이 연구의 목적은 지구 환경 변화와 산업화에 따라 지속적으로 증가하고 있는 미세먼지 환경에서의 미세먼지 인식 수준과 미세먼지에 대한 태도를 분석하는 것이다. 그리고 보육 분야에서 실내 대체 활동을 체계적으로 시행할 수 있는 방법을 제안한다.연구문제는 다음과 같다. 첫째, 미세먼지에 대한 보육교사의 태도는 인구학적 배경에 따라 어떠한 차이가 있는가? 둘째, 미세먼지에 대한 대응방안은 인구학적 배경에 따라 어떠한 차이가 있는가? 셋째, 보육교사들이 겪는 어려움은 인구학적 배경에 따라 어떠한 차이가 있는가? 넷째, 보육교사들의 실내대체활동에 대한 인식은 인구학적 배경에 따른 차이가 있는가? 다섯째, 실내대체활동 활성화를 위한 ...
이 연구의 목적은 지구 환경 변화와 산업화에 따라 지속적으로 증가하고 있는 미세먼지 환경에서의 미세먼지 인식 수준과 미세먼지에 대한 태도를 분석하는 것이다. 그리고 보육 분야에서 실내 대체 활동을 체계적으로 시행할 수 있는 방법을 제안한다.연구문제는 다음과 같다. 첫째, 미세먼지에 대한 보육교사의 태도는 인구학적 배경에 따라 어떠한 차이가 있는가? 둘째, 미세먼지에 대한 대응방안은 인구학적 배경에 따라 어떠한 차이가 있는가? 셋째, 보육교사들이 겪는 어려움은 인구학적 배경에 따라 어떠한 차이가 있는가? 넷째, 보육교사들의 실내대체활동에 대한 인식은 인구학적 배경에 따른 차이가 있는가? 다섯째, 실내대체활동 활성화를 위한 교사의 역할은 인구학적 배경에 따라 차이가 있는가? 여섯째, 실내대체활동을 활성화하기 위해 개선해야할 점은 무엇인가? 이 연구는 대전의 보육 교사 300명을 대상으로 실시되었다. 본 연구에서는 정연정(2017년) '부모와 보육교사의 미세먼지에 대한 태도와 대응방안 인식연구'에서 사용된 설문지 및 관련 문헌을 활용하였으며, 그 결과는 다음과 같이 요약하였다.실내 대체 활동에 대한 교사들의 인식과 태도가 나현희(2017년) '영유아 실외놀이에 관한 교사와 학부모의 인식연구‘에 의해 수정되고 보완되었다. 이 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 미세먼지에 대한 영아반 보육교사의 태도 대부분은 보육 활동에 영향을 미치는 것으로 생각되었다. 미세먼지에 대한 태도의 측면에서, 보육경력 3년 미만이 가장 큰 영향을 미친다고 생각하였다. 이것은 3년 미만의 젊은 보육교사의 경우 미세먼지에 대한 경각심이 높은 것에 비해 3년에서 10년 미만의 보육교사의 경우 미세먼지가 보육활동에 영향을 미친다는 것에 다소 낮게 응답하고 있다는 것은 보육교사에 대한 직무보수교육이 필요하다고 생각된다. 위의 연구결과에서 보듯 미세먼지에 대한 심각성을 인식하고 보육환경에 적용하고자 하는 보육교사의 계층은 연령이 어리고 보육경력이 짧을수록 높게 나타나고 있으며 연령이 높고 보육경력이 많을수록 낮게 나타나고 있다는 것은 보육현장에서 오래 근무 할수록 보육교사의 보육습관이 관행적으로 이루어지는 경향이 있음을 알 수 있다. 따라서 보육시설에서 영아의 건강을 책임지는 영유아 보육교사에 대해서는 보육교사 보수교육에 환경적 요인에 의한 영아 건강관리 요령과 직무지식을 배양할 수 있는 제도적 보완이 필요하다고 본다. 둘째, 보육현장에서 실내대체활동에 대한 교사들의 인식은 매우 높게 나타났다. 그러나 실내대체활동 중 신체활동이 영아발달에 미치는 신체적, 정서적, 인지적 발달에 큰 효과가 있음을 공감하고 일부 설문 항목에서는 보육경력과 보유자격 면에서 차이가 발생하고 있었다, 실내대체활동이 영아의 사회성 발달을 묻는 질문에 대해서는 보육경력이 3년 미만이 가장 높게 나타나고 보육자격 면에서는 3급 집단이 사회성 발달에 대한 영향을 가장 높게 인식하고 있었다. 이는 보육경력이 많거나 보육교사자격이 높은 보육교사의 경우 상대적으로 경력이 짧은 보육교사에 비해 영아발달에 대한 이해가 다소 부족한 면이 있음을 알 수 있는데 이는 보육현장에서 겪는 육체적·정신적 피로감의 누적에서 온다고 할 수 있다. 따라서 영유아 보육교사로 일정기간 직무를 수행한 교사에 대해서는 보조교사(대체교사)지원 등을 통해 일정기간 휴식과 자기개발 시간을 부여하는 등 교사들의 전인적 삶을 통해 영아발달이라는 큰 틀 속에서 교사 본연의 역할에 충실할 수 있는 여건 보장이 필요하다. 셋째, 실내대체활동에 대한 교사의 역할에서는 대부분의 설문항목에서 교사의 역할이 중요하다고 답하고 발달수준별 다양한 프로그램을 개발해야 한다는 설문에는 대학원이상 가장 높게 나타난 반면 전문대 졸업 이하의 경우 낮게 나타나고 있다. 이는 교사들의 다양한 프로그램 개발을 통해 보육시설 운영과 프로그램의 다양성을 추구하는 반면 보육시설을 운영하는 원장의 경우에는 프로그램 개발을 위한 세부적인 지침을 개발하고 이를 시행하기 위한 재정적·시간적 여건을 보장하는 것이 중요하고 보육교사의 경우에는 좀 더 창의적이고 적극적인 자세가 요구된다. 넷째. 실내대체활동에 대한 개선방안에 있어서는 관리자인 원장겸직보육교사(대학원 졸업 이상)와 일반교사의 생각의 차이가 있고, 30대 미만의 젊은 교사와 보육경력 3년 미만의 보육교사가 보육활동에 대한 의지가 높게 나타나고 있다. 관리자의 입장에 있는 대학원이상의 학력 보유자는 재정적 투자는 적게 하면서 보육교사들의 창의적인 프로그램개발과 교사의 노력을 요구하고 있고 젊고 보육경력이 3년 미만인 보육교사의 경우 원장의 적극적인 지원하여 놀잇감을 보완하고 부족한 실내놀이 공간 등을 보충 받고자 하는 경향이 뚜렷이 나타났다. 실내대체활동에 있어 정부의 재정적 지원이 필요하다는 것에는 학력 및 인구통계에 관계없이 고르게 높게 나타나고 있는데 이는 물가상승 및 임금상승률에 미치지 못하고 있는 현재의 보육료 현실화를 요구하고 있는 것과 일맥상통한다고 할 수 있다.
이 연구의 목적은 지구 환경 변화와 산업화에 따라 지속적으로 증가하고 있는 미세먼지 환경에서의 미세먼지 인식 수준과 미세먼지에 대한 태도를 분석하는 것이다. 그리고 보육 분야에서 실내 대체 활동을 체계적으로 시행할 수 있는 방법을 제안한다.연구문제는 다음과 같다. 첫째, 미세먼지에 대한 보육교사의 태도는 인구학적 배경에 따라 어떠한 차이가 있는가? 둘째, 미세먼지에 대한 대응방안은 인구학적 배경에 따라 어떠한 차이가 있는가? 셋째, 보육교사들이 겪는 어려움은 인구학적 배경에 따라 어떠한 차이가 있는가? 넷째, 보육교사들의 실내대체활동에 대한 인식은 인구학적 배경에 따른 차이가 있는가? 다섯째, 실내대체활동 활성화를 위한 교사의 역할은 인구학적 배경에 따라 차이가 있는가? 여섯째, 실내대체활동을 활성화하기 위해 개선해야할 점은 무엇인가? 이 연구는 대전의 보육 교사 300명을 대상으로 실시되었다. 본 연구에서는 정연정(2017년) '부모와 보육교사의 미세먼지에 대한 태도와 대응방안 인식연구'에서 사용된 설문지 및 관련 문헌을 활용하였으며, 그 결과는 다음과 같이 요약하였다.실내 대체 활동에 대한 교사들의 인식과 태도가 나현희(2017년) '영유아 실외놀이에 관한 교사와 학부모의 인식연구‘에 의해 수정되고 보완되었다. 이 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 미세먼지에 대한 영아반 보육교사의 태도 대부분은 보육 활동에 영향을 미치는 것으로 생각되었다. 미세먼지에 대한 태도의 측면에서, 보육경력 3년 미만이 가장 큰 영향을 미친다고 생각하였다. 이것은 3년 미만의 젊은 보육교사의 경우 미세먼지에 대한 경각심이 높은 것에 비해 3년에서 10년 미만의 보육교사의 경우 미세먼지가 보육활동에 영향을 미친다는 것에 다소 낮게 응답하고 있다는 것은 보육교사에 대한 직무보수교육이 필요하다고 생각된다. 위의 연구결과에서 보듯 미세먼지에 대한 심각성을 인식하고 보육환경에 적용하고자 하는 보육교사의 계층은 연령이 어리고 보육경력이 짧을수록 높게 나타나고 있으며 연령이 높고 보육경력이 많을수록 낮게 나타나고 있다는 것은 보육현장에서 오래 근무 할수록 보육교사의 보육습관이 관행적으로 이루어지는 경향이 있음을 알 수 있다. 따라서 보육시설에서 영아의 건강을 책임지는 영유아 보육교사에 대해서는 보육교사 보수교육에 환경적 요인에 의한 영아 건강관리 요령과 직무지식을 배양할 수 있는 제도적 보완이 필요하다고 본다. 둘째, 보육현장에서 실내대체활동에 대한 교사들의 인식은 매우 높게 나타났다. 그러나 실내대체활동 중 신체활동이 영아발달에 미치는 신체적, 정서적, 인지적 발달에 큰 효과가 있음을 공감하고 일부 설문 항목에서는 보육경력과 보유자격 면에서 차이가 발생하고 있었다, 실내대체활동이 영아의 사회성 발달을 묻는 질문에 대해서는 보육경력이 3년 미만이 가장 높게 나타나고 보육자격 면에서는 3급 집단이 사회성 발달에 대한 영향을 가장 높게 인식하고 있었다. 이는 보육경력이 많거나 보육교사자격이 높은 보육교사의 경우 상대적으로 경력이 짧은 보육교사에 비해 영아발달에 대한 이해가 다소 부족한 면이 있음을 알 수 있는데 이는 보육현장에서 겪는 육체적·정신적 피로감의 누적에서 온다고 할 수 있다. 따라서 영유아 보육교사로 일정기간 직무를 수행한 교사에 대해서는 보조교사(대체교사)지원 등을 통해 일정기간 휴식과 자기개발 시간을 부여하는 등 교사들의 전인적 삶을 통해 영아발달이라는 큰 틀 속에서 교사 본연의 역할에 충실할 수 있는 여건 보장이 필요하다. 셋째, 실내대체활동에 대한 교사의 역할에서는 대부분의 설문항목에서 교사의 역할이 중요하다고 답하고 발달수준별 다양한 프로그램을 개발해야 한다는 설문에는 대학원이상 가장 높게 나타난 반면 전문대 졸업 이하의 경우 낮게 나타나고 있다. 이는 교사들의 다양한 프로그램 개발을 통해 보육시설 운영과 프로그램의 다양성을 추구하는 반면 보육시설을 운영하는 원장의 경우에는 프로그램 개발을 위한 세부적인 지침을 개발하고 이를 시행하기 위한 재정적·시간적 여건을 보장하는 것이 중요하고 보육교사의 경우에는 좀 더 창의적이고 적극적인 자세가 요구된다. 넷째. 실내대체활동에 대한 개선방안에 있어서는 관리자인 원장겸직보육교사(대학원 졸업 이상)와 일반교사의 생각의 차이가 있고, 30대 미만의 젊은 교사와 보육경력 3년 미만의 보육교사가 보육활동에 대한 의지가 높게 나타나고 있다. 관리자의 입장에 있는 대학원이상의 학력 보유자는 재정적 투자는 적게 하면서 보육교사들의 창의적인 프로그램개발과 교사의 노력을 요구하고 있고 젊고 보육경력이 3년 미만인 보육교사의 경우 원장의 적극적인 지원하여 놀잇감을 보완하고 부족한 실내놀이 공간 등을 보충 받고자 하는 경향이 뚜렷이 나타났다. 실내대체활동에 있어 정부의 재정적 지원이 필요하다는 것에는 학력 및 인구통계에 관계없이 고르게 높게 나타나고 있는데 이는 물가상승 및 임금상승률에 미치지 못하고 있는 현재의 보육료 현실화를 요구하고 있는 것과 일맥상통한다고 할 수 있다.
The purpose of this study is to analyze the perception level of micro dust and the attitude toward micro dust in the micro dust environment which is continuously increasing according to global environmental change and industrialization. And suggest ways to systematically implement indoor replacement...
The purpose of this study is to analyze the perception level of micro dust and the attitude toward micro dust in the micro dust environment which is continuously increasing according to global environmental change and industrialization. And suggest ways to systematically implement indoor replacement activities in the field of child care.
Research problems are as follows. First, what is the difference of attitudes of childcare teachers to micro dust according to the demographic background? Second, how does the countermeasures against fine dust differ according to the demographic background? Third, what are the difficulties child caregivers experience with demographic background? Fourth, how do perceptions of childcare teachers differ from their demographic backgrounds? Fifth, what is the difference in the role of the teacher for activating the substitution activity according to the demographic background? Sixth, what should be improved to activate indoor replacement activities
This study was conducted for 300 nursery school childcare teachers in Daejeon. The tools used in this study were questionnaire and related literature used in Jeong Yeon - jeong (2017) 'Parent and Child Care Teacher' The results are summarized as follows. Teachers' perceptions and attitudes about indoor substitute activities were revised and supplemented by the questionnaire used by Na Hyun - hee (2017) 'Teachers and Parents' Perception Study on Outdoor Play.. The questionnaire for the recognition of fine dust related to other child care activities was conducted by the Ministry of Health, Ministry of Health and Welfare Ministry of Health, Ministry of Health and Welfare, Ministry of Health, Ministry of Health, Ministry of Health, Based on the countermeasures.
The results of this study are as follows.
First, most of the attitudes of the infant child care teachers to the micro dust were thought to affect the child care activities. In terms of attitudes toward fine dust, less than three years of care experience has the greatest effect on day care activities. This is due to the fact that there is a learning knowledge aspect in schools and educational institutions to become day care teachers, The results of this study are as follows. First, it is suggested that teachers who have less than three years to 10 years of age are more likely to be aware of micro dust than younger ones. In addition, regarding the operation of child care activities in the case of micro dust, those who graduated from graduate school have a good level of childcare activity, while those in high school graduation and other groups show low level. In terms of childcare difficulties, And in the case of childcare career, the highest level is seen in those who are less than three years. As shown in the above research results, the level of childcare teachers who are aware of the seriousness of fine dust and applied to the childcare environment are higher in age, shorter in childcare career, and lower in age and higher in childcare career. The longer the child is working, the more tendency for childcare teachers to take care of the child. Therefore, it is necessary to systematically supplement infant health care tips and job knowledge by environmental factors in the care education for infants and toddlers responsible for the health of infants in day care facilities.
Second, teacher 's awareness about indoor replacement activities in the field of child care was very high. However, there was a great difference in the physical, emotional, and cognitive development effects of body substitution activities on infant development. However, in some questionnaire items, there were differences in careers and qualifications. , The child care experience was the highest in less than three years, and the tertiary group had the highest impact on social development in terms of childcare qualifications. This means that in the case of daycare teachers who have a lot of careers or have high qualifications, there is a somewhat lack of understanding about infant development compared to younger daycare teachers. This means that they come from accumulation of physical and mental fatigue Can be. Therefore, for teachers who have worked for a certain period of time as an infant child care teacher, they give rest and self-development time for a certain period of time through the support of alternative teachers (assistant teachers) It is necessary to guarantee conditions that can be faithful to the role of
Third, the teacher 's role in indoor replacement activity is that the role of teacher is important in most questions. However, due to the nature of day care facilities, most of the directors who are graduated from the graduate school who accepted the questionnaire have a different opinion from the general caregiver.
fourth. In order to improve the room substitute activities, there is a difference between the manager (senior graduate school graduate) and the general teacher, and young teachers of less than 20 years and childcare teachers with less than 3 years' In the case of a teacher who has a younger than three years of childcare experience, he or she should actively support the child to supplement the toys. Indoor play space, and so on. Regardless of educational background and demographics, the need for government financial support for indoor substitution is high, which is in line with the demand for realization of current childcare fees that are below the rate of inflation and wage growth .
The purpose of this study is to analyze the perception level of micro dust and the attitude toward micro dust in the micro dust environment which is continuously increasing according to global environmental change and industrialization. And suggest ways to systematically implement indoor replacement activities in the field of child care.
Research problems are as follows. First, what is the difference of attitudes of childcare teachers to micro dust according to the demographic background? Second, how does the countermeasures against fine dust differ according to the demographic background? Third, what are the difficulties child caregivers experience with demographic background? Fourth, how do perceptions of childcare teachers differ from their demographic backgrounds? Fifth, what is the difference in the role of the teacher for activating the substitution activity according to the demographic background? Sixth, what should be improved to activate indoor replacement activities
This study was conducted for 300 nursery school childcare teachers in Daejeon. The tools used in this study were questionnaire and related literature used in Jeong Yeon - jeong (2017) 'Parent and Child Care Teacher' The results are summarized as follows. Teachers' perceptions and attitudes about indoor substitute activities were revised and supplemented by the questionnaire used by Na Hyun - hee (2017) 'Teachers and Parents' Perception Study on Outdoor Play.. The questionnaire for the recognition of fine dust related to other child care activities was conducted by the Ministry of Health, Ministry of Health and Welfare Ministry of Health, Ministry of Health and Welfare, Ministry of Health, Ministry of Health, Ministry of Health, Based on the countermeasures.
The results of this study are as follows.
First, most of the attitudes of the infant child care teachers to the micro dust were thought to affect the child care activities. In terms of attitudes toward fine dust, less than three years of care experience has the greatest effect on day care activities. This is due to the fact that there is a learning knowledge aspect in schools and educational institutions to become day care teachers, The results of this study are as follows. First, it is suggested that teachers who have less than three years to 10 years of age are more likely to be aware of micro dust than younger ones. In addition, regarding the operation of child care activities in the case of micro dust, those who graduated from graduate school have a good level of childcare activity, while those in high school graduation and other groups show low level. In terms of childcare difficulties, And in the case of childcare career, the highest level is seen in those who are less than three years. As shown in the above research results, the level of childcare teachers who are aware of the seriousness of fine dust and applied to the childcare environment are higher in age, shorter in childcare career, and lower in age and higher in childcare career. The longer the child is working, the more tendency for childcare teachers to take care of the child. Therefore, it is necessary to systematically supplement infant health care tips and job knowledge by environmental factors in the care education for infants and toddlers responsible for the health of infants in day care facilities.
Second, teacher 's awareness about indoor replacement activities in the field of child care was very high. However, there was a great difference in the physical, emotional, and cognitive development effects of body substitution activities on infant development. However, in some questionnaire items, there were differences in careers and qualifications. , The child care experience was the highest in less than three years, and the tertiary group had the highest impact on social development in terms of childcare qualifications. This means that in the case of daycare teachers who have a lot of careers or have high qualifications, there is a somewhat lack of understanding about infant development compared to younger daycare teachers. This means that they come from accumulation of physical and mental fatigue Can be. Therefore, for teachers who have worked for a certain period of time as an infant child care teacher, they give rest and self-development time for a certain period of time through the support of alternative teachers (assistant teachers) It is necessary to guarantee conditions that can be faithful to the role of
Third, the teacher 's role in indoor replacement activity is that the role of teacher is important in most questions. However, due to the nature of day care facilities, most of the directors who are graduated from the graduate school who accepted the questionnaire have a different opinion from the general caregiver.
fourth. In order to improve the room substitute activities, there is a difference between the manager (senior graduate school graduate) and the general teacher, and young teachers of less than 20 years and childcare teachers with less than 3 years' In the case of a teacher who has a younger than three years of childcare experience, he or she should actively support the child to supplement the toys. Indoor play space, and so on. Regardless of educational background and demographics, the need for government financial support for indoor substitution is high, which is in line with the demand for realization of current childcare fees that are below the rate of inflation and wage growth .
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.