects that it could be a reference to improve efficiency in planning stage of roads for automated driving car, which will appear along with 4th industrial innovation. Also, it would be basic reference data for profound follow-up researches on PCE(Passenger Car Equivalents), which have not considered various aspects since now.
In modern society, the word of 4th industrial revolution is usually shown. As it is mentioned, it seems that the 4th industrial revolution would come. The 4th industrial revolution literally means next generation innovation that advanced communication technology such as artificial intelligence, things Internet, big data is integrated into economic and social backgrounds to produce innovative changes. For about 130 years, car has been utilized by driver’s three stages of perception, judgment, and control, but researches and tests on autonomous driving system are being conducted in domestic and foreign companies due to IT development along with recent 4th industrial revolution. Its commercialization is almost present. Before the commercialization, some researches for road infrastructure, which will accommodate the autonomous driving car, should be operated in order to make successful results of the autonomous driving system. However, relatively various researches on road and traffic flow have not been as much conducted as autonomous driving technology except for domestic agent based model researches and foreign simple speed improvement effect analysis. This study is to research road capacity to planning proper level infrastructure in preparation for the autonomous driving car. In order to make a difference with existed researches, it focused on and analyzed heavy vehicle under similar condition with actually operated network by utilizing VISSIM simulation program. This study redefined PCE(Passenger Car Equivalents) by analyzing effects of vehicle's platooning environment to road capacity among autonomous driving technologies, and then the vehicle's platooning could be a considerable factor of planning and evaluation of roads in the future. In addition, this study focused on variety by analyzing conditions and environmental factors on content ratio of the vehicle's platooning, the number of the vehicle's platooning, the number of lanes, and section length. As a result of analysis, automated heavy vehicle's platooning brought road capacity increase, and the capacity change was increased under the condition as heavy vehicle could have more huge effect. However, when it comes to specific analysis by car type, volume of passenger car rather inversely decreased due to volume increase of the heavy vehicle. According to this result, when commercializing the heavy vehicle's platooning system in the future, it is possible to predict that it is advantageous to apply the result into some sections with high rate section of heavy vehicle utilization. This study expects that it could be a reference to improve efficiency in planning stage of roads for automated driving car, which will appear along with 4th industrial innovation. Also, it would be basic reference data for profound follow-up researches on PCE(Passenger Car Equivalents), which have not considered various aspects since now.
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