본 연구는 문헌을 기초로 유아교육 본질에 입각하여 제4차 산업혁명 시대 유아교육의 방향을 탐색하였다. 먼저 산업혁명에 대한 개념과 특성에 대해 정의하고 산업혁명이 사회 변화에 미친 영향과 그에 따른 유아교육의 변화를 살펴보았다. 그리고 급변하는 사회에 유아교육의 본질은 변하지 않는다는 진리를 바탕으로 인간과 기계와의 공존 시대를 살아가야 할 유아들에게 필요한 핵심역량은 무엇이며, 무엇을 어떻게 가르쳐야 하는지 ...
본 연구는 문헌을 기초로 유아교육 본질에 입각하여 제4차 산업혁명 시대 유아교육의 방향을 탐색하였다. 먼저 산업혁명에 대한 개념과 특성에 대해 정의하고 산업혁명이 사회 변화에 미친 영향과 그에 따른 유아교육의 변화를 살펴보았다. 그리고 급변하는 사회에 유아교육의 본질은 변하지 않는다는 진리를 바탕으로 인간과 기계와의 공존 시대를 살아가야 할 유아들에게 필요한 핵심역량은 무엇이며, 무엇을 어떻게 가르쳐야 하는지 4차 산업혁명 시대의 유아교육 방향을 탐색하기 위하여 다음과 같이 연구문제를 설정하였다. 첫째, 4차 산업혁명 시대의 유아 핵심 역량은 무엇인가? 둘째, 4차 산업혁명 시대의 유아교육 목적은 어떠한가? 셋째, 4차 산업혁명 시대의 유아교육 내용은 어떠한가? 넷째, 4차 산업혁명 시대의 유아교육 교수학습 방법은 어떠한가? 다섯째, 4차 산업혁명 시대의 유아교육 교수학습 환경은 어떠한가? 여섯째, 4차 산업혁명 시대의 유아교육 평가는 어떠한가? 일곱째, 4차 산업혁명 시대의 유아교사 역할은 어떠한가? 이 같은 연구 목적을 달성하기 위한 연구 방법으로 정책 관련연구 보고서, OECD, UNESCO 등 국제기구 보고서, 국내외 미래 관련 문헌, 해외 저널, 유아교육 전공 서적과 단행본, 학술지 논문과 학위논문, 포럼 자료집, 인터넷 기사, 이슈리포트 등을 분석하였다. 이를 토대로 핵심 단어를 추출하여 범주화 하고 유아 핵심역량, 유아교육 목적, 유아교육 내용, 교수학습 방법과 교수학습 환경, 유아교육 평가, 유아교사 역할을 제시하였다. 연구 문제에 따른 결론은 다음과 같다. 첫째, 4차 산업혁명 시대 유아의 핵심역량은 창의적 문제해결 역량, 윤리적 인성 역량, 협업 및 소통역량, 자기 주도적 역량, 테크놀로지 활용 능력, 신체역량으로 구성된다. 둘째, 4차 산업혁명 시대 유아교육의 목적은 복잡다양하고 급변하는 4차 산업혁명 시대에 대비한 협력과 소통의 세계시민 윤리 및 인성 갖춘 인재 육성, 4차 산업혁명 시대에 잘 적응하며 행복하고 성공적인 삶을 영위할 수 있는 심신 건강한 자기주도적 창의 융합 인재 육성이다. 셋째, 4차 산업혁명 시대 유아교육의 내용은 창의적 문제해결력, 윤리적 인성 및 감성, 협업 및 의사소통, 세계 시민의식으로 구성된다. 넷째, 4차 산업혁명 시대 유아교육의 교수학습 방법은 놀이중심의 자기주도적 학습, 창의 융합․문제해결력 교수학습, 과학적 기반의 개인 맞춤형 학습, 테크놀로지를 활용한 학습으로 이루어진다. 다섯째, 4차 산업혁명 시대 유아교육 환경은 테크놀로지 기반 교수학습 환경 구축, 학습, 쉼, 놀이의 유기적 연계가 가능한 학습 환경 조성이다. 여섯째, 4차 산업혁명 시대 유아교육 평가는 개인별 학습과정 데이터를 활용한 평가이다. 일곱째, 4차 산업혁명 시대 유아교사 역할은 관찰자 및 지원자, 협력자, 상호작용자, 교육과정 설계자, 테크놀로지 교수학습 환경 제공자, 참여자로서의 유아교사 역할로 구성된다.
본 연구는 문헌을 기초로 유아교육 본질에 입각하여 제4차 산업혁명 시대 유아교육의 방향을 탐색하였다. 먼저 산업혁명에 대한 개념과 특성에 대해 정의하고 산업혁명이 사회 변화에 미친 영향과 그에 따른 유아교육의 변화를 살펴보았다. 그리고 급변하는 사회에 유아교육의 본질은 변하지 않는다는 진리를 바탕으로 인간과 기계와의 공존 시대를 살아가야 할 유아들에게 필요한 핵심역량은 무엇이며, 무엇을 어떻게 가르쳐야 하는지 4차 산업혁명 시대의 유아교육 방향을 탐색하기 위하여 다음과 같이 연구문제를 설정하였다. 첫째, 4차 산업혁명 시대의 유아 핵심 역량은 무엇인가? 둘째, 4차 산업혁명 시대의 유아교육 목적은 어떠한가? 셋째, 4차 산업혁명 시대의 유아교육 내용은 어떠한가? 넷째, 4차 산업혁명 시대의 유아교육 교수학습 방법은 어떠한가? 다섯째, 4차 산업혁명 시대의 유아교육 교수학습 환경은 어떠한가? 여섯째, 4차 산업혁명 시대의 유아교육 평가는 어떠한가? 일곱째, 4차 산업혁명 시대의 유아교사 역할은 어떠한가? 이 같은 연구 목적을 달성하기 위한 연구 방법으로 정책 관련연구 보고서, OECD, UNESCO 등 국제기구 보고서, 국내외 미래 관련 문헌, 해외 저널, 유아교육 전공 서적과 단행본, 학술지 논문과 학위논문, 포럼 자료집, 인터넷 기사, 이슈리포트 등을 분석하였다. 이를 토대로 핵심 단어를 추출하여 범주화 하고 유아 핵심역량, 유아교육 목적, 유아교육 내용, 교수학습 방법과 교수학습 환경, 유아교육 평가, 유아교사 역할을 제시하였다. 연구 문제에 따른 결론은 다음과 같다. 첫째, 4차 산업혁명 시대 유아의 핵심역량은 창의적 문제해결 역량, 윤리적 인성 역량, 협업 및 소통역량, 자기 주도적 역량, 테크놀로지 활용 능력, 신체역량으로 구성된다. 둘째, 4차 산업혁명 시대 유아교육의 목적은 복잡다양하고 급변하는 4차 산업혁명 시대에 대비한 협력과 소통의 세계시민 윤리 및 인성 갖춘 인재 육성, 4차 산업혁명 시대에 잘 적응하며 행복하고 성공적인 삶을 영위할 수 있는 심신 건강한 자기주도적 창의 융합 인재 육성이다. 셋째, 4차 산업혁명 시대 유아교육의 내용은 창의적 문제해결력, 윤리적 인성 및 감성, 협업 및 의사소통, 세계 시민의식으로 구성된다. 넷째, 4차 산업혁명 시대 유아교육의 교수학습 방법은 놀이중심의 자기주도적 학습, 창의 융합․문제해결력 교수학습, 과학적 기반의 개인 맞춤형 학습, 테크놀로지를 활용한 학습으로 이루어진다. 다섯째, 4차 산업혁명 시대 유아교육 환경은 테크놀로지 기반 교수학습 환경 구축, 학습, 쉼, 놀이의 유기적 연계가 가능한 학습 환경 조성이다. 여섯째, 4차 산업혁명 시대 유아교육 평가는 개인별 학습과정 데이터를 활용한 평가이다. 일곱째, 4차 산업혁명 시대 유아교사 역할은 관찰자 및 지원자, 협력자, 상호작용자, 교육과정 설계자, 테크놀로지 교수학습 환경 제공자, 참여자로서의 유아교사 역할로 구성된다.
This study set out to explore a direction for early childhood education in the age of the Fourth Industrial Revolution according to the nature of early childhood education based on literature materials. The study first defined the concepts and characteristics of industrial revolution and examined it...
This study set out to explore a direction for early childhood education in the age of the Fourth Industrial Revolution according to the nature of early childhood education based on literature materials. The study first defined the concepts and characteristics of industrial revolution and examined its effects on social changes and further early childhood education. Based on the truth that the nature of early childhood education would not change in a rapidly changing society, the study set the following research questions to explore a direction for early childhood education in the age of the Fourth Industrial Revolution, covering what essential capabilities that young children would need in an era of coexistence between man and machine and what should be taught and how: First, what are the core capabilities of young children in the age of the Fourth Industrial Revolution? Second, what are the goals of early childhood education in the age of the Fourth Industrial Revolution? Third, what is the content of early childhood education in the age of the Fourth Industrial Revolution? Fourth, what are the teaching and learning methods of early childhood education in the age of the Fourth Industrial Revolution? Fifth, what are the teaching and learning environments of early childhood education in the age of the Fourth Industrial Revolution? Sixth, what are the evaluations of early childhood education in the age of the Fourth Industrial Revolution? Seventh, what are the roles of early childhood teachers in the age of the Fourth Industrial Revolution? In an effort to fulfill these goals, the investigator adopted a methodology of analyzing policy study reports, reports from international organizations such as OECD and UNESCO, literature on the future home and abroad, overseas journals, major textbooks and books on early childhood education, papers and dissertations published in journals, forum material collections, Internet articles, and issue reports. Based on the analysis results, the study identified and categorized core words and proposed core capabilities of young children, purposes of early childhood education, content of early childhood education, teaching and learning methods and environment of early childhood education, evaluations of early childhood education, and roles of early childhood teachers. The findings led to the following conclusions by the research questions: First, the core capabilities of young children in the age of the Fourth Industrial Evolution are creative problem-solving, ethical personality, collaboration and communication, self-initiating, technology utilization, and physical capabilities. Second, the goals of early childhood education in the age of the Fourth Industrial Revolution are to produce talents armed with the ethics and personality of global citizens based on collaboration and communication in preparation of the Fourth Industrial Revolution era that is complex, diverse, and changing rapidly and also bring up self-initiating, creative fusion-based talents that are health both in body and mind, well adjust to the era of the Fourth Industrial Revolution, are capable of leading a happy and successful life. Third, the content of early childhood education in the age of the Fourth Industrial Revolution covers creative problem-solving abilities, ethical personality and sensibility, collaboration and communication, and global citizenship. Fourth, the teaching and learning methods of early childhood education in the age of the Fourth Industrial Revolution are play-based self-initiating learning, creative fusion- and problem-solving teaching and learning, customized scientific learning for individual students, and technology-based learning. Fifth, the environments of early childhood education in the age of the Fourth Industrial Revolution include a technology-based teaching and learning environment and a learning environment in which learning, resting, and play can be organically connected to one another. Sixth, the evaluation of early childhood education in the age of the Fourth Industrial Revolution will make use of data about individual learning processes. Finally, early childhood teachers will play their roles as observers and supporters, collaborators, agents of interaction, curriculum designers, providers of a technology-based teaching and learning environment, and participants in the age of the Fourth Industrial Revolution.
This study set out to explore a direction for early childhood education in the age of the Fourth Industrial Revolution according to the nature of early childhood education based on literature materials. The study first defined the concepts and characteristics of industrial revolution and examined its effects on social changes and further early childhood education. Based on the truth that the nature of early childhood education would not change in a rapidly changing society, the study set the following research questions to explore a direction for early childhood education in the age of the Fourth Industrial Revolution, covering what essential capabilities that young children would need in an era of coexistence between man and machine and what should be taught and how: First, what are the core capabilities of young children in the age of the Fourth Industrial Revolution? Second, what are the goals of early childhood education in the age of the Fourth Industrial Revolution? Third, what is the content of early childhood education in the age of the Fourth Industrial Revolution? Fourth, what are the teaching and learning methods of early childhood education in the age of the Fourth Industrial Revolution? Fifth, what are the teaching and learning environments of early childhood education in the age of the Fourth Industrial Revolution? Sixth, what are the evaluations of early childhood education in the age of the Fourth Industrial Revolution? Seventh, what are the roles of early childhood teachers in the age of the Fourth Industrial Revolution? In an effort to fulfill these goals, the investigator adopted a methodology of analyzing policy study reports, reports from international organizations such as OECD and UNESCO, literature on the future home and abroad, overseas journals, major textbooks and books on early childhood education, papers and dissertations published in journals, forum material collections, Internet articles, and issue reports. Based on the analysis results, the study identified and categorized core words and proposed core capabilities of young children, purposes of early childhood education, content of early childhood education, teaching and learning methods and environment of early childhood education, evaluations of early childhood education, and roles of early childhood teachers. The findings led to the following conclusions by the research questions: First, the core capabilities of young children in the age of the Fourth Industrial Evolution are creative problem-solving, ethical personality, collaboration and communication, self-initiating, technology utilization, and physical capabilities. Second, the goals of early childhood education in the age of the Fourth Industrial Revolution are to produce talents armed with the ethics and personality of global citizens based on collaboration and communication in preparation of the Fourth Industrial Revolution era that is complex, diverse, and changing rapidly and also bring up self-initiating, creative fusion-based talents that are health both in body and mind, well adjust to the era of the Fourth Industrial Revolution, are capable of leading a happy and successful life. Third, the content of early childhood education in the age of the Fourth Industrial Revolution covers creative problem-solving abilities, ethical personality and sensibility, collaboration and communication, and global citizenship. Fourth, the teaching and learning methods of early childhood education in the age of the Fourth Industrial Revolution are play-based self-initiating learning, creative fusion- and problem-solving teaching and learning, customized scientific learning for individual students, and technology-based learning. Fifth, the environments of early childhood education in the age of the Fourth Industrial Revolution include a technology-based teaching and learning environment and a learning environment in which learning, resting, and play can be organically connected to one another. Sixth, the evaluation of early childhood education in the age of the Fourth Industrial Revolution will make use of data about individual learning processes. Finally, early childhood teachers will play their roles as observers and supporters, collaborators, agents of interaction, curriculum designers, providers of a technology-based teaching and learning environment, and participants in the age of the Fourth Industrial Revolution.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.