본 연구는 아동의 위험감수놀이를 관찰하여, 어린이집 실외 놀이터에서 나타나는 아동의 위험감수놀이 빈도를 알아보고 실외 놀이터 환경의 질적 수준과 아동의 위험감수놀이 간의 관련성을 알아보고자 하였다. 이를 통해 현 어린이집 실외 놀이터의 실태를 파악하여 아동의 위험감수놀이를 격려할 수 있는 실외 놀이터 환경 조성을 위한 기초자료를 제공하고자 하였다. 연구대상은 경기도에 소재하고 있는 어린이집 10곳의 아동 94명이었다. 위험감수놀이 관찰범주표는 Sandseter (2007)가 제시한 위험감수놀이 행동에 해당하는 여섯 가지의 놀이 범주와 그 범주에 속하는 구체적인 놀이 행동을 손영은(2018)이 번안한 도구를 사용하였고, 놀이터의 질적 수준 평가는 김명순, 최지예, 김지연(2018)이 개발한 도구를 사용하였다. 수집된 자료는 연구문제에 따라 빈도와 백분율, 평균, ...
본 연구는 아동의 위험감수놀이를 관찰하여, 어린이집 실외 놀이터에서 나타나는 아동의 위험감수놀이 빈도를 알아보고 실외 놀이터 환경의 질적 수준과 아동의 위험감수놀이 간의 관련성을 알아보고자 하였다. 이를 통해 현 어린이집 실외 놀이터의 실태를 파악하여 아동의 위험감수놀이를 격려할 수 있는 실외 놀이터 환경 조성을 위한 기초자료를 제공하고자 하였다. 연구대상은 경기도에 소재하고 있는 어린이집 10곳의 아동 94명이었다. 위험감수놀이 관찰범주표는 Sandseter (2007)가 제시한 위험감수놀이 행동에 해당하는 여섯 가지의 놀이 범주와 그 범주에 속하는 구체적인 놀이 행동을 손영은(2018)이 번안한 도구를 사용하였고, 놀이터의 질적 수준 평가는 김명순, 최지예, 김지연(2018)이 개발한 도구를 사용하였다. 수집된 자료는 연구문제에 따라 빈도와 백분율, 평균, t검증, Kendall’s Tau 상관분석을 통해 분석하였다. 본 연구에서 나타난 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 연구 대상 아동의 위험감수놀이는 높은 위치에서의 놀이와 빠른 속도의 놀이를 빈번히 하는 것으로 나타났으며, 성별에 따른 위험감수놀이 빈도는 남아가 여아 보다 높았으나 거친 신체놀이의 경우에만 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 또한 아동은 또래와 함께 높은 위치에서의 놀이를 즐겨하였고 교사와 놀이할 때는 빠른 속도의 놀이 빈도가 낮았으며, 혼자 놀이 할 때 감독에서 벗어난 공간에서의 놀이를 하는 빈도가 낮았다. 이를 통해 교사의 행동이 아동의 위험감수놀이를 저해 할 수 있으며, 아동의 놀이는 또래와 관련이 있음을 알 수 있다. 둘째, 어린이집 실외 놀이터의 질적 수준은 아동의 위험감수놀이 중 높은 위치에서의 놀이와 빠른 속도의 놀이, 전체 위험감수놀이에서 정적인 상관이 나타났다. 실외 놀이터의 질적 수준을 하위 범주별로 보면,‘위치 및 접근성’은 빠른 속도의 놀이와 감독에서 벗어난 공간에서의 놀이, 전체 위험감수놀이에 정적 상관을 보였고,‘놀이 영역의 구성’은 높은 위치에서의 놀이와 전체 위험감수놀이에서 정적 상관이 나타났다.‘놀이기구 및 자료의 다양성’은 높은 위치에서의 놀이, 빠른 속도의 놀이, 전체 위험감수놀이와 정적 상관이 있었으며,‘위험감수 및 도전적 놀이’는 높은 위치에서의 놀이와 전체 위험감수놀이에서 가장 높은 상관이 나타났다.‘안전 및 편의시설의 관리’는 위험한 도구사용 놀이와 정적인 상관을 보였다. 결론적으로 아동의 위험감수놀이는 실외 놀이터 환경의 질적 수준과 관련이 있다.
본 연구는 아동의 위험감수놀이를 관찰하여, 어린이집 실외 놀이터에서 나타나는 아동의 위험감수놀이 빈도를 알아보고 실외 놀이터 환경의 질적 수준과 아동의 위험감수놀이 간의 관련성을 알아보고자 하였다. 이를 통해 현 어린이집 실외 놀이터의 실태를 파악하여 아동의 위험감수놀이를 격려할 수 있는 실외 놀이터 환경 조성을 위한 기초자료를 제공하고자 하였다. 연구대상은 경기도에 소재하고 있는 어린이집 10곳의 아동 94명이었다. 위험감수놀이 관찰범주표는 Sandseter (2007)가 제시한 위험감수놀이 행동에 해당하는 여섯 가지의 놀이 범주와 그 범주에 속하는 구체적인 놀이 행동을 손영은(2018)이 번안한 도구를 사용하였고, 놀이터의 질적 수준 평가는 김명순, 최지예, 김지연(2018)이 개발한 도구를 사용하였다. 수집된 자료는 연구문제에 따라 빈도와 백분율, 평균, t검증, Kendall’s Tau 상관분석을 통해 분석하였다. 본 연구에서 나타난 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 연구 대상 아동의 위험감수놀이는 높은 위치에서의 놀이와 빠른 속도의 놀이를 빈번히 하는 것으로 나타났으며, 성별에 따른 위험감수놀이 빈도는 남아가 여아 보다 높았으나 거친 신체놀이의 경우에만 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 또한 아동은 또래와 함께 높은 위치에서의 놀이를 즐겨하였고 교사와 놀이할 때는 빠른 속도의 놀이 빈도가 낮았으며, 혼자 놀이 할 때 감독에서 벗어난 공간에서의 놀이를 하는 빈도가 낮았다. 이를 통해 교사의 행동이 아동의 위험감수놀이를 저해 할 수 있으며, 아동의 놀이는 또래와 관련이 있음을 알 수 있다. 둘째, 어린이집 실외 놀이터의 질적 수준은 아동의 위험감수놀이 중 높은 위치에서의 놀이와 빠른 속도의 놀이, 전체 위험감수놀이에서 정적인 상관이 나타났다. 실외 놀이터의 질적 수준을 하위 범주별로 보면,‘위치 및 접근성’은 빠른 속도의 놀이와 감독에서 벗어난 공간에서의 놀이, 전체 위험감수놀이에 정적 상관을 보였고,‘놀이 영역의 구성’은 높은 위치에서의 놀이와 전체 위험감수놀이에서 정적 상관이 나타났다.‘놀이기구 및 자료의 다양성’은 높은 위치에서의 놀이, 빠른 속도의 놀이, 전체 위험감수놀이와 정적 상관이 있었으며,‘위험감수 및 도전적 놀이’는 높은 위치에서의 놀이와 전체 위험감수놀이에서 가장 높은 상관이 나타났다.‘안전 및 편의시설의 관리’는 위험한 도구사용 놀이와 정적인 상관을 보였다. 결론적으로 아동의 위험감수놀이는 실외 놀이터 환경의 질적 수준과 관련이 있다.
This study observes a child's risk taking play and a frequency of child's risk taking play in an outdoor playground in the kindergarten, moreover, it considers a relation between an environment quality of outdoor playground and child's risk taking play. Through this study, it understands an actu...
This study observes a child's risk taking play and a frequency of child's risk taking play in an outdoor playground in the kindergarten, moreover, it considers a relation between an environment quality of outdoor playground and child's risk taking play. Through this study, it understands an actual condition of outdoor playground in kindergarten at the moment and also it gives a fundamental knowledge for constructing the outdoor playground to encourage the child's risk-taking play. For this, this study sets ninety four children in ten kindergarten in the Gyeong-gi province as a object of study. Also, this study makes six kinds of risk-taking play category suggested by Sandseter (2007) and specific play activity which belongs to the kind adapted by Son Yeong-eun (2018) as a observation category table in risk-taking play. According to a material developed by Kim Myeong-sun, Choi Ji-yea, and Kim Ji-yeon (2018), this study evaluates the quality of outdoor playground. In addition, this study analyzes the collected data by a frequency, the percentage, the average, t-test, Kendall's Tau correlation analysis according to a problem. To summarize it, the result of study is as follows. First, this study discovers that the child's risk-taking play can be seen frequently in a play at the high position and with great speed. In addition, it depends on a gender that male child has much more frequent in female child. But only in case of a tough physical activity, there is a meaningful difference statistically. Likewise, a child tend to enjoy playing at high position with their peer group but once they are playing with a teacher, there is less frequent in a high speed playing. Moreover, when they are playing by themselves there is less frequent in playing on area, which is not supervised. Through this result, the early childhood teacher can restrict the child's risk-taking play and their pioneer group has a high effect on their play. For the next, there is a negative relationship between playing with material such as a sand, water, and bike and the child' risk-taking play. Second, there is a positive relationship between the quality of outdoor playground in kindergarten and playing at the high position and with high speed. According to subcategory of the quality of outdoor playground, in case of 'location and accessibility', there is a positive relationship between play with high speed and play on area which is not supervised by teacher. In case of 'a composition of play area', there is a positive relationship between play with high speed and total risk-taking play. In case of 'a diversity of play material and data', there is a positive relationship between play at high position and with great speed and total risk-taking play, moreover, in case of 'the risk-taking play and challenging play' there is a most positive relationship between play at high position and total risk-taking play. At last, in case of 'a safety and convenient facility management' there is a positive relationship between a play with dangerous material and total risk-taking play. Finally, to summarize this study, the child's risk-taking play is highly associated with the environment quality of outdoor playground.
This study observes a child's risk taking play and a frequency of child's risk taking play in an outdoor playground in the kindergarten, moreover, it considers a relation between an environment quality of outdoor playground and child's risk taking play. Through this study, it understands an actual condition of outdoor playground in kindergarten at the moment and also it gives a fundamental knowledge for constructing the outdoor playground to encourage the child's risk-taking play. For this, this study sets ninety four children in ten kindergarten in the Gyeong-gi province as a object of study. Also, this study makes six kinds of risk-taking play category suggested by Sandseter (2007) and specific play activity which belongs to the kind adapted by Son Yeong-eun (2018) as a observation category table in risk-taking play. According to a material developed by Kim Myeong-sun, Choi Ji-yea, and Kim Ji-yeon (2018), this study evaluates the quality of outdoor playground. In addition, this study analyzes the collected data by a frequency, the percentage, the average, t-test, Kendall's Tau correlation analysis according to a problem. To summarize it, the result of study is as follows. First, this study discovers that the child's risk-taking play can be seen frequently in a play at the high position and with great speed. In addition, it depends on a gender that male child has much more frequent in female child. But only in case of a tough physical activity, there is a meaningful difference statistically. Likewise, a child tend to enjoy playing at high position with their peer group but once they are playing with a teacher, there is less frequent in a high speed playing. Moreover, when they are playing by themselves there is less frequent in playing on area, which is not supervised. Through this result, the early childhood teacher can restrict the child's risk-taking play and their pioneer group has a high effect on their play. For the next, there is a negative relationship between playing with material such as a sand, water, and bike and the child' risk-taking play. Second, there is a positive relationship between the quality of outdoor playground in kindergarten and playing at the high position and with high speed. According to subcategory of the quality of outdoor playground, in case of 'location and accessibility', there is a positive relationship between play with high speed and play on area which is not supervised by teacher. In case of 'a composition of play area', there is a positive relationship between play with high speed and total risk-taking play. In case of 'a diversity of play material and data', there is a positive relationship between play at high position and with great speed and total risk-taking play, moreover, in case of 'the risk-taking play and challenging play' there is a most positive relationship between play at high position and total risk-taking play. At last, in case of 'a safety and convenient facility management' there is a positive relationship between a play with dangerous material and total risk-taking play. Finally, to summarize this study, the child's risk-taking play is highly associated with the environment quality of outdoor playground.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.