본 연구는 성폭력 가해 청소년들을 대상으로 성인지력 향상 프로그램의 효과성을 검증해 보고, 성폭력 가해 청소년들의 재범방지를 위한 이론적, 정책적, 실천적 근거를 마련하는데 목적이 있다. 프로그램의 실행 및 효과검증을 위해 서울, 경기 일부지역의 성폭력 가해 청소년 40명을 실험집단과 통제집단으로 구성하여 검증하였다. 성인지력 향상 프로그램에 참여한 성폭력 가해 청소년은 일반 수강명령 프로그램에 참여한 성폭력 가해 청소년들에 비해 어떠한 차이가 있는지를 분석하기 위하여 젠더감수성, 성이중기준, 대인간공감반응의 총 세 개의 검사 도구를 사용하였으며, 사전·사후 검사를 통해 자료를 수집하였다. 수집된 자료를 ...
본 연구는 성폭력 가해 청소년들을 대상으로 성인지력 향상 프로그램의 효과성을 검증해 보고, 성폭력 가해 청소년들의 재범방지를 위한 이론적, 정책적, 실천적 근거를 마련하는데 목적이 있다. 프로그램의 실행 및 효과검증을 위해 서울, 경기 일부지역의 성폭력 가해 청소년 40명을 실험집단과 통제집단으로 구성하여 검증하였다. 성인지력 향상 프로그램에 참여한 성폭력 가해 청소년은 일반 수강명령 프로그램에 참여한 성폭력 가해 청소년들에 비해 어떠한 차이가 있는지를 분석하기 위하여 젠더감수성, 성이중기준, 대인간공감반응의 총 세 개의 검사 도구를 사용하였으며, 사전·사후 검사를 통해 자료를 수집하였다. 수집된 자료를 SPSS 18.0 Window용 프로그램을 이용하여 측정변인들의 정규성 확인, 동질성 검사, 공변량 분석(ANCOVA)을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 젠더감수성의 사전·사후 효과성 검증에서는 프로그램 실시 후에 실험집단과 통제집단 모두의 평균이 향상된 것으로 확인되었다. 실험집단의 경우, 성정체성에 대한 개방성, 비폭력, 자기성찰, 성역할에 대한 개방성, 전체 젠더감수성에 있어서 모두 유의한 변화가 있는 것으로 나타났다. 하지만 통제집단의 경우에는 성정체성에 대한 개방성, 비폭력, 전체 젠더감수성에 있어서는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으나 그 외에는 유의한 차이를 보이지 않았다. 공변량 분석을 실시한 결과에서는 성역할에 대한 개방성, 자기성찰, 비폭력, 성정체성에 대한 개방성, 전체 젠더감수성 에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 따라서 성인지력 향상 프로그램이 성폭력 가해청소년의 젠더감수성 향상에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 둘째, 성이중기준의 사전·사후 효과성 검증에서는 실험집단의 경우 성이중기준에 있어서 유의한 변화가 있는 것으로 나타났다. 사전 검사 점수를 공변인으로 통제한 후 사후 검사결과에 대해 분산분석을 실시한 결과에서도 성이중기준에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 따라서 성인지력 향상 프로그램이 성이중기준에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 셋째, 대인간공감반응의 사전·사후 효과성 검증에 의하면 실험집단의 경우 개인적 고통 외에 하위 변인인 관점 취하기, 상상하기, 공감적 관심과 대인공감능력 전체에 있어서 유의한 변화가 있는 것으로 나타났다. 하지만 통제집단의 경우에는 모든 변수에 있어 유의한 차이를 보이지 않았다. 본 연구의 전체적인 결과를 요약하면 성인지력 향상 프로그램을 받은 성폭력 가해 청소년은 일반 수강명령 프로그램을 받은 성폭력 가해 청소년에 비해 젠더감수성의 효과가 더 높게 나타났으며, 성이중기준에 있어서는 성인지력 향상 프로그램을 받은 청소년들만 유의한 변화가 있었다. 대인간공감반응에서는 성인지력 향상 프로그램이 개인적 고통이외의 다른 하위변인에서는 모두 유의한 변화가 있는 것으로 나타났다. 하지만 일반 수강명령 프로그램을 받은 청소년들은 대인간 공감반응에 있어 유의한 차이를 보이지 않았다. 다음으로는 양적분석을 통한 결과 중 프로그램 전·후의 인식의 변화에 무엇이 얼마큼 변화되었는지 검증하기 위한 인터뷰, 소감, 만족도 조사에서도 성인지력 향상 프로그램은 성폭력 가해 청소년들에 대한 적용 효과가 검증되었다. 본 연구 결과를 토대로 성폭력 가해 청소년의 성인지력을 향상 시킬 수 있는 몇 가지 방안을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 청소년들의 성인지력 향상을 위해서는 절대적인 성교육 시간이 확보되어야 한다. 이를 위해 현재 학교에서 운영되고 있는 15차시의 성교육 시간을 더 늘려야하며, 성교육 시간을 의무화하는 장치를 보완·강화하도록 해야 한다. 둘째, 성교육은 단회기 교육이 아닌 정규 교과목화 되어야하며 기존의 성교육 내용이 아닌 성인지력 향상을 위한 내용으로 재구성되어야 한다. 셋째, 성인지력 향상 프로그램 운영하기 위해서는 기관운영자와 담당자가 성폭력 가해 청소년 대상의 성인지력 향상 프로그램의 효과성에 대한 이해와 프로그램 운영방식을 잘 숙지하여야 한다. 넷째. 성인지력 향상 프로그램이 학교, 보호관찰소, 청소년 유관기관, 사회복지시설 등의 사회복지 실천 현장에서 활발하게 이루어져야 할 것이다. 이를 위해 성폭력 가해 청소년의 재범방지를 위한 성인지력 향상 프로그램의 후속연구가 계속되어야 한다.
본 연구는 성폭력 가해 청소년들을 대상으로 성인지력 향상 프로그램의 효과성을 검증해 보고, 성폭력 가해 청소년들의 재범방지를 위한 이론적, 정책적, 실천적 근거를 마련하는데 목적이 있다. 프로그램의 실행 및 효과검증을 위해 서울, 경기 일부지역의 성폭력 가해 청소년 40명을 실험집단과 통제집단으로 구성하여 검증하였다. 성인지력 향상 프로그램에 참여한 성폭력 가해 청소년은 일반 수강명령 프로그램에 참여한 성폭력 가해 청소년들에 비해 어떠한 차이가 있는지를 분석하기 위하여 젠더감수성, 성이중기준, 대인간공감반응의 총 세 개의 검사 도구를 사용하였으며, 사전·사후 검사를 통해 자료를 수집하였다. 수집된 자료를 SPSS 18.0 Window용 프로그램을 이용하여 측정변인들의 정규성 확인, 동질성 검사, 공변량 분석(ANCOVA)을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 젠더감수성의 사전·사후 효과성 검증에서는 프로그램 실시 후에 실험집단과 통제집단 모두의 평균이 향상된 것으로 확인되었다. 실험집단의 경우, 성정체성에 대한 개방성, 비폭력, 자기성찰, 성역할에 대한 개방성, 전체 젠더감수성에 있어서 모두 유의한 변화가 있는 것으로 나타났다. 하지만 통제집단의 경우에는 성정체성에 대한 개방성, 비폭력, 전체 젠더감수성에 있어서는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으나 그 외에는 유의한 차이를 보이지 않았다. 공변량 분석을 실시한 결과에서는 성역할에 대한 개방성, 자기성찰, 비폭력, 성정체성에 대한 개방성, 전체 젠더감수성 에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 따라서 성인지력 향상 프로그램이 성폭력 가해청소년의 젠더감수성 향상에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 둘째, 성이중기준의 사전·사후 효과성 검증에서는 실험집단의 경우 성이중기준에 있어서 유의한 변화가 있는 것으로 나타났다. 사전 검사 점수를 공변인으로 통제한 후 사후 검사결과에 대해 분산분석을 실시한 결과에서도 성이중기준에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 따라서 성인지력 향상 프로그램이 성이중기준에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 셋째, 대인간공감반응의 사전·사후 효과성 검증에 의하면 실험집단의 경우 개인적 고통 외에 하위 변인인 관점 취하기, 상상하기, 공감적 관심과 대인공감능력 전체에 있어서 유의한 변화가 있는 것으로 나타났다. 하지만 통제집단의 경우에는 모든 변수에 있어 유의한 차이를 보이지 않았다. 본 연구의 전체적인 결과를 요약하면 성인지력 향상 프로그램을 받은 성폭력 가해 청소년은 일반 수강명령 프로그램을 받은 성폭력 가해 청소년에 비해 젠더감수성의 효과가 더 높게 나타났으며, 성이중기준에 있어서는 성인지력 향상 프로그램을 받은 청소년들만 유의한 변화가 있었다. 대인간공감반응에서는 성인지력 향상 프로그램이 개인적 고통이외의 다른 하위변인에서는 모두 유의한 변화가 있는 것으로 나타났다. 하지만 일반 수강명령 프로그램을 받은 청소년들은 대인간 공감반응에 있어 유의한 차이를 보이지 않았다. 다음으로는 양적분석을 통한 결과 중 프로그램 전·후의 인식의 변화에 무엇이 얼마큼 변화되었는지 검증하기 위한 인터뷰, 소감, 만족도 조사에서도 성인지력 향상 프로그램은 성폭력 가해 청소년들에 대한 적용 효과가 검증되었다. 본 연구 결과를 토대로 성폭력 가해 청소년의 성인지력을 향상 시킬 수 있는 몇 가지 방안을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 청소년들의 성인지력 향상을 위해서는 절대적인 성교육 시간이 확보되어야 한다. 이를 위해 현재 학교에서 운영되고 있는 15차시의 성교육 시간을 더 늘려야하며, 성교육 시간을 의무화하는 장치를 보완·강화하도록 해야 한다. 둘째, 성교육은 단회기 교육이 아닌 정규 교과목화 되어야하며 기존의 성교육 내용이 아닌 성인지력 향상을 위한 내용으로 재구성되어야 한다. 셋째, 성인지력 향상 프로그램 운영하기 위해서는 기관운영자와 담당자가 성폭력 가해 청소년 대상의 성인지력 향상 프로그램의 효과성에 대한 이해와 프로그램 운영방식을 잘 숙지하여야 한다. 넷째. 성인지력 향상 프로그램이 학교, 보호관찰소, 청소년 유관기관, 사회복지시설 등의 사회복지 실천 현장에서 활발하게 이루어져야 할 것이다. 이를 위해 성폭력 가해 청소년의 재범방지를 위한 성인지력 향상 프로그램의 후속연구가 계속되어야 한다.
The purpose of this study is to examine the effectiveness of sexual awareness improvement program for adolescents with sexual abuse and to provide the theoretical, political and practical grounds to prevent second conviction of juvenile sexual abuse. In order to implement and verify the effectiv...
The purpose of this study is to examine the effectiveness of sexual awareness improvement program for adolescents with sexual abuse and to provide the theoretical, political and practical grounds to prevent second conviction of juvenile sexual abuse. In order to implement and verify the effectiveness of the program, 40 juvenile sexual offenders in Seoul and some regions in Gyeonggi province were composed of experimental group and control group. In order to analyze the difference of the juvenile sexual offenders participating in the sexual awareness improvement program compared to the juvenile sexual offenders participated in the general compulsory instruction program, three test tools were used: gender sensitivity, sexual double standard, and interpersonal empathy response. Data were collected through pre and post tests. The collected data were analyzed by using SPSS 18.0 Window program to check the normality, homogeneity and covariance(ANCOVA) of the measured variables. The results of this study are summarized as follows. First, in the pre and post effectiveness tests of gender sensitivity, it was confirmed that the average of experimental group and control group improved after the program execution. In the experimental group, there was a significant change in the openness to sexual identity, self-reflection, nonviolence, openness to gender roles and overall gender sensitivity. However, in the case of the control group, there was a significant difference only in openness to sexual identity, nonviolence and overall gender sensitivity. The results of the covariance analysis showed that there was a significant difference in the openness to gender identity, self-reflection, nonviolence, openness to gender role and overall gender sensitivity. Therefore, it was found that the sexual awareness improvement program has a positive effect on the improvement of the gender sensitivity of the juvenile sexual offenders. Second, in the pre and post validity tests of sexual double standard, the experimental group showed significant changes in sexual double standard. There was also a significant difference in sexual double standard in the results of the analysis of the post test results after controlling the pre-test score by covariance. Thus, it was found that sexual awareness improvement program positively affects gender double standard. Third, in the pre and post validity tests of interpersonal empathy response, the experimental group had no difference in personal pain but showed significant changes in perspective taking, imagining, empathic attention and interpersonal empowerment. However, for the control group, there was no significant difference in all variables. In summary, the results of this study are summarized as follows: The juvenile sexual offenders who received sexual awareness improvement program showed higher gender sensitivity than those who received the general compulsory instruction program. In sexual double standard, there was a significant change only in adolescents who received the sexual awareness improvement program. In interpersonal empathic response, there was a significant change in the sub–variables of personal pain in the sexual awareness improvement program with the exception of personal pain. However, the adolescents who received the general compulsory instruction program did not show any significant difference in interpersonal empathic response. Next, in the interviews, testimonies and satisfaction surveys to verify what has been altered to the change of perception before and after the program among the results of the quantitative analysis, sexual awareness improvement program was verified to be applied to juvenile sexual offenders. Based on the results of this study, some suggestions for improving sexual awareness of juvenile sexual offenders are suggested as follows. First, absolute sex education time must be secured in order to improve sexual awareness of adolescents. For this, it needs to be more than 15 hours of education that is currently implementing in school, and it is necessary to supplement and reinforce devices that mandate sex education hours. Second, sex education should be a regular subject rather than a one-time education, and it should be reconstructed as contents for improving sexual awareness rather than the current sex education contents. Third, in order to operate sexual awareness improvement program, the administrator and the person in charge should be familiar with the understanding of the effectiveness of sexual awareness improvement program and the way of operating the program. Fourth, sexual awareness improvement program should be actively operated in social welfare practice sites such as schools, probation offices, youth related institutions and social welfare facilities. To this end, follow-up studies of sexual awareness improvement program to prevent second conviction of juvenile sexual abuse should continue.
The purpose of this study is to examine the effectiveness of sexual awareness improvement program for adolescents with sexual abuse and to provide the theoretical, political and practical grounds to prevent second conviction of juvenile sexual abuse. In order to implement and verify the effectiveness of the program, 40 juvenile sexual offenders in Seoul and some regions in Gyeonggi province were composed of experimental group and control group. In order to analyze the difference of the juvenile sexual offenders participating in the sexual awareness improvement program compared to the juvenile sexual offenders participated in the general compulsory instruction program, three test tools were used: gender sensitivity, sexual double standard, and interpersonal empathy response. Data were collected through pre and post tests. The collected data were analyzed by using SPSS 18.0 Window program to check the normality, homogeneity and covariance(ANCOVA) of the measured variables. The results of this study are summarized as follows. First, in the pre and post effectiveness tests of gender sensitivity, it was confirmed that the average of experimental group and control group improved after the program execution. In the experimental group, there was a significant change in the openness to sexual identity, self-reflection, nonviolence, openness to gender roles and overall gender sensitivity. However, in the case of the control group, there was a significant difference only in openness to sexual identity, nonviolence and overall gender sensitivity. The results of the covariance analysis showed that there was a significant difference in the openness to gender identity, self-reflection, nonviolence, openness to gender role and overall gender sensitivity. Therefore, it was found that the sexual awareness improvement program has a positive effect on the improvement of the gender sensitivity of the juvenile sexual offenders. Second, in the pre and post validity tests of sexual double standard, the experimental group showed significant changes in sexual double standard. There was also a significant difference in sexual double standard in the results of the analysis of the post test results after controlling the pre-test score by covariance. Thus, it was found that sexual awareness improvement program positively affects gender double standard. Third, in the pre and post validity tests of interpersonal empathy response, the experimental group had no difference in personal pain but showed significant changes in perspective taking, imagining, empathic attention and interpersonal empowerment. However, for the control group, there was no significant difference in all variables. In summary, the results of this study are summarized as follows: The juvenile sexual offenders who received sexual awareness improvement program showed higher gender sensitivity than those who received the general compulsory instruction program. In sexual double standard, there was a significant change only in adolescents who received the sexual awareness improvement program. In interpersonal empathic response, there was a significant change in the sub–variables of personal pain in the sexual awareness improvement program with the exception of personal pain. However, the adolescents who received the general compulsory instruction program did not show any significant difference in interpersonal empathic response. Next, in the interviews, testimonies and satisfaction surveys to verify what has been altered to the change of perception before and after the program among the results of the quantitative analysis, sexual awareness improvement program was verified to be applied to juvenile sexual offenders. Based on the results of this study, some suggestions for improving sexual awareness of juvenile sexual offenders are suggested as follows. First, absolute sex education time must be secured in order to improve sexual awareness of adolescents. For this, it needs to be more than 15 hours of education that is currently implementing in school, and it is necessary to supplement and reinforce devices that mandate sex education hours. Second, sex education should be a regular subject rather than a one-time education, and it should be reconstructed as contents for improving sexual awareness rather than the current sex education contents. Third, in order to operate sexual awareness improvement program, the administrator and the person in charge should be familiar with the understanding of the effectiveness of sexual awareness improvement program and the way of operating the program. Fourth, sexual awareness improvement program should be actively operated in social welfare practice sites such as schools, probation offices, youth related institutions and social welfare facilities. To this end, follow-up studies of sexual awareness improvement program to prevent second conviction of juvenile sexual abuse should continue.
주제어
#성폭력 가해 청소년 성인지력 젠더감수성 성이중기준 대인간공감반응 juvenile sexual offender sexual awareness gender sensitivity sexual double standard interpersonal empathy response
학위논문 정보
저자
조미라
학위수여기관
협성대학교 일반대학원
학위구분
국내박사
학과
사회복지학과
지도교수
김익균
발행연도
2018
총페이지
245
키워드
성폭력 가해 청소년 성인지력 젠더감수성 성이중기준 대인간공감반응 juvenile sexual offender sexual awareness gender sensitivity sexual double standard interpersonal empathy response
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.