본 연구는 인터넷 의류 쇼핑몰의 모델 이미지의 다양한 특성들이 잠재적 소비자의 이목 집중에 미치는 영향에 대해 살펴보았다. 최근 인터넷 의류 쇼핑몰에서의 이미지 표현 방식은 초창기의 이미지 표현과 많이 달라졌는데, 이러한 변화가 소비자의 이목을 집중시키는데 효과가 있는지 살펴보기 위하여, 관련 이론을 조사하고 실험실 실험을 통해 그 효과를 검증하였다. 특히 시선 추척 기술을 활용하여 객관적인 데이터를 수집하고 분석하였다. 본 연구의 결과에 따르면, 가운데보다는 옆에 위치한, 대칭보다는 비대칭의, 전체보다는 부분 강조의, 그리고 찡...
본 연구는 인터넷 의류 쇼핑몰의 모델 이미지의 다양한 특성들이 잠재적 소비자의 이목 집중에 미치는 영향에 대해 살펴보았다. 최근 인터넷 의류 쇼핑몰에서의 이미지 표현 방식은 초창기의 이미지 표현과 많이 달라졌는데, 이러한 변화가 소비자의 이목을 집중시키는데 효과가 있는지 살펴보기 위하여, 관련 이론을 조사하고 실험실 실험을 통해 그 효과를 검증하였다. 특히 시선 추척 기술을 활용하여 객관적인 데이터를 수집하고 분석하였다. 본 연구의 결과에 따르면, 가운데보다는 옆에 위치한, 대칭보다는 비대칭의, 전체보다는 부분 강조의, 그리고 찡그리거나 무표정보다는 웃는 표정의 사진이 소비자의 이목을 더 집중시키는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 고객의 시선을 보다 더 끌 수 있는 인터넷 의류 쇼핑몰을 디자인하는데 도움을 줄 것으로 기대한다.
본 연구는 인터넷 의류 쇼핑몰의 모델 이미지의 다양한 특성들이 잠재적 소비자의 이목 집중에 미치는 영향에 대해 살펴보았다. 최근 인터넷 의류 쇼핑몰에서의 이미지 표현 방식은 초창기의 이미지 표현과 많이 달라졌는데, 이러한 변화가 소비자의 이목을 집중시키는데 효과가 있는지 살펴보기 위하여, 관련 이론을 조사하고 실험실 실험을 통해 그 효과를 검증하였다. 특히 시선 추척 기술을 활용하여 객관적인 데이터를 수집하고 분석하였다. 본 연구의 결과에 따르면, 가운데보다는 옆에 위치한, 대칭보다는 비대칭의, 전체보다는 부분 강조의, 그리고 찡그리거나 무표정보다는 웃는 표정의 사진이 소비자의 이목을 더 집중시키는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 고객의 시선을 보다 더 끌 수 있는 인터넷 의류 쇼핑몰을 디자인하는데 도움을 줄 것으로 기대한다.
This study examined the impact of various product photo features on the attention of potential consumers in online apparel retailers’ environment. Recently, the method of apparel’s product photo representation in online shopping stores has been changed a lot from the classic product photos in the ea...
This study examined the impact of various product photo features on the attention of potential consumers in online apparel retailers’ environment. Recently, the method of apparel’s product photo representation in online shopping stores has been changed a lot from the classic product photos in the early days. In order to investigate if this shift is effective in attracting consumers' attention, we examined the related theory and verified its effect through laboratory experiments. In particular, experiment data was collected and analyzed using eye-tracking technology. According to the results of this study, it was shown that the product photos with asymmetry are more attractive than symmetrical photos, well-emphasized object within a photo more attractive than partially emphasized, smiling faces are more attractive for customer than emotionless and sad, and photos with uncentered models focus more consumers attention than photos with model in the center. These results are expected to help design internet shopping stores to gaze more customers’ attention.
This study examined the impact of various product photo features on the attention of potential consumers in online apparel retailers’ environment. Recently, the method of apparel’s product photo representation in online shopping stores has been changed a lot from the classic product photos in the early days. In order to investigate if this shift is effective in attracting consumers' attention, we examined the related theory and verified its effect through laboratory experiments. In particular, experiment data was collected and analyzed using eye-tracking technology. According to the results of this study, it was shown that the product photos with asymmetry are more attractive than symmetrical photos, well-emphasized object within a photo more attractive than partially emphasized, smiling faces are more attractive for customer than emotionless and sad, and photos with uncentered models focus more consumers attention than photos with model in the center. These results are expected to help design internet shopping stores to gaze more customers’ attention.
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