[학위논문]유학생의 대학생활 적응에 영향을 미치는 요인의 국가별 비교연구 : 중국, 베트남 유학생 비교를 중심으로 A Comparative Study of Factors Affecting the University Adaptation of International Students: Comparing Chinese and Vietnamese International Students원문보기
본 연구는 베트남, 중국 유학생들을 대상으로 대학생활 적응에 영향을 미치는 심리사회적 요인을 살펴보고, 이들 요인 간 국가별 차이가 존재하는지 비교하였다. 특히 문화적응 스트레스, 지각된 차별감, 학업스트레스, 사회적 지지, 사회 관계망을 중심으로 살펴보았다. 자료 수집은...
본 연구는 베트남, 중국 유학생들을 대상으로 대학생활 적응에 영향을 미치는 심리사회적 요인을 살펴보고, 이들 요인 간 국가별 차이가 존재하는지 비교하였다. 특히 문화적응 스트레스, 지각된 차별감, 학업스트레스, 사회적 지지, 사회 관계망을 중심으로 살펴보았다. 자료 수집은 눈덩이표집을 활용하여 국내 체류 중인 베트남, 중국 유학생을 대상으로 온라인 및 오프라인 설문조사를 병행하여 이루어졌으며, 최종적으로 회수된 276개의 설문지 자료를 분석하였다. 분석결과, 문화적응 스트레스, 학업스트레스는 대학생활 적응에 부정적 영향을 미치는 것으로 나타났고, 사회적 지지는 대학생활 적응에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 출신국가는 대학생활 적응에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 베트남 유학생은 문화적응 스트레스가 낮을수록, 중국 유학생은 사회적 지지를 높게 지각할수록 대학생활 적응에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타나 가설이 검증되었다.
본 연구는 베트남, 중국 유학생들을 대상으로 대학생활 적응에 영향을 미치는 심리사회적 요인을 살펴보고, 이들 요인 간 국가별 차이가 존재하는지 비교하였다. 특히 문화적응 스트레스, 지각된 차별감, 학업스트레스, 사회적 지지, 사회 관계망을 중심으로 살펴보았다. 자료 수집은 눈덩이표집을 활용하여 국내 체류 중인 베트남, 중국 유학생을 대상으로 온라인 및 오프라인 설문조사를 병행하여 이루어졌으며, 최종적으로 회수된 276개의 설문지 자료를 분석하였다. 분석결과, 문화적응 스트레스, 학업스트레스는 대학생활 적응에 부정적 영향을 미치는 것으로 나타났고, 사회적 지지는 대학생활 적응에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 출신국가는 대학생활 적응에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 베트남 유학생은 문화적응 스트레스가 낮을수록, 중국 유학생은 사회적 지지를 높게 지각할수록 대학생활 적응에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타나 가설이 검증되었다.
The purpose of this study is examining the psychosocial factors affecting the university adaptation to Vietnamese and Chinese international students and compare the differences among these factors. Especially, this study focused on accultural stress, perceived discrimination, academic stress, social...
The purpose of this study is examining the psychosocial factors affecting the university adaptation to Vietnamese and Chinese international students and compare the differences among these factors. Especially, this study focused on accultural stress, perceived discrimination, academic stress, social support, and social network. The study data was collected through online and offline surveys for the Vietnamese and Chinese international students in Korea using a convenient sampling method. Finally, 276 questionnaire surveys were collected and analyzed. As the result, the accultural stress and the academic stress were two factors have the negative effects on the university adaptation, and the social support factor has the positively influenced to the adaptation to university life. The study shows that country of origin does affect the settling and adapting to the university life. For the Vietnamese students, as they get lesser stress from the accultural stress it gives positive effect to their university life whereas the Chinese students tend to have better university life when they feel they are getting enough social support. It shows that the hypothesis has been proved true.
The purpose of this study is examining the psychosocial factors affecting the university adaptation to Vietnamese and Chinese international students and compare the differences among these factors. Especially, this study focused on accultural stress, perceived discrimination, academic stress, social support, and social network. The study data was collected through online and offline surveys for the Vietnamese and Chinese international students in Korea using a convenient sampling method. Finally, 276 questionnaire surveys were collected and analyzed. As the result, the accultural stress and the academic stress were two factors have the negative effects on the university adaptation, and the social support factor has the positively influenced to the adaptation to university life. The study shows that country of origin does affect the settling and adapting to the university life. For the Vietnamese students, as they get lesser stress from the accultural stress it gives positive effect to their university life whereas the Chinese students tend to have better university life when they feel they are getting enough social support. It shows that the hypothesis has been proved true.
Keyword
#베트남 유학생 중국 유학생 비교연구 대학생활 적응 문화적응 스트레스 사회적 지지 사회 관계망 지각된 차별감 학업스트레스
학위논문 정보
저자
안진우
학위수여기관
숭실대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
사회복지학과(일원) 실천
지도교수
이채원
발행연도
2018
총페이지
116
키워드
베트남 유학생 중국 유학생 비교연구 대학생활 적응 문화적응 스트레스 사회적 지지 사회 관계망 지각된 차별감 학업스트레스
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.