본 연구는 1·3세대 연계 유아 인성교육 프로그램을 개발하여 프로그램의 적용 효과를 알아보는데 목적이 있다. 이를 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다
연구문제 1. 1·3세대 연계 유아인성교육 프로그램의 구성은 어떠한가? 1-1. 1·3세대 연계 유아인성교육 프로그램의 목적 및 목표는 무엇인가? 1-2. 1·3세대 연계 유아인성교육 프로그램의 교육내용은 어떻게 선정, 조직할 것인가? 1-3. 1·3세대 연계 유아인성교육 프로그램의 교수-학습방법은 어떻게 적용할 것인가? 1-4. 1·3세대 연계 유아인성교육 프로그램의 평가는 어떻게 할 것인가? 연구문제 2. 1·3세대 연계 유아인성교육 프로그램의 효과는 어떠한가? 2-1. 1·3세대 연계 유아인성교육 프로그램이 유아의 인성에 미치는 영향은 어떠한가? 2-2. 1·3세대 연계 유아인성교육 프로그램이 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향은 어떠한가?
1·3세대 연계 유아인성교육 프로그램을 개발하기 위하여 문헌고찰과 어린이집 교사 210명을 대상으로 하는 인식 및 요구조사 결과를 반영하여 목적 및 교육목표, 교육내용, 교수-학습방법, 평가를 포함하는 1·3세대 연계 유아인성교육 프로그램 시안을 구성하였다. 이렇게 구성된 1·3세대 연계 유아인성교육 프로그램 시안의 현장 적용 가능성을 확인하기 위하여 전문가 협의회를 실시하고, 수정·보완하여 최종적인 1·3세대 연계 유아인성교육 프로그램의 체계를 구성하였다. 1·3세대 연계 유아인성교육 프로그램의 목적은 자신을 이해하고, 다른 사람을 배려하고 존중하는 태도를 가지며 더불어 살아가는데 필요한 올바른 인성을 함양하는데 있다. 이에 따른 구체적 교육목표는 첫째, 세대 간 소통과 교류를 통한 상호존중태도와 유대감을 향상시킨다. 둘째, 타인을 이해하고 배려하며 공동체의식을 함양한다. 셋째, 우리나라 전통예절 및 가치를 습득하여 올바른 인성을 함양한다. 1·3세대 연계 유아 인성교육 프로그램의 교육내용은 인성교육의 덕목을 반영하여 나눔, 배려, 예절, 소통, 존중, 질서, 책임, 협력, 정직의 내용요소로 구성되며, 교수-학습방법은 동기유발-생각 모으기, 탐색 및 표현-정리 및 평가의 순으로 구성되며 유아들의 흥미와 수준에 맞는 활동이 되도록 하는데 초점을 두었다. 이를 실천할 수 있는 구체적인 활동유형으로 바깥놀이, 텃밭 가꾸기, 조형활동, 요리활동, 기본생활습관 강화, 동극활동, 언어활동, 현장체험, 게임, 이야기 나누기, 동시 등을 포함한다. 프로그램에 대한 평가는 첫째, 유아에 대한 평가는 관찰에 의한 일화기록과 체크리스트, ...
국 문 초 록
1⦁3세대 연계 유아 인성교육 프로그램 개발 및 효과
이 주 희 아동보육학과 협성대학교 대학원
본 연구는 1·3세대 연계 유아 인성교육 프로그램을 개발하여 프로그램의 적용 효과를 알아보는데 목적이 있다. 이를 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다
연구문제 1. 1·3세대 연계 유아인성교육 프로그램의 구성은 어떠한가? 1-1. 1·3세대 연계 유아인성교육 프로그램의 목적 및 목표는 무엇인가? 1-2. 1·3세대 연계 유아인성교육 프로그램의 교육내용은 어떻게 선정, 조직할 것인가? 1-3. 1·3세대 연계 유아인성교육 프로그램의 교수-학습방법은 어떻게 적용할 것인가? 1-4. 1·3세대 연계 유아인성교육 프로그램의 평가는 어떻게 할 것인가? 연구문제 2. 1·3세대 연계 유아인성교육 프로그램의 효과는 어떠한가? 2-1. 1·3세대 연계 유아인성교육 프로그램이 유아의 인성에 미치는 영향은 어떠한가? 2-2. 1·3세대 연계 유아인성교육 프로그램이 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향은 어떠한가?
1·3세대 연계 유아인성교육 프로그램을 개발하기 위하여 문헌고찰과 어린이집 교사 210명을 대상으로 하는 인식 및 요구조사 결과를 반영하여 목적 및 교육목표, 교육내용, 교수-학습방법, 평가를 포함하는 1·3세대 연계 유아인성교육 프로그램 시안을 구성하였다. 이렇게 구성된 1·3세대 연계 유아인성교육 프로그램 시안의 현장 적용 가능성을 확인하기 위하여 전문가 협의회를 실시하고, 수정·보완하여 최종적인 1·3세대 연계 유아인성교육 프로그램의 체계를 구성하였다. 1·3세대 연계 유아인성교육 프로그램의 목적은 자신을 이해하고, 다른 사람을 배려하고 존중하는 태도를 가지며 더불어 살아가는데 필요한 올바른 인성을 함양하는데 있다. 이에 따른 구체적 교육목표는 첫째, 세대 간 소통과 교류를 통한 상호존중태도와 유대감을 향상시킨다. 둘째, 타인을 이해하고 배려하며 공동체의식을 함양한다. 셋째, 우리나라 전통예절 및 가치를 습득하여 올바른 인성을 함양한다. 1·3세대 연계 유아 인성교육 프로그램의 교육내용은 인성교육의 덕목을 반영하여 나눔, 배려, 예절, 소통, 존중, 질서, 책임, 협력, 정직의 내용요소로 구성되며, 교수-학습방법은 동기유발-생각 모으기, 탐색 및 표현-정리 및 평가의 순으로 구성되며 유아들의 흥미와 수준에 맞는 활동이 되도록 하는데 초점을 두었다. 이를 실천할 수 있는 구체적인 활동유형으로 바깥놀이, 텃밭 가꾸기, 조형활동, 요리활동, 기본생활습관 강화, 동극활동, 언어활동, 현장체험, 게임, 이야기 나누기, 동시 등을 포함한다. 프로그램에 대한 평가는 첫째, 유아에 대한 평가는 관찰에 의한 일화기록과 체크리스트, 포트폴리오를 활용하며 하며 둘째, 프로그램에 대한 평가는 교사회의, 일일보육평가, 행사평가를 활용한다. 다음으로 1·3세대 연계 유아인성교육 프로그램의 효과를 알아보기 위하여 수원시 소재 2개 어린이집 4개 학급의 만 3, 4, 5세 유아 24명을 대상으로 프로그램을 적용하였다. 1·3세대 연계 유아인성교육 프로그램은 총 12회기로 진행하였으며, 프로그램 참여에 동의한 16명의 조부모 중 회기당 평균 6-7명이 참여하였다. 연구도구는 백선미(2015)의 유아인성평가척도와 김영옥(2003)의 친사회적 행동척도였다. 자료분석은 사전점수를 공변인으로 한 공변량분석을 하였다. 연구결과, 첫째, 1·3세대 연계 유아인성교육 프로그램이 유아의 인성 덕목인 나눔, 배려, 예절, 소통, 존중, 질서, 책임, 협력, 정직에 긍정적 영향을 미쳤다. 둘째, 1·3세대 연계 유아인성교육 프로그램이 유아의 친사회적 행동인 지도성, 도움주기, 의사소통, 주도적 배려, 접근시도하기, 나누기, 감정이입에 긍정적 영향을 미쳤다. 결론적으로 이 연구에서 개발한 1·3세대 연계 유아 인성교육 프로그램이 유아의 인성과 친사회적 행동발달에 효과적이며, 유아교육 현장에서 유아 인성교육을 계획하고 실행하는데 실제적인 도움이 된다고 할 수 있다.
주제어: 1·3세대 연계 유아인성교육, 인성, 친사회적 행동
국 문 초 록
1⦁3세대 연계 유아 인성교육 프로그램 개발 및 효과
이 주 희 아동보육학과 협성대학교 대학원
본 연구는 1·3세대 연계 유아 인성교육 프로그램을 개발하여 프로그램의 적용 효과를 알아보는데 목적이 있다. 이를 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다
연구문제 1. 1·3세대 연계 유아인성교육 프로그램의 구성은 어떠한가? 1-1. 1·3세대 연계 유아인성교육 프로그램의 목적 및 목표는 무엇인가? 1-2. 1·3세대 연계 유아인성교육 프로그램의 교육내용은 어떻게 선정, 조직할 것인가? 1-3. 1·3세대 연계 유아인성교육 프로그램의 교수-학습방법은 어떻게 적용할 것인가? 1-4. 1·3세대 연계 유아인성교육 프로그램의 평가는 어떻게 할 것인가? 연구문제 2. 1·3세대 연계 유아인성교육 프로그램의 효과는 어떠한가? 2-1. 1·3세대 연계 유아인성교육 프로그램이 유아의 인성에 미치는 영향은 어떠한가? 2-2. 1·3세대 연계 유아인성교육 프로그램이 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향은 어떠한가?
1·3세대 연계 유아인성교육 프로그램을 개발하기 위하여 문헌고찰과 어린이집 교사 210명을 대상으로 하는 인식 및 요구조사 결과를 반영하여 목적 및 교육목표, 교육내용, 교수-학습방법, 평가를 포함하는 1·3세대 연계 유아인성교육 프로그램 시안을 구성하였다. 이렇게 구성된 1·3세대 연계 유아인성교육 프로그램 시안의 현장 적용 가능성을 확인하기 위하여 전문가 협의회를 실시하고, 수정·보완하여 최종적인 1·3세대 연계 유아인성교육 프로그램의 체계를 구성하였다. 1·3세대 연계 유아인성교육 프로그램의 목적은 자신을 이해하고, 다른 사람을 배려하고 존중하는 태도를 가지며 더불어 살아가는데 필요한 올바른 인성을 함양하는데 있다. 이에 따른 구체적 교육목표는 첫째, 세대 간 소통과 교류를 통한 상호존중태도와 유대감을 향상시킨다. 둘째, 타인을 이해하고 배려하며 공동체의식을 함양한다. 셋째, 우리나라 전통예절 및 가치를 습득하여 올바른 인성을 함양한다. 1·3세대 연계 유아 인성교육 프로그램의 교육내용은 인성교육의 덕목을 반영하여 나눔, 배려, 예절, 소통, 존중, 질서, 책임, 협력, 정직의 내용요소로 구성되며, 교수-학습방법은 동기유발-생각 모으기, 탐색 및 표현-정리 및 평가의 순으로 구성되며 유아들의 흥미와 수준에 맞는 활동이 되도록 하는데 초점을 두었다. 이를 실천할 수 있는 구체적인 활동유형으로 바깥놀이, 텃밭 가꾸기, 조형활동, 요리활동, 기본생활습관 강화, 동극활동, 언어활동, 현장체험, 게임, 이야기 나누기, 동시 등을 포함한다. 프로그램에 대한 평가는 첫째, 유아에 대한 평가는 관찰에 의한 일화기록과 체크리스트, 포트폴리오를 활용하며 하며 둘째, 프로그램에 대한 평가는 교사회의, 일일보육평가, 행사평가를 활용한다. 다음으로 1·3세대 연계 유아인성교육 프로그램의 효과를 알아보기 위하여 수원시 소재 2개 어린이집 4개 학급의 만 3, 4, 5세 유아 24명을 대상으로 프로그램을 적용하였다. 1·3세대 연계 유아인성교육 프로그램은 총 12회기로 진행하였으며, 프로그램 참여에 동의한 16명의 조부모 중 회기당 평균 6-7명이 참여하였다. 연구도구는 백선미(2015)의 유아인성평가척도와 김영옥(2003)의 친사회적 행동척도였다. 자료분석은 사전점수를 공변인으로 한 공변량분석을 하였다. 연구결과, 첫째, 1·3세대 연계 유아인성교육 프로그램이 유아의 인성 덕목인 나눔, 배려, 예절, 소통, 존중, 질서, 책임, 협력, 정직에 긍정적 영향을 미쳤다. 둘째, 1·3세대 연계 유아인성교육 프로그램이 유아의 친사회적 행동인 지도성, 도움주기, 의사소통, 주도적 배려, 접근시도하기, 나누기, 감정이입에 긍정적 영향을 미쳤다. 결론적으로 이 연구에서 개발한 1·3세대 연계 유아 인성교육 프로그램이 유아의 인성과 친사회적 행동발달에 효과적이며, 유아교육 현장에서 유아 인성교육을 계획하고 실행하는데 실제적인 도움이 된다고 할 수 있다.
Development and Effects of the First and Third Intergenerational Program for Early Childhood Personality Education
Juhee Lee Graduate School of Hyupsung University Department of Child Care and Education
The purpose of this study is to develop the first and...
Abstract
Development and Effects of the First and Third Intergenerational Program for Early Childhood Personality Education
Juhee Lee Graduate School of Hyupsung University Department of Child Care and Education
The purpose of this study is to develop the first and third intergenerational program for early childhood personality education and to examine the application effects of the program. The research questions that the study has set for this purpose are as follows.
1. How should a first and third intergenerational program for early childhood personality education is the composition of the young children's personality education be constructed? 1-1 What are the goals and objectives of the first and third intergenerational program for early childhood personality education? 1-2 What are the contents of the first and third intergenerational program for early childhood personality education? 1-3 What are the teaching-learning methods of the first and third intergenerational program for early childhood personality education? 1-4 How should a first and third intergenerational program for early childhood personality education be evaluated?
2. What are the effects of the first and third intergenerational program for early childhood personality education? 2-1. What effects does the first and third intergenerational program for early childhood personality education have on young children’s personality? 2-2. What effects does the first and third intergenerational program for early childhood personality education have on young children’s prosocial behavior?
In order to develop the first and third intergenerational program for early childhood personality education, this study has settled on a draft proposal reflecting the literature review and the results of the survey on the awareness and needs of 210 child care teachers. The draft proposal includes educational goals and objectives, educational content, teaching-learning methods, and evaluation. Also, the experts' council was held in order to assess and confirm the applicability of the first and third intergenerational program for early childhood personality education, The council has structured final system of the program as revised and adjusted. The educational objective of the first and third intergenerational program for early childhood personality education is to cultivate the right personality that is necessary for living together by understanding the self, respecting and caring for others. Specifically, the educational goals are: First, it enhances mutual respect attitude and fellowship through intergenerational communication and exchange. Second, it cultivates community consciousness as understanding and caring for others. Third, it develops personality properly as learning the traditional manners and values of South Korea. The education contents of the first and third intergenerational program for early childhood personality education include learning on sharing, consideration, manners, communication, respect, order, responsibility, cooperation and honesty reflecting the virtues of personality education. As for the teaching-learning methods, it is consisted of motivation induction, thinking gathering, exploration, expression-rearrangement and evaluation, and focused on activities that are appropriate for children's interests and levels. The specific types of activities that can be practiced include outdoor play, gardening, formative activities, culinary activities, strengthening basic lifestyle habits, drama activities, language activities, field experiences, games, storytelling, and children's poem. Concerning evaluation of the first and third intergenerational program for early childhood personality education, first, it evaluates young children by observatory anecdotal record, a checklist, and a portfolio. Second, the evaluation of the program includes the teacher 's meeting, daily child care evaluation, and event evaluation. The program was applied to 24 children aged 3, 4 and 5 in four classes in Suwon city to examine its effects. The first and third intergenerational program for early childhood personality education had total of 12 sessions. Sixteen grandparents who agreed with participation to the program were involved in and average 6-7 people participated in each session. The research tools used in the pre-test and the post-test were the Young Children Personality Rating Scale by Beak(2015) and the Prosocial behavior scale by Kim(2003). Data were analyzed by covariance analysis with the pre-test score as the covariance. The results were as follows: First, the first and third intergenerational program for early childhood personality education positively affected children' s personality virtues such as sharing, care, manners, communication, respect, order, responsibility, cooperation and honesty. Second, the first and third intergenerational program for early childhood personality education positively influenced young children' s prosocial behaviors such as leadership, helping, communicating, leading, approaching, sharing and empathy. In conclusion, this study suggests that the first and third intergenerational program for early childhood personality education is effective for the development of childhood personality and prosocial behavior, and it can be said that it practically helps to plan and implement childhood personality education in child care institutions.
Keywords: the first and third intergenerational program, early childhood personality education, personality, prosocial behavior
Abstract
Development and Effects of the First and Third Intergenerational Program for Early Childhood Personality Education
Juhee Lee Graduate School of Hyupsung University Department of Child Care and Education
The purpose of this study is to develop the first and third intergenerational program for early childhood personality education and to examine the application effects of the program. The research questions that the study has set for this purpose are as follows.
1. How should a first and third intergenerational program for early childhood personality education is the composition of the young children's personality education be constructed? 1-1 What are the goals and objectives of the first and third intergenerational program for early childhood personality education? 1-2 What are the contents of the first and third intergenerational program for early childhood personality education? 1-3 What are the teaching-learning methods of the first and third intergenerational program for early childhood personality education? 1-4 How should a first and third intergenerational program for early childhood personality education be evaluated?
2. What are the effects of the first and third intergenerational program for early childhood personality education? 2-1. What effects does the first and third intergenerational program for early childhood personality education have on young children’s personality? 2-2. What effects does the first and third intergenerational program for early childhood personality education have on young children’s prosocial behavior?
In order to develop the first and third intergenerational program for early childhood personality education, this study has settled on a draft proposal reflecting the literature review and the results of the survey on the awareness and needs of 210 child care teachers. The draft proposal includes educational goals and objectives, educational content, teaching-learning methods, and evaluation. Also, the experts' council was held in order to assess and confirm the applicability of the first and third intergenerational program for early childhood personality education, The council has structured final system of the program as revised and adjusted. The educational objective of the first and third intergenerational program for early childhood personality education is to cultivate the right personality that is necessary for living together by understanding the self, respecting and caring for others. Specifically, the educational goals are: First, it enhances mutual respect attitude and fellowship through intergenerational communication and exchange. Second, it cultivates community consciousness as understanding and caring for others. Third, it develops personality properly as learning the traditional manners and values of South Korea. The education contents of the first and third intergenerational program for early childhood personality education include learning on sharing, consideration, manners, communication, respect, order, responsibility, cooperation and honesty reflecting the virtues of personality education. As for the teaching-learning methods, it is consisted of motivation induction, thinking gathering, exploration, expression-rearrangement and evaluation, and focused on activities that are appropriate for children's interests and levels. The specific types of activities that can be practiced include outdoor play, gardening, formative activities, culinary activities, strengthening basic lifestyle habits, drama activities, language activities, field experiences, games, storytelling, and children's poem. Concerning evaluation of the first and third intergenerational program for early childhood personality education, first, it evaluates young children by observatory anecdotal record, a checklist, and a portfolio. Second, the evaluation of the program includes the teacher 's meeting, daily child care evaluation, and event evaluation. The program was applied to 24 children aged 3, 4 and 5 in four classes in Suwon city to examine its effects. The first and third intergenerational program for early childhood personality education had total of 12 sessions. Sixteen grandparents who agreed with participation to the program were involved in and average 6-7 people participated in each session. The research tools used in the pre-test and the post-test were the Young Children Personality Rating Scale by Beak(2015) and the Prosocial behavior scale by Kim(2003). Data were analyzed by covariance analysis with the pre-test score as the covariance. The results were as follows: First, the first and third intergenerational program for early childhood personality education positively affected children' s personality virtues such as sharing, care, manners, communication, respect, order, responsibility, cooperation and honesty. Second, the first and third intergenerational program for early childhood personality education positively influenced young children' s prosocial behaviors such as leadership, helping, communicating, leading, approaching, sharing and empathy. In conclusion, this study suggests that the first and third intergenerational program for early childhood personality education is effective for the development of childhood personality and prosocial behavior, and it can be said that it practically helps to plan and implement childhood personality education in child care institutions.
Keywords: the first and third intergenerational program, early childhood personality education, personality, prosocial behavior
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.