상담자의 상태 불안과 심리적 소진의 관계: 수퍼바이저 지지와 상담 경력의 조절효과 The Relationship between Counselor's State Anxiety and Burnout: The Moderating Effects of Supervisor's Support and Counseling Career원문보기
본 연구의 목적은 상담자의 상태 불안이 심리적 소진에 미치는 영향을 살펴보고, 그 과정에서 수퍼바이저의 지지와 상담 경력의 조절효과를 검증하는데 있다. 연구를 통해 상담자의 발달단계를 고려하여 심리적 소진을 예방하기 위한 실제적인 전략과 구체적인 교육 개입을 위한 방안을 모색하기 위한 기초 자료를 마련하고자 한다. 연구 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구문제를 선정하였다.
연구문제1. 상담자의 상태 불안, 수퍼바이저 지지, 상담 경력 및 심리적 소진 간에는 어떤 관계가 있는가? 연구문제2. 상담자의 상태 불안, 수퍼바이저 지지, 상담 경력의 2원 상호작용은 심리적 소진을 유의하게 설명하는가? 연구문제3. 상담자의 상태 불안, 수퍼바이저 지지, 상담 경력의 3원 상호작용은 심리적 소진을 유의하게 설명하는가?
연구 문제를 검증하기 위하여 전국 각지에서 활동하고 있는 상담자 348명을 대상으로 온라인 및 오프라인 설문조사를 실시하여 그 결과를 분석하였다. 연구도구는 Spielberger, Gorsuch, Jacobs, Lushene 및 Vagg(1983)가 제작하고 한덕웅, 전겸구 및 이장호(1995)가 번안한 상태-특성 불안 검사(State-Trait Anxiety Inventory; ...
본 연구의 목적은 상담자의 상태 불안이 심리적 소진에 미치는 영향을 살펴보고, 그 과정에서 수퍼바이저의 지지와 상담 경력의 조절효과를 검증하는데 있다. 연구를 통해 상담자의 발달단계를 고려하여 심리적 소진을 예방하기 위한 실제적인 전략과 구체적인 교육 개입을 위한 방안을 모색하기 위한 기초 자료를 마련하고자 한다. 연구 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구문제를 선정하였다.
연구문제1. 상담자의 상태 불안, 수퍼바이저 지지, 상담 경력 및 심리적 소진 간에는 어떤 관계가 있는가? 연구문제2. 상담자의 상태 불안, 수퍼바이저 지지, 상담 경력의 2원 상호작용은 심리적 소진을 유의하게 설명하는가? 연구문제3. 상담자의 상태 불안, 수퍼바이저 지지, 상담 경력의 3원 상호작용은 심리적 소진을 유의하게 설명하는가?
연구 문제를 검증하기 위하여 전국 각지에서 활동하고 있는 상담자 348명을 대상으로 온라인 및 오프라인 설문조사를 실시하여 그 결과를 분석하였다. 연구도구는 Spielberger, Gorsuch, Jacobs, Lushene 및 Vagg(1983)가 제작하고 한덕웅, 전겸구 및 이장호(1995)가 번안한 상태-특성 불안 검사(State-Trait Anxiety Inventory; STAI) Y형, 박지원(1985)의 질문지를 바탕으로 윤혜정(1993)이 수정한 수퍼바이저 지지 척도, 그리고 Yu(2007)가 타당화한 한국판 상담자 소진 척도(Korean Counselor Burnout Inventory)를 사용하였다. 설문 자료의 통계 처리는 SPSS 21.0을 이용하여 기술통계 및 상관분석을 실시하였고, 위계적 회귀분석을 단계별로 실시하여 각 변인들의 2원 상호작용 효과 및 3원 상호작용 효과가 유의하게 나타나는지 검증하였다. 연구문제에 대한 연구결과 및 논의는 다음과 같다. 첫째, 심리적 소진은 상태 불안과는 정적 상관을, 수퍼바이저 지지와 상담 경력과는 부적 상관이 있었다. 상태 불안은 수퍼바이저 지지와 상담 경력과는 부적 상관이 있었다. 수퍼바이저 지지는 상담 경력과 정적 상관이 있었다. 둘째, 수퍼바이저의 정서적지지에서 상태 불안과 상담 경력의 2원 상호작용항이 유의하였고, 수퍼바이저의 정보적지지에서는 각 변인의 2원 상호작용항이 유의하지 않았다. 수퍼바이저의 평가적지지에서 상태 불안과 평가적지지, 상태 불안과 상담 경력의 2원 상호작용항이 유의하게 나타났다. 셋째, 상담자의 상태 불안*정서적지지*상담 경력의 3원 상호작용항과 상담자의 상태 불안*정보적지지*상담 경력의 3원 상호작용 항이 유의하게 나타났다. 그러나 상태 불안*평가적지지*상담 경력의 3원 상호작용 항은 심리적 소진을 유의하게 설명하지 못하였다. 본 연구결과는 상담자가 상담 장면에서 느끼는 상태 불안이 심리적 소진을 야기할 때, 수퍼바이저의 지지를 통해 상담 경력에 따라 차별적인 개입 방안을 시도하는 것이 효율적임을 의미한다. 이어서 본 연구의 제한점과 후속 연구를 위한 제언을 제시하였다.
본 연구의 목적은 상담자의 상태 불안이 심리적 소진에 미치는 영향을 살펴보고, 그 과정에서 수퍼바이저의 지지와 상담 경력의 조절효과를 검증하는데 있다. 연구를 통해 상담자의 발달단계를 고려하여 심리적 소진을 예방하기 위한 실제적인 전략과 구체적인 교육 개입을 위한 방안을 모색하기 위한 기초 자료를 마련하고자 한다. 연구 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구문제를 선정하였다.
연구문제1. 상담자의 상태 불안, 수퍼바이저 지지, 상담 경력 및 심리적 소진 간에는 어떤 관계가 있는가? 연구문제2. 상담자의 상태 불안, 수퍼바이저 지지, 상담 경력의 2원 상호작용은 심리적 소진을 유의하게 설명하는가? 연구문제3. 상담자의 상태 불안, 수퍼바이저 지지, 상담 경력의 3원 상호작용은 심리적 소진을 유의하게 설명하는가?
연구 문제를 검증하기 위하여 전국 각지에서 활동하고 있는 상담자 348명을 대상으로 온라인 및 오프라인 설문조사를 실시하여 그 결과를 분석하였다. 연구도구는 Spielberger, Gorsuch, Jacobs, Lushene 및 Vagg(1983)가 제작하고 한덕웅, 전겸구 및 이장호(1995)가 번안한 상태-특성 불안 검사(State-Trait Anxiety Inventory; STAI) Y형, 박지원(1985)의 질문지를 바탕으로 윤혜정(1993)이 수정한 수퍼바이저 지지 척도, 그리고 Yu(2007)가 타당화한 한국판 상담자 소진 척도(Korean Counselor Burnout Inventory)를 사용하였다. 설문 자료의 통계 처리는 SPSS 21.0을 이용하여 기술통계 및 상관분석을 실시하였고, 위계적 회귀분석을 단계별로 실시하여 각 변인들의 2원 상호작용 효과 및 3원 상호작용 효과가 유의하게 나타나는지 검증하였다. 연구문제에 대한 연구결과 및 논의는 다음과 같다. 첫째, 심리적 소진은 상태 불안과는 정적 상관을, 수퍼바이저 지지와 상담 경력과는 부적 상관이 있었다. 상태 불안은 수퍼바이저 지지와 상담 경력과는 부적 상관이 있었다. 수퍼바이저 지지는 상담 경력과 정적 상관이 있었다. 둘째, 수퍼바이저의 정서적지지에서 상태 불안과 상담 경력의 2원 상호작용항이 유의하였고, 수퍼바이저의 정보적지지에서는 각 변인의 2원 상호작용항이 유의하지 않았다. 수퍼바이저의 평가적지지에서 상태 불안과 평가적지지, 상태 불안과 상담 경력의 2원 상호작용항이 유의하게 나타났다. 셋째, 상담자의 상태 불안*정서적지지*상담 경력의 3원 상호작용항과 상담자의 상태 불안*정보적지지*상담 경력의 3원 상호작용 항이 유의하게 나타났다. 그러나 상태 불안*평가적지지*상담 경력의 3원 상호작용 항은 심리적 소진을 유의하게 설명하지 못하였다. 본 연구결과는 상담자가 상담 장면에서 느끼는 상태 불안이 심리적 소진을 야기할 때, 수퍼바이저의 지지를 통해 상담 경력에 따라 차별적인 개입 방안을 시도하는 것이 효율적임을 의미한다. 이어서 본 연구의 제한점과 후속 연구를 위한 제언을 제시하였다.
The purpose of this study is to examine the effects of counselor 's state anxiety on burnout and to verify the moderating effects of supervisor' s support and counseling career in the process. The purpose of this study is to provide basic data for practical strategies to prevent psychological burnou...
The purpose of this study is to examine the effects of counselor 's state anxiety on burnout and to verify the moderating effects of supervisor' s support and counseling career in the process. The purpose of this study is to provide basic data for practical strategies to prevent psychological burnout considering the developmental stages of counselors and to find ways for concrete intervention. The following research questions were selected to accomplish the research objectives. Research question 1: What is the relationship between the counselor's state anxiety, supervisor's support, counseling career, and burnout? Research question 2: Does the two-way interaction of the counselor's state anxiety, supervisor's support and counseling career explain burnout? Research question 3: Does the three-way interaction of the counselor's state anxiety, supervisor's support and counseling career explain burnout? To examine the research questions, results of 348 self-report questionnaire of counselors from all over the country. State-Trait Anxiety Inventory; STAI-Y (1983) modified by Hahn, Lee and Chon (1995), Supervisor Support Scale developed by Park (1985) modified by Yoon (1993), Korean Counselor Burnout Inventory which is revised Yu (2007) were used. Statistical analysis of the questionnaire data were performed using SPSS 21.0 and hierarchical regression analyses to verify whether the two-way and three-way interaction effects. Research results and discussions on research questions are as follows. Firstly, the relationships among the counselor's state anxiety, supervisor support, counseling experience and psychological burnout are stated. Secondly, the hierarchical regression analysis revealed the two-way interaction effect of the counselor's state anxiety*counseling career on the emotional support of the supervisor. In contrast to the hypothesis, there was no significant effect of the counselor's state anxiety*counseling career on the informative support. Lastly, there was a significant effect of he counselor's state anxiety*evaluation support and the counselor's state anxiety * counseling career. Thirdly, the hierarchical regression analysis revealed the three-way interaction effect of the counselor's state anxiety*the emotional support*counseling career and the counselor's state anxiety*the informative support*counseling career. However, there was no significant effect of the counselor's state anxiety*evaluation support*counseling career. As for implications of these results, it is effective to try discriminatory intervention considering the counseling career when offering the supervisor's support. Lastly, the limitations of this study and suggestions for future research were proposed.
The purpose of this study is to examine the effects of counselor 's state anxiety on burnout and to verify the moderating effects of supervisor' s support and counseling career in the process. The purpose of this study is to provide basic data for practical strategies to prevent psychological burnout considering the developmental stages of counselors and to find ways for concrete intervention. The following research questions were selected to accomplish the research objectives. Research question 1: What is the relationship between the counselor's state anxiety, supervisor's support, counseling career, and burnout? Research question 2: Does the two-way interaction of the counselor's state anxiety, supervisor's support and counseling career explain burnout? Research question 3: Does the three-way interaction of the counselor's state anxiety, supervisor's support and counseling career explain burnout? To examine the research questions, results of 348 self-report questionnaire of counselors from all over the country. State-Trait Anxiety Inventory; STAI-Y (1983) modified by Hahn, Lee and Chon (1995), Supervisor Support Scale developed by Park (1985) modified by Yoon (1993), Korean Counselor Burnout Inventory which is revised Yu (2007) were used. Statistical analysis of the questionnaire data were performed using SPSS 21.0 and hierarchical regression analyses to verify whether the two-way and three-way interaction effects. Research results and discussions on research questions are as follows. Firstly, the relationships among the counselor's state anxiety, supervisor support, counseling experience and psychological burnout are stated. Secondly, the hierarchical regression analysis revealed the two-way interaction effect of the counselor's state anxiety*counseling career on the emotional support of the supervisor. In contrast to the hypothesis, there was no significant effect of the counselor's state anxiety*counseling career on the informative support. Lastly, there was a significant effect of he counselor's state anxiety*evaluation support and the counselor's state anxiety * counseling career. Thirdly, the hierarchical regression analysis revealed the three-way interaction effect of the counselor's state anxiety*the emotional support*counseling career and the counselor's state anxiety*the informative support*counseling career. However, there was no significant effect of the counselor's state anxiety*evaluation support*counseling career. As for implications of these results, it is effective to try discriminatory intervention considering the counseling career when offering the supervisor's support. Lastly, the limitations of this study and suggestions for future research were proposed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.