스마트폰의 등장은 유통의 판도를 바꾸었다. 서로 다른 강점과 단점을 가지고 있던 오프라인 유통과 온라인 유통의 경계를 무너뜨리며 옴니채널을 등장시켰기 때문이다. 다양한 제품을 저렴한 가격에 공급하는 장점을 가진 온라인 유통은 제품의 수령까지 시간이 걸린다는 단점이 있었다. 한편, 제품에 대한 경험을 제공함으로써 이해도를 제고하며 필요한 물품을 바로 수령할 수 있는 즉시성을 가지고 있는 오프라인 유통은 온라인과 비교하였을 때 가격이 비교적 높다는 단점을 가지고 있었다. 서로 다른 형태의 유통 채널이 그동안 치열하게 경쟁해왔다면 스마트폰은 둘 사이의 벽을 허물며 옴니채널을 통해 소비자들에게 새로운 쇼핑경험을 제공하게 된다. 옴니채널 환경에서 소비자들은 각자의 상황에 제일 적절한 유통채널을 선택할 수 있게 되었다. 전통적 유통채널에서는 단일채널에서 구매의 모든 프로세스가 진행되었는데, 이제 소비자들은 다양한 유통 채널을 자신에게 ...
스마트폰의 등장은 유통의 판도를 바꾸었다. 서로 다른 강점과 단점을 가지고 있던 오프라인 유통과 온라인 유통의 경계를 무너뜨리며 옴니채널을 등장시켰기 때문이다. 다양한 제품을 저렴한 가격에 공급하는 장점을 가진 온라인 유통은 제품의 수령까지 시간이 걸린다는 단점이 있었다. 한편, 제품에 대한 경험을 제공함으로써 이해도를 제고하며 필요한 물품을 바로 수령할 수 있는 즉시성을 가지고 있는 오프라인 유통은 온라인과 비교하였을 때 가격이 비교적 높다는 단점을 가지고 있었다. 서로 다른 형태의 유통 채널이 그동안 치열하게 경쟁해왔다면 스마트폰은 둘 사이의 벽을 허물며 옴니채널을 통해 소비자들에게 새로운 쇼핑경험을 제공하게 된다. 옴니채널 환경에서 소비자들은 각자의 상황에 제일 적절한 유통채널을 선택할 수 있게 되었다. 전통적 유통채널에서는 단일채널에서 구매의 모든 프로세스가 진행되었는데, 이제 소비자들은 다양한 유통 채널을 자신에게 최적화 하여 활용할 수 있게 되었다. 옴니채널의 등장으로 유통채널이 통합되면서 유통기업들은 저마다 새로운 전략으로 시장에 대응하고 있다. 유통기업들이 적극적으로 옴니채널에 관련한 활동을 지속하고 있는 가운데 소비자의 이용의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구를 통해 옴니채널에 관한 소비자들의 반응을 보다 다각적으로 알아보고자 하였다. 이러한 목적을 기반으로 하여 본 연구는 선행연구를 살펴보았고, 영향을 줄 수 있는 요인으로 판매촉진, 개인화, 구전정보를 도출하였다. 이러한 요인들이 각각 지각된 가치와 이용의도에 어떠한 영향을 주는지를 설문조사를 통한 실증분석을 통해 밝혀냈다. 실증분석을 통해서 판매촉진과 구전정보는 이용의도에 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있었으며, 개인화는 이용의도에 한계적으로 영향을 미치고 있음을 알 수 있었다. 끝으로 지각된 가치 역시 이용의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
스마트폰의 등장은 유통의 판도를 바꾸었다. 서로 다른 강점과 단점을 가지고 있던 오프라인 유통과 온라인 유통의 경계를 무너뜨리며 옴니채널을 등장시켰기 때문이다. 다양한 제품을 저렴한 가격에 공급하는 장점을 가진 온라인 유통은 제품의 수령까지 시간이 걸린다는 단점이 있었다. 한편, 제품에 대한 경험을 제공함으로써 이해도를 제고하며 필요한 물품을 바로 수령할 수 있는 즉시성을 가지고 있는 오프라인 유통은 온라인과 비교하였을 때 가격이 비교적 높다는 단점을 가지고 있었다. 서로 다른 형태의 유통 채널이 그동안 치열하게 경쟁해왔다면 스마트폰은 둘 사이의 벽을 허물며 옴니채널을 통해 소비자들에게 새로운 쇼핑경험을 제공하게 된다. 옴니채널 환경에서 소비자들은 각자의 상황에 제일 적절한 유통채널을 선택할 수 있게 되었다. 전통적 유통채널에서는 단일채널에서 구매의 모든 프로세스가 진행되었는데, 이제 소비자들은 다양한 유통 채널을 자신에게 최적화 하여 활용할 수 있게 되었다. 옴니채널의 등장으로 유통채널이 통합되면서 유통기업들은 저마다 새로운 전략으로 시장에 대응하고 있다. 유통기업들이 적극적으로 옴니채널에 관련한 활동을 지속하고 있는 가운데 소비자의 이용의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구를 통해 옴니채널에 관한 소비자들의 반응을 보다 다각적으로 알아보고자 하였다. 이러한 목적을 기반으로 하여 본 연구는 선행연구를 살펴보았고, 영향을 줄 수 있는 요인으로 판매촉진, 개인화, 구전정보를 도출하였다. 이러한 요인들이 각각 지각된 가치와 이용의도에 어떠한 영향을 주는지를 설문조사를 통한 실증분석을 통해 밝혀냈다. 실증분석을 통해서 판매촉진과 구전정보는 이용의도에 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있었으며, 개인화는 이용의도에 한계적으로 영향을 미치고 있음을 알 수 있었다. 끝으로 지각된 가치 역시 이용의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The appearance of smartphones has changed the landscape of distribution. It is because it broke the boundary between offline and online distribution, which had different strengths and weaknesses. Online distribution, which had the advantage of providing a variety of products at low prices, had the d...
The appearance of smartphones has changed the landscape of distribution. It is because it broke the boundary between offline and online distribution, which had different strengths and weaknesses. Online distribution, which had the advantage of providing a variety of products at low prices, had the disadvantage of taking time to receive the products. On the other hand, offline distribution, which raises understanding by providing direct experience of products and has the ability to receive goods immediately, had a relatively high price compared to online channel. Different types of distribution channels have been fiercely competing. However, smartphones are breaking down walls between them and provide new shopping experiences to consumers through omnichannel. In omnichannel shopping environment, consumers can choose the distribution channels that are best suited to their situation. In the traditional distribution channel, all the purchase processed on a single channel. Consumers could now optimize and utilize various distribution channels for themselves. Retailing companies are responding to markets with new strategies due to integration of distribution channels which is caused by appearance of omnichannel. The retailing companies are actively challenging the omnichannel these days. From this point of view, this study investigated which factors can affect the user intention of omnichannel. Based on this purpose, this study selected sales promotion, personalization and word of mouth information as factors that could affect user intention of omnichannel through literature reviews. This study found how each of these factors affects perceived value and user intention of omnichannel shopping through data analysis. The empirical analysis showed that sales promotion and word of mouth information had a positive effect on user intention, and that personalization had a limited impact on user intention. Finally, perceived value also affected the user intention.
The appearance of smartphones has changed the landscape of distribution. It is because it broke the boundary between offline and online distribution, which had different strengths and weaknesses. Online distribution, which had the advantage of providing a variety of products at low prices, had the disadvantage of taking time to receive the products. On the other hand, offline distribution, which raises understanding by providing direct experience of products and has the ability to receive goods immediately, had a relatively high price compared to online channel. Different types of distribution channels have been fiercely competing. However, smartphones are breaking down walls between them and provide new shopping experiences to consumers through omnichannel. In omnichannel shopping environment, consumers can choose the distribution channels that are best suited to their situation. In the traditional distribution channel, all the purchase processed on a single channel. Consumers could now optimize and utilize various distribution channels for themselves. Retailing companies are responding to markets with new strategies due to integration of distribution channels which is caused by appearance of omnichannel. The retailing companies are actively challenging the omnichannel these days. From this point of view, this study investigated which factors can affect the user intention of omnichannel. Based on this purpose, this study selected sales promotion, personalization and word of mouth information as factors that could affect user intention of omnichannel through literature reviews. This study found how each of these factors affects perceived value and user intention of omnichannel shopping through data analysis. The empirical analysis showed that sales promotion and word of mouth information had a positive effect on user intention, and that personalization had a limited impact on user intention. Finally, perceived value also affected the user intention.
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