새로운 인재가 요구되는 사회에서 청소년기 진로발달에 관한 관심과 진로준비에 대한 교육의 필요성이 제기되고 있다. 급변하는 사회에 적응할 수 있는 효과적인 진로교육을 제공하여, 자신의 적성과 소질에 대해 바르게 인지하고 자신의 진로를 스스로 탐색하고 선택할 수 있도록 하는 것이 중요하다고 하겠다. 따라서 청소년들의 바람직한 진로선택을 위해 필요한 진로교육이 효과적이기위해서는 진로 설정에 영향을 미치는 요인을 분석하여 그에 맞는 교육이 진행되어야 할 것이다. 이에 본 연구에서는 고등학생의 ...
새로운 인재가 요구되는 사회에서 청소년기 진로발달에 관한 관심과 진로준비에 대한 교육의 필요성이 제기되고 있다. 급변하는 사회에 적응할 수 있는 효과적인 진로교육을 제공하여, 자신의 적성과 소질에 대해 바르게 인지하고 자신의 진로를 스스로 탐색하고 선택할 수 있도록 하는 것이 중요하다고 하겠다. 따라서 청소년들의 바람직한 진로선택을 위해 필요한 진로교육이 효과적이기위해서는 진로 설정에 영향을 미치는 요인을 분석하여 그에 맞는 교육이 진행되어야 할 것이다. 이에 본 연구에서는 고등학생의 사회적지지, 진로자기효능감과 진로성숙도에 영향을 미치는 요인에 관한 선행연구를 고찰하였고, 그러한 요인 중에서 고등학생들의 성별과 고등학생들이 속해있는 고등학교의 유형의 차이에 대해 살펴보았다. 진로발달에서 부모의 영향력이 자녀의 성별에 따라 다르게 작용할 수 있다는 가정하에 성별에 따라 사회적지지와 진로자기효능감에 차이를 살펴보고 진로성숙도에 어떠한 영향을 끼치는지 살펴보았다. 그리고 고등학생들에게 다양한 영향을 미치고 있는 환경 중에서 학교는 학생들이 대부분 시간을 보내고 있고, 또한 학교 안에서 관계를 맺고 있는 주변인들 역시 학생들에게 강력한 영향을 미치고 있다. 학교마다 고유한 목적이 있고, 그 목적에 맞는 교육과정이 있다. 그래서 본 연구에서는 학교가 가진 목표와 같은 목표를 가진 학생들이 모여 있는 집단 간의 차이에 대해 살펴보고, 진로성숙도를 높일 수 있는 효과적인 진로교육에 대해 알아보고자 하였다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 첫째, 사회적지지, 진로자기효능감, 진로성숙도의 성별에 따른 차이를 분석하는 것이며, 둘째는 사회적지지, 진로자기효능감, 진로성숙도에 따른 학교유형별 차이를 분석하는 것이다. 셋째, 진로자기효능감에 성별, 학교유형, 사회적지지가 어떠한 영향을 미치는지를 분석하는 것이고, 넷째는 진로성숙도에 성별, 학교유형, 사회적지지가 어떠한 영향을 미치는지 분석하는 것이다. 다섯째, 진로성숙도에 성별, 학교유형, 사회적지지, 진로자기효능감이 어떠한 관계로 영향일 미치는지를 분석하는 것이다. 본 연구를 위해 전국의 고등학생 1248명(일반고 419명, 자사고 405명, 영재과학고 210명, 체육고 214명)을 대상 설문 조사하였고, 수집된 자료 분석을 위해 자료 분석을 위해 SPSS 23 통계프로그램과 AMOS 23.0을 사용하여 분석되었으며, 본 연구에서 밝혀진 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 사회적지지, 진로자기효능감, 진로성숙도에 대하여 성별의 차이를 보면, 사회적지지 전체는 성별에 통계적으로 유의한 차이가 없었으나, 사회적 지지의 하위요인인 친구지지에서는 여자가 높게 나타났다. 진로 자기효능감은 전체와 하위요인 모두에서 성별에 통계적으로 유의한 차이가 없었다. 진로성숙도 전체는 성별에 따른 통계적으로 유의한 차이가 없었으나, 하위요인 중 직업 태도에서 여자가 높게 나타났다. 둘째, 사회적 지지, 진로자기효능감, 진로성숙도의 학교유형별 차이를 살펴보면, 사회적지지는 자사고, 영재과학고, 체고, 일반고 순으로 나타났다. 진로자기효능감은 자사고, 영재과학고, 체고, 일반고 순으로 나타났다. 진로성숙도는 자사고, 영재과학고, 체고, 일반고 순으로 나타났다. 셋째, 사회적지지, 진로자기효능감, 진로성숙도의 상관관계를 살펴보면, 사회적지지는 진로자기효능감 전체와 진로자기효능감의 하위요인 모두와 양적인 상관관계가 있었다. 또한, 사회적지지는 진로성숙도 전체와 진로성숙도 하위요인 모두와 양적인 상관관계가 있었다. 진로 자기효능감은 진로성숙도 전체와 하위요인 모두에서 양적인 상관관계가 있었다. 넷째, 성별, 학교유형, 사회적지지가 진로자기효능감에 어떠한 영향을 끼치는가에 대해 살펴보면, 성별은 자기효능감에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 학교 유형에서는 자사고와 체육고가 진로자기효능감에 영향을 미친다는 것을 알 수 있었고, 사회적지지 역시 진로자기효능감에 영향을 주는 변인임을 확인할 수 있었다. 다섯째, 성별, 학교유형, 사회적지지가 진로성숙도에 어떠한 영향을 끼치는가에 대해 살펴보면, 성별은 진로성숙도에는 영향을 미치지 않는다고 하였다. 직업 태도에 있어서 자사고는 영향을 미친다는 것을 알 수 있었고, 사회적지지 역시 영향을 미친다는 것을 확인할 수 있었다. 여섯째, 성별, 학교유형, 사회적지지, 진로자기효능감이 진로성숙도에 어떠한 영향을 끼치는가에 대해 살펴보면, 진로성숙도에 진로자기효능감과 사회적지지가 큰 영향을 끼친다는 것을 확인할 수 있었다. 따라서 연구결과를 바탕으로 청소년들의 올바른 진로발달을 위한 진로성숙도를 높이기 위하여, 고등학생들이 인지하는 사회적 지지를 높이는 노력이 우선되어야 할 것이다. 우리나라의 고등학생들 개인의 적성과 흥미를 고려한 진로 탐색 활동과 학교별 특성에 맞는 진로교육 프로그램이 제공되어 학생들이 올바른 진로설계를 하고 진로에 대해 긍정적인 태도로 노력을 하여 진로성숙도를 높일 수 있도록 학교와 가정, 사회가 모두 노력을 해야 하겠다. 학교에서는 진로교육의 중요성을 인식하고 학교의 교육 목표에 맞는 진로교육을 시행하고, 가정에서는 진로발달의 결정적 시기를 놓치지 않기 위해 부모 역시 진로에 대한 바른 인식하고 학생들이 긍정적으로 지각할 수 있도록 노력을 해야 한다. 사회는 학교와 가정에서 진로교육이 제대로 이루어질 수 있도록 제도적 장치를 마련해야 할 것이다.
새로운 인재가 요구되는 사회에서 청소년기 진로발달에 관한 관심과 진로준비에 대한 교육의 필요성이 제기되고 있다. 급변하는 사회에 적응할 수 있는 효과적인 진로교육을 제공하여, 자신의 적성과 소질에 대해 바르게 인지하고 자신의 진로를 스스로 탐색하고 선택할 수 있도록 하는 것이 중요하다고 하겠다. 따라서 청소년들의 바람직한 진로선택을 위해 필요한 진로교육이 효과적이기위해서는 진로 설정에 영향을 미치는 요인을 분석하여 그에 맞는 교육이 진행되어야 할 것이다. 이에 본 연구에서는 고등학생의 사회적지지, 진로자기효능감과 진로성숙도에 영향을 미치는 요인에 관한 선행연구를 고찰하였고, 그러한 요인 중에서 고등학생들의 성별과 고등학생들이 속해있는 고등학교의 유형의 차이에 대해 살펴보았다. 진로발달에서 부모의 영향력이 자녀의 성별에 따라 다르게 작용할 수 있다는 가정하에 성별에 따라 사회적지지와 진로자기효능감에 차이를 살펴보고 진로성숙도에 어떠한 영향을 끼치는지 살펴보았다. 그리고 고등학생들에게 다양한 영향을 미치고 있는 환경 중에서 학교는 학생들이 대부분 시간을 보내고 있고, 또한 학교 안에서 관계를 맺고 있는 주변인들 역시 학생들에게 강력한 영향을 미치고 있다. 학교마다 고유한 목적이 있고, 그 목적에 맞는 교육과정이 있다. 그래서 본 연구에서는 학교가 가진 목표와 같은 목표를 가진 학생들이 모여 있는 집단 간의 차이에 대해 살펴보고, 진로성숙도를 높일 수 있는 효과적인 진로교육에 대해 알아보고자 하였다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 첫째, 사회적지지, 진로자기효능감, 진로성숙도의 성별에 따른 차이를 분석하는 것이며, 둘째는 사회적지지, 진로자기효능감, 진로성숙도에 따른 학교유형별 차이를 분석하는 것이다. 셋째, 진로자기효능감에 성별, 학교유형, 사회적지지가 어떠한 영향을 미치는지를 분석하는 것이고, 넷째는 진로성숙도에 성별, 학교유형, 사회적지지가 어떠한 영향을 미치는지 분석하는 것이다. 다섯째, 진로성숙도에 성별, 학교유형, 사회적지지, 진로자기효능감이 어떠한 관계로 영향일 미치는지를 분석하는 것이다. 본 연구를 위해 전국의 고등학생 1248명(일반고 419명, 자사고 405명, 영재과학고 210명, 체육고 214명)을 대상 설문 조사하였고, 수집된 자료 분석을 위해 자료 분석을 위해 SPSS 23 통계프로그램과 AMOS 23.0을 사용하여 분석되었으며, 본 연구에서 밝혀진 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 사회적지지, 진로자기효능감, 진로성숙도에 대하여 성별의 차이를 보면, 사회적지지 전체는 성별에 통계적으로 유의한 차이가 없었으나, 사회적 지지의 하위요인인 친구지지에서는 여자가 높게 나타났다. 진로 자기효능감은 전체와 하위요인 모두에서 성별에 통계적으로 유의한 차이가 없었다. 진로성숙도 전체는 성별에 따른 통계적으로 유의한 차이가 없었으나, 하위요인 중 직업 태도에서 여자가 높게 나타났다. 둘째, 사회적 지지, 진로자기효능감, 진로성숙도의 학교유형별 차이를 살펴보면, 사회적지지는 자사고, 영재과학고, 체고, 일반고 순으로 나타났다. 진로자기효능감은 자사고, 영재과학고, 체고, 일반고 순으로 나타났다. 진로성숙도는 자사고, 영재과학고, 체고, 일반고 순으로 나타났다. 셋째, 사회적지지, 진로자기효능감, 진로성숙도의 상관관계를 살펴보면, 사회적지지는 진로자기효능감 전체와 진로자기효능감의 하위요인 모두와 양적인 상관관계가 있었다. 또한, 사회적지지는 진로성숙도 전체와 진로성숙도 하위요인 모두와 양적인 상관관계가 있었다. 진로 자기효능감은 진로성숙도 전체와 하위요인 모두에서 양적인 상관관계가 있었다. 넷째, 성별, 학교유형, 사회적지지가 진로자기효능감에 어떠한 영향을 끼치는가에 대해 살펴보면, 성별은 자기효능감에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 학교 유형에서는 자사고와 체육고가 진로자기효능감에 영향을 미친다는 것을 알 수 있었고, 사회적지지 역시 진로자기효능감에 영향을 주는 변인임을 확인할 수 있었다. 다섯째, 성별, 학교유형, 사회적지지가 진로성숙도에 어떠한 영향을 끼치는가에 대해 살펴보면, 성별은 진로성숙도에는 영향을 미치지 않는다고 하였다. 직업 태도에 있어서 자사고는 영향을 미친다는 것을 알 수 있었고, 사회적지지 역시 영향을 미친다는 것을 확인할 수 있었다. 여섯째, 성별, 학교유형, 사회적지지, 진로자기효능감이 진로성숙도에 어떠한 영향을 끼치는가에 대해 살펴보면, 진로성숙도에 진로자기효능감과 사회적지지가 큰 영향을 끼친다는 것을 확인할 수 있었다. 따라서 연구결과를 바탕으로 청소년들의 올바른 진로발달을 위한 진로성숙도를 높이기 위하여, 고등학생들이 인지하는 사회적 지지를 높이는 노력이 우선되어야 할 것이다. 우리나라의 고등학생들 개인의 적성과 흥미를 고려한 진로 탐색 활동과 학교별 특성에 맞는 진로교육 프로그램이 제공되어 학생들이 올바른 진로설계를 하고 진로에 대해 긍정적인 태도로 노력을 하여 진로성숙도를 높일 수 있도록 학교와 가정, 사회가 모두 노력을 해야 하겠다. 학교에서는 진로교육의 중요성을 인식하고 학교의 교육 목표에 맞는 진로교육을 시행하고, 가정에서는 진로발달의 결정적 시기를 놓치지 않기 위해 부모 역시 진로에 대한 바른 인식하고 학생들이 긍정적으로 지각할 수 있도록 노력을 해야 한다. 사회는 학교와 가정에서 진로교육이 제대로 이루어질 수 있도록 제도적 장치를 마련해야 할 것이다.
It seems necessary to provide an effective career education so that one may be aware of one’s aptitude and talent to explore and decide one’s career path independently to adapt quickly to changing society. Thus, career education should be conducted by analyzing the factors that affect career setting...
It seems necessary to provide an effective career education so that one may be aware of one’s aptitude and talent to explore and decide one’s career path independently to adapt quickly to changing society. Thus, career education should be conducted by analyzing the factors that affect career setting decisions in order to maximize its effectiveness in aiding teenagers’ decision on choosing a desirable career path. Accordingly, this study reviewed prior research on factors that affect social support, career self-efficacy, and career maturity of high school students, especially, the gender and the type of high school they belong to. Among the various factors, the physical environment, as high school students spend most of their time in school, and the relationship they form with the people around them seem to have a greater influence. Therefore, the research problems established in this study are as follows: First, it analyzes differences between gender in social support, career self-efficacy, and career maturity; Secondly, it analyzes the differences in social support, career self-efficacy, and career maturity according to school types; Third, it analyzes how gender, school type, and social support may affect career self-efficacy; Fourth, it analyzes whether gender, school type, and social support affect career maturity; Fifth, it analyzes how gender, school type, social support, and career self-efficacy affect career maturity. First, when it comes to gender differences in social support, career self-efficacy, and career maturity, there was no statistical difference; however, there was a statistical difference in friend support, a subfactor of social support. Career self-efficacy was not statistically significant in gender, for either overall or sub-factors. Career maturity as a whole was not statistically significant by gender, but a sub-factor of occupational attitudes displayed statistically significant differences. Second, looking at the differences by type of school in social support, career self-efficacy, and career maturity, there were statistically significant differences in both social support as a whole and as sub-factors. There were statistically significant differences in both career self-efficacy and sub-factors. There also were statistically significant differences in career maturity and its sub-factors. Third, looking at the correlation between social support, career self-efficacy, and career maturity, social support was quantitatively related to both career self-efficacy and its sub-factors. Additionally, social support was quantitatively correlated with both career maturity and career maturity sub-factors. Career self-efficacy was quantitatively correlated with both career maturity and sub-factors. Fourth, looking at how gender, school type, and social support affect career self-efficacy, gender does not affect self-efficacy. For the types of school, autonomous private high schools and sports high schools were statistically significant in their career self-efficacy, and social support was also statistically significant in career self-efficacy. Fifth, looking at how gender, school type, and social support affect career maturity, the effects of gender on career maturity were not statistically significant. This study successfully shows that autonomous high schools have a statistically significant relationship with occupational attitudes. Also, social support displayed a statistically significant impact on career maturity. Sixth, looking at how gender, school type, social support, and career self-efficacy affect career maturity, only career self-efficacy and social support have statistically significant effects on career maturity. Therefore, based on research results, in order to improve career maturity to support teenagers in developing the right career paths, special attention should be first given to increase social support recognized by high school students. Social support should be raised to form a positive self-identity and to make the right career decisions. In addition, schools should provide various career exploration programs to improve career maturity by enhancing career self-efficacy so that students can understand themselves and make realistic career decisions through various experiences.
It seems necessary to provide an effective career education so that one may be aware of one’s aptitude and talent to explore and decide one’s career path independently to adapt quickly to changing society. Thus, career education should be conducted by analyzing the factors that affect career setting decisions in order to maximize its effectiveness in aiding teenagers’ decision on choosing a desirable career path. Accordingly, this study reviewed prior research on factors that affect social support, career self-efficacy, and career maturity of high school students, especially, the gender and the type of high school they belong to. Among the various factors, the physical environment, as high school students spend most of their time in school, and the relationship they form with the people around them seem to have a greater influence. Therefore, the research problems established in this study are as follows: First, it analyzes differences between gender in social support, career self-efficacy, and career maturity; Secondly, it analyzes the differences in social support, career self-efficacy, and career maturity according to school types; Third, it analyzes how gender, school type, and social support may affect career self-efficacy; Fourth, it analyzes whether gender, school type, and social support affect career maturity; Fifth, it analyzes how gender, school type, social support, and career self-efficacy affect career maturity. First, when it comes to gender differences in social support, career self-efficacy, and career maturity, there was no statistical difference; however, there was a statistical difference in friend support, a subfactor of social support. Career self-efficacy was not statistically significant in gender, for either overall or sub-factors. Career maturity as a whole was not statistically significant by gender, but a sub-factor of occupational attitudes displayed statistically significant differences. Second, looking at the differences by type of school in social support, career self-efficacy, and career maturity, there were statistically significant differences in both social support as a whole and as sub-factors. There were statistically significant differences in both career self-efficacy and sub-factors. There also were statistically significant differences in career maturity and its sub-factors. Third, looking at the correlation between social support, career self-efficacy, and career maturity, social support was quantitatively related to both career self-efficacy and its sub-factors. Additionally, social support was quantitatively correlated with both career maturity and career maturity sub-factors. Career self-efficacy was quantitatively correlated with both career maturity and sub-factors. Fourth, looking at how gender, school type, and social support affect career self-efficacy, gender does not affect self-efficacy. For the types of school, autonomous private high schools and sports high schools were statistically significant in their career self-efficacy, and social support was also statistically significant in career self-efficacy. Fifth, looking at how gender, school type, and social support affect career maturity, the effects of gender on career maturity were not statistically significant. This study successfully shows that autonomous high schools have a statistically significant relationship with occupational attitudes. Also, social support displayed a statistically significant impact on career maturity. Sixth, looking at how gender, school type, social support, and career self-efficacy affect career maturity, only career self-efficacy and social support have statistically significant effects on career maturity. Therefore, based on research results, in order to improve career maturity to support teenagers in developing the right career paths, special attention should be first given to increase social support recognized by high school students. Social support should be raised to form a positive self-identity and to make the right career decisions. In addition, schools should provide various career exploration programs to improve career maturity by enhancing career self-efficacy so that students can understand themselves and make realistic career decisions through various experiences.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.