본 연구의 목적은 보육교사를 대상으로 정서노동과 자아탄력성이 직무만족도에 영향을 미치는지 살펴보고, 전문성을 갖고 보육교사가 긍정적으로 직무를 수행하기 위해 다음과 같은 연구문제를 선정하였다. 첫째, 보육교사의 정서노동과 자아탄력성은 직무만족도에는 상관관계 가 있는가? 둘째, 보육교사 정서노동이 직무만족도에 어떤 영향을 미치는가? 셋째, 보육교사 자아탄력성이 직무만족도에 어떤 영향을 미치는가? 넷째, 보육교사의 배경변인에 따라 직무만족도에는 차이가 있을 것인가? 선정하여 이를 확인하였다. 본 연구대상은 어린이집에 근무하고 있는 232명의 보육교사로 하였으며 연구도구는 보육교사의 직무만족도를 측정하기 위해 조성연 등(2011)의 ‘한국형 보육교사 직무만족척도’를 사용하였다. 또한 보육교사의 정서노동을 측정하기 위해서 임승렬, 안우철(2016)의 유아교사의 정서노동 측정척도와 보육교사의 자아탄력성을 측정하기 위한 척도로 Klohnen(1996)의 ...
본 연구의 목적은 보육교사를 대상으로 정서노동과 자아탄력성이 직무만족도에 영향을 미치는지 살펴보고, 전문성을 갖고 보육교사가 긍정적으로 직무를 수행하기 위해 다음과 같은 연구문제를 선정하였다. 첫째, 보육교사의 정서노동과 자아탄력성은 직무만족도에는 상관관계 가 있는가? 둘째, 보육교사 정서노동이 직무만족도에 어떤 영향을 미치는가? 셋째, 보육교사 자아탄력성이 직무만족도에 어떤 영향을 미치는가? 넷째, 보육교사의 배경변인에 따라 직무만족도에는 차이가 있을 것인가? 선정하여 이를 확인하였다. 본 연구대상은 어린이집에 근무하고 있는 232명의 보육교사로 하였으며 연구도구는 보육교사의 직무만족도를 측정하기 위해 조성연 등(2011)의 ‘한국형 보육교사 직무만족척도’를 사용하였다. 또한 보육교사의 정서노동을 측정하기 위해서 임승렬, 안우철(2016)의 유아교사의 정서노동 측정척도와 보육교사의 자아탄력성을 측정하기 위한 척도로 Klohnen(1996)의 CPI 29문항을 번역한 것으로 박현진(1996)의 연구에서 사용되었던 척도를 사용하였다. 수집된 자료는 신뢰도분석, 빈도분석, 회귀분석, Pearson의 상관계수, 일원분산분석(One-way ANOVA)을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 정서노동과 자아탄력성은 직무만족과의 상관관계를 살펴 본 결과 정서노동과 직무만족은 부적상관관계가 나타났으며, 자아탄력성과 직무만족은 정적상관관계가 나타났다. 둘째, 보육교사의 정서노동과 자아탄력성은 직무만족도에 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 셋째, 보육교사의 배경변인에 따라 직무만족 차이를 살펴보았는데 보육교사의 경력, 근무유형, 전공, 담당 영유아의 연령, 직위에 따라 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이와 같이 본 연구에서 분석된 결과를 통해 보육교사의 정서노동과 자아탄력성이 직무만족도에 영향을 주는 것으로 확인하였다. 보육교사의 정서노동을 최소화하고 자아탄력성을 증진시켜 직무만족도를 높일 수 있도록 정서노동의 하위요인들 중에서 보육교사와 함께 대부분의 시간을 보내는 원장(원감)의 운영방법과 근무환경 개선의 필요성을 제시하였다. 또한 자아탄력성의 하위요인 중 낙관적 태도와 분노조절을 잘 할 수 있도록 보육교사의 정신건강을 유지 할 수 있는 심리적 지원 등을 통해 보육교사의 직무만족도를 높이는 실제적인 도움이 될 수 있기를 기대한다.
본 연구의 목적은 보육교사를 대상으로 정서노동과 자아탄력성이 직무만족도에 영향을 미치는지 살펴보고, 전문성을 갖고 보육교사가 긍정적으로 직무를 수행하기 위해 다음과 같은 연구문제를 선정하였다. 첫째, 보육교사의 정서노동과 자아탄력성은 직무만족도에는 상관관계 가 있는가? 둘째, 보육교사 정서노동이 직무만족도에 어떤 영향을 미치는가? 셋째, 보육교사 자아탄력성이 직무만족도에 어떤 영향을 미치는가? 넷째, 보육교사의 배경변인에 따라 직무만족도에는 차이가 있을 것인가? 선정하여 이를 확인하였다. 본 연구대상은 어린이집에 근무하고 있는 232명의 보육교사로 하였으며 연구도구는 보육교사의 직무만족도를 측정하기 위해 조성연 등(2011)의 ‘한국형 보육교사 직무만족척도’를 사용하였다. 또한 보육교사의 정서노동을 측정하기 위해서 임승렬, 안우철(2016)의 유아교사의 정서노동 측정척도와 보육교사의 자아탄력성을 측정하기 위한 척도로 Klohnen(1996)의 CPI 29문항을 번역한 것으로 박현진(1996)의 연구에서 사용되었던 척도를 사용하였다. 수집된 자료는 신뢰도분석, 빈도분석, 회귀분석, Pearson의 상관계수, 일원분산분석(One-way ANOVA)을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 정서노동과 자아탄력성은 직무만족과의 상관관계를 살펴 본 결과 정서노동과 직무만족은 부적상관관계가 나타났으며, 자아탄력성과 직무만족은 정적상관관계가 나타났다. 둘째, 보육교사의 정서노동과 자아탄력성은 직무만족도에 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 셋째, 보육교사의 배경변인에 따라 직무만족 차이를 살펴보았는데 보육교사의 경력, 근무유형, 전공, 담당 영유아의 연령, 직위에 따라 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이와 같이 본 연구에서 분석된 결과를 통해 보육교사의 정서노동과 자아탄력성이 직무만족도에 영향을 주는 것으로 확인하였다. 보육교사의 정서노동을 최소화하고 자아탄력성을 증진시켜 직무만족도를 높일 수 있도록 정서노동의 하위요인들 중에서 보육교사와 함께 대부분의 시간을 보내는 원장(원감)의 운영방법과 근무환경 개선의 필요성을 제시하였다. 또한 자아탄력성의 하위요인 중 낙관적 태도와 분노조절을 잘 할 수 있도록 보육교사의 정신건강을 유지 할 수 있는 심리적 지원 등을 통해 보육교사의 직무만족도를 높이는 실제적인 도움이 될 수 있기를 기대한다.
The objective of this study is to examine the effects of emotional labor and ego-resilience of childcare teachers on the job satisfaction. The study questions which are to be considered to allow childcare teachers to perform their job positively with expertise were selected below and verified. ...
The objective of this study is to examine the effects of emotional labor and ego-resilience of childcare teachers on the job satisfaction. The study questions which are to be considered to allow childcare teachers to perform their job positively with expertise were selected below and verified. First, are emotional labor and ego-resilience of childcare teachers correlated with the job satisfaction? Second, how does emotional labor of childcare teachers affect the job satisfaction? Third, how does ego-resilience of childcare teachers affect the job satisfaction? Fourth, is there a difference in the job satisfaction depending on the background variables of childcare teachers? 232 teachers at childcare centers participated in this study. Korean Childcare Teacher’s Job Satisfaction Scale (Cho Seong-Yeon, etc., 2011) was used to measure the job satisfaction of childcare teachers. Also, Emotional Labor Scale for childcare teachers (Im Seong-Gyul & Ahn Woo-Cheol, 2016) and Ego-Resilience Scale (Translation of the item 29 from Klohmen(1996)’s CPI) used in the study of Park Hyun-Jin (1996) were used to measure the emotional labor and ego-resilience of childcare teachers respectively. The data collected were analyzed using a reliability analysis, frequency analysis, regression analysis, Pearson correlation coefficient, and One-way ANOVA. The results of this study have shown as follows. First, the emotional labor was negatively correlated with the job satisfaction, whereas the ego-resilience was positively correlated with the job satisfaction. Second, the emotional labor and ego-resilience of childcare teachers had an effect on the job satisfaction. Third, there were significant differences in the job satisfaction depending on background variables (work experience, major, age of children, position) of childcare teachers. From the results of this study, it has been observed that emotional labor and ego-resilience of childcare teachers had an effect on the job satisfaction. To increase the job satisfaction by minimizing emotional labor of childcare teachers and enhancing their ego-resilience, the need of improving the operating method of childcare center director (whom childcare teachers mostly spend time together) and work environment among subfactors of emotional labor has been suggested. Hopefully the results will be actually helpful to increasing the job satisfaction of childcare teachers through psychological support, etc. which can help childcare teachers maintain good mental health that can control subfactors (positive attitude and anger) of ego-resilience.
The objective of this study is to examine the effects of emotional labor and ego-resilience of childcare teachers on the job satisfaction. The study questions which are to be considered to allow childcare teachers to perform their job positively with expertise were selected below and verified. First, are emotional labor and ego-resilience of childcare teachers correlated with the job satisfaction? Second, how does emotional labor of childcare teachers affect the job satisfaction? Third, how does ego-resilience of childcare teachers affect the job satisfaction? Fourth, is there a difference in the job satisfaction depending on the background variables of childcare teachers? 232 teachers at childcare centers participated in this study. Korean Childcare Teacher’s Job Satisfaction Scale (Cho Seong-Yeon, etc., 2011) was used to measure the job satisfaction of childcare teachers. Also, Emotional Labor Scale for childcare teachers (Im Seong-Gyul & Ahn Woo-Cheol, 2016) and Ego-Resilience Scale (Translation of the item 29 from Klohmen(1996)’s CPI) used in the study of Park Hyun-Jin (1996) were used to measure the emotional labor and ego-resilience of childcare teachers respectively. The data collected were analyzed using a reliability analysis, frequency analysis, regression analysis, Pearson correlation coefficient, and One-way ANOVA. The results of this study have shown as follows. First, the emotional labor was negatively correlated with the job satisfaction, whereas the ego-resilience was positively correlated with the job satisfaction. Second, the emotional labor and ego-resilience of childcare teachers had an effect on the job satisfaction. Third, there were significant differences in the job satisfaction depending on background variables (work experience, major, age of children, position) of childcare teachers. From the results of this study, it has been observed that emotional labor and ego-resilience of childcare teachers had an effect on the job satisfaction. To increase the job satisfaction by minimizing emotional labor of childcare teachers and enhancing their ego-resilience, the need of improving the operating method of childcare center director (whom childcare teachers mostly spend time together) and work environment among subfactors of emotional labor has been suggested. Hopefully the results will be actually helpful to increasing the job satisfaction of childcare teachers through psychological support, etc. which can help childcare teachers maintain good mental health that can control subfactors (positive attitude and anger) of ego-resilience.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.