사이버비행 설명을 위한 통합모형 구성과 성 및 학령 별 비교연구 Testing an Integrated Model in the Explanation of Cyber Delinquency and Comparative Study by Gender and School Age Difference원문보기
본 연구는 청소년의 사이버비행을 설명하기 위해 개인요인의 자아존중감과 낮은 자기통제력, 환경요인의 부모애착과 학교적응, 비행친구 접촉을 독립변인으로 하고 기회요인의 인터넷사용시간을 매개변인으로 하는 통합연구모형을 구성하였다. 통합연구모형의 분석결과가 비행유형과 성별, 학령에 따라 어떻게 달라지는지 살펴보기 위해 집단을 남자초등학생, 여자초등학생, 남자중학생, 여자중학생, 남자고등학생, 여자고등학생으로 나누고, 각 집단의 사이버비행과 현실비행을 설명하는 변인이 무엇인지를 탐색하였다. 분석을 위해 한국청소년정책연구원이 전국의 초등학교 1학년과 4학년, 중학교 1학년을 대상으로 2010년부터 2016년까지 실시한 한국아동청소년패널조사(KCYPS: Korean Children & Youth Panel Survey)의 일부 자료를 사용하였으며, 연구대상으로는 초중고 학령의 비교를 위해 각 패널이 초등학교 4학년, 중학교 1학년, 고등학교 1학년이 되는 4차 년도의 자료부터 사용하였다. 연구 결과, 각 변인 별로 비행유형과 성별, 학령 등의 비교집단 분류에 따라 영향력의 유의미한 차이가 나타나, 본 연구의 예측대로 연구대상을 다양한 집단으로 나누어 사이버비행의 원인을 분석하는 것이 유의미한 시도라는 점을 알 수 있었다. 하지만 본 연구의 예측과는 다르게 부모애착의 영향력은 유의미하지 않은 것으로 나타나, 해당 변인에 대한 새로운 분석방향의 필요성이 제기되었다. 첫째, 비행유형에 따른 차이가 있었다. 사이버비행만을 설명하는 변인으로는 인터넷사용시간이, 현실비행에 더욱 유의미한 변인으로는 비행친구 접촉이, 사이버비행과 현실비행 모두에 유의미한 변인으로는 자아존중감과 낮은 자기통제력, 학교적응이 있었다. 둘째, 성별에 따른 차이가 있었다. 남성에게 더욱 유의미한 변인으로는 학교적응과 인터넷사용시간이, 남녀 모두에 유의미한 변인으로는 자아존중감과 낮은 자기통제력, 비행친구 접촉이 있었다. 셋째, 학령에 따른 차이가 있었다. 청소년 초기와 중기의 저연령 집단에서 더욱 유의미한 변인으로는 자아존중감과 낮은 자기통제력, 인터넷사용시간이, 청소년 중기와 후기의 고연령 집단에서 더욱 유의미한 변인으로는 비행친구 접촉이, 모든 연령집단에 걸쳐 일관되게 유의미한 변인으로는 학교적응이 있었다. 이러한 결과를 종합해보면 앞으로의 비행 연구에 있어 학교적응은 성별을 기준으로, 자아존중감과 낮은 자기통제력, 비행친구 접촉은 학령을 기준으로, 인터넷사용시간은 비행유형과 성별, 학령 등 모든 집단분류를 기준으로 분석하는 것이 더욱 유의미하다는 것을 알 수 있었다. 결과적으로 비행친구 접촉은 비행에 대해 가장 강력한 영향력을 나타내었고, 낮은 자기통제력과 학교적응도 비행을 일관적으로 유의미하게 설명하였다는 점에서 해당 변인들이 청소년비행을 설명하는 가장 중요한 요인으로 확인되었다. 특히 인터넷사용시간은 사이버비행에만 유의미한 영향력을 나타내면서도 청소년 초기 남성에게 더욱 유의미하였다는 점에서 인터넷사용시간을 통한 ...
본 연구는 청소년의 사이버비행을 설명하기 위해 개인요인의 자아존중감과 낮은 자기통제력, 환경요인의 부모애착과 학교적응, 비행친구 접촉을 독립변인으로 하고 기회요인의 인터넷사용시간을 매개변인으로 하는 통합연구모형을 구성하였다. 통합연구모형의 분석결과가 비행유형과 성별, 학령에 따라 어떻게 달라지는지 살펴보기 위해 집단을 남자초등학생, 여자초등학생, 남자중학생, 여자중학생, 남자고등학생, 여자고등학생으로 나누고, 각 집단의 사이버비행과 현실비행을 설명하는 변인이 무엇인지를 탐색하였다. 분석을 위해 한국청소년정책연구원이 전국의 초등학교 1학년과 4학년, 중학교 1학년을 대상으로 2010년부터 2016년까지 실시한 한국아동청소년패널조사(KCYPS: Korean Children & Youth Panel Survey)의 일부 자료를 사용하였으며, 연구대상으로는 초중고 학령의 비교를 위해 각 패널이 초등학교 4학년, 중학교 1학년, 고등학교 1학년이 되는 4차 년도의 자료부터 사용하였다. 연구 결과, 각 변인 별로 비행유형과 성별, 학령 등의 비교집단 분류에 따라 영향력의 유의미한 차이가 나타나, 본 연구의 예측대로 연구대상을 다양한 집단으로 나누어 사이버비행의 원인을 분석하는 것이 유의미한 시도라는 점을 알 수 있었다. 하지만 본 연구의 예측과는 다르게 부모애착의 영향력은 유의미하지 않은 것으로 나타나, 해당 변인에 대한 새로운 분석방향의 필요성이 제기되었다. 첫째, 비행유형에 따른 차이가 있었다. 사이버비행만을 설명하는 변인으로는 인터넷사용시간이, 현실비행에 더욱 유의미한 변인으로는 비행친구 접촉이, 사이버비행과 현실비행 모두에 유의미한 변인으로는 자아존중감과 낮은 자기통제력, 학교적응이 있었다. 둘째, 성별에 따른 차이가 있었다. 남성에게 더욱 유의미한 변인으로는 학교적응과 인터넷사용시간이, 남녀 모두에 유의미한 변인으로는 자아존중감과 낮은 자기통제력, 비행친구 접촉이 있었다. 셋째, 학령에 따른 차이가 있었다. 청소년 초기와 중기의 저연령 집단에서 더욱 유의미한 변인으로는 자아존중감과 낮은 자기통제력, 인터넷사용시간이, 청소년 중기와 후기의 고연령 집단에서 더욱 유의미한 변인으로는 비행친구 접촉이, 모든 연령집단에 걸쳐 일관되게 유의미한 변인으로는 학교적응이 있었다. 이러한 결과를 종합해보면 앞으로의 비행 연구에 있어 학교적응은 성별을 기준으로, 자아존중감과 낮은 자기통제력, 비행친구 접촉은 학령을 기준으로, 인터넷사용시간은 비행유형과 성별, 학령 등 모든 집단분류를 기준으로 분석하는 것이 더욱 유의미하다는 것을 알 수 있었다. 결과적으로 비행친구 접촉은 비행에 대해 가장 강력한 영향력을 나타내었고, 낮은 자기통제력과 학교적응도 비행을 일관적으로 유의미하게 설명하였다는 점에서 해당 변인들이 청소년비행을 설명하는 가장 중요한 요인으로 확인되었다. 특히 인터넷사용시간은 사이버비행에만 유의미한 영향력을 나타내면서도 청소년 초기 남성에게 더욱 유의미하였다는 점에서 인터넷사용시간을 통한 간접효과는 현실비행으로부터 사이버비행을 구분짓는 주요한 특징임을 알 수 있었다. 또한 독립변인들의 인터넷사용시간을 통한 간접효과는 낮은 자기통제력과 학교적응에서 특히 유의미한 것으로 나타났다. 따라서 정부와 관련 기업 간의 협업을 통해 청소년의 긴장과 스트레스를 적절히 해소할 수 있는 인터넷 사용환경을 조성하는 것이 매우 필요하다는 것을 알 수 있었다.
본 연구는 청소년의 사이버비행을 설명하기 위해 개인요인의 자아존중감과 낮은 자기통제력, 환경요인의 부모애착과 학교적응, 비행친구 접촉을 독립변인으로 하고 기회요인의 인터넷사용시간을 매개변인으로 하는 통합연구모형을 구성하였다. 통합연구모형의 분석결과가 비행유형과 성별, 학령에 따라 어떻게 달라지는지 살펴보기 위해 집단을 남자초등학생, 여자초등학생, 남자중학생, 여자중학생, 남자고등학생, 여자고등학생으로 나누고, 각 집단의 사이버비행과 현실비행을 설명하는 변인이 무엇인지를 탐색하였다. 분석을 위해 한국청소년정책연구원이 전국의 초등학교 1학년과 4학년, 중학교 1학년을 대상으로 2010년부터 2016년까지 실시한 한국아동청소년패널조사(KCYPS: Korean Children & Youth Panel Survey)의 일부 자료를 사용하였으며, 연구대상으로는 초중고 학령의 비교를 위해 각 패널이 초등학교 4학년, 중학교 1학년, 고등학교 1학년이 되는 4차 년도의 자료부터 사용하였다. 연구 결과, 각 변인 별로 비행유형과 성별, 학령 등의 비교집단 분류에 따라 영향력의 유의미한 차이가 나타나, 본 연구의 예측대로 연구대상을 다양한 집단으로 나누어 사이버비행의 원인을 분석하는 것이 유의미한 시도라는 점을 알 수 있었다. 하지만 본 연구의 예측과는 다르게 부모애착의 영향력은 유의미하지 않은 것으로 나타나, 해당 변인에 대한 새로운 분석방향의 필요성이 제기되었다. 첫째, 비행유형에 따른 차이가 있었다. 사이버비행만을 설명하는 변인으로는 인터넷사용시간이, 현실비행에 더욱 유의미한 변인으로는 비행친구 접촉이, 사이버비행과 현실비행 모두에 유의미한 변인으로는 자아존중감과 낮은 자기통제력, 학교적응이 있었다. 둘째, 성별에 따른 차이가 있었다. 남성에게 더욱 유의미한 변인으로는 학교적응과 인터넷사용시간이, 남녀 모두에 유의미한 변인으로는 자아존중감과 낮은 자기통제력, 비행친구 접촉이 있었다. 셋째, 학령에 따른 차이가 있었다. 청소년 초기와 중기의 저연령 집단에서 더욱 유의미한 변인으로는 자아존중감과 낮은 자기통제력, 인터넷사용시간이, 청소년 중기와 후기의 고연령 집단에서 더욱 유의미한 변인으로는 비행친구 접촉이, 모든 연령집단에 걸쳐 일관되게 유의미한 변인으로는 학교적응이 있었다. 이러한 결과를 종합해보면 앞으로의 비행 연구에 있어 학교적응은 성별을 기준으로, 자아존중감과 낮은 자기통제력, 비행친구 접촉은 학령을 기준으로, 인터넷사용시간은 비행유형과 성별, 학령 등 모든 집단분류를 기준으로 분석하는 것이 더욱 유의미하다는 것을 알 수 있었다. 결과적으로 비행친구 접촉은 비행에 대해 가장 강력한 영향력을 나타내었고, 낮은 자기통제력과 학교적응도 비행을 일관적으로 유의미하게 설명하였다는 점에서 해당 변인들이 청소년비행을 설명하는 가장 중요한 요인으로 확인되었다. 특히 인터넷사용시간은 사이버비행에만 유의미한 영향력을 나타내면서도 청소년 초기 남성에게 더욱 유의미하였다는 점에서 인터넷사용시간을 통한 간접효과는 현실비행으로부터 사이버비행을 구분짓는 주요한 특징임을 알 수 있었다. 또한 독립변인들의 인터넷사용시간을 통한 간접효과는 낮은 자기통제력과 학교적응에서 특히 유의미한 것으로 나타났다. 따라서 정부와 관련 기업 간의 협업을 통해 청소년의 긴장과 스트레스를 적절히 해소할 수 있는 인터넷 사용환경을 조성하는 것이 매우 필요하다는 것을 알 수 있었다.
This study constructs an integrated model to investigate the cyber delinquency of adolescents through self-esteem and low self-control as the individual factors and independent variables, parental attachment, school adjustment and delinquent peers as the environmental factors and independent variabl...
This study constructs an integrated model to investigate the cyber delinquency of adolescents through self-esteem and low self-control as the individual factors and independent variables, parental attachment, school adjustment and delinquent peers as the environmental factors and independent variables, internet-using time as the opportunity factor and the mediation variable. In order to examine the effect of the integrated model on the type of delinquency, gender and school age, the subject was divided into six groups and searched which factors influenced them: male elementary school students, female elementary school students, male middle school students, female middle school students, male high school students and female high school students. For analysis, the study uses data from Korean Children & Youth Panel Survey(KCYPS) which is conducted for the first and the fourth grade of elementary school students and the first grade of middle schools students in South Korea from 2010 to 2016. So as to compare the elementary, middle and high school ages, the study uses each panel data from the fourth year, which is the fourth grade of elementary school, the first grade of middle school, and the first grade of high school. As the result of the study, there was a significant difference in each factors of influence according to the comparison group such as type of delinquency, gender, and school age. It suggests that it was a meaningful attempt to analyze the causes of online delinquency by dividing the research subjects into various groups. However, unlike the predictions of this study, the influence of parental attachment was not significant. It suggests the necessity of a new analysis direction for the variable. First, there was the difference according to the type of delinquency. It was found that internet-using time as the significant factor for online delinquency, that delinquent peers as the significant factor for offline delinquency, and that self-esteem, low self-control and school adjustment as the significant factors for both online delinquency and offline delinquency. Secondly, there was the difference according to gender. It was found that internet-using time and school adjustment as the significant factors for male, and that self-esteem, low self-control and delinquent peers as the significant factors for both male and female. Thirdly, there was the difference according to school age. It was found that self-esteem, low self-control and internet-using time as the significant factors for younger age group, that delinquent peers as the significant factor for older age group, and that school adjustment as the significant factor for all age group. To sum up these results, it will be more effective that school adaptation is classified on gender, self-esteem, low self-control and delinquent peers are classified on school age, and internet-using time is classified on all group classification in the future study. To conclude, delinquent peers showed the strongest influence on juvenile delinquency. The influence of low self-control and school adjustment were also significant for most groups in strong way. So these variables were identified as the most important factors explaining online delinquency. Especially internet-using time was not significant for the offline delinquency but showed significant influence only on the online delinquency, and an indirect effect through internet-using time was especially significant in low self-control and school adaptation. It means that the indirect effect through internet-using time is the main variable characterizing online and offline delinquency. So it was found that there is a need for cooperation between the government and the related companies to create an Internet use environment in which teenagers can relieve tension and stress appropriately.
This study constructs an integrated model to investigate the cyber delinquency of adolescents through self-esteem and low self-control as the individual factors and independent variables, parental attachment, school adjustment and delinquent peers as the environmental factors and independent variables, internet-using time as the opportunity factor and the mediation variable. In order to examine the effect of the integrated model on the type of delinquency, gender and school age, the subject was divided into six groups and searched which factors influenced them: male elementary school students, female elementary school students, male middle school students, female middle school students, male high school students and female high school students. For analysis, the study uses data from Korean Children & Youth Panel Survey(KCYPS) which is conducted for the first and the fourth grade of elementary school students and the first grade of middle schools students in South Korea from 2010 to 2016. So as to compare the elementary, middle and high school ages, the study uses each panel data from the fourth year, which is the fourth grade of elementary school, the first grade of middle school, and the first grade of high school. As the result of the study, there was a significant difference in each factors of influence according to the comparison group such as type of delinquency, gender, and school age. It suggests that it was a meaningful attempt to analyze the causes of online delinquency by dividing the research subjects into various groups. However, unlike the predictions of this study, the influence of parental attachment was not significant. It suggests the necessity of a new analysis direction for the variable. First, there was the difference according to the type of delinquency. It was found that internet-using time as the significant factor for online delinquency, that delinquent peers as the significant factor for offline delinquency, and that self-esteem, low self-control and school adjustment as the significant factors for both online delinquency and offline delinquency. Secondly, there was the difference according to gender. It was found that internet-using time and school adjustment as the significant factors for male, and that self-esteem, low self-control and delinquent peers as the significant factors for both male and female. Thirdly, there was the difference according to school age. It was found that self-esteem, low self-control and internet-using time as the significant factors for younger age group, that delinquent peers as the significant factor for older age group, and that school adjustment as the significant factor for all age group. To sum up these results, it will be more effective that school adaptation is classified on gender, self-esteem, low self-control and delinquent peers are classified on school age, and internet-using time is classified on all group classification in the future study. To conclude, delinquent peers showed the strongest influence on juvenile delinquency. The influence of low self-control and school adjustment were also significant for most groups in strong way. So these variables were identified as the most important factors explaining online delinquency. Especially internet-using time was not significant for the offline delinquency but showed significant influence only on the online delinquency, and an indirect effect through internet-using time was especially significant in low self-control and school adaptation. It means that the indirect effect through internet-using time is the main variable characterizing online and offline delinquency. So it was found that there is a need for cooperation between the government and the related companies to create an Internet use environment in which teenagers can relieve tension and stress appropriately.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.