평생학습 기관에서 운영 중인 중장년 학습자 대상 정보화교육은 컴퓨터 기초(중급), 스마트폰 기초(활용), 동영상, SNS, 컴퓨터 자격증반이 개설되어 운영되고 있다. 광주의 L평생학습 기관에서 중장년 학습자들을 대상으로 오늘부터 나는 스마트워커다(이하 ‘스마트워커’라 한다) 과정을 개설하였다. 스마트워커는 정보화교육 과정에서는 개설되지 않은 과정으로 크롬 브라우저 사용, 구글 드라이브에 자료 저장과 스마트기기들 간의 ...
평생학습 기관에서 운영 중인 중장년 학습자 대상 정보화교육은 컴퓨터 기초(중급), 스마트폰 기초(활용), 동영상, SNS, 컴퓨터 자격증반이 개설되어 운영되고 있다. 광주의 L평생학습 기관에서 중장년 학습자들을 대상으로 오늘부터 나는 스마트워커다(이하 ‘스마트워커’라 한다) 과정을 개설하였다. 스마트워커는 정보화교육 과정에서는 개설되지 않은 과정으로 크롬 브라우저 사용, 구글 드라이브에 자료 저장과 스마트기기들 간의 동기화, 웹 오피스 사용, 일정관리, 에버노트, Ok Mindmap의 사용과 저장된 자료의 공유와 협업으로 작업을 효율적으로 할 수 있고, 컴퓨터와 스마트폰 그리고 클라우드를 연동하여 업무에 활용할 수 있는 교육과정으로 구성되었다. 본 연구는 중장년 학습자들이 스마트워커 교육과정 수강 전과 수료 후 달라진 디지털역량의 변화를 연구하는 것을 목적으로 한다. 연구자료 수집과 분석은 스마트워커 과정 수강 전 1차 설문조사를 통해 컴퓨터, 모바일, 인터넷 사용 수준과 스마트워커 과정에 대한 사전 지식을 조사하고, 2차 설문에서는 교육과정 수료 후 구글 드라이브와 웹 오피스 활용을 5점 척도를 이용하여 자료를 조사하였다. 수집된 자료는 기술통계 및 분산분석의 통계적 방법론을 이용하여 연구결과를 도출하였다. 연구 결과 중장년 학습자들은 스마트워커 과정 수료 후 클라우드 활용과 클라우드 기반의 웹 오피스 활용 능력, 스마트기기 활용 능력, 정보 활용 등의 디지털역량은 향상되었고, 수강 전 학습자들의 컴퓨터와 스마트폰 사용 수준에 따라서 교육과정 수료 후 정보 활용 능력에 차이가 있는 것으로 밝혀졌다.
평생학습 기관에서 운영 중인 중장년 학습자 대상 정보화교육은 컴퓨터 기초(중급), 스마트폰 기초(활용), 동영상, SNS, 컴퓨터 자격증반이 개설되어 운영되고 있다. 광주의 L평생학습 기관에서 중장년 학습자들을 대상으로 오늘부터 나는 스마트워커다(이하 ‘스마트워커’라 한다) 과정을 개설하였다. 스마트워커는 정보화교육 과정에서는 개설되지 않은 과정으로 크롬 브라우저 사용, 구글 드라이브에 자료 저장과 스마트기기들 간의 동기화, 웹 오피스 사용, 일정관리, 에버노트, Ok Mindmap의 사용과 저장된 자료의 공유와 협업으로 작업을 효율적으로 할 수 있고, 컴퓨터와 스마트폰 그리고 클라우드를 연동하여 업무에 활용할 수 있는 교육과정으로 구성되었다. 본 연구는 중장년 학습자들이 스마트워커 교육과정 수강 전과 수료 후 달라진 디지털역량의 변화를 연구하는 것을 목적으로 한다. 연구자료 수집과 분석은 스마트워커 과정 수강 전 1차 설문조사를 통해 컴퓨터, 모바일, 인터넷 사용 수준과 스마트워커 과정에 대한 사전 지식을 조사하고, 2차 설문에서는 교육과정 수료 후 구글 드라이브와 웹 오피스 활용을 5점 척도를 이용하여 자료를 조사하였다. 수집된 자료는 기술통계 및 분산분석의 통계적 방법론을 이용하여 연구결과를 도출하였다. 연구 결과 중장년 학습자들은 스마트워커 과정 수료 후 클라우드 활용과 클라우드 기반의 웹 오피스 활용 능력, 스마트기기 활용 능력, 정보 활용 등의 디지털역량은 향상되었고, 수강 전 학습자들의 컴퓨터와 스마트폰 사용 수준에 따라서 교육과정 수료 후 정보 활용 능력에 차이가 있는 것으로 밝혀졌다.
The information education for middle-aged learners operated by Lifelong Learning Institute has courses as PC basic (intermediate), smartphone basic (utilization), video, social media, and PC certificates. A course named “From today, I am a smartworker” - hereinafter referred to as ‘smartworker ...
The information education for middle-aged learners operated by Lifelong Learning Institute has courses as PC basic (intermediate), smartphone basic (utilization), video, social media, and PC certificates. A course named “From today, I am a smartworker” - hereinafter referred to as ‘smartworker courses’ – was opened for middle-aged brackets at the Lifelong Learning Institute in Gwangju. Smartworker, having not been available in the information education courses, is composed of various classes as handling Chrome browser, data saving on Google Drive, data synchronizing amongst smart devices, Web Office, scheduling, Evernote, OK Mindmap, sharing and collaborating of stored data, and Office Work utilizing PC, smartphone and the cloud. The aim of this research is to dig into the change of digital competency of middle-aged brackets before and after they took smartworker courses. The data collection and analysis of the research were conducted 2 times. The 1st survey done before they took smartworker courses was to check their level of PC, mobile, internet literacy, and their awareness of smartworker courses, whereas in the 2nd survey done after the course completion, they were measured in 5-point notch of the handling of Google Drive and Web Office. The collected data were derived from the statistical methodology of descriptive statistics and variance analysis. Research shows their digital competency upon courses completion has been improved in the handling of cloud, cloud-based Web Office, smart devices, and information, thus depending on their existing level of PC and smartphone, there was an upward difference in their digital competency.
The information education for middle-aged learners operated by Lifelong Learning Institute has courses as PC basic (intermediate), smartphone basic (utilization), video, social media, and PC certificates. A course named “From today, I am a smartworker” - hereinafter referred to as ‘smartworker courses’ – was opened for middle-aged brackets at the Lifelong Learning Institute in Gwangju. Smartworker, having not been available in the information education courses, is composed of various classes as handling Chrome browser, data saving on Google Drive, data synchronizing amongst smart devices, Web Office, scheduling, Evernote, OK Mindmap, sharing and collaborating of stored data, and Office Work utilizing PC, smartphone and the cloud. The aim of this research is to dig into the change of digital competency of middle-aged brackets before and after they took smartworker courses. The data collection and analysis of the research were conducted 2 times. The 1st survey done before they took smartworker courses was to check their level of PC, mobile, internet literacy, and their awareness of smartworker courses, whereas in the 2nd survey done after the course completion, they were measured in 5-point notch of the handling of Google Drive and Web Office. The collected data were derived from the statistical methodology of descriptive statistics and variance analysis. Research shows their digital competency upon courses completion has been improved in the handling of cloud, cloud-based Web Office, smart devices, and information, thus depending on their existing level of PC and smartphone, there was an upward difference in their digital competency.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.