본 연구에서는 커피전문점의 브랜드자산이 고객만족과 고객충성도에 미치는 영향에 대한 선행연구와 다양한 문헌을 통해 이론적 고찰을 실시하였다. 이를 바탕으로 연구모형과 가설을 설정하였고, 가설 검증을 위해 커피전문점을 이용해 본 고객 300명을 대상으로 2018년 8월 4일부터 2018년 8월 31일까지 26일 동안 설문조사를 실시하였고, 불성실 응답지 10부를 제외한 최종 274부를 분석 자료로 사용하였다. SPSS 20 통계패키지프로그램을 통해 ...
본 연구에서는 커피전문점의 브랜드자산이 고객만족과 고객충성도에 미치는 영향에 대한 선행연구와 다양한 문헌을 통해 이론적 고찰을 실시하였다. 이를 바탕으로 연구모형과 가설을 설정하였고, 가설 검증을 위해 커피전문점을 이용해 본 고객 300명을 대상으로 2018년 8월 4일부터 2018년 8월 31일까지 26일 동안 설문조사를 실시하였고, 불성실 응답지 10부를 제외한 최종 274부를 분석 자료로 사용하였다. SPSS 20 통계패키지프로그램을 통해 빈도 분석과 측정 개념들 간의 관련성 및 신뢰도를 확보하기 위하여 신뢰도 및 요인 분석을 실시하였고 측정변수들 간의 영향관계를 검증하기 위하여 회귀분석을 실시하였다. 논문 연구 결과 커피전문점의 브랜드 자산이 높을수록 고객만족과 고객충성도가 높아짐을 알 수 있다. 커피전문점에서 고객에게 제공하는 품질이 높고 품질유지가 지속될수록 고객만족도를 높일 수 있으며, 그로 인해 고객충성도에 매우 중요하게 작용한다는 점을 제시하였다는데 의의가 있다. 따라서 커피전문점은 고객에게 높은 품질의 메뉴를 제공하고 유지하여 고객이 추구하는 욕구를 만족시켜 주어 치열한 경쟁환경에서 경쟁우위를 점할 수 있는 방법임을 예측하였다. 커피전문점의 브랜드자산은 고객만족에 유의한 정(+)의 영향을 미치고 있는 것으로 나타났으며, 커피전문점의 고객만족은 브랜드자산의 브랜드인지 및 이미지, 지각된 품질이 유의한 영향을 받는 것으로 나타나 가설 <H1>은 채택이 되었다. 즉, 커피전문점이 제공하는 커피, 음료, 디저트 등의 품질의 맛과 상태가 양호할 경우 고객만족 정도가 높은 것으로 나타났다. 커피전문점의 브랜드자산은 고객충성도에 정(+)의 영향을 미치는 것은 채택이 되었다. 가설 <H2>의 하위 가설은 모두 채택되었다. 이러한 검증결과는 커피전문점 고객에게 좋은 품질과 서비스 등을 제공하게되면 자연스레 브랜드에 대해 좋은 이미지가 각인되어 충성고객 유치에 영향을 미친다는 것을 알 수 있다. 커피전문점의 고객만족은 고객충성도에 정(+)의 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 즉, 고객이 경험하는 만족이 높을수록 긍정적 구전, 재방문, 높은 가격의 지불에도 긍정적 행동을 행하려는 것을 알 수 있었다. 본 연구 결과의 시사점을 요약하면 다음과 같다. 커피전문점의 브랜드 자산 구성요인들 중 지각된 품질이 고객만족과 고객충성도에 매우 큰 영향을 미치는 선행변수로 나타난 점에서 활용성이 높을 것이다. 즉, 커피전문점에서 고객에게 제공하는 품질이 높고 품질유지가 지속될수록 고객만족도를 높일 수 있으며, 그로 인해 고객충성도에 매우 중요하게 작용한다는 점을 제시하였다는데 의의가 있다. 본 연구는 커피전문점의 브랜드자산 중 브랜드인지, 이미지, 지각된 품질이 고객만족 및 고객충성도에 미치는 영향에 대해 연구해 선행요인들을 규명하고 또한 브랜드인지 및 이미지와 지각된 품질의 관계에서 고객만족과 고객충성도를 검증함으로써, 커피전문점 마케팅에 있어서 다양한 방식의 개선과 변화를 통하여, 고객의 만족과 충성도로 이어질 수 있는 방안을 모색할 수 있는 길을 열어주었다는 점에서, 학문적 기여 뿐만 아니라 실무적 관점에서 커피전문점의 브랜드자산을 활용한 마케팅 차원에서 유용한 정보를 제공하고자 하였다.
본 연구에서는 커피전문점의 브랜드자산이 고객만족과 고객충성도에 미치는 영향에 대한 선행연구와 다양한 문헌을 통해 이론적 고찰을 실시하였다. 이를 바탕으로 연구모형과 가설을 설정하였고, 가설 검증을 위해 커피전문점을 이용해 본 고객 300명을 대상으로 2018년 8월 4일부터 2018년 8월 31일까지 26일 동안 설문조사를 실시하였고, 불성실 응답지 10부를 제외한 최종 274부를 분석 자료로 사용하였다. SPSS 20 통계패키지프로그램을 통해 빈도 분석과 측정 개념들 간의 관련성 및 신뢰도를 확보하기 위하여 신뢰도 및 요인 분석을 실시하였고 측정변수들 간의 영향관계를 검증하기 위하여 회귀분석을 실시하였다. 논문 연구 결과 커피전문점의 브랜드 자산이 높을수록 고객만족과 고객충성도가 높아짐을 알 수 있다. 커피전문점에서 고객에게 제공하는 품질이 높고 품질유지가 지속될수록 고객만족도를 높일 수 있으며, 그로 인해 고객충성도에 매우 중요하게 작용한다는 점을 제시하였다는데 의의가 있다. 따라서 커피전문점은 고객에게 높은 품질의 메뉴를 제공하고 유지하여 고객이 추구하는 욕구를 만족시켜 주어 치열한 경쟁환경에서 경쟁우위를 점할 수 있는 방법임을 예측하였다. 커피전문점의 브랜드자산은 고객만족에 유의한 정(+)의 영향을 미치고 있는 것으로 나타났으며, 커피전문점의 고객만족은 브랜드자산의 브랜드인지 및 이미지, 지각된 품질이 유의한 영향을 받는 것으로 나타나 가설 <H1>은 채택이 되었다. 즉, 커피전문점이 제공하는 커피, 음료, 디저트 등의 품질의 맛과 상태가 양호할 경우 고객만족 정도가 높은 것으로 나타났다. 커피전문점의 브랜드자산은 고객충성도에 정(+)의 영향을 미치는 것은 채택이 되었다. 가설 <H2>의 하위 가설은 모두 채택되었다. 이러한 검증결과는 커피전문점 고객에게 좋은 품질과 서비스 등을 제공하게되면 자연스레 브랜드에 대해 좋은 이미지가 각인되어 충성고객 유치에 영향을 미친다는 것을 알 수 있다. 커피전문점의 고객만족은 고객충성도에 정(+)의 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 즉, 고객이 경험하는 만족이 높을수록 긍정적 구전, 재방문, 높은 가격의 지불에도 긍정적 행동을 행하려는 것을 알 수 있었다. 본 연구 결과의 시사점을 요약하면 다음과 같다. 커피전문점의 브랜드 자산 구성요인들 중 지각된 품질이 고객만족과 고객충성도에 매우 큰 영향을 미치는 선행변수로 나타난 점에서 활용성이 높을 것이다. 즉, 커피전문점에서 고객에게 제공하는 품질이 높고 품질유지가 지속될수록 고객만족도를 높일 수 있으며, 그로 인해 고객충성도에 매우 중요하게 작용한다는 점을 제시하였다는데 의의가 있다. 본 연구는 커피전문점의 브랜드자산 중 브랜드인지, 이미지, 지각된 품질이 고객만족 및 고객충성도에 미치는 영향에 대해 연구해 선행요인들을 규명하고 또한 브랜드인지 및 이미지와 지각된 품질의 관계에서 고객만족과 고객충성도를 검증함으로써, 커피전문점 마케팅에 있어서 다양한 방식의 개선과 변화를 통하여, 고객의 만족과 충성도로 이어질 수 있는 방안을 모색할 수 있는 길을 열어주었다는 점에서, 학문적 기여 뿐만 아니라 실무적 관점에서 커피전문점의 브랜드자산을 활용한 마케팅 차원에서 유용한 정보를 제공하고자 하였다.
The purpose of this study is to investigate the effects of brand equity of coffee specialty stores on customer satisfaction and customer loyalty. Based on this, we set up research models and hypotheses and conducted a questionnaire survey for 300 customers who used coffee shop for the hypothesis tes...
The purpose of this study is to investigate the effects of brand equity of coffee specialty stores on customer satisfaction and customer loyalty. Based on this, we set up research models and hypotheses and conducted a questionnaire survey for 300 customers who used coffee shop for the hypothesis test for 26 days from August 4, 2018 to August 31, 2018, The final 274 copies were used as the analysis data except for 10 copies. The SPSS 20 statistical package program was used to conduct reliability and factor analysis to ensure the relevance and reliability of frequency analysis and measurement concepts. Regression analysis was conducted to verify the relationship between measured variables. As a result of the research, it can be seen that the higher the brand equity of the coffee shop, the higher the customer satisfaction and customer loyalty. It is meaningful that the coffee shop offers high quality to customers and that it can increase customer satisfaction as the quality maintenance is continued and it is very important for customer loyalty. Therefore, coffee specialty stores provide and maintain high quality menus to satisfy customer 's desire and predict that it is a way to gain a competitive advantage in a fiercely competitive environment. The brand equity of coffee specialty stores has a positive (+) effect on customer satisfaction. The customer satisfaction of coffee specialty stores is affected by the brand recognition, image, and perceived quality of brand equity The hypothesis was adopted. In other words, when the quality and taste of coffee, beverage, dessert, etc. provided by a coffee shop are satisfactory, the degree of customer satisfaction is high. The brand equity of coffee specialty stores has a positive impact on customer loyalty. The hypothesis of hypothesis was adopted. The results of this study show that providing good quality and service to customers in coffee shops naturally affects the attractiveness of loyal customers by engaging in a good image about the brand. Customer satisfaction of coffee specialty stores has a positive effect on customer loyalty. In other words, the higher the customer 's satisfaction, the more positive the positive word - of - mouth, the revisit, and the higher the price. The implications of this study are summarized as follows. Among the factors of brand equity of coffee specialty stores, perceived quality is a leading factor that has a great influence on customer satisfaction and customer loyalty. In other words, it is meaningful that the coffee shop offers high quality to customers, it can increase customer satisfaction as the quality maintenance is continued, and thus it plays a very important role in customer loyalty. The purpose of this study is to investigate the effects of brand awareness, image, and perceived quality on customer satisfaction and customer loyalty among brand equity of coffee specialty stores, By verifying customer loyalty, we have opened a way to find ways to lead to customer satisfaction and loyalty through various ways of improvement and change in coffee shop marketing. In addition to academic contribution, And to provide useful information for the marketing using the brand equity of specialty stores.
The purpose of this study is to investigate the effects of brand equity of coffee specialty stores on customer satisfaction and customer loyalty. Based on this, we set up research models and hypotheses and conducted a questionnaire survey for 300 customers who used coffee shop for the hypothesis test for 26 days from August 4, 2018 to August 31, 2018, The final 274 copies were used as the analysis data except for 10 copies. The SPSS 20 statistical package program was used to conduct reliability and factor analysis to ensure the relevance and reliability of frequency analysis and measurement concepts. Regression analysis was conducted to verify the relationship between measured variables. As a result of the research, it can be seen that the higher the brand equity of the coffee shop, the higher the customer satisfaction and customer loyalty. It is meaningful that the coffee shop offers high quality to customers and that it can increase customer satisfaction as the quality maintenance is continued and it is very important for customer loyalty. Therefore, coffee specialty stores provide and maintain high quality menus to satisfy customer 's desire and predict that it is a way to gain a competitive advantage in a fiercely competitive environment. The brand equity of coffee specialty stores has a positive (+) effect on customer satisfaction. The customer satisfaction of coffee specialty stores is affected by the brand recognition, image, and perceived quality of brand equity The hypothesis was adopted. In other words, when the quality and taste of coffee, beverage, dessert, etc. provided by a coffee shop are satisfactory, the degree of customer satisfaction is high. The brand equity of coffee specialty stores has a positive impact on customer loyalty. The hypothesis of hypothesis was adopted. The results of this study show that providing good quality and service to customers in coffee shops naturally affects the attractiveness of loyal customers by engaging in a good image about the brand. Customer satisfaction of coffee specialty stores has a positive effect on customer loyalty. In other words, the higher the customer 's satisfaction, the more positive the positive word - of - mouth, the revisit, and the higher the price. The implications of this study are summarized as follows. Among the factors of brand equity of coffee specialty stores, perceived quality is a leading factor that has a great influence on customer satisfaction and customer loyalty. In other words, it is meaningful that the coffee shop offers high quality to customers, it can increase customer satisfaction as the quality maintenance is continued, and thus it plays a very important role in customer loyalty. The purpose of this study is to investigate the effects of brand awareness, image, and perceived quality on customer satisfaction and customer loyalty among brand equity of coffee specialty stores, By verifying customer loyalty, we have opened a way to find ways to lead to customer satisfaction and loyalty through various ways of improvement and change in coffee shop marketing. In addition to academic contribution, And to provide useful information for the marketing using the brand equity of specialty stores.
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