본 연구는 2018년 특성화고등학교 학습중심 현장실습제도에 대해 A고등학교 산업체 파견형 현장실습생 109명을 대상으로 설문조사를 실시하여 답변이 완료된 자료를 토대로 보완 인터뷰를 진행, 학생 인식에 관한 연구를 하였다. 첫째, 전문적인 직업교육 및 취업 지원을 받기 위하여 특성화고등학교에 진학한 학생들은 변경된 학습중심현장실습 제도의 취지에는 공감하였으나 현장실습기간의 제한, 근로계약 미체결, 현장실습 수당 지급에 대해서는 부정적으...
본 연구는 2018년 특성화고등학교 학습중심 현장실습제도에 대해 A고등학교 산업체 파견형 현장실습생 109명을 대상으로 설문조사를 실시하여 답변이 완료된 자료를 토대로 보완 인터뷰를 진행, 학생 인식에 관한 연구를 하였다. 첫째, 전문적인 직업교육 및 취업 지원을 받기 위하여 특성화고등학교에 진학한 학생들은 변경된 학습중심현장실습 제도의 취지에는 공감하였으나 현장실습기간의 제한, 근로계약 미체결, 현장실습 수당 지급에 대해서는 부정적으로 인식하고 있었다. 둘째, 학생들은 학습중심 현장실습 실천을 위한 학교의 교육, 교사의 노력, 취업상담 및 관리 부분에 대해 긍정적으로 인식하고 있었다. 본인들이 현장실습 중 어려운 일이 생겼을 때, 학교가 뒤에서 도와줄 거라 신뢰하는 학생들의 인식이 높았으며 현장실습 전 긍정적으로 작용한 학교의 활동으로는 기업체 현장견학 등의 교외체험학습을 꼽았다. 셋째, 학생들은 전문적인 실무 전공 교육을 경험할 수 있다는 취지에서 학습중심 산업체 파견형 현장실습을 택한 것으로 나타났으며, 희망 직무와의 연관성 및 병역특례가능성을 기준으로 실습 산업체를 선택하였다. 실시한 업무로는 전공 기능업무 및 전공 단순 업무를 주로 다루었다. 학생들은 산업체 대표의 현장실습 이해도는 높다고 인식하였으나 실무자의 이해도는 낮다고 인식하였다. 또한 학생들은 현장실습을 통해 직무에 대한 이해도가 높아지는 것에 긍정적으로 응답하였으나, 채용 전환이 안 될 수 있는 것과 급여가 아닌 소정의 수당으로 현장실습이 운영되는 것에 대해 부정적으로 인식하였다. 넷째, 학습중심 산업체 파견형 현장실습을 하는 동안 시행되는 외부점검(노무사파견)에 대해 다소 긍정적으로 인식하였다. 학교와 산업체의 미묘한 관계 속에서 중립적으로 자신들을 도와줄 수 있는 대상으로 노무사와의 만남을 기억하였다, 다만 짧은 현장실습 기간 동안 학생들 중에 노무사와 직접 만나지 못하는 경우가 생긴 점을 아쉬워하였다. 종합하여보면 학생들은 학습중심현장실습 제도의 취지에는 공감대를 형성하여 긍정적으로 인식하고 있었다. 학교 교육이 적극적으로 취업방향을 설정하고 진로를 탐구하도록 하면 학생들이 학교에 갖는 신뢰도 또한 향상될 수 있었다. 그러나 학생들은 산업체 파견형 현장실습 기간 중 근로계약 미체결로 인한 채용전환의 불확실성, 현장실습 수당 명목으로 지급되는 매우 적은 금액의 실습수당, 현장실습 기간의 제한 등을 문제점으로 인식하고 있었다. 이에 대하여 취업학기제, 근로자로서의 이중지위 인정, 내실 있는 학교교육, 우수 산업체 확보를 위한 시스템 마련, 사회 안정 안착을 돕기 위한 외부 기관의 태도 개선 등의 정책이 마련되어야 할 것이다. 이번 연구는 A고등학교의 사례연구이다 보니 이를 전체 특성화고등학교 학생들의 보편적인 인식이라고 일반화하기 어려운 점이 있다. 또한 이 논문은 학생의 관점에서 논해졌다. 학습중심 현장실습을 운영하는 주체인 교사, 산업체, 학교 입장에서의 연구가 후속으로 진행되기를 희망한다.
본 연구는 2018년 특성화고등학교 학습중심 현장실습제도에 대해 A고등학교 산업체 파견형 현장실습생 109명을 대상으로 설문조사를 실시하여 답변이 완료된 자료를 토대로 보완 인터뷰를 진행, 학생 인식에 관한 연구를 하였다. 첫째, 전문적인 직업교육 및 취업 지원을 받기 위하여 특성화고등학교에 진학한 학생들은 변경된 학습중심현장실습 제도의 취지에는 공감하였으나 현장실습기간의 제한, 근로계약 미체결, 현장실습 수당 지급에 대해서는 부정적으로 인식하고 있었다. 둘째, 학생들은 학습중심 현장실습 실천을 위한 학교의 교육, 교사의 노력, 취업상담 및 관리 부분에 대해 긍정적으로 인식하고 있었다. 본인들이 현장실습 중 어려운 일이 생겼을 때, 학교가 뒤에서 도와줄 거라 신뢰하는 학생들의 인식이 높았으며 현장실습 전 긍정적으로 작용한 학교의 활동으로는 기업체 현장견학 등의 교외체험학습을 꼽았다. 셋째, 학생들은 전문적인 실무 전공 교육을 경험할 수 있다는 취지에서 학습중심 산업체 파견형 현장실습을 택한 것으로 나타났으며, 희망 직무와의 연관성 및 병역특례가능성을 기준으로 실습 산업체를 선택하였다. 실시한 업무로는 전공 기능업무 및 전공 단순 업무를 주로 다루었다. 학생들은 산업체 대표의 현장실습 이해도는 높다고 인식하였으나 실무자의 이해도는 낮다고 인식하였다. 또한 학생들은 현장실습을 통해 직무에 대한 이해도가 높아지는 것에 긍정적으로 응답하였으나, 채용 전환이 안 될 수 있는 것과 급여가 아닌 소정의 수당으로 현장실습이 운영되는 것에 대해 부정적으로 인식하였다. 넷째, 학습중심 산업체 파견형 현장실습을 하는 동안 시행되는 외부점검(노무사파견)에 대해 다소 긍정적으로 인식하였다. 학교와 산업체의 미묘한 관계 속에서 중립적으로 자신들을 도와줄 수 있는 대상으로 노무사와의 만남을 기억하였다, 다만 짧은 현장실습 기간 동안 학생들 중에 노무사와 직접 만나지 못하는 경우가 생긴 점을 아쉬워하였다. 종합하여보면 학생들은 학습중심현장실습 제도의 취지에는 공감대를 형성하여 긍정적으로 인식하고 있었다. 학교 교육이 적극적으로 취업방향을 설정하고 진로를 탐구하도록 하면 학생들이 학교에 갖는 신뢰도 또한 향상될 수 있었다. 그러나 학생들은 산업체 파견형 현장실습 기간 중 근로계약 미체결로 인한 채용전환의 불확실성, 현장실습 수당 명목으로 지급되는 매우 적은 금액의 실습수당, 현장실습 기간의 제한 등을 문제점으로 인식하고 있었다. 이에 대하여 취업학기제, 근로자로서의 이중지위 인정, 내실 있는 학교교육, 우수 산업체 확보를 위한 시스템 마련, 사회 안정 안착을 돕기 위한 외부 기관의 태도 개선 등의 정책이 마련되어야 할 것이다. 이번 연구는 A고등학교의 사례연구이다 보니 이를 전체 특성화고등학교 학생들의 보편적인 인식이라고 일반화하기 어려운 점이 있다. 또한 이 논문은 학생의 관점에서 논해졌다. 학습중심 현장실습을 운영하는 주체인 교사, 산업체, 학교 입장에서의 연구가 후속으로 진행되기를 희망한다.
This study is a study of students' perception of the field practice system focusing on learning specialization high schools in 2018. A survey of 109 field trainees from A High School dispatched by a industry was conducted to conduct a supplementary interview based on the data completed of their answ...
This study is a study of students' perception of the field practice system focusing on learning specialization high schools in 2018. A survey of 109 field trainees from A High School dispatched by a industry was conducted to conduct a supplementary interview based on the data completed of their answers. The results of the study are as follows: First, students who went to specialized high schools to get professional vocational education and job support agreed to the purpose of changing the learning-oriented field practice system, but had negative perceptions about the limitations of the field practice period, failure to sign a contract, and the payment of field practice allowance. Second, students were positively aware of the school's education, teachers' efforts, job counseling and management aspects for field practice based on their learning. When something difficult happened during an industry-deployed field practice, students believed that school would help them. And they recognized field trips to the company, such as field experience, as meaningful school activities. Third, students chose field practical training to experience professional job training. And the students chose the industry considering the job they wanted, its relevance, and the possibility of exemption from military service. The tasks students performed at the company were focused on important or simple tasks depending on their majors. The students judged that the CEO had a high understanding of the field practice based on their learning. On the other hand, the students judged that the employees of the company had a low understanding of the field practice. The students also responded positively to the fact that the job of a company is well understood through field practice. However, they were unhappy about the possibility that the work contract would not be established, and they perceived negatively about the operation of the field practice with a small allowance, not a salary. Fourth, students were more or less positive about inspections conducted by external institutions(a labor expert) during industry field training for learning-based on. The students thought that a labor expert could help them in a neutral way. However, they were also disappointed that they could not meet a labor expert because of their short field practice period. In total, students were positively recognized by forming a consensus on the purpose of the learning-oriented field practice system. Having school education actively set the direction of employment and explore career paths also improved the confidence students have in school. However, the students recognized problems such as the uncertainty of job conversion due to non-conforming work contracts during field training period, a very small amount of lab allowance paid for on-site training, and a limited period of on-site training. Policies such as employment semester system, recognition of dual status as a worker, solid education of schools, provision of systems to secure excellent industries, and improvement of attitudes of external institutions to help stabilize social stability should be prepared. The study is a case study of A High School, so it is difficult to generalize it as a common perception among students of the entire specialized high school. The paper was also discussed from the student's point of view. We hope to follow up on research from teachers, industry and schools, who are the subjects of the study-oriented field practice.
This study is a study of students' perception of the field practice system focusing on learning specialization high schools in 2018. A survey of 109 field trainees from A High School dispatched by a industry was conducted to conduct a supplementary interview based on the data completed of their answers. The results of the study are as follows: First, students who went to specialized high schools to get professional vocational education and job support agreed to the purpose of changing the learning-oriented field practice system, but had negative perceptions about the limitations of the field practice period, failure to sign a contract, and the payment of field practice allowance. Second, students were positively aware of the school's education, teachers' efforts, job counseling and management aspects for field practice based on their learning. When something difficult happened during an industry-deployed field practice, students believed that school would help them. And they recognized field trips to the company, such as field experience, as meaningful school activities. Third, students chose field practical training to experience professional job training. And the students chose the industry considering the job they wanted, its relevance, and the possibility of exemption from military service. The tasks students performed at the company were focused on important or simple tasks depending on their majors. The students judged that the CEO had a high understanding of the field practice based on their learning. On the other hand, the students judged that the employees of the company had a low understanding of the field practice. The students also responded positively to the fact that the job of a company is well understood through field practice. However, they were unhappy about the possibility that the work contract would not be established, and they perceived negatively about the operation of the field practice with a small allowance, not a salary. Fourth, students were more or less positive about inspections conducted by external institutions(a labor expert) during industry field training for learning-based on. The students thought that a labor expert could help them in a neutral way. However, they were also disappointed that they could not meet a labor expert because of their short field practice period. In total, students were positively recognized by forming a consensus on the purpose of the learning-oriented field practice system. Having school education actively set the direction of employment and explore career paths also improved the confidence students have in school. However, the students recognized problems such as the uncertainty of job conversion due to non-conforming work contracts during field training period, a very small amount of lab allowance paid for on-site training, and a limited period of on-site training. Policies such as employment semester system, recognition of dual status as a worker, solid education of schools, provision of systems to secure excellent industries, and improvement of attitudes of external institutions to help stabilize social stability should be prepared. The study is a case study of A High School, so it is difficult to generalize it as a common perception among students of the entire specialized high school. The paper was also discussed from the student's point of view. We hope to follow up on research from teachers, industry and schools, who are the subjects of the study-oriented field practice.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.