과학기술의 발전 소비자들의 생활수준이 높아짐에 따라 식품에 대한 정보의 요구도 점차 높아졌으며, ‘식품 안전성’이 대두되면서 non-GMO 식품에 대한 관심도가 높아지고 있다. GMO 식품이 안전하다는 다수의 연구와 산업계의 발표에도 불구하고, 짧은 시행기간과 아직 눈에 보이지 않는 위험성에 대한 소비자의 불안감은 줄어들지 않고 있다. 부작용과 소비자 불안으로 ‘GMO 완전 표시제’에 대한 국민의 목소리가 커지며 농업계와 식품 산업계 모두 GMO와 non-GMO 식품에 대한 관심이 높아졌다. 국내 non-GMO 식품 시장은 정책적으로 구체화되지 않음은 물론 아직 성장 전 단계로 기본적인 연구가 이루어지지 않아 소비자 인식 조사가 필요한 시점이다. 본 연구는 현재 국내 non-GMO 식품 시장에서 실제 구매한 경험이 있는 소비자를 대상으로 non-GMO 식품에 대한 이용 현황을 파악하고 non-GMO에 대한 소비자의 global motive와 ...
과학기술의 발전 소비자들의 생활수준이 높아짐에 따라 식품에 대한 정보의 요구도 점차 높아졌으며, ‘식품 안전성’이 대두되면서 non-GMO 식품에 대한 관심도가 높아지고 있다. GMO 식품이 안전하다는 다수의 연구와 산업계의 발표에도 불구하고, 짧은 시행기간과 아직 눈에 보이지 않는 위험성에 대한 소비자의 불안감은 줄어들지 않고 있다. 부작용과 소비자 불안으로 ‘GMO 완전 표시제’에 대한 국민의 목소리가 커지며 농업계와 식품 산업계 모두 GMO와 non-GMO 식품에 대한 관심이 높아졌다. 국내 non-GMO 식품 시장은 정책적으로 구체화되지 않음은 물론 아직 성장 전 단계로 기본적인 연구가 이루어지지 않아 소비자 인식 조사가 필요한 시점이다. 본 연구는 현재 국내 non-GMO 식품 시장에서 실제 구매한 경험이 있는 소비자를 대상으로 non-GMO 식품에 대한 이용 현황을 파악하고 non-GMO에 대한 소비자의 global motive와 구매의도 간 영향 분석을 통하여 소비자들의 행동에 대한 이론적 근거를 제시하는데 목적이 있었다. 따라서 본 연구는 주요 소비자 FGI와 시장 조사, 문헌 조사를 통해 구성한 설문지를 non-GMO 식품을 구매한 경험이 있는 소비자를 대상으로 온라인 설문을 진행하여 유효한 212부의 설문 데이터를 SPSS 24.0 for windows 프로그램을 통해 분석하였다. 분석 결과, 주요 구매 non-GMO 품목 가운데 두부를 가장 많이 소비하며 다음으로 계란, 식용유, 육류를 많이 구매하는 것으로 나타났다. 주요 구매 장소로는 지역협동조합과 같은 유기농 마트에서 가장 많이 구매하며 다음으로 대형 마트, 프리미엄 마켓으로 나타났다. 질병에 대한 염려로 인하여 non-GMO 식품을 구매하는 것으로 나타났으며, non-GMO 인증제도와 인증기관을 신뢰할 수 없기 때문에 non-GMO 식품을 구매하지 않는 것으로 나타났다. Non-GMO 식품 구매에 대한 소비자의 태도와 지각된 행동 통제감은 통계적 유의수준 하에서 non-GMO 식품 구매의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으나 주관적 규범은 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다(p<0.001). 인구통계학적 특성에 따른 차이 분석 결과, 연령대에 따른 지각된 행동 통제감과 구매의도는 20대와 40대 이상의 연령대에 비해 상대적으로 30대에서 높은 수준으로 나타났다(p<0.05). 그리고 자녀의 연령이 8세 이상인 소비자의 주관적 규범은 8세 미만의 자녀를 둔 소비자의 주관적 규범보다 상대적으로 높은 수준으로 나타났다(p<0.05). 이용정도에 따른 차이 분석 결과, 지각된 행동 통제감(p<0.001)과 구매의도(p<0.05)에는 유의한 차이를 보였다. 학문적으로 본 연구는 국내에서 첫 번째로 이루어진 non-GMO 식품에 대한 소비자 연구이며, 시작단계인 non-GMO 시장의 특정한 소비자의 구매 행동과 구매 이유, global motives와 구매의도에 대하여 밝혀낸 연구라는 점이다. 산업적 의의로 본 연구 결과를 가지고 non-GMO 식품 소비자의 구매 행동과 구매 이유를 통해 성장 중인 non-GMO 식품 시장의 성장에 이바지할 수 있다. 소비자의 특성에 따라 구매 행동에 대한 태도와 지각된 행동 통제감을 적절하게 이용한 홍보와 마케팅이 필요한 것으로 사료된다.
과학기술의 발전 소비자들의 생활수준이 높아짐에 따라 식품에 대한 정보의 요구도 점차 높아졌으며, ‘식품 안전성’이 대두되면서 non-GMO 식품에 대한 관심도가 높아지고 있다. GMO 식품이 안전하다는 다수의 연구와 산업계의 발표에도 불구하고, 짧은 시행기간과 아직 눈에 보이지 않는 위험성에 대한 소비자의 불안감은 줄어들지 않고 있다. 부작용과 소비자 불안으로 ‘GMO 완전 표시제’에 대한 국민의 목소리가 커지며 농업계와 식품 산업계 모두 GMO와 non-GMO 식품에 대한 관심이 높아졌다. 국내 non-GMO 식품 시장은 정책적으로 구체화되지 않음은 물론 아직 성장 전 단계로 기본적인 연구가 이루어지지 않아 소비자 인식 조사가 필요한 시점이다. 본 연구는 현재 국내 non-GMO 식품 시장에서 실제 구매한 경험이 있는 소비자를 대상으로 non-GMO 식품에 대한 이용 현황을 파악하고 non-GMO에 대한 소비자의 global motive와 구매의도 간 영향 분석을 통하여 소비자들의 행동에 대한 이론적 근거를 제시하는데 목적이 있었다. 따라서 본 연구는 주요 소비자 FGI와 시장 조사, 문헌 조사를 통해 구성한 설문지를 non-GMO 식품을 구매한 경험이 있는 소비자를 대상으로 온라인 설문을 진행하여 유효한 212부의 설문 데이터를 SPSS 24.0 for windows 프로그램을 통해 분석하였다. 분석 결과, 주요 구매 non-GMO 품목 가운데 두부를 가장 많이 소비하며 다음으로 계란, 식용유, 육류를 많이 구매하는 것으로 나타났다. 주요 구매 장소로는 지역협동조합과 같은 유기농 마트에서 가장 많이 구매하며 다음으로 대형 마트, 프리미엄 마켓으로 나타났다. 질병에 대한 염려로 인하여 non-GMO 식품을 구매하는 것으로 나타났으며, non-GMO 인증제도와 인증기관을 신뢰할 수 없기 때문에 non-GMO 식품을 구매하지 않는 것으로 나타났다. Non-GMO 식품 구매에 대한 소비자의 태도와 지각된 행동 통제감은 통계적 유의수준 하에서 non-GMO 식품 구매의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으나 주관적 규범은 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다(p<0.001). 인구통계학적 특성에 따른 차이 분석 결과, 연령대에 따른 지각된 행동 통제감과 구매의도는 20대와 40대 이상의 연령대에 비해 상대적으로 30대에서 높은 수준으로 나타났다(p<0.05). 그리고 자녀의 연령이 8세 이상인 소비자의 주관적 규범은 8세 미만의 자녀를 둔 소비자의 주관적 규범보다 상대적으로 높은 수준으로 나타났다(p<0.05). 이용정도에 따른 차이 분석 결과, 지각된 행동 통제감(p<0.001)과 구매의도(p<0.05)에는 유의한 차이를 보였다. 학문적으로 본 연구는 국내에서 첫 번째로 이루어진 non-GMO 식품에 대한 소비자 연구이며, 시작단계인 non-GMO 시장의 특정한 소비자의 구매 행동과 구매 이유, global motives와 구매의도에 대하여 밝혀낸 연구라는 점이다. 산업적 의의로 본 연구 결과를 가지고 non-GMO 식품 소비자의 구매 행동과 구매 이유를 통해 성장 중인 non-GMO 식품 시장의 성장에 이바지할 수 있다. 소비자의 특성에 따라 구매 행동에 대한 태도와 지각된 행동 통제감을 적절하게 이용한 홍보와 마케팅이 필요한 것으로 사료된다.
With the rising standard of living among consumers, the demand for information on food has also increased, and the rise of 'food safety' has led to the rise of non-GMO foods. Despite numerous studies and industry reports that GMO foods are safe, consumer anxiety over the short trial period and the r...
With the rising standard of living among consumers, the demand for information on food has also increased, and the rise of 'food safety' has led to the rise of non-GMO foods. Despite numerous studies and industry reports that GMO foods are safe, consumer anxiety over the short trial period and the risks yet to be seen has not been reduced. Due to side effects and consumer anxiety, the public's voice over the 'GMO Complete Indicator System' has grown, and both the agricultural and food industries have been interested in GMO and non-GMO foods. Korea's non-GMO foods market is not policy specific, but it is time to investigate consumer awareness as basic research has not yet been conducted before growth. The purpose of this study was to present a theoretical basis for consumers who have actual experience in the domestic non-GMO food market, to understand the current status of non-GMO foods use, and to analyze the impact between consumers' global motive and purchase intent on non-GMO. Therefore, this study conducted an online survey of consumers with experience in purchasing non-GMO foods and analyzed the effective 212 survey data through the SPSS 24.0 for windows program, with questionnaires compiled through major non-GMO foods consumer FGI, market research, and literature research. Among the major non-GMO items, the company consumes the most tofu, and then purchases the next large number of eggs, cooking oil and meat. The major purchase places were organic stores such as the Community Cooperative Federation, followed by large marts and premium markets. Non-GMO foods were purchased due to concerns about diseases, and non-GMO products were not purchased because non-GMO certification systems and certification authorities were not reliable. Consumers' attitudes to non-GMO foods purchases and perceived behavioural control were shown to have a positive impact on non-GMO food purchases under statistical significance, but subjective standards did not (p<0.001). Analysis of differences in demographic characteristics indicated that perceived behavior control and purchase intentions by age group were relatively high in the 30s versus those in their 20s and 40s (p<0.05). In addition, subjective norms for consumers 8 years of age or older were found to be relatively higher than the subjective norms for consumers with children under 8 years of age (p<0.05). As a result of the analysis of differences in usage, perceived behavioral control (p<0.001) and purchase intent (p<0.05). Academically, this research is the first consumer study of non-GMO foods in the country and has revealed the specific consumer buying behavior and reasons for buying, global motives and the intention of buying them in the start-up non-GMO foods market. Based on the results of this study, non-GMO foods consumers can contribute to the growth of the growing non-GMO foods market through buying behavior and reasons for buying. Depending on the characteristics of consumers, it is deemed necessary to promote and market the proper use of attitudes toward purchasing behavior and perceived behavioral control.
With the rising standard of living among consumers, the demand for information on food has also increased, and the rise of 'food safety' has led to the rise of non-GMO foods. Despite numerous studies and industry reports that GMO foods are safe, consumer anxiety over the short trial period and the risks yet to be seen has not been reduced. Due to side effects and consumer anxiety, the public's voice over the 'GMO Complete Indicator System' has grown, and both the agricultural and food industries have been interested in GMO and non-GMO foods. Korea's non-GMO foods market is not policy specific, but it is time to investigate consumer awareness as basic research has not yet been conducted before growth. The purpose of this study was to present a theoretical basis for consumers who have actual experience in the domestic non-GMO food market, to understand the current status of non-GMO foods use, and to analyze the impact between consumers' global motive and purchase intent on non-GMO. Therefore, this study conducted an online survey of consumers with experience in purchasing non-GMO foods and analyzed the effective 212 survey data through the SPSS 24.0 for windows program, with questionnaires compiled through major non-GMO foods consumer FGI, market research, and literature research. Among the major non-GMO items, the company consumes the most tofu, and then purchases the next large number of eggs, cooking oil and meat. The major purchase places were organic stores such as the Community Cooperative Federation, followed by large marts and premium markets. Non-GMO foods were purchased due to concerns about diseases, and non-GMO products were not purchased because non-GMO certification systems and certification authorities were not reliable. Consumers' attitudes to non-GMO foods purchases and perceived behavioural control were shown to have a positive impact on non-GMO food purchases under statistical significance, but subjective standards did not (p<0.001). Analysis of differences in demographic characteristics indicated that perceived behavior control and purchase intentions by age group were relatively high in the 30s versus those in their 20s and 40s (p<0.05). In addition, subjective norms for consumers 8 years of age or older were found to be relatively higher than the subjective norms for consumers with children under 8 years of age (p<0.05). As a result of the analysis of differences in usage, perceived behavioral control (p<0.001) and purchase intent (p<0.05). Academically, this research is the first consumer study of non-GMO foods in the country and has revealed the specific consumer buying behavior and reasons for buying, global motives and the intention of buying them in the start-up non-GMO foods market. Based on the results of this study, non-GMO foods consumers can contribute to the growth of the growing non-GMO foods market through buying behavior and reasons for buying. Depending on the characteristics of consumers, it is deemed necessary to promote and market the proper use of attitudes toward purchasing behavior and perceived behavioral control.
Keyword
#Non-GMO 식품 소비자인식조사 글로벌 모티브 태도 주관적 규범 지각된 행동 통제감 행동의도 Non-GMO foods Customer’s intention Global motives Behavioral intention Attitude Subjective norm Perceived behavior control
학위논문 정보
저자
김혜지
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
식품영양학과
지도교수
함선옥
발행연도
2019
총페이지
viii, 98 p.
키워드
Non-GMO 식품 소비자인식조사 글로벌 모티브 태도 주관적 규범 지각된 행동 통제감 행동의도 Non-GMO foods Customer’s intention Global motives Behavioral intention Attitude Subjective norm Perceived behavior control
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