특성화고 고등학생들이 지각한 부모지지, 희망, 진로결정자기효능감, 진로태도성숙에 기초한 군집유형별 진로준비행동에서의 차이 The Differences in Career Preparation Behavior by Cluster Types Based on Parent Support, Hopes, Career Decision Self-Efficacy, and Career Attitude Maturity Perceived by Specialized High School Students원문보기
이 연구의 목적은 특성화고 고등학생들이 지각한 부모지지, 희망, 진로결정자기효능감, 진로태도성숙에 근거하여 군집유형을 분류하고, 각 군집유형에 따라 진로준비행동에 차이가 있는지를 분석하는 것이다. 서울시 특성화 고등학교에 재학 중인 1, 2, 3학년 고등학생 226명(여=132, 남=94)을 대상으로 수집한 자료를 일원분산분석, 군집분석, ...
이 연구의 목적은 특성화고 고등학생들이 지각한 부모지지, 희망, 진로결정자기효능감, 진로태도성숙에 근거하여 군집유형을 분류하고, 각 군집유형에 따라 진로준비행동에 차이가 있는지를 분석하는 것이다. 서울시 특성화 고등학교에 재학 중인 1, 2, 3학년 고등학생 226명(여=132, 남=94)을 대상으로 수집한 자료를 일원분산분석, 군집분석, 교차분석 등을 이용하여 분석하였다. 이 연구의 주요 연구결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 특성화고 고등학생이 지각한 부모지지, 희망, 진로결정자기효능감, 진로태도성숙를 사용하여 군집분석을 실시한 결과, 네 개의 군집이 도출되었다. 군집 1은 부모지지를 제외한 나머지 변인들의 값이 평균 이상인 ‘낮은지지-능동형’, 군집 2는 부모지지를 제외한 나머지 변인들의 값이 전체 평균 이하인 ‘높은지지-수동형’, 군집 3은 부모지지를 비롯한 모든 변인들이 평균값 이상인 ‘높은지지-능동형’, 군집 4는 모든 변인이 전체 평균보다 낮은 수준으로 나타난 ‘낮은지지-관심필요형’이다. 둘째 군집유형에 따라 진로준비행동에 차이가 있는지를 분석한 결과, 군집유형 간에 유의미한 차이가 있었다. 높은지지-능동형, 낮은지지-능동형, 높은지지-수동형, 낮은지지-관심필요형 순으로 진로준비행동이 높게 나타났다. 이와 같은 결과는 각 군집의 특성에 대한 이해와 그 특성에 맞는 진로교육이 필요함을 시사한다.
이 연구의 목적은 특성화고 고등학생들이 지각한 부모지지, 희망, 진로결정자기효능감, 진로태도성숙에 근거하여 군집유형을 분류하고, 각 군집유형에 따라 진로준비행동에 차이가 있는지를 분석하는 것이다. 서울시 특성화 고등학교에 재학 중인 1, 2, 3학년 고등학생 226명(여=132, 남=94)을 대상으로 수집한 자료를 일원분산분석, 군집분석, 교차분석 등을 이용하여 분석하였다. 이 연구의 주요 연구결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 특성화고 고등학생이 지각한 부모지지, 희망, 진로결정자기효능감, 진로태도성숙를 사용하여 군집분석을 실시한 결과, 네 개의 군집이 도출되었다. 군집 1은 부모지지를 제외한 나머지 변인들의 값이 평균 이상인 ‘낮은지지-능동형’, 군집 2는 부모지지를 제외한 나머지 변인들의 값이 전체 평균 이하인 ‘높은지지-수동형’, 군집 3은 부모지지를 비롯한 모든 변인들이 평균값 이상인 ‘높은지지-능동형’, 군집 4는 모든 변인이 전체 평균보다 낮은 수준으로 나타난 ‘낮은지지-관심필요형’이다. 둘째 군집유형에 따라 진로준비행동에 차이가 있는지를 분석한 결과, 군집유형 간에 유의미한 차이가 있었다. 높은지지-능동형, 낮은지지-능동형, 높은지지-수동형, 낮은지지-관심필요형 순으로 진로준비행동이 높게 나타났다. 이와 같은 결과는 각 군집의 특성에 대한 이해와 그 특성에 맞는 진로교육이 필요함을 시사한다.
A purpose of this research was to categorize cluster types based on parents support, hopes, career decision self-efficacy, and career attitude maturity perceived by specialized vocational high school Students, and to analyze the difference in career preparation behavior of each cluster type. Data co...
A purpose of this research was to categorize cluster types based on parents support, hopes, career decision self-efficacy, and career attitude maturity perceived by specialized vocational high school Students, and to analyze the difference in career preparation behavior of each cluster type. Data collected from 226 high-school students in Grade 1 to 3, who attend specialized vocational high school in Seoul(female = 132, and male = 94), were analyzed by one-way ANOVA, cluster analysis, and cross tabulation analysis. Major results of the research were these: First, resulting from cluster analysis based on parents support, hopes, career decision self-efficacy, and career attitude maturity perceived by specialized vocational high school, four clusters were deducted. Cluster 1 was ‘Low Support-Active’ where all factors were above average excluding parents support. Cluster 2 was ‘High Support-Passive’ where all factors were below average excluding parents support. Cluster 3 was ‘High Support-Active’ where all factors were above average including parents support. Cluster 4 was ‘Low Support-Need Attention Type’ where many factors were lower than the overall mean of all variables. Second, each cluster type showed meaningful differences in career preparation behavior. Career preparation behavior was highest in ‘High Support-Active’, followed by ‘Low Support-Active’, ‘High Support-Passive’ and ‘Low Support-Need Attention’ in turn. These results imply necessity of specialized career education that considers characteristics of each cluster type.
A purpose of this research was to categorize cluster types based on parents support, hopes, career decision self-efficacy, and career attitude maturity perceived by specialized vocational high school Students, and to analyze the difference in career preparation behavior of each cluster type. Data collected from 226 high-school students in Grade 1 to 3, who attend specialized vocational high school in Seoul(female = 132, and male = 94), were analyzed by one-way ANOVA, cluster analysis, and cross tabulation analysis. Major results of the research were these: First, resulting from cluster analysis based on parents support, hopes, career decision self-efficacy, and career attitude maturity perceived by specialized vocational high school, four clusters were deducted. Cluster 1 was ‘Low Support-Active’ where all factors were above average excluding parents support. Cluster 2 was ‘High Support-Passive’ where all factors were below average excluding parents support. Cluster 3 was ‘High Support-Active’ where all factors were above average including parents support. Cluster 4 was ‘Low Support-Need Attention Type’ where many factors were lower than the overall mean of all variables. Second, each cluster type showed meaningful differences in career preparation behavior. Career preparation behavior was highest in ‘High Support-Active’, followed by ‘Low Support-Active’, ‘High Support-Passive’ and ‘Low Support-Need Attention’ in turn. These results imply necessity of specialized career education that considers characteristics of each cluster type.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.