영어·한국어 그림책 반복 읽기가 유아의 어휘 능력에 미치는 영향 Effect of Repeated Reading in English·Korean Picture Books on English Vocabulary Skill on the Children Aged 5-7 years old원문보기
본 연구는 영어·한국어 그림책 반복 읽기가 유아의 어휘능력에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있다. 연구 대상은 이중 언어 교육기관에 재원중인 5-7세 총 34명이다. 연구 대상의 총 인원수, 남녀 학생 수, 사전평가 결과를 바탕으로 총 17명씩 각각 실험집단과 통제집단에 임의 배정하였다. 연구 방법은 실험집단은 그림책 읽기 단계를 기반으로 영어·한국어 그림책 반복 읽기 수업을 설계하고 적용하였다. 반면 통제집단은 기존의 수업으로 진행하였다. 연구 도구는 영어 어휘 능력 측정을 위해 만 2세에서 9세의 수용언어능력 측정 도구인 Peabody Picture ...
본 연구는 영어·한국어 그림책 반복 읽기가 유아의 어휘능력에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있다. 연구 대상은 이중 언어 교육기관에 재원중인 5-7세 총 34명이다. 연구 대상의 총 인원수, 남녀 학생 수, 사전평가 결과를 바탕으로 총 17명씩 각각 실험집단과 통제집단에 임의 배정하였다. 연구 방법은 실험집단은 그림책 읽기 단계를 기반으로 영어·한국어 그림책 반복 읽기 수업을 설계하고 적용하였다. 반면 통제집단은 기존의 수업으로 진행하였다. 연구 도구는 영어 어휘 능력 측정을 위해 만 2세에서 9세의 수용언어능력 측정 도구인 Peabody Picture Vocabulary Test (Dunn & Dunn, 1981, 1997, 2007)를 근거로 Roberts(2008)가 재구성한 유아의 제2외국어 어휘 습득 그림 어휘능력 검사로 사전, 사후 어휘 능력을 측정하였고, 한국어 어휘 능력 측정을 위해 수용 ·표현 어휘력 검사 (Receptive and Expressive Vocabulary Test, REVT: Kim, Hong, Kim, Jang, & Lee, 2009) 도구를 사용하여 사전, 사후 어휘 능력을 측정하였다. 그 후 수집된 자료의 분석을 위해 SPSS를 사용하여 독립표본 t 검정과 Pearson 상관관계 검정을 실시하였다. 본 연구를 통하여 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 영어 그림책 반복읽기를 통한 교육이 유아의 영어 어휘 능력에 긍정적인 영향을 주었다. 둘째, 한국어 그림책 반복읽기를 통한 교육이 유아의 한국어 어휘 능력에 긍정적인 영향을 주었다. 셋째, 영어·한국어 그림책 반복읽기를 통한 교육이 영어 어휘 능력과 한국어 어휘 능력사이에 유의미한 상관을 보였다. 결론적으로 영어·한국어 그림책 반복읽기가 유아의 영어·한국어 어휘 능력에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 영어·한국어 그림책 반복읽기를 통한 수업이 유아의 어휘 능력 향상에 필요하다.Key words: 영어그림책, 한국어그림책, 반복읽기, 유아의 영어 어휘능력, 유아의 한국어 어휘능력
본 연구는 영어·한국어 그림책 반복 읽기가 유아의 어휘능력에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있다. 연구 대상은 이중 언어 교육기관에 재원중인 5-7세 총 34명이다. 연구 대상의 총 인원수, 남녀 학생 수, 사전평가 결과를 바탕으로 총 17명씩 각각 실험집단과 통제집단에 임의 배정하였다. 연구 방법은 실험집단은 그림책 읽기 단계를 기반으로 영어·한국어 그림책 반복 읽기 수업을 설계하고 적용하였다. 반면 통제집단은 기존의 수업으로 진행하였다. 연구 도구는 영어 어휘 능력 측정을 위해 만 2세에서 9세의 수용언어능력 측정 도구인 Peabody Picture Vocabulary Test (Dunn & Dunn, 1981, 1997, 2007)를 근거로 Roberts(2008)가 재구성한 유아의 제2외국어 어휘 습득 그림 어휘능력 검사로 사전, 사후 어휘 능력을 측정하였고, 한국어 어휘 능력 측정을 위해 수용 ·표현 어휘력 검사 (Receptive and Expressive Vocabulary Test, REVT: Kim, Hong, Kim, Jang, & Lee, 2009) 도구를 사용하여 사전, 사후 어휘 능력을 측정하였다. 그 후 수집된 자료의 분석을 위해 SPSS를 사용하여 독립표본 t 검정과 Pearson 상관관계 검정을 실시하였다. 본 연구를 통하여 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 영어 그림책 반복읽기를 통한 교육이 유아의 영어 어휘 능력에 긍정적인 영향을 주었다. 둘째, 한국어 그림책 반복읽기를 통한 교육이 유아의 한국어 어휘 능력에 긍정적인 영향을 주었다. 셋째, 영어·한국어 그림책 반복읽기를 통한 교육이 영어 어휘 능력과 한국어 어휘 능력사이에 유의미한 상관을 보였다. 결론적으로 영어·한국어 그림책 반복읽기가 유아의 영어·한국어 어휘 능력에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 영어·한국어 그림책 반복읽기를 통한 수업이 유아의 어휘 능력 향상에 필요하다.Key words: 영어그림책, 한국어그림책, 반복읽기, 유아의 영어 어휘능력, 유아의 한국어 어휘능력
The purpose of this study is to present the effect of repeated reading in English·Korean picture books on English vocabulary skill of children aged from five to seven years old. 34 students selected from total classes participated in this study. Each of 17 students was discretionally appointed into ...
The purpose of this study is to present the effect of repeated reading in English·Korean picture books on English vocabulary skill of children aged from five to seven years old. 34 students selected from total classes participated in this study. Each of 17 students was discretionally appointed into an experimental group and control group, by referring the number of students per class, male and female students, and result from pre-evaluation. For study method, the reading steps designed by Lee Eunyoung, Jeon youyoung(2012) were applied to the class repeated reading in English and Korean picture books for the experimental group. For control group, a typical class was provided. To evaluate young children's vocabulary skills in English, vocabulary the study used the modified Peabody Picture Vocabulary Test (Dunn & Dunn, 1981, 1997, 2007) by Roberts(2008). To evaluate Korean vocabulary skills, The Receptive and Expressive Vocabulary Test (REVT) was used. SPSS t-test and Pearson correlation test were conducted to analyze collected data. Results from the study are as follows. First, it was found that repeated reading through English picture books positively influenced the young children’s English vocabulary skill. Second, it was found that repeated reading with Korean picture books positively influenced young children’s Korean vocabulary skill. Third, There is a positive correlation between English vocabulary skill and Korean vocabulary skill. In conclusion, repeated reading activities through English picture books are required to improve English and Korean vocabulary skill of young children aged 5-7.
The purpose of this study is to present the effect of repeated reading in English·Korean picture books on English vocabulary skill of children aged from five to seven years old. 34 students selected from total classes participated in this study. Each of 17 students was discretionally appointed into an experimental group and control group, by referring the number of students per class, male and female students, and result from pre-evaluation. For study method, the reading steps designed by Lee Eunyoung, Jeon youyoung(2012) were applied to the class repeated reading in English and Korean picture books for the experimental group. For control group, a typical class was provided. To evaluate young children's vocabulary skills in English, vocabulary the study used the modified Peabody Picture Vocabulary Test (Dunn & Dunn, 1981, 1997, 2007) by Roberts(2008). To evaluate Korean vocabulary skills, The Receptive and Expressive Vocabulary Test (REVT) was used. SPSS t-test and Pearson correlation test were conducted to analyze collected data. Results from the study are as follows. First, it was found that repeated reading through English picture books positively influenced the young children’s English vocabulary skill. Second, it was found that repeated reading with Korean picture books positively influenced young children’s Korean vocabulary skill. Third, There is a positive correlation between English vocabulary skill and Korean vocabulary skill. In conclusion, repeated reading activities through English picture books are required to improve English and Korean vocabulary skill of young children aged 5-7.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.