본 연구는 미래유아교사 개념 및 역할에 대한 요구를 조사하기 위한 목적으로 수행하였다. 연구의 목적을 실현하기 위해 설정한 연구문제는 첫째, 미래유아교사의 개념 및 역할에 대한 요구도는 어떠한가? 둘째, 배경변인에 따른 미래유아교사의 개념 및 역할에 대한 요구의 차이는 어떠한가? 이다. 요구도 조사를 위한 설문지는 김경희(2017)의 델파이 조사결과를 활용하여 개발하였다. 설문조사는 서울과 경기 지역 소재 유아교사 및 원장을 대상으로 2018년 11월 5일부터 11월 12일까지 1주 동안 실시하였다.최종 수집된 설문지는 총282부였다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 미래유아교사 개념 및 역할에 대한 요구를 조사하기 위한 목적으로 수행하였다. 연구의 목적을 실현하기 위해 설정한 연구문제는 첫째, 미래유아교사의 개념 및 역할에 대한 요구도는 어떠한가? 둘째, 배경변인에 따른 미래유아교사의 개념 및 역할에 대한 요구의 차이는 어떠한가? 이다. 요구도 조사를 위한 설문지는 김경희(2017)의 델파이 조사결과를 활용하여 개발하였다. 설문조사는 서울과 경기 지역 소재 유아교사 및 원장을 대상으로 2018년 11월 5일부터 11월 12일까지 1주 동안 실시하였다.최종 수집된 설문지는 총282부였다. 수집된 자료는 SPSS for Windows 22.0 프로그램을 사용하여 분석하였다. 연구결과 첫째, 미래유아교사의 개념 및 미래 유아교사의 역할에 대한 현재수준이 필요수준보다 모두 낮은 것으로 나타났다. 미래유아교사의 개념 중 ‘인공지능에 대비할 수 있는 인간으로서 인간의 존엄성 및 인성을 지도하는 교수자’의 개념이 가장 높은 요구(5.56)로 나타났으며, ‘미래사회를 전망해 유아가 미래에 적응을 할 수 있도록 지도하는 교수자’가 2순위(5.51), ‘변화하는 교육에 대해 유아 및 양육자를 지원하는 코치 및 멘토의 역할을 감당하는 교수자’가 3순위(5.31), ‘유아의 개별성을 존중하며 유아들이 올바른 가치관과 자존감, 자아정체성을 형성할 수 있도록 지도하는 교수자’가 4순위(5.52), ‘미래사회에서의 변화에 대응해 부모를 상담하고 유아양육 전반에 관한 조언자의 역할을 감당하는 교수자’가 5순위(4.77)로 나타났다. 미래유아교사의 역할은 ‘연구자 및 학습자’의 역할에 대한 요구가 가장 높게(5.58) 나타났고, ‘교육과정 설계자’가 2순위(5.26), ‘일과 계획 수행자’가 3순위(4.76) ‘상담 및 조언자’가 4순위(4.75), ‘코치 및 멘토’가 5순위(4.41)로 조사되었다. 둘째, 배경변인에 따른 차이를 검증한 결과 유아교사의 연령 및 담당연령에 따라 미래유아교사의 개념 및 역할에 대한 요구도에 차이가 있었다. 미래유아교사의 개념 및 역할에서 30대, 40대, 50대 교사에 비해 20대 연령의 교사가 모든 영역에서 낮은 요구도를 보였으며, 통계적으로도 유의한 차이를 보였다. 담당연령에 따른 차이도 나타났는데, 만3세, 4세, 5세를 담당하고 있는 유아교사가 만 1, 2세를 담당하고 있는 유아교사에 비해 미래유아교사의 역할 중 교육과정 설계자, 연구자 및 학습자, 상담 및 조언자, 코치 및 멘토의 역할에 대해 높은 요구도 수준을 보였다. 이러한 결과는 현장의 유아교사가 전반적으로 미래 교육에 관한 학습에 대한 요구가 높으며 유아교사의 배경변인에 따라 차이가 있음을 보여준다. 급변하는 미래사회에서 능동적으로 대응할 창의융합형 미래인재 육성이 중요함을 고려할 때, 본 요구도 분석 결과는 미래유아교사의 역할을 이해하도록 교사교육에 대한 요구도가 높고 나아가 유아교사의 배경변인에 따라 교사지원의 방향을 차별화할 필요가 있음을 시사한다.
본 연구는 미래유아교사 개념 및 역할에 대한 요구를 조사하기 위한 목적으로 수행하였다. 연구의 목적을 실현하기 위해 설정한 연구문제는 첫째, 미래유아교사의 개념 및 역할에 대한 요구도는 어떠한가? 둘째, 배경변인에 따른 미래유아교사의 개념 및 역할에 대한 요구의 차이는 어떠한가? 이다. 요구도 조사를 위한 설문지는 김경희(2017)의 델파이 조사결과를 활용하여 개발하였다. 설문조사는 서울과 경기 지역 소재 유아교사 및 원장을 대상으로 2018년 11월 5일부터 11월 12일까지 1주 동안 실시하였다.최종 수집된 설문지는 총282부였다. 수집된 자료는 SPSS for Windows 22.0 프로그램을 사용하여 분석하였다. 연구결과 첫째, 미래유아교사의 개념 및 미래 유아교사의 역할에 대한 현재수준이 필요수준보다 모두 낮은 것으로 나타났다. 미래유아교사의 개념 중 ‘인공지능에 대비할 수 있는 인간으로서 인간의 존엄성 및 인성을 지도하는 교수자’의 개념이 가장 높은 요구(5.56)로 나타났으며, ‘미래사회를 전망해 유아가 미래에 적응을 할 수 있도록 지도하는 교수자’가 2순위(5.51), ‘변화하는 교육에 대해 유아 및 양육자를 지원하는 코치 및 멘토의 역할을 감당하는 교수자’가 3순위(5.31), ‘유아의 개별성을 존중하며 유아들이 올바른 가치관과 자존감, 자아정체성을 형성할 수 있도록 지도하는 교수자’가 4순위(5.52), ‘미래사회에서의 변화에 대응해 부모를 상담하고 유아양육 전반에 관한 조언자의 역할을 감당하는 교수자’가 5순위(4.77)로 나타났다. 미래유아교사의 역할은 ‘연구자 및 학습자’의 역할에 대한 요구가 가장 높게(5.58) 나타났고, ‘교육과정 설계자’가 2순위(5.26), ‘일과 계획 수행자’가 3순위(4.76) ‘상담 및 조언자’가 4순위(4.75), ‘코치 및 멘토’가 5순위(4.41)로 조사되었다. 둘째, 배경변인에 따른 차이를 검증한 결과 유아교사의 연령 및 담당연령에 따라 미래유아교사의 개념 및 역할에 대한 요구도에 차이가 있었다. 미래유아교사의 개념 및 역할에서 30대, 40대, 50대 교사에 비해 20대 연령의 교사가 모든 영역에서 낮은 요구도를 보였으며, 통계적으로도 유의한 차이를 보였다. 담당연령에 따른 차이도 나타났는데, 만3세, 4세, 5세를 담당하고 있는 유아교사가 만 1, 2세를 담당하고 있는 유아교사에 비해 미래유아교사의 역할 중 교육과정 설계자, 연구자 및 학습자, 상담 및 조언자, 코치 및 멘토의 역할에 대해 높은 요구도 수준을 보였다. 이러한 결과는 현장의 유아교사가 전반적으로 미래 교육에 관한 학습에 대한 요구가 높으며 유아교사의 배경변인에 따라 차이가 있음을 보여준다. 급변하는 미래사회에서 능동적으로 대응할 창의융합형 미래인재 육성이 중요함을 고려할 때, 본 요구도 분석 결과는 미래유아교사의 역할을 이해하도록 교사교육에 대한 요구도가 높고 나아가 유아교사의 배경변인에 따라 교사지원의 방향을 차별화할 필요가 있음을 시사한다.
This study was performed to investigate concept & role of future infant teacher. The study issue set to realize purpose of study is as follows. First, what is the requirement for concept & role of future infant teacher? Second, what is the difference in requirement for concept & role of future infan...
This study was performed to investigate concept & role of future infant teacher. The study issue set to realize purpose of study is as follows. First, what is the requirement for concept & role of future infant teacher? Second, what is the difference in requirement for concept & role of future infant teacher depending on background variable? The question paper to investigate requirement was developed by utilizing result of Delphi investigation by Kim Gyeong Hee(2017). Questionnaire was implemented to infant teachers & directors located in Seoul and Gyeonggi for 1 week from November 5 to 12, 2018. 282 sets of question papers were finally collected. The collected data were analyzed by using SPSS for Windows 22.0 program. The result of study is as follows. First, the present level of concept & role of future infant teacher is lower than necessary level. The concept of instructor that instructs human dignity & personality as human being who can cope with AI out of concept of future infant teacher shows the highest requirement(5.56). The instructor that can instruct infants to adapt to the future by predicting future society is ranked at the 2nd place (5.51), the instructor that plays the role of coach and mentor who supports infant and rearer for changing education is ranked at the 3rd place(5.31), the instructor who instructs infants so that they may form right sense of value, self-respect and self-identity by respecting infants' individuality is ranked at the 4th place (5.52), the instructor who plays the role of advisor by advising parents on change in future society & overall breeding of infant is ranked at the 5th place(4.77). The requirement for role of future infant teacher is highest(5.58) in the case of role of ‘studier and learner’, ‘designer of curriculum’ in the 2nd place (5.26), ‘implementer of work & plan’ in the 3rd place(4.76) ‘counselor and advisor' in the 4th place (4.75), ‘coach & mentor’ in the 5th place (4.41). Second, according to the verification of background variable, there was difference in the requirement for concept & role of future infant teacher depending on the age of infant teacher and age in charge. Compared with teachers in their 30s, 40s, 50s, those in their 20s show low requirement for concept & role of future infant teacher in all areas. Further, they show statistically significant difference. Further, difference is also shown depending on the age in charge. Infant teacher in charge of infants in 3, 4, 5 years old in full shows higher level of requirement for role of ‘designer of curriculum’ ‘studier & learner’, ‘counselor & advisor' ‘coach & mentor’ out of role of future infant teacher in comparison with infant teacher in charge of infant in 1, 2 years old in full. Such outcome shows that infant teachers in the site wholly have high requirement for learning on future education and there is difference depending on background variable of infant teacher. Considering the significance of cultivating future elite in creativity fusion type who can actively cope with rapidly changing future society, the result of this requirement analysis suggests that the requirement for teacher instruction to understand role of future infant teacher is high and it is necessary to differentiate the direction of supporting teacher depending on background variable of infant teacher.
This study was performed to investigate concept & role of future infant teacher. The study issue set to realize purpose of study is as follows. First, what is the requirement for concept & role of future infant teacher? Second, what is the difference in requirement for concept & role of future infant teacher depending on background variable? The question paper to investigate requirement was developed by utilizing result of Delphi investigation by Kim Gyeong Hee(2017). Questionnaire was implemented to infant teachers & directors located in Seoul and Gyeonggi for 1 week from November 5 to 12, 2018. 282 sets of question papers were finally collected. The collected data were analyzed by using SPSS for Windows 22.0 program. The result of study is as follows. First, the present level of concept & role of future infant teacher is lower than necessary level. The concept of instructor that instructs human dignity & personality as human being who can cope with AI out of concept of future infant teacher shows the highest requirement(5.56). The instructor that can instruct infants to adapt to the future by predicting future society is ranked at the 2nd place (5.51), the instructor that plays the role of coach and mentor who supports infant and rearer for changing education is ranked at the 3rd place(5.31), the instructor who instructs infants so that they may form right sense of value, self-respect and self-identity by respecting infants' individuality is ranked at the 4th place (5.52), the instructor who plays the role of advisor by advising parents on change in future society & overall breeding of infant is ranked at the 5th place(4.77). The requirement for role of future infant teacher is highest(5.58) in the case of role of ‘studier and learner’, ‘designer of curriculum’ in the 2nd place (5.26), ‘implementer of work & plan’ in the 3rd place(4.76) ‘counselor and advisor' in the 4th place (4.75), ‘coach & mentor’ in the 5th place (4.41). Second, according to the verification of background variable, there was difference in the requirement for concept & role of future infant teacher depending on the age of infant teacher and age in charge. Compared with teachers in their 30s, 40s, 50s, those in their 20s show low requirement for concept & role of future infant teacher in all areas. Further, they show statistically significant difference. Further, difference is also shown depending on the age in charge. Infant teacher in charge of infants in 3, 4, 5 years old in full shows higher level of requirement for role of ‘designer of curriculum’ ‘studier & learner’, ‘counselor & advisor' ‘coach & mentor’ out of role of future infant teacher in comparison with infant teacher in charge of infant in 1, 2 years old in full. Such outcome shows that infant teachers in the site wholly have high requirement for learning on future education and there is difference depending on background variable of infant teacher. Considering the significance of cultivating future elite in creativity fusion type who can actively cope with rapidly changing future society, the result of this requirement analysis suggests that the requirement for teacher instruction to understand role of future infant teacher is high and it is necessary to differentiate the direction of supporting teacher depending on background variable of infant teacher.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.