본 연구는 동화의 배경이 되는 덴마크의 문화를 간접적으로 체험해 보는 활동, 즉 문화체험 활동을 하면서 동화읽기를 하는 것이 창의성과 자아개념 효과적인지를 확인하는데 있다. 따라서 문화체험을 기반으로 한 동화읽기가 유아의 창의성과 자아개념 향상에 효과적인지의 연구문제를 선정하여 실험을 통해 확인하였다. 연구대상은 경기도 S시에 소재한 어린이집에 재원 중인 4세 유아 두 학급의 유아 39명으로, 한 학급은 실험집단, 다른 학급은 통제집단으로 무선배정하였다. 실험집단에게는 동화책 5권을 선정한 후, 1차시 활동으로 동화 속 이야기에 있는 문화를 체험한 후, 후속활동인 2차시 활동으로 동화읽기 활동을 진행하였다. 통제집단은 동일한 동화책을 활용하여 이야기를 나누는 활동을 하였다. 실험은 2018년 10월01일 부터 10월30일까지 5주에 걸쳐 총 10회기로 실시하였으며, 실험이 끝난 후 실시된 사후검사 점수는 ...
본 연구는 동화의 배경이 되는 덴마크의 문화를 간접적으로 체험해 보는 활동, 즉 문화체험 활동을 하면서 동화읽기를 하는 것이 창의성과 자아개념 효과적인지를 확인하는데 있다. 따라서 문화체험을 기반으로 한 동화읽기가 유아의 창의성과 자아개념 향상에 효과적인지의 연구문제를 선정하여 실험을 통해 확인하였다. 연구대상은 경기도 S시에 소재한 어린이집에 재원 중인 4세 유아 두 학급의 유아 39명으로, 한 학급은 실험집단, 다른 학급은 통제집단으로 무선배정하였다. 실험집단에게는 동화책 5권을 선정한 후, 1차시 활동으로 동화 속 이야기에 있는 문화를 체험한 후, 후속활동인 2차시 활동으로 동화읽기 활동을 진행하였다. 통제집단은 동일한 동화책을 활용하여 이야기를 나누는 활동을 하였다. 실험은 2018년 10월01일 부터 10월30일까지 5주에 걸쳐 총 10회기로 실시하였으며, 실험이 끝난 후 실시된 사후검사 점수는 SPSS 24.0 프로그램을 이용하여 통계처리하였다. 사전, 사후검사는 ‘K-ICT 유아 통합창의성검사’(이경화, 2014)와 ‘SCI-II 유아 자아개념 검사’(이경화, 고진영 2017)를 사용하였다. 연구결과, 문화체험 기반 동화읽기 활동은 유아의 창의성과 자아개념을 향상시키는데 효과적임이 확인되었다. 유아들이 동화를 읽기 전에 주제와 관련된 문화에 대해 간접적으로 체험하는 활동은 유아들의 내적 동기와 흥미 및 호기심, 과제집착력 등을 증진시키고, 동화속에 등장하는 인물들이 겪는 이야기를 통해 유아들은 등장인물들과의 긍정적 상호작용을 하게 된 것이 유아들로 하여금 창의성(창의적 능력, 창의적 성격)의 향상과 자아개념의 긍정적 변화에 영향을 준 것이라 추론된다. 이와 같은 결과를 통해 유아의 창의성과 자아개념을 향상시키기 위하여 문화체험 기반 동화읽기 활용을 적용한다면 효과가 있을 것이다.
본 연구는 동화의 배경이 되는 덴마크의 문화를 간접적으로 체험해 보는 활동, 즉 문화체험 활동을 하면서 동화읽기를 하는 것이 창의성과 자아개념 효과적인지를 확인하는데 있다. 따라서 문화체험을 기반으로 한 동화읽기가 유아의 창의성과 자아개념 향상에 효과적인지의 연구문제를 선정하여 실험을 통해 확인하였다. 연구대상은 경기도 S시에 소재한 어린이집에 재원 중인 4세 유아 두 학급의 유아 39명으로, 한 학급은 실험집단, 다른 학급은 통제집단으로 무선배정하였다. 실험집단에게는 동화책 5권을 선정한 후, 1차시 활동으로 동화 속 이야기에 있는 문화를 체험한 후, 후속활동인 2차시 활동으로 동화읽기 활동을 진행하였다. 통제집단은 동일한 동화책을 활용하여 이야기를 나누는 활동을 하였다. 실험은 2018년 10월01일 부터 10월30일까지 5주에 걸쳐 총 10회기로 실시하였으며, 실험이 끝난 후 실시된 사후검사 점수는 SPSS 24.0 프로그램을 이용하여 통계처리하였다. 사전, 사후검사는 ‘K-ICT 유아 통합창의성검사’(이경화, 2014)와 ‘SCI-II 유아 자아개념 검사’(이경화, 고진영 2017)를 사용하였다. 연구결과, 문화체험 기반 동화읽기 활동은 유아의 창의성과 자아개념을 향상시키는데 효과적임이 확인되었다. 유아들이 동화를 읽기 전에 주제와 관련된 문화에 대해 간접적으로 체험하는 활동은 유아들의 내적 동기와 흥미 및 호기심, 과제집착력 등을 증진시키고, 동화속에 등장하는 인물들이 겪는 이야기를 통해 유아들은 등장인물들과의 긍정적 상호작용을 하게 된 것이 유아들로 하여금 창의성(창의적 능력, 창의적 성격)의 향상과 자아개념의 긍정적 변화에 영향을 준 것이라 추론된다. 이와 같은 결과를 통해 유아의 창의성과 자아개념을 향상시키기 위하여 문화체험 기반 동화읽기 활용을 적용한다면 효과가 있을 것이다.
The objective of this study is to figure out how story book reading is effective in improving creativity and self-concept of young children while having a cultural experience (i.e. having an indirect experience of the culture in Denmark where provides a background of story books). Therefore, the stu...
The objective of this study is to figure out how story book reading is effective in improving creativity and self-concept of young children while having a cultural experience (i.e. having an indirect experience of the culture in Denmark where provides a background of story books). Therefore, the study subjects were selected in order to find whether story book reading based on the cultural experience is effective in developing creativity and self-concept of young children, and verified through tests. 4-year old children of two classes from daycare centers in S-si, Gyeonggi-do participated in the tests as study participants. The participants were randomly assigned to two different groups: experimental group and control group. For those in the experimental group, 5 story books were first selected and participants were allowed to experience the culture in the stories as the preliminary activity and then to read story books as the secondary activity. Those in the control group had storytelling activity using the same story books. A total of 10 tests were performed for 5 weeks, Oct. 1, 2018 to Oct. 30, 2018. After completion of tests, t-test scores were statistically analyzed using SPSS 24.0 program. Pre- and post-test were conducted using K-ICT(Korean-Integrative Creativity Test) for young children(Lee Kyung-hwa, 2014) and SCI-II(Self-Concept Inventory-II) for young children(Lee Kyung-hwa, Go Jin-young, 2017). The result of this study showed that story book reading based on the cultural experience was effective in developing creativity and self-concept of young children. It is inferred that an indirect experience on the culture relating to the subject before young children read a story book helped young children enhance their internal motive, interest, curiosity, obsession with tasks and more, and that they had positive interactions with the characters through situations they go through in the stories, thereby leading young children to improve their creativity (creative ability, creative personality) and bring positive changes to their self-concept. Likewise, if applying story book reading based on the cultural experience, it will be effective in improving creativity and self-concept of young children.
The objective of this study is to figure out how story book reading is effective in improving creativity and self-concept of young children while having a cultural experience (i.e. having an indirect experience of the culture in Denmark where provides a background of story books). Therefore, the study subjects were selected in order to find whether story book reading based on the cultural experience is effective in developing creativity and self-concept of young children, and verified through tests. 4-year old children of two classes from daycare centers in S-si, Gyeonggi-do participated in the tests as study participants. The participants were randomly assigned to two different groups: experimental group and control group. For those in the experimental group, 5 story books were first selected and participants were allowed to experience the culture in the stories as the preliminary activity and then to read story books as the secondary activity. Those in the control group had storytelling activity using the same story books. A total of 10 tests were performed for 5 weeks, Oct. 1, 2018 to Oct. 30, 2018. After completion of tests, t-test scores were statistically analyzed using SPSS 24.0 program. Pre- and post-test were conducted using K-ICT(Korean-Integrative Creativity Test) for young children(Lee Kyung-hwa, 2014) and SCI-II(Self-Concept Inventory-II) for young children(Lee Kyung-hwa, Go Jin-young, 2017). The result of this study showed that story book reading based on the cultural experience was effective in developing creativity and self-concept of young children. It is inferred that an indirect experience on the culture relating to the subject before young children read a story book helped young children enhance their internal motive, interest, curiosity, obsession with tasks and more, and that they had positive interactions with the characters through situations they go through in the stories, thereby leading young children to improve their creativity (creative ability, creative personality) and bring positive changes to their self-concept. Likewise, if applying story book reading based on the cultural experience, it will be effective in improving creativity and self-concept of young children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.