Ball et al.(2008)과 Ward et al.(2009)는 Content Knowledge(CK)를 Common content knowledge(CCK)와 Specialized Content Knowledge(SCK)로 구분하였다. CCK는 교과내용의 일반적인 지식이며, SCK는 교과내용을 가르치는데 필요한 지식을 의미한다. 교사의 CCK는 수업의 질을 좌우하며, 효과적인 PCK를 위한 바탕이 된다. 체육교사의 CCK 진단을 위한 검사도구 개발을 통해 교사교육기관의 교육과정 개선과 더불어 교사의 전문성을 신장시킬 수 있다(Ward et al., 2017). 그러나 교사들의 CCK를 측정하는 타당한 검사도구는 다양하지 않았다. 본 연구의 목적은 2015 개정 체육과 교육과정 건강영역의 (1) 건강영역 CCK 검사도구를 개발하고, (2) 개발한 검사도구의 ...
Ball et al.(2008)과 Ward et al.(2009)는 Content Knowledge(CK)를 Common content knowledge(CCK)와 Specialized Content Knowledge(SCK)로 구분하였다. CCK는 교과내용의 일반적인 지식이며, SCK는 교과내용을 가르치는데 필요한 지식을 의미한다. 교사의 CCK는 수업의 질을 좌우하며, 효과적인 PCK를 위한 바탕이 된다. 체육교사의 CCK 진단을 위한 검사도구 개발을 통해 교사교육기관의 교육과정 개선과 더불어 교사의 전문성을 신장시킬 수 있다(Ward et al., 2017). 그러나 교사들의 CCK를 측정하는 타당한 검사도구는 다양하지 않았다. 본 연구의 목적은 2015 개정 체육과 교육과정 건강영역의 (1) 건강영역 CCK 검사도구를 개발하고, (2) 개발한 검사도구의 타당도를 검증하는 것이다. 검사도구 개발을 위해 2015 개정 체육과 교육과정을 바탕으로 한 중학교 체육 교과서 12종을 참고하였으며, 현직 체육교사들에게 중학교 지필평가 문항을 요청하였다. 또한 이기봉과 박일혁(2017)이 제시한 지식검사도구 문항제작 절차를 참고하였다. 제작 문항은 예비조사를 거쳐 수정·보완하여 총 35문항으로 구성된 검사도구를 개발하였다. 개발한 검사도구를 타당화 하기 위한 연구에는 일반대학생(N=263)과 교사교육과정에 있는 예비 체육교사(N=399)가 참여하였다. 수집된 자료를 바탕으로 Rasch 모형을 활용하여 타당도와 신뢰도를 분석하였다. 연구 결과, 개발된 CCK 검사문항 35문항 중 6문항을 제외한 29문항이 타당도와 신뢰도 기준을 만족하였다. 또한 라이트 맵(wright map) 검토 결과, 개발된 CCK 검사도구는 전반적으로 건강영역 내용지식을 측정할 수 있는 적합성을 만족하였다. 그러나 전체적인 난이도를 높일 필요성을 나타내었다. 이러한 연구결과에 근거하여 본 연구에서 개발된 29문항은 2015 개정 체육과 교육과정의 건강영역 CCK를 검사하는 타당한 도구임을 확인하였다. 개발된 CCK 검사도구는 예비 교사와 현직 교사의 CCK 수준을 진단하여 교사 교육 및 지속적인 전문성 신장을 위해 활용될 수 있으며, 교사들이 전문성을 개발하기 위해 배운 것을 측정하는 척도가 될 수 있다.
Ball et al.(2008)과 Ward et al.(2009)는 Content Knowledge(CK)를 Common content knowledge(CCK)와 Specialized Content Knowledge(SCK)로 구분하였다. CCK는 교과내용의 일반적인 지식이며, SCK는 교과내용을 가르치는데 필요한 지식을 의미한다. 교사의 CCK는 수업의 질을 좌우하며, 효과적인 PCK를 위한 바탕이 된다. 체육교사의 CCK 진단을 위한 검사도구 개발을 통해 교사교육기관의 교육과정 개선과 더불어 교사의 전문성을 신장시킬 수 있다(Ward et al., 2017). 그러나 교사들의 CCK를 측정하는 타당한 검사도구는 다양하지 않았다. 본 연구의 목적은 2015 개정 체육과 교육과정 건강영역의 (1) 건강영역 CCK 검사도구를 개발하고, (2) 개발한 검사도구의 타당도를 검증하는 것이다. 검사도구 개발을 위해 2015 개정 체육과 교육과정을 바탕으로 한 중학교 체육 교과서 12종을 참고하였으며, 현직 체육교사들에게 중학교 지필평가 문항을 요청하였다. 또한 이기봉과 박일혁(2017)이 제시한 지식검사도구 문항제작 절차를 참고하였다. 제작 문항은 예비조사를 거쳐 수정·보완하여 총 35문항으로 구성된 검사도구를 개발하였다. 개발한 검사도구를 타당화 하기 위한 연구에는 일반대학생(N=263)과 교사교육과정에 있는 예비 체육교사(N=399)가 참여하였다. 수집된 자료를 바탕으로 Rasch 모형을 활용하여 타당도와 신뢰도를 분석하였다. 연구 결과, 개발된 CCK 검사문항 35문항 중 6문항을 제외한 29문항이 타당도와 신뢰도 기준을 만족하였다. 또한 라이트 맵(wright map) 검토 결과, 개발된 CCK 검사도구는 전반적으로 건강영역 내용지식을 측정할 수 있는 적합성을 만족하였다. 그러나 전체적인 난이도를 높일 필요성을 나타내었다. 이러한 연구결과에 근거하여 본 연구에서 개발된 29문항은 2015 개정 체육과 교육과정의 건강영역 CCK를 검사하는 타당한 도구임을 확인하였다. 개발된 CCK 검사도구는 예비 교사와 현직 교사의 CCK 수준을 진단하여 교사 교육 및 지속적인 전문성 신장을 위해 활용될 수 있으며, 교사들이 전문성을 개발하기 위해 배운 것을 측정하는 척도가 될 수 있다.
Ball et al.(2008) and Ward et al.(2009) distinguished content knowledge(CK) into common content knowledge(CCK) and specialized content knowledge(SCK). CCK is the general knowledge of how to perform in a content area and SCK is the knowledge of the instructional tasks to teach CCK. Teachers' content ...
Ball et al.(2008) and Ward et al.(2009) distinguished content knowledge(CK) into common content knowledge(CCK) and specialized content knowledge(SCK). CCK is the general knowledge of how to perform in a content area and SCK is the knowledge of the instructional tasks to teach CCK. Teachers' content knowledge has been recognized as influential for student achievement and essential for effective PCK. Instrument to measure of physical education teachers' content knowledge are needed, both in terms of assessing and demonstrating knowledge. With such measures, professional development in preservice and in continuing education can be increased physical education teachers' understanding of content. There are, however, few validated tests of CCK for teacher. Thus, the purpose of this study was (1) to develop a CCK test for health-related physical activity of Physical Education course revised in 2015 and (2)"@ evaluate the validity and reliability of the test using Rasch modeling. In order to create items, referenced the 12 of middle school physical education textbooks based on the 2015 revised physical education course and asked the examination items by middle school physical education teachers. And the procedure for developing knowledge test presented by Lee Ki-bong and Park Il-hyuk(2017) was used. After pilot test, it was modified and supplemented. Totally 35 items were created. A sample of 399 teacher education students that pre-service teachers major in physical education (N=136) and non-physical education major (N=263) participated in this study. Then, Rasch modeling was used to evaluate the validity and reliability of a test for health-related physical activity. The results showed that twenty-nine of 35 questions demonstrated good item-fit. Moderately high internal consistency for person-ability and high internal consistency for item-difficulty are reported. There were gaps between person-ability estimates and item-difficulty levels at left ends of the Wright map, indicating a lack of more difficult questions. The analysis provides evidence to support the validity and reliability of this instrument as a CCK test for health-related physical activity. The developed CCK test can be used in teacher education and continuing professional development to determine the CCK knowledge of preservice and inservice teachers and in turn a measure of what they learn from professional development efforts.
Ball et al.(2008) and Ward et al.(2009) distinguished content knowledge(CK) into common content knowledge(CCK) and specialized content knowledge(SCK). CCK is the general knowledge of how to perform in a content area and SCK is the knowledge of the instructional tasks to teach CCK. Teachers' content knowledge has been recognized as influential for student achievement and essential for effective PCK. Instrument to measure of physical education teachers' content knowledge are needed, both in terms of assessing and demonstrating knowledge. With such measures, professional development in preservice and in continuing education can be increased physical education teachers' understanding of content. There are, however, few validated tests of CCK for teacher. Thus, the purpose of this study was (1) to develop a CCK test for health-related physical activity of Physical Education course revised in 2015 and (2)"@ evaluate the validity and reliability of the test using Rasch modeling. In order to create items, referenced the 12 of middle school physical education textbooks based on the 2015 revised physical education course and asked the examination items by middle school physical education teachers. And the procedure for developing knowledge test presented by Lee Ki-bong and Park Il-hyuk(2017) was used. After pilot test, it was modified and supplemented. Totally 35 items were created. A sample of 399 teacher education students that pre-service teachers major in physical education (N=136) and non-physical education major (N=263) participated in this study. Then, Rasch modeling was used to evaluate the validity and reliability of a test for health-related physical activity. The results showed that twenty-nine of 35 questions demonstrated good item-fit. Moderately high internal consistency for person-ability and high internal consistency for item-difficulty are reported. There were gaps between person-ability estimates and item-difficulty levels at left ends of the Wright map, indicating a lack of more difficult questions. The analysis provides evidence to support the validity and reliability of this instrument as a CCK test for health-related physical activity. The developed CCK test can be used in teacher education and continuing professional development to determine the CCK knowledge of preservice and inservice teachers and in turn a measure of what they learn from professional development efforts.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.