인문학을 활용한 진로탐색프로그램이 자유학기제에 참여한 중학생의 진로결정자기효능감과 진로성숙도에 미치는 효과 The effects of career exploration program applied with the humanities on the career decision-making self-efficacy and career maturity of middle school students who have engaged in the free semester system원문보기
본 연구는 인문학을 활용한 진로탐색프로그램이 자유학기제에 참여한 중학생의 진로결정자기효능감과 진로성숙도에 미치는 효과를 알아보는데 목적을 두고 있다. 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 인문학을 활용한 진로탐색프로그램이 자유학기제에 참여한 중학생들의 진로결정자기효능감에 어떠한 효과를 미치는가? 둘째, 인문학을 활용한 진로탐색프로그램이 자유학기제에 참여한 중학생들의 진로성숙도에 어떠한 효과를 미치는가? 연구 목적을 달성하기 위해 경기도에 위치한 중학교로 진로독서에 많은 관심을 표명한 1학년 중 1개 학급을 선정하였고, 1개 학급 남녀학생 30명을 대상으로 자기보고식 설문조사를 실시하였으며, 총 30부의 설문지가 연구 자료로 사용되었다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 인문학을 활용한 진로탐색프로그램이 자유학기제에 참여한 중학생의 진로결정자기효능감과 진로성숙도에 미치는 효과를 알아보는데 목적을 두고 있다. 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 인문학을 활용한 진로탐색프로그램이 자유학기제에 참여한 중학생들의 진로결정자기효능감에 어떠한 효과를 미치는가? 둘째, 인문학을 활용한 진로탐색프로그램이 자유학기제에 참여한 중학생들의 진로성숙도에 어떠한 효과를 미치는가? 연구 목적을 달성하기 위해 경기도에 위치한 중학교로 진로독서에 많은 관심을 표명한 1학년 중 1개 학급을 선정하였고, 1개 학급 남녀학생 30명을 대상으로 자기보고식 설문조사를 실시하였으며, 총 30부의 설문지가 연구 자료로 사용되었다. 수집된 자료는 신뢰도 분석, 단일집단 대응표본 t-test, 공분산분석(ANCOVA)을 실시하여 분석하였으며, 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 자유학기제에 참여한 중학생들을 위한 진로탐색프로그램은 학생들의 진로결정자기효능감에 유의한 차이가 나타났다. 프로그램 진행 후 진로결정자기효능감의 구성요소인 목표선택, 직업정보, 문제해결, 미래계획의 평균점수가 향상된 것으로 나타났다. 둘째, 자유학기제에 참여한 중학생들을 위한 진로탐색프로그램은 학생들의 진로성숙도에 유의한 차이가 나타났다. 진로성숙도의 구성요소인 결정성, 목적성, 확신성, 준비성, 독립성이 프로그램 진행 후 각각 평균점수가 향상된 것으로 나타났다. 본 연구를 통해 도출된 결론은 다음과 같다. 첫째, 인문학을 활용한 진로탐색프로그램은 학생들의 진로의사결정에 있어 외부의 보상이나 타인의 결정이 아닌 자신의 능력을 발견하고 개인의 내면적인 욕구에 충실한 진로결정자기효능감을 향상시키는데 큰 도움을 주는 것으로 확인된다. 둘째, 인문학을 활용한 진로탐색프로그램은 학생들의 진로성숙에 있어 개인의 내면을 바라보는 안목을 길러 자기성장을 도모하며, 직업인으로서 세상을 바라볼 때 왜곡되거나 편협한 시각이 아닌 참된 눈으로 진로와 직업을 바라봄으로 진로성숙도를 향상시키는데 큰 도움을 주는 것으로 확인된다. 따라서, 학생들의 미래지향적이고 긍정적인 진로설계를 위한 다양한 진로탐색프로그램의 연구·개발과 실시가 필요하다.
본 연구는 인문학을 활용한 진로탐색프로그램이 자유학기제에 참여한 중학생의 진로결정자기효능감과 진로성숙도에 미치는 효과를 알아보는데 목적을 두고 있다. 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 인문학을 활용한 진로탐색프로그램이 자유학기제에 참여한 중학생들의 진로결정자기효능감에 어떠한 효과를 미치는가? 둘째, 인문학을 활용한 진로탐색프로그램이 자유학기제에 참여한 중학생들의 진로성숙도에 어떠한 효과를 미치는가? 연구 목적을 달성하기 위해 경기도에 위치한 중학교로 진로독서에 많은 관심을 표명한 1학년 중 1개 학급을 선정하였고, 1개 학급 남녀학생 30명을 대상으로 자기보고식 설문조사를 실시하였으며, 총 30부의 설문지가 연구 자료로 사용되었다. 수집된 자료는 신뢰도 분석, 단일집단 대응표본 t-test, 공분산분석(ANCOVA)을 실시하여 분석하였으며, 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 자유학기제에 참여한 중학생들을 위한 진로탐색프로그램은 학생들의 진로결정자기효능감에 유의한 차이가 나타났다. 프로그램 진행 후 진로결정자기효능감의 구성요소인 목표선택, 직업정보, 문제해결, 미래계획의 평균점수가 향상된 것으로 나타났다. 둘째, 자유학기제에 참여한 중학생들을 위한 진로탐색프로그램은 학생들의 진로성숙도에 유의한 차이가 나타났다. 진로성숙도의 구성요소인 결정성, 목적성, 확신성, 준비성, 독립성이 프로그램 진행 후 각각 평균점수가 향상된 것으로 나타났다. 본 연구를 통해 도출된 결론은 다음과 같다. 첫째, 인문학을 활용한 진로탐색프로그램은 학생들의 진로의사결정에 있어 외부의 보상이나 타인의 결정이 아닌 자신의 능력을 발견하고 개인의 내면적인 욕구에 충실한 진로결정자기효능감을 향상시키는데 큰 도움을 주는 것으로 확인된다. 둘째, 인문학을 활용한 진로탐색프로그램은 학생들의 진로성숙에 있어 개인의 내면을 바라보는 안목을 길러 자기성장을 도모하며, 직업인으로서 세상을 바라볼 때 왜곡되거나 편협한 시각이 아닌 참된 눈으로 진로와 직업을 바라봄으로 진로성숙도를 향상시키는데 큰 도움을 주는 것으로 확인된다. 따라서, 학생들의 미래지향적이고 긍정적인 진로설계를 위한 다양한 진로탐색프로그램의 연구·개발과 실시가 필요하다.
The objective of this study is to find out the effects of career exploration program applied with the humanities on the career decision-making self-efficacy and career maturity of middle school students who have engaged in the free semester system. The following specific study issues were selected.<...
The objective of this study is to find out the effects of career exploration program applied with the humanities on the career decision-making self-efficacy and career maturity of middle school students who have engaged in the free semester system. The following specific study issues were selected. First, how does the career exploration program applied with the humanities affect the career decision-making self-efficacy of middle school students who engage in the free semester system? Second, how does the career exploration program applied with the humanities affect the career maturity of middle school students who engage in the free semester system? In order to achieve the objective of this study, one of the first grade classes in a middle school in Gyeonggi-do was selected, which expressed great interest in career reading, and a self-reporting survey was conducted toward 30 students consisting of boys and girls in the class, and a total of 30 questionnaires were used as study materials. The data collected were analyzed using a reliability analysis, paired t-test, and ANCOVA, and the study results have shown as follows. First, the career exploration program for middle school students who engaged in the free semester system significantly influenced their career decision-making self-efficacy. After the program, each average score of goal selection, job information, problem solving, and future plan, which are components of career self-efficiency, was improved. Second, the career exploration program for middle school students who engaged in the free semester system significantly influenced their career maturity. After the program, each average score of determinability, purpose, certainty, readiness and independence, which are components of career maturity, was improved. The conclusions of this study have been drawn as follows. First, the career exploration program applied with the humanities allowed students to discover their ability to make their own career decision, not either by external rewards or others’ decision, and helped them improve their career decision-making self-efficacy, which is faithful to a person’s inner desires. Second, the career exploration program applied with the humanities not only promoted self-development by cultivating their inner vision to look inward in students’ career maturity, but also improved the career maturity by letting them see the career and occupation through real eyes as a profession, not by distorted or skewed perspective. Therefore, research and development of various career exploration programs for future-oriented and positive career design of students is necessary.
The objective of this study is to find out the effects of career exploration program applied with the humanities on the career decision-making self-efficacy and career maturity of middle school students who have engaged in the free semester system. The following specific study issues were selected. First, how does the career exploration program applied with the humanities affect the career decision-making self-efficacy of middle school students who engage in the free semester system? Second, how does the career exploration program applied with the humanities affect the career maturity of middle school students who engage in the free semester system? In order to achieve the objective of this study, one of the first grade classes in a middle school in Gyeonggi-do was selected, which expressed great interest in career reading, and a self-reporting survey was conducted toward 30 students consisting of boys and girls in the class, and a total of 30 questionnaires were used as study materials. The data collected were analyzed using a reliability analysis, paired t-test, and ANCOVA, and the study results have shown as follows. First, the career exploration program for middle school students who engaged in the free semester system significantly influenced their career decision-making self-efficacy. After the program, each average score of goal selection, job information, problem solving, and future plan, which are components of career self-efficiency, was improved. Second, the career exploration program for middle school students who engaged in the free semester system significantly influenced their career maturity. After the program, each average score of determinability, purpose, certainty, readiness and independence, which are components of career maturity, was improved. The conclusions of this study have been drawn as follows. First, the career exploration program applied with the humanities allowed students to discover their ability to make their own career decision, not either by external rewards or others’ decision, and helped them improve their career decision-making self-efficacy, which is faithful to a person’s inner desires. Second, the career exploration program applied with the humanities not only promoted self-development by cultivating their inner vision to look inward in students’ career maturity, but also improved the career maturity by letting them see the career and occupation through real eyes as a profession, not by distorted or skewed perspective. Therefore, research and development of various career exploration programs for future-oriented and positive career design of students is necessary.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.